• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Ja den är i framvägg, och jag fick en ordentlig smäll på magen för nån månad sen som har gjort mig mer nojig at den kanske skadades då..

Jag vet förra gången tänkte man inte så mycket på vad som kunde gå snett, men nu när man har lyckats få ett friskt barn där allt gått bra känns det lite som att sån tur kan man ju inte ha två gånger.. ! 

• godisbit

Så! Fick komma till direkt hos bm så jag kastade mig iväg! Hjärtljuden var bra (varierade från 142-150) och låg ungefär som senast och även om bebis var lite segstartad så fick bm sig en spark Hon tyckte det var en tydlig spark och jag tyckte det var en svag, vilket fick henne le och tycka att bebis har "skämt bort oss" några dagar!!

Som många andra också fått höra sa hon att det är bra att man är uppmärksam på förändringar, men att det inte behöver vara ngn fara för det. Bara att höra av mig igen om jag vill komma och lyssna så man inte behöver gå och oroa sig i onödan.

• Kampis
    fransyskan skrev 2012-05-23 11:59:04 följande:
    Bättre att ringa än att oroa sig! Häromdagen funkade vare sig kallt vatten eller sliskigt söta grejer -- mitt sista "knep" är att ligga halverst på rygg med laptoppen mot magen/knäna. Vet inte om det är ljudet eller vibrationerna eller den obekväma ställningen han reagerar på men vaknar gör han. Stackarn.

Har hittat en mamma som ska sälja två stora lådor osorterade babykläder (0-6 månader) samt diverse "swaddling" filtar. Vi har just börjat prata pris -- hoppas hon inte är lika underlig som kvinnan som ville sälja 2nd hand tygblöjor häromdagen.

Hon hade köpt dem för 650 USD, använt dem till sitt eget barn och ville nu sälja dem... för 500 euro. 650 USD = 514 euro... med andra ord hoppades hon gå back endast 130 SEK på hela blöjperioden. Hah.

haha ja försöka går ju, nästa spekulant kanske inte är lika smart som du ;)
  • jguz

Detgodalivet:
    Min son har ingen som helst utvecklingsstörning. Han har "bara" atypisk autism och adhd och är helt "normalbegåvad". Men de tyckte ändå att han skulle passa i särskoleklass med andra autistiska barn.
    Nu passade an inte in där alls, det var 5 barn och fem pedagoger i klassen. Men de andra barnen hade ju autistiskt syndrom och var på en helt annan nivå än min son. Min son har mest svårt att tolka andras signaler, svårt med ögonkontakt och så... För min sin är det mest adhd'n som ställer till det för honom och det märkte ju skolan. Så han fick sen börja i vanlig klass i vanlig skola... Han har inte en egen resurs längre utan de har en extra i klassen bara
    Han får medicin för sin adhd och han är som ett helt annat barn.

Katten: ja vi får vårdbidrag för vår son.

• Hejåhå

Sommaren: hittar du en mjuk hjälmmössa med skärm så kan det vara något. Drag i öronen ska de inte få. De skyr verkligen ljuset och solen, så egentligen är skärmen onödig.
    Strumbyxor tycker jag ser löjligt ut innan de fått hull på benen, så efter 3 mån är det gulligare. Men så är jag lite anti mot klänningar också och det är ju då man brukar ha strumbyxor till. Klänningar blir bara knöligt och är inget som man orkar hålla på med till vardags förrän de kan sitta upp själva.
    Vantar: det är bättre att hålla naglarna korta istället genom att riva av dem. Overaller med vikmudd är det bästa sen när det blir kallt.

Jag är nog mest orolig för att mitt ärr efter kejsarsnittet ska gå upp. Annars är jag inte så orolig, går inte och tänker så mycket om jag känt bebis på länge och försöker få fram rörelser. Jag tänker nog mer positivt på framtiden än vad jag gjorde förra graviditeten.
    När någon pratade framtid och smidde planer med bebisen inräknad, tänkte jag alltid för mig själv "ja, om allt går som det ska". Jag hatade uttryck som "tänk nästa jul, då är det en liten 3-månaders bebis som kan titta på fina granen", dessa visioner fick mig att alltid måla upp ett scenario med motsatsen, att vi sitter och glor på den där jäkla granen utan bebis och kommer ihåg att NN sagt detta om bebisen ett halvår tidigare.

• LiJon

Förstår inte hur det kan vara så olika det här med sjuskrivning för foglossning? Jag får gå via vårdcentralen, har frågat om mvc har egen läkare men de sa nej och att man går via dom. Skrev ju förut om läkaren som inte ens visste vad foglossning var eller knappt undersökte, och skrev världens torftigaste intyg... well, fick ju träffa ny läkare dagen efter som var något bättre och blev sjukskriven två veckor till att börja med, som går ut idag. 

