• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis
    natlup skrev 2012-05-23 10:54:28 följande:
    kan det vara så att BM sa bebis längd? Jag frågade bara efter måttet.. Sa aldrig SF måttet. Kan det vara möjligt att bebis e runt 24 cm från huvud till rumpa?

Ja det måttet kan väl stämma hyfsat, men konstig bm du har hon borde ju fatat att du menade sf måttet när det är det enda de mäter! ;)
  • Sommaren12

Jag vet inte riktigt vilken storlek jag ska köpa kläder i. Har redan köpt ganska mycket och vill inte lägga så mycket mer pengar på det, räknar blint med att få lite kläder när hon kommer med. 
    Har köpt i strl 56 nästan allting och så lite större storlekar i märkeskläderna så man verkligen vet att man får nytta av dom.
    Både jag och min bror var STORA bebisar. Jag vägde (håll i er nu!) 4,8 kg och var 58 cm lång! Min bror föddes fem veckor för tidigt och var då som en "normalstor" bebis när han kom ut, så hade han kommit som han skulle så hade han med varit stor alltså.
    Är lite orolig för att vi ska få en sån giant-baby vi också. Tror min man var normalstor, vet inte exakt. Så frågan är om man ska köpa i stl 50 eller inte?! Har nog inget i den storleken tror jag...
    Kläderna jag köpte i USA är lite dumma i storleken, de går ju på ålder så minsta storleken var 0-3 mån och det köpte jag en del i, men tycker de se ut å va ungefär samma som 56.

Hur hade ni tänkt? Ska på ul nästa vecka, kan de typ "förutspå" då hur stor bebisen kommer att vara? ;) 

• lills

Hej,

Ni som har foglossning, har ni fått remiss till sjukgymnast från er bm?

Det enda min bm rekomenderat är sjukskrivning och akupunktur och gravidpilates (har inte gått på pilatesen, och känns lite sent nu...kan knappt röra mig..)...... Börjar bli olidligt...
    Jag vill inte sjukskriva mig, då jag kan jobba hemmifrån ganska mycket.

När jag va där senast bad jag om akupunktuer som hon tagit upp typ för varenda åkomma (jag är nålrädd..) men nu hade hon inte tid att starta en behandling eftersom hon är sjukskriven på 50%....

Jag blev lite less, ska jag bara gå och inte göra någonting åt det (gå är nästan metaforiskt då det snart är omöjligt att gå...)

Sorry för tråkigt inlägg, men behövde få ut min frustration!!            

• LindaPernilla
    7eHimlen skrev 2012-05-23 11:03:45 följande:
    Jag såg ditt andra inlägg efter jag svarat på det första :/ Bättre att åka in o bli kollad en gång för mycket, men försök att dricka riktigt iskallt vatten eller smälla i dörrar eller nåt, det brukar väcka min bebis. Eller att äta/dricka nåt riktigt riktigt sliskigt sött :P Hoppas allt är bra iaf!
    CSN är alltid lika knäppa - hoppas du klarar dig ekonomiskt iaf!  
    Ja, jag ska iväg till skolan nu om en timme.. har det inte vevat igång i magen så tror jag nog att det blir ett samtal till förlossningen. Bättre det, så slipper jag gå omkring och oroa mig! Det är ju det värsta som finns att nojja! Har en flaska vatten i kylen, så jag ska prova hinka i mig den nu innan jag går.. :)

Ja CSN ska alltid böka! Det är inte första gången på mina två år som student som dom krånglar med mig! Det kommer att gå bra ekonomiskt. Sambon har ett sparande att ta av i nödfall, så vi behöver inte leva på luft :) Men jag var riktigt ledsen och irriterad nu på förmiddagen. Det kunde inte ha kommit olägligare nu när vi ville ge oss iväg och inhandla lite nytt till pysen i magen! Men det får fint vänta tills skattepengarna kommer..
  • lills

Ska tillägga att jag gick och ramlade igår, vilket har gjort foglossningen fram ännu värre..

