• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R
    Gadget, Såg bilden på ditt babytäcke du sytt, jättefint!
    Kollade på mönster på amningskudde som godisbit länkade till, är också sugen att sy en. På den bloggen finns även en kategori "jag syr..." och där kan du hitta inspiration till syprojekt till bebisen, i alla fall gjorde jag det.
  • Gadget

Tack för tipset A R, ska kolla in det. Är sugen på att sy en amningskudde också men hittar inte såna kulor någonstans, bara på nätet i 100-liters säck och har för mig att jag läste att 30 liter var lagom. Ska leta vidare.

• cupcakekiller

Blä vad jag är trött, har stått och jobbat på Nkpg Pride halva dagen, orkar knappt änns sitta upp vid datorn.
    Får som sträckningar i vaderna bara jag går i ca 5 min, menmen, v.25 idag och mvc på tisdag, jag har redan panik inför blodprovet, uscha!

• cupcakekiller

Finns det något man kan göra för att slippa bristningar?
    Har fått på hela magen upp till naveln..Inte så jättekul

• godisbit
    cupcakekiller skrev 2012-05-05 21:36:42 följande:
    Finns det något man kan göra för att slippa bristningar?
    Har fått på hela magen upp till naveln..Inte så jättekul
    Det finns ju oljor man kan smörja med... weleda har en som är skön och man kan ju smörja med mandelolja (finns bl.a. på apoteket)  eller i princip olivolja. Jag vet inte hur bra det funkar för att motverka bristningar, men det är skönt att smörja in sig när det kliar tycker jag. 
  • Bellatrixx

E-vitamin olja ska vara bra, finns på hälsobutiker. Vad jag har förstått så är bristningar något hormonellt betingat och man kan därför inte styra om man får det eller inte, de kommer liksom "underifrån" och kan inte styras "ytligt". Men som godisbit säger så är ju himla skönt att smörja in sig! Jag använder en fet hudlotion på magen och brösten, känns jätteskönt. Kliar så mycket annars, haha!  

• Gadget

På tal om att smörja: tror ni på att smörja mellangården, att det ska motverka bristningar i underlivet vid födseln?

• Novixi

Det är som bellatrixx säger, tyvärr finns det inget man kan göra för att förebygga bristningar :(
    Men jag har köpt bodybutter på Bodyshop som är jätteskön att smörja magen med. Mest för att det kliar. De finns i en massa underbara dofter så man känner sig lite extra fräsch :) rekommenderas varmt!

• RockTheRebell

Weledas olja är det enda som hjälper när min hud kliar o spänner. Känns som hela jag spricker överallt innan jag provade den. Det va innan magen ens syntes. Jag tror att det är båda anledningarna om man får bristningar eller ej. Det är genetiskt arvbart säger de och andra säger att det är för att huden inte "hänger" med. Men det senare kan ju oljan isfall lindra. Speciellt på en sån torris som jag . Magen har inga än. Men lite på lår och utsida höft sen 20 kg viktuppgång för. 8 månaders stillavarande för diskbråck och sjukskrivn från jobb100% till ligga på mage var inte hälsosamt för vikten. Men inte va det. Några gravhormoner där inte. Så kommer dom kommer dom av vikten ändå tror jag. Men går man inte upp direkt mkt kanske det är hormonerna? Tror i alla fall inte på bara ett svar på den frågan.