• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • ullis1990

Jag var hos BM på förmiddagen! Är i vecka 28+5 och SF-måttet var 29cm. Lämnade oxå ett urinprov som såg fint ut. Hjärtljuden låg på 152 slag/minut, precis som för 4veckor sen. Vet inte könet. Bebis låg med huvudet ner men inte fixerad än :) hade inte gått upp något sen sist och ligger alltså på -4kg sen inskrivningen. Bra för det finns att ta av :)

• DetGodaLivet
    jguz skrev 2012-05-23 12:12:44 följande:
    Detgodalivet:
    Min son har ingen som helst utvecklingsstörning. Han har "bara" atypisk autism och adhd och är helt "normalbegåvad". Men de tyckte ändå att han skulle passa i särskoleklass med andra autistiska barn.
    Nu passade an inte in där alls, det var 5 barn och fem pedagoger i klassen. Men de andra barnen hade ju autistiskt syndrom och var på en helt annan nivå än min son. Min son har mest svårt att tolka andras signaler, svårt med ögonkontakt och så... För min sin är det mest adhd'n som ställer till det för honom och det märkte ju skolan. Så han fick sen börja i vanlig klass i vanlig skola... Han har inte en egen resurs längre utan de har en extra i klassen bara
    Han får medicin för sin adhd och han är som ett helt annat barn.

Katten: ja vi får vårdbidrag för vår son.

Då bryter de mot lagen om de placerar din son särskola. Det är inget som kommunerna på egen hand får bestämma över utan regleras i skollagen som blivit tydligare på den punkten. 

Till särskolans elevkrets hör enbart barn som har en kosntaterad utvecklingsstörning, som dessutom måste vara av en sådan grav att de inte kan uppnå grundskolans mål ens med särskilt stöd. 

70% av alla barn med autrism har också en utvecklingsstörning därför är det ändå vanligt med autistiska elever i särskola, men enbart en autismdiagnos kvalar inte in oavsett hur omfattande svårigheterna är. Däremot finns specialklasser just för autism inom grundskolans ram (ibland kan de felaktigt kallas aspergerklasser också) där man arbetar utifrån grundskolans kursplaner och mål, dessa klasser tillhör inte särskolan.

I vissa enstaka fall kan elever som har behov av mer stöd och mindre grupp bli omvänt integrerade i särskola trots att de läser mot grunskolans mål men det är ovanligt och kräver mycket anpassning (och en hel del pappersarbete då det kräver specialtillstånd) för att bli bra.         
  • Stövelkatten
    LiJon skrev 2012-05-23 13:14:51 följande:
    Förstår inte hur det kan vara så olika det här med sjuskrivning för foglossning? Jag får gå via vårdcentralen, har frågat om mvc har egen läkare men de sa nej och att man går via dom. Skrev ju förut om läkaren som inte ens visste vad foglossning var eller knappt undersökte, och skrev världens torftigaste intyg... well, fick ju träffa ny läkare dagen efter som var något bättre och blev sjukskriven två veckor till att börja med, som går ut idag. 

Så idag var jag dit och träffade en ny stafettläkare, som knappt heller kunde språket (förstå mig rätt, jag har ingenting emot utländska men jag tycker det är sjukt viktigt med förståelsen just inom sjukvården...) och jag märkte att han inte förstod allt jag förklarade .Han skrev iaf ett intyg och förlängde två veckor. Förklarade att jag går på semester den 15 juni och frågade om han inte kunde förlänga fram tills dess, men man kunde bara förlänga två veckor enligt honom. Vad jag förstår blir vissa sjuskrivna ända fram till BF? Nu måste jag ju dit runt den 7e juni IGEN för att fixa en sjukskrivning till i en vecka. 

Tog dessutom upp mina onda sammandragningar som jag får när jag går/är igång för mycket, har tagit upp det med BM och enligt henne är det bara att ta det lugnt. Tänkte att det kanske var bra om det står med men då sa han bara "jaa första graviditeten är man så orolig, man kan vara arg och ledsen, nästa går mycket bättre". Hallå det var väl inte mitt humör som var problemet? Gah blir så matt. Räknar med att få avslag från FK, får se skatteåterbäringen som min "lön" i juni istället för en rolig bonus som jag hade hoppats på. Lite bitter idag jaaaa, haha ;)

Hur kan mvc inte ha en läkare? Låter konstigt. Och jo, sammandragningar bör också uppmärksammas. Kan du vända dig till någon privat gyn eller så? Stå på dig! Och din semester ska inte användas till detta, spara den istället. Hoppas du hittar någon som är lite mer kunnig inom ämnet!
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-05-23 11:48:40 följande:
    Jag vet inte riktigt vilken storlek jag ska köpa kläder i. Har redan köpt ganska mycket och vill inte lägga så mycket mer pengar på det, räknar blint med att få lite kläder när hon kommer med. 
    Har köpt i strl 56 nästan allting och så lite större storlekar i märkeskläderna så man verkligen vet att man får nytta av dom.
    Både jag och min bror var STORA bebisar. Jag vägde (håll i er nu!) 4,8 kg och var 58 cm lång! Min bror föddes fem veckor för tidigt och var då som en "normalstor" bebis när han kom ut, så hade han kommit som han skulle så hade han med varit stor alltså.
    Är lite orolig för att vi ska få en sån giant-baby vi också. Tror min man var normalstor, vet inte exakt. Så frågan är om man ska köpa i stl 50 eller inte?! Har nog inget i den storleken tror jag...
    Kläderna jag köpte i USA är lite dumma i storleken, de går ju på ålder så minsta storleken var 0-3 mån och det köpte jag en del i, men tycker de se ut å va ungefär samma som 56.