• Sommaren12

Har ni förresten köpt solhattar och mössor? Hur mycket såna grejer behöver man? Nån som ska köpa vantar? Ett par av mina kompisar hade vantar på sina småttingar så de inte skulle riva sig själva. Var köper man det isf? Är det bekvämt när de är så små att ha strumpbyxor? Många klädfrågor... vet liksom inte riktigt vad jag ska ha... :/

• LindaPernilla
    Sommaren12 skrev 2012-05-23 11:48:40 följande:
    Jag vet inte riktigt vilken storlek jag ska köpa kläder i. Har redan köpt ganska mycket och vill inte lägga så mycket mer pengar på det, räknar blint med att få lite kläder när hon kommer med. 
    Har köpt i strl 56 nästan allting och så lite större storlekar i märkeskläderna så man verkligen vet att man får nytta av dom.
    Både jag och min bror var STORA bebisar. Jag vägde (håll i er nu!) 4,8 kg och var 58 cm lång! Min bror föddes fem veckor för tidigt och var då som en "normalstor" bebis när han kom ut, så hade han kommit som han skulle så hade han med varit stor alltså.
    Är lite orolig för att vi ska få en sån giant-baby vi också. Tror min man var normalstor, vet inte exakt. Så frågan är om man ska köpa i stl 50 eller inte?! Har nog inget i den storleken tror jag...
    Kläderna jag köpte i USA är lite dumma i storleken, de går ju på ålder så minsta storleken var 0-3 mån och det köpte jag en del i, men tycker de se ut å va ungefär samma som 56.

Hur hade ni tänkt? Ska på ul nästa vecka, kan de typ "förutspå" då hur stor bebisen kommer att vara? ;) 
    Det är så skit svårt det där!

Jag och lillasyster var småbebisar, vägde 2500 omkring där när vi föddes. Sambon och hans bror var också småbebisar! Men sonen var minsann en klotis på 4 kg! Han hann ha storlek 50 påväg hem från BB ungefär, sen var det 56 som gällde! :P

Vi har köpt lite i storlek 50. Inte alls mycket! Det mesta köps i 56 och 62! Typ tre bodyn, två byxor, tre tröjor i 50.. sedan är resten i 56.
  • fransyskan
    Novixi skrev 2012-05-23 11:33:40 följande:
    Nu är det min tur att bli orolig :/ har inte känt bebis idag mer än enstaka "pet". Inte ens buffar utan bara svagt, svagt. Reagerade då jag precis suttit 45 min på en buss till skolan. Sitter jag så länge brukar liten alltid böka! Testade även dricka nästan en hel flaska kallt vatten utan mer resultat än ett litet pet tillbaka.
    Ringa fl eller avvakta? Har ju väldigt litet sf för veckan så ska på extrakoll på fredag. Vilket gör mig mer orolig att nåt faktiskt kan vara fel :/
    Bättre att ringa än att oroa sig! Häromdagen funkade vare sig kallt vatten eller sliskigt söta grejer -- mitt sista "knep" är att ligga halverst på rygg med laptoppen mot magen/knäna. Vet inte om det är ljudet eller vibrationerna eller den obekväma ställningen han reagerar på men vaknar gör han. Stackarn.

Har hittat en mamma som ska sälja två stora lådor osorterade babykläder (0-6 månader) samt diverse "swaddling" filtar. Vi har just börjat prata pris -- hoppas hon inte är lika underlig som kvinnan som ville sälja 2nd hand tygblöjor häromdagen.

Hon hade köpt dem för 650 USD, använt dem till sitt eget barn och ville nu sälja dem... för 500 euro. 650 USD = 514 euro... med andra ord hoppades hon gå back endast 130 SEK på hela blöjperioden. Hah.
  • irruz
    Kampis skrev 2012-05-23 11:47:07 följande:
    Jag gör!!! det nya jag oroar mig för är moderkakslossning...
    håller med, just moderkaksavlossning är jag jättenojjig för den här graviditeten!! visste inte ens att det fanns ngt som hette så förra gången... men så var det en "bekant" som fick det för några månader sedan o förlorade sitt barn i v 38, GAH snacka om mardröm :( men det ska ju inte vara särskilt vanligt vad jag vet.. har du moderkakan i framvägg?
  • Kampis
    Sommaren12 skrev 2012-05-23 11:51:38 följande:
    Har ni förresten köpt solhattar och mössor? Hur mycket såna grejer behöver man? Nån som ska köpa vantar? Ett par av mina kompisar hade vantar på sina småttingar så de inte skulle riva sig själva. Var köper man det isf? Är det bekvämt när de är så små att ha strumpbyxor? Många klädfrågor... vet liksom inte riktigt vad jag ska ha... :/

Inga solhattar, de små har inget i solen att göra.. mössa ska det vara för at skydda öronen och där täcker ju inte solhattar iaf =)

vantar är helt onödigt på såna små, sätt på strmpor på händerna om de behövs =)

Strumpbyxor är supersmidigt, har köpt på mig ett gäng att ha första tiden =) Strumpor brukar de sparka av sig ändå...