Så idag var jag dit och träffade en ny stafettläkare, som knappt heller kunde språket (förstå mig rätt, jag har ingenting emot utländska men jag tycker det är sjukt viktigt med förståelsen just inom sjukvården...) och jag märkte att han inte förstod allt jag förklarade .Han skrev iaf ett intyg och förlängde två veckor. Förklarade att jag går på semester den 15 juni och frågade om han inte kunde förlänga fram tills dess, men man kunde bara förlänga två veckor enligt honom. Vad jag förstår blir vissa sjuskrivna ända fram till BF? Nu måste jag ju dit runt den 7e juni IGEN för att fixa en sjukskrivning till i en vecka. 

Tog dessutom upp mina onda sammandragningar som jag får när jag går/är igång för mycket, har tagit upp det med BM och enligt henne är det bara att ta det lugnt. Tänkte att det kanske var bra om det står med men då sa han bara "jaa första graviditeten är man så orolig, man kan vara arg och ledsen, nästa går mycket bättre". Hallå det var väl inte mitt humör som var problemet? Gah blir så matt. Räknar med att få avslag från FK, får se skatteåterbäringen som min "lön" i juni istället för en rolig bonus som jag hade hoppats på. Lite bitter idag jaaaa, haha ;)

• Ellenbmt

Ernst kirsteiger trillade in på jobbet nu :) i flippflopp, han älskar min mat och jag går på moln :)

• 7eHimlen
    Issan8 skrev 2012-05-23 11:25:03 följande:
    Nu har jag vart borta igen en vecka så ingen större mening att försöka läsa ikapp. Jag har aldrig kännt bebis sparka så kraftigt som den gjorde i morse, det var buff å spark å stånk nonstop i typ 20 min, ibland undrar man ju om dom är missnöjda med nåt där inne eller om det nu bara är en väldigt aktiv en. 

Är det någon mer som har svårt att slappna av och vara lycklig över att det bara är 10 veckor kvar på grund av att man hela tiden får för sig att något ska gå fel? Man hör ju talas om de som mister sitt barn när det typ är dags eller iallafall väldigt sent, vet inte hur jag skulle klara av en sådan förlust när man har burit på sin bebis under så lång tid. Måste vara fruktansvärt. Jag borde inte nojja eftersom jag knappt har sammandragningar eller något annat problem men som sagt, tänker dessa dumma tankar ibland att bebis ska sluta leva där inne :( 
    Visst är det underbart när det sparkas o levs om där inne! Så himla härligt! Jag har oxå en aktiv liten sak i magen, men just idag har han varit väldigt lugn. Försöker att inte oroa mig för att nåt ska gå fel. Det är ju så sällan det hände, och OM det värsta sker så får jag ta tag i det DÅ, tar hellre ut massa lycka i förskott än tänker på det som kan gå fel. Men så klart har man ju stunder när man är orolig och tänker på saker som kan gå fel oxå. Det hör nog till att man gör sig redo att bli mamma. Nu blir det 18 år fyllda med lycka, kärlek o en hel massa oro :P
  • Gadget

Jag var hos läkaren idag (träffar gyn istället för barnmorska varje gång). Allt var bra. Jag har däremot alltid socker i urinet vilket normalt är väldigt illa, men på glukosbelastningen som jag gjorde förra månaden så visade det jättebra värden. Läkaren förklarade det som att hos vissa kvinnor släpper njurarna igenom socker just när de är gravida, som om filtret inte riktigt fungerar men det är ändå inget farligt.

Allt var bra, fick ligga och lyssna på CTG i en halvtimme och sedan gjordes det sista standardiserade ultraljudet. Är i v 29+6. Lårbensmåttet visade på mer än två (!) veckor över, men magen och huvudet hade nu gått tillbaka till normalt från att tidigare också legat över. Det blir väl en kopia av min man som är lång och smal som en sticka. Bebisen beräknades nu väga 1630g och beräknad födelsevikt ca 3400g, d.v.s. helt normalt. Och jag som oroat mig för en jättebebis. Nåväl, han är inte ute än.

Frågade läkaren ang att jag tycker att rörelserna avtagit lite och han menade att det är normalt, de har sina perioder. Och så sa han att det snarare kunde vara ett tecken på att bebisarna var stressade om de rörde sig ovanligt mycket. Nu vill jag inte skrämma er som har livliga bebisar utan bara lugna er som har lite lugnare. Tror att det mesta är normalt även om man förstås ska vara uppmärksam på förändringar. 

• Gadget

Bebisen låg för övrigt med huvudet upp och rumpan ner. Stämmer ganska bra mot vad jag gissat då jag känt något som skulle kunna vara huvudet i överkant och har haft konstiga "hugg" mot urinblåsan/urinröret. Han ligger väl där och sparkas. Säkert också därför jag inte känner lika mycket sparkar mot utsidan som jag gjorde innan.