Hur hade ni tänkt? Ska på ul nästa vecka, kan de typ "förutspå" då hur stor bebisen kommer att vara? ;) 

Jag har köpt typ 2-3 bodysar i strl 50 bara. Ungen får väl ha lite för stora kläder om det är en småplutt. Annars har jag mycket 56 och dubbelstl 50-56
  • Sommaren12

Tack Hejåhå, Kampis och Detgodalivet! Då känner jag mig lite lugnare med klädinköp. Vet att de inte ska va i solen såklart, men tänkte ändå att solhatt kanske är bra men nu vet jag inte till vad haha så då blir det inga såna. 

• Jloow

Vad säger ni tjejer. Kanske är dags för en ny BF lista. Känns som att den senaste är rätt inaktuell och sen saknas det ju alla BF från den 20:e, för någon måste väl ha BF efter 20 augusti?

Idag var jag till läkaren för att höja min sjukskrivning till 50%. Hon är helt okej i ha i göra med men hennes intyg är så sjukt dåliga. Om man kan tyda vad det är hon skrivit så är det helt okej innehåll men hon skriver som en kratta, hennes svenska skriftspråk är helt galet dåligt. Jag ringde i alla fall FK efteråt och sa att jag vill att dom kontaktar mig över telefon om dom inte godtar intyget. I så fall får jag tvinga specen skriva ett nytt mer utförligt intyg för jobba 100% är helt uteslutet. Där emot är jag övertygad om att så länge man verkligen har problem så kommer sjukskrivningen o godkännas. Gör den inte det får man väl helt enkelt överklaga...

• NiniMe
    LiJon skrev 2012-05-23 13:14:51 följande:
    Förstår inte hur det kan vara så olika det här med sjuskrivning för foglossning? Jag får gå via vårdcentralen, har frågat om mvc har egen läkare men de sa nej och att man går via dom. Skrev ju förut om läkaren som inte ens visste vad foglossning var eller knappt undersökte, och skrev världens torftigaste intyg... well, fick ju träffa ny läkare dagen efter som var något bättre och blev sjukskriven två veckor till att börja med, som går ut idag. 

Så idag var jag dit och träffade en ny stafettläkare, som knappt heller kunde språket (förstå mig rätt, jag har ingenting emot utländska men jag tycker det är sjukt viktigt med förståelsen just inom sjukvården...) och jag märkte att han inte förstod allt jag förklarade .Han skrev iaf ett intyg och förlängde två veckor. Förklarade att jag går på semester den 15 juni och frågade om han inte kunde förlänga fram tills dess, men man kunde bara förlänga två veckor enligt honom. Vad jag förstår blir vissa sjuskrivna ända fram till BF? Nu måste jag ju dit runt den 7e juni IGEN för att fixa en sjukskrivning till i en vecka. 

Tog dessutom upp mina onda sammandragningar som jag får när jag går/är igång för mycket, har tagit upp det med BM och enligt henne är det bara att ta det lugnt. Tänkte att det kanske var bra om det står med men då sa han bara "jaa första graviditeten är man så orolig, man kan vara arg och ledsen, nästa går mycket bättre". Hallå det var väl inte mitt humör som var problemet? Gah blir så matt. Räknar med att få avslag från FK, får se skatteåterbäringen som min "lön" i juni istället för en rolig bonus som jag hade hoppats på. Lite bitter idag jaaaa, haha ;)
    Detta låter mycket underligt.. Jag fick träffa en läkare genom mvc, hon var där en gång i veckan och hantera sådant då... Har inte varit på tal att ta kontakt med vc... Jag har blivit sjukskriven ända fram till jag går på min gravledighets, så ca 2,5 månad sammanlagt...
  • Stövelkatten
    Jloow skrev 2012-05-23 16:34:20 följande:
    Vad säger ni tjejer. Kanske är dags för en ny BF lista. Känns som att den senaste är rätt inaktuell och sen saknas det ju alla BF från den 20:e, för någon måste väl ha BF efter 20 augusti?

Jo, men en Bekkah hade kapat av tråden när hon kopierade, så nu kopierade jag bara sista fullständiga lista.
  • Novixi

Nu är jag hemma från fl. Ringde dem innan och de ville jag skulle komma in på koll eftersom liten inte har rört sig lika mycket och ofta idag. Ctg såg bra ut och även gjordes ett "snabb"-UL för att kolla mängden fostervatten. Detta tyckte läkaren också såg helt okej ut och tyckte vi kunde avvakta till fredag då jag ska på extrakontrollen hos BM. Men skönt i alla fall att det var okej med bebis! :)

• A R

Sitter i bilen på väg hem från landet där vi har delar sv vår verksamhet. Avslutade med ett dopp i poolen som nu kommit upp i 25 grader. Det var otroligt skönt att sträcka ut sig i vattnet. Jag förstår de gravida som går på vattengympa.
    I morgon ska jag till sjukgymnasten igen, fogarna ömmar och ena skinkan för ont.
    Min plutt i magen har sina lugna dagar och sina vilda dagar. Rörelsemönstret varierar en hel del.