• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan

Klagade på ont i ryggen imorse så en kollega for hem över lunch och letade rätt på sitt gamla "ryggstöd/magband" från när hon var gravid och lindade in mig i. Känner mig som en korv men är ordentligt rörd över att hon tog sig tid att göra något så snällt.

Vi ska på föräldrakurs om 2.5 vecka -- två dagar lång från 9 till 16. Kostar en hel del men jag tror att maken kommer att ha mycket nytta av den; jag har senaste tiden sakta börjat fatta att han nog faktiskt känner sig lite utanför. Blir nog bra för honom att få göra något konkrekt.

• jguz

En fråga tjejer... Sen i fredags har jag inte känt av bebis så mycket.
    Jag känner av henne men kanske 4-5 ggr
    Om dagen... Innan så kände jag av henne så fort jag satte mig ner, eller la mig ner... Nu känner jag lite fladder nere vid pubisbenet men inte mer än så...

Ska jag vara orolig? Ringa förlossningen och fråga?

• Randiga Rut

Hej på er! Den här tråden drar då aldrig ner tempot! ;) Jag ser att det snackats babykuddar så jag vill bara passa på att tipsa om minimundus.se Deras babykuddar är de enda rekommenderade! Ikeas är t.e.x. för platta så bebisen riskerar att få platt huvud och många andra är på tok för tjocka! BVC rek. minimundus, även sjukgymnaster m.fl. En vän till mig fick en dotter som utevecklade en platt huvudsida p.g.a. fel kudde och sjukgymnasten de träffade hänvisade till just minimundus.

• Sommaren12
    Randiga Rut skrev 2012-05-21 14:32:51 följande:
    Hej på er! Den här tråden drar då aldrig ner tempot! ;) Jag ser att det snackats babykuddar så jag vill bara passa på att tipsa om minimundus.se Deras babykuddar är de enda rekommenderade! Ikeas är t.e.x. för platta så bebisen riskerar att få platt huvud och många andra är på tok för tjocka! BVC rek. minimundus, även sjukgymnaster m.fl. En vän till mig fick en dotter som utevecklade en platt huvudsida p.g.a. fel kudde och sjukgymnasten de träffade hänvisade till just minimundus.
    Tack för tipset!
  • Lilja85

föräldrautbildning, är det samma sak som "förlossningskurs"?

Vart vänder man sig om man vill fixa med faderskapspapper?? Vi var på familjerätten för en månad sedan, men fick till svar att de inte gör sådant på förhand, att de hade för mkt att göra... Gråter  

• NiniMe

Ang platt huvud så förr låg ju barnen på magen men då vände man ändå på huvudet för att sidan inte skulle bli platt, sen skulle dom ligga på sidan, och då skiftade man sida, nu ska dom ligga på rygg så mitt tips är att vända på huvudet (precis som när dom låg på mage), huvudet blir platt om dom ligger pall och glor rätt upp i taket, inte annars.. Mina barn har alltid haft huvudet lite lutande till höger eller vänster av sig själv men gör dom inte de så hjälp dom, så behöver man inte oroa sig för huvudet... Jag brukar faktiskt lägga mina barn lite smått på sidan, känns bästa så speciellt om dom är kräkbarn... Vill inte riskera att dom kväver sig i kräket,,,

• natlup
    Lilja85 skrev 2012-05-21 14:43:13 följande:
    föräldrautbildning, är det samma sak som "förlossningskurs"?

Vart vänder man sig om man vill fixa med faderskapspapper?? Vi var på familjerätten för en månad sedan, men fick till svar att de inte gör sådant på förhand, att de hade för mkt att göra... Gråter  
    Va taskigt. Jag fick vänta i drygt en månad innan jag fick träffa en handläggare. Det gick jätte snabbt idag. Tog oss 15 min allt som allt..  Ring de igen och säg att nu när vi ska få barn i sommar så brukar ju handläggningen vara rätt lång och att du därför vill vara i god tid. 

Personligen så tycker jag att det är mycket smidigare att skiva alla papper nu. När bebis kommer ut så har sambon samma rättigheter som jag har. Och han är pappa på pappret.  

Lycka till! 
  • DetGodaLivet
    natlup skrev 2012-05-21 11:13:28 följande:
    Idag var jag å sambon i stadshuset för att fylla i faderskapspapprerna. Så nu har han samma rättigheter som jag har till barnet. Det var med ett leende han skrev på alla pappren.

Ni som inte e sjukskrivna nu, tänker ni sjukskriva er? Jag funderar på att ansököka om det. Mår verkligen piss både på och efter jobbet.

Nä apselut inte. Jag skulle behöva sjukskriva mig från min fritid däremot men det kan man ju inte göra. Har flera fritidsintressen som är ganska tunga och har svårt att avstå från dem. Jag reflekterade faktiskt just idag över hur bra jag mår av att vara tillbaka på jobbet efter 4 dagars ledighet över Kristi Himmelsfärd eftersom jkag äter bättre och tar det mer lugnt på jobbet. 

Mitt jobb är lugnt, lagom rörligt och varierat. Det finns inga tunga moment och jag får mat och mellanmål på regelbundna tider och sover middag på arbetstid. Det enda är väl att jag skulle vilja ha kortare dagar. Att jobba heltd ger ingen bra balans men det är ju något jag valt själv för föräldrapenningen.

Skulle inte gå att få sjukskrivning beviljad heller tror jag, eftersom jag inte är sjuk.
  • DetGodaLivet
    natlup skrev 2012-05-21 12:04:04 följande:
    Jag vet inte hur jag ska göra. Jag jobbar som telesäljare. Vi får inte betald semester, det ingår i våran provision.

Vet inte hur jag ska göra. Jag mår sjukt dåligt när jag är på jobbet. Vad skulle ni gjort?
    Ta ut FP i förhand är ju ett alternativ. Den möjligheten är ju till för just att man ska kunna varva ner inför förlossningen. 

Sjukskriven kan du bli för exempelvis svår foglossning eller kraftiga förvärkar.  Tyvärr kan mn få avslag från FK även med läkarintyg om det inte anses tillräckligt för att vara ett sjukdomstillstånd. "Normala" graviditetsbesvär får man inte sjukpenning för.

Är det själva arbetsuppgifterna eler arbetsmiljön som gör att du får problem på jobbet så är det gravidpenning man ska söka i första hand.

Hoppas du hittar nån lösning som funkar.