• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Vi har haft kuddar från Rätt Start och gekås, både lite mindre till vagn och spjälsäng. Till en början har vi bara använt kudden till vagn/vagga. DE från Gekås gillar jag inte efter att man har tvättat dem mycket, blir klumpig. Men har kanske tvättat fel. Sen när barnen har börjat vända sig och valt att sova på mage så har de fått vara utan kudde. Till en början har våra barn sovit i pyjamas och tunna filtar. I vagnen på sommaren brukar jag ha en tunnare bomullsfilt att lägga på om det blir kyligare.När de har varit runt ett år så har de haft tillgång till täcke, men oftast vill de ha filtar i alla fall. I början tycker jag täcket till spjälsäng är så stort så i början har de haft täcke som är till vagga/vagn i spjälsängen. Täcken har vi köpt på gekås och de har varit toppen. 

Det man kanske ska tänka på när man ska köpa kudde/täcke är att det finns lite olika mått. IKEA har tidigare i alla fall haft ett speciellt mått på sina täcken, kuddar och påslakanset och Rätt start och andra märken ett annat mått. Så köp kudde/täcke som passar de påslakan som ni har tänkt köpa. 

Plastad frotté finns i olika kvalitet, själv hatar jag och barnen de vi har köpt på IKEA, blir väldigt svettiga. Har köpt i babyaffärer istället. Men vi har haft turen att inte behöva plastad frotté så mycket, kan räkna de gånger barnens blöjor har läckt på ena handen. Brukar lägga plastad frotte mellan madrassen och bäddmadrassen så de slipper ligga direkt mot. Sen har vi en tunnare bäddmadrass som vi får plats med i maskinen. Däremot så har det hänt en del kräkolyckor i samband med att de som bebis har fått i sig lite för mycket mat. Men till bebis har jag hellre ett extra örngott ovanför kudden för att lätt kunna ta bort om det händer att lite överskott kommer upp.

Jag har varit sjukskriven sen vecka 19 på 50% och sen förra veckan (vecka 28) är jag sjukskriven på 100 %. Min första graviditet var jag inte sjukskriven något utan jobbade fram till ca 1,5 vecka innan förlossningen. Den andra graviditeten blev jag sjukskriven på 100% från vecka 25, hade fruktansvärda problem med foglossning och onda prematura sammandragningar. Denna graviditeten fick jag också problem med onda prematura sammandragningar och foglossning. Men det är nu de senaste veckorna som foglossningsprobelmen har ökat och nu gick det inte längre. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Kampis

Nej men så mysigt!! det där har jag aldrig fått uppleva, både dottern och den här är så himla lugna i magen, om jag känner två rörelser efter vareandra är det sensation! Hade gärna sett bök sådär, men samtidigt ska jag väl inte klaga.. dottern sparkade aldrig i närheten av nåt som gjorde ont, och det där med tryck på revbenen fick jag inte erfara heller.. hoppas det blir likadant den här gången!
  • Karo77

Hejsan tjejer!!! Hemma igen efter en vecka i sverige!!! Oj vad det har hunnit handa mycket i d'en har traden!!!grattis Angelica och strongenough till era underbara flickor!!!!

• natlup

Jag blir så arg på FK. Idag ska min chef fylla i mammapennings-papprern. Varken chefen eller jag vet vilka fällt som ska skrivas i. Vi har ju provisionlön men ingen grundlön. Å ja har inte jobbat här ett år.

Ringde de förra veckan å då ville hon att jag bara skulle fylla i mina löner jag fått å att jag ska skicka in min deklaration. Nu ringde jag de igen för att stämma av att allt stämde så sa hon heeeelt andra saker. Nu skulle jag räkna ut årsinkomsten å inte skicka med deklaration. Sen ångra hon sig och sa att jag skulle fylla i mina löner i ordning från oktober till nu. Verkar som de själva inte har koll på hur de vill ha det

• Karo77
    Svipp skrev 2012-05-21 12:18:58 följande:
    Hur gör ni med solandet? Jag älskar att sola och just nu sitter jag i bikini och pluggar ute på altanen. Har fått lite pigmentfläckar i ansiktet och en arm så mamma är på mig att jag inte ska sola. Märker att magen fort blir röd så den gömmer jag under ett tyg, men inte vill jag sitta i skuggan hela sommaren. Hur tänker ni?

Nar det galler solande, sa ar det rekomenderat att vara i solen i mattliga mangder!!!!! Om du borjar à pigment flackar sa STOR varning!! Inte for att det ar farligt m'en de Blir snabbt morka , och det kan ta over 1 ar efter Bebis innan de forsvinner. Ha pa dig stark solkram och hatt!!!
  • Sommaren12

Hihi kom hem nu och av nån anledning har jag fått dubbla babypaket från Allt om föräldrar så nu får jag hämta två gratis bodys på Kappahl. :)

• A R
    Naimis skrev 2012-05-21 11:11:07 följande:
    Mina fötter har börjat klia konstant sedan igår, vad kan de bero på? Någon annan som känt av något liknande?
    Om du har klåda under fötterna tycker jag du ska vara uppmärksam på om om det kan vara gravidklåda som i sin tur kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Jag har klåda och utslag på magen och min läkare sa att så länge det inte är under fötterna och i handflatorna så är det ingen fara. Du bör kanske ringa till din BM.

När det gäller solning så får det bli med måtta och jag är flitig användare av solskyddsfaktorer (höga), blir ändå brun på sommaren. Jag har redan fått pigmentfläckar i pannan, en stor oregelbunden ring på flera cm i diameter. Har haft det tidigare och vet att det går bort så småning om men snyggt är det inte. 

Jag var hos BM idag och allt var bara bra
    V25+4
    SF 24 cm
    Blodtryck 124/71
    HB 123
    Blodsocker 4,6
    Hjärtljud 146 

Jag frågade efter en träff för omföderskor och de har en i juli som jag anmälde mig till, pappor fick dock inte var med. Tänkte att det kan vara skoj att träffa andra IRL och inte bara här som är gravida.
    Fast ni är toppen allihopa :)

• Maaya

Stort tack för alla bra tips om bäddning :) Är minimundus bättre än rätt start? Haha det är en hel vetenskap att bli förälder ju :P

• Roos26

Natlup: Jag har ju oxå provitions baserat jobb. Jag skulle fylla i min beräknade årsinkomst och bifogade löne specifikatiner 6 mån bakåt. Så tar de ett snitt på de och gångrar * 12 och så har du din nya årsinkomst. Jag har ju bara varit där 7 mån så fick jag göra. Dom var dock lite tveksamma först för det blev 3 gånger högre årsinkomst med detta jobbet men det stämde så nu väntar jag på sista pappret med deras bekräftan.