• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • DetGodaLivet
    anneh skrev 2012-05-07 18:46:30 följande:
    Hur har ni tänkt göra? Ska ni ha bebisen i samma rum som er, eller får h*n eget rum från början?
    Vårt rum första året. Finns inte på kartan att stoppa bebis i eget rum som nyfödd, det är inte förenligt med min syn på spädbarns behov av närhet/anknytning med föräldern. Dessutom hemskt opraktiskt men det är ju en bisak i sammanhanget egentligen. Så tänker jag.
  • eightythree

uuu, måste få gnälla lite!
    fick hem en kasse gravidkläder för ev köp av en bekant idag. Riktigt jobbigt att se hur jag såg ut i alla kläder som inte satt något vidare + att jag inte bara behöver byta till gravplagg utan gå upp i storlek också. Och då är jag inte så lång heller så det ser ju helknasigt ut istället.  Hittade något iaf och hoppas att jag åtminstone fixar arbetsveckorna nu när värmen smyger sig fram. Har tyckt att jag försökt hålla vikten i schack, men jämförde med tidigare graviditet och såg att jag ligger redan 3-4kg högre för att vara i samma vecka. Kommer att landa på väldigt många kg innan detta är över om jag inte lyckas stanna upp lite. Varför får man sådan ågren över vikten trots att man är gravid???!!!

• Kampis
    DetGodaLivet skrev 2012-05-07 19:18:41 följande:
    Vårt rum första året. Finns inte på kartan att stoppa bebis i eget rum som nyfödd, det är inte förenligt med min syn på spädbarns behov av närhet/anknytning med föräldern. Dessutom hemskt opraktiskt men det är ju en bisak i sammanhanget egentligen. Så tänker jag.

Håller med =)
    Skulle aldrig få för mig att lägga den i eget rum.
    Konstigt egentligen att vi är det enda djuret som vill bli av med barnet så, alla andra djur sover ju ihop med sina ungar såvitt jag vet.  
  • Hejåhå

Jag har svårt att flytta vår 14 månaders till eget rum. Jag fick lite ångest av att bara flytta spjälsängen till gubbens sida om sängen för en vecka sedan när jag började jobba igen, så en nyfödd vill jag ha så nära som möjligt. Helst i vår säng.

• Albasmamma

Naimis: jag är också i en sån period. Dessutom får jag nästan dagligen höra hur stor jag är. Men självklart värmer alla fina ord som man också får, en del mer än andra. Kram

Randiga Rut: jag jobbar bara fram till midsommar så jag hakar på din nedräkning :)

Idag har jag varit ledig, eller dagis var stängt så jag har jobbat hemifrån. Sen har jag även gått an alldeles för mycket med känner jag. Får ikväll lida för fönsterputsningen och räfsningen etc som jag gjorde idag. Nu ett varmt bad och sen slötitta på hockey. Trevlig kväll alla fina!

• Bubbs

Är det någon i tråden som funderar på att testa tygblöjor eller har använt tygblöjor till tidigare barn?

Min sambo vill absolut prova, och jag har lovat att ge det en chans men jag kan inte låta bli att tycka att det låter som massa jobb och krångel. Någon som testat?

• DetGodaLivet

Jag har haft tygblöjor till ett barn och pappesblöjor till ett barn. Tygblöjor är mer jobb men billigare och fräschare (särskilt om man har egen soptunna). Pappersblöjor är dyrare och lite äckligt att lagra bajs men mindre jobb med dem.

Kommer att använda mestadels tygblöjor den här gången.   

• Sandra1983

Sammandragningar och halsbränna! Fy! Just nu funkar inget annat än medicin för halsbrännan och fort måste man stoppa i sig dem också annars är det kört med sömnen...

Märker ni också att bebisen påverkas mer av er sinnesstämning? Är i v. 25+0 idag och senaste veckan har bebben mer varit orolig när jag har stressat, har inte märkt att mitt humör har påverkat så mycket tidigare..

• Bubbs
    DetGodaLivet skrev 2012-05-07 19:55:45 följande:
    Jag har haft tygblöjor till ett barn och pappesblöjor till ett barn. Tygblöjor är mer jobb men billigare och fräschare (särskilt om man har egen soptunna). Pappersblöjor är dyrare och lite äckligt att lagra bajs men mindre jobb med dem.

Kommer att använda mestadels tygblöjor den här gången.   
    Okej, är det något speciellt märke på blöjorna som du rekommenderar? :) Det finns ju hur många som helst, i både märken och modeller.
  • TheMaraja

Kommer också köra bebisen i vårt rum. Dottern sov hos oss i 11 mån innan hon fick eget rum. När hon fick det var det för att vi väckte varandra hela tiden. Flytten då blev bra för alla och hon började sova 12 timmarsnätter efter 3 nätter i stället för att vakna 2-3 ggr i timmen och amma

Jag vet dock inte hur vi gör med samsovning eller egen säng nu. Samsovningen var jättepraktiskt på många sätt. Bland annat för att jag sov 10 timmar per natt och har aldrig varit så utvilad. Iris tog för sig själv av maten under natten. Problemet var att hon bara somnade vid bröstet vilket var frustrerande då jag kände mig väldigt låst. Mycket att tänka på men det kanske löser sig när vi ser vilken sorts bebis det är