• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • RockTheRebell

Ninime! Precis så som du skrev mår jag om jag ligger på höger. Skitotrevligt! Men på rygg eller vä sida är inget konstigt jag känner av. Fast bebis är ju inte så tung än så det påfrestar inte lungorna så mkt när jag ligger på rygg.

• tjockisbullen

Vet inte hur pass mkt sovställningen har att göra med hurvidare friskt barn man får sedan!
    Själv sov jag nästan på mage hela förra graviditeten.
    Nu är det lite hur som helst, har läst att man oftast föredrar att ligga med ansiktet mot väggen om man har sin säng nära en vägg. 

• Randiga Rut

Usch, den här diskussionen om att ligga på vänster sida har förföljt mig på nätterna sen den kom upp första ggn, typ sen feb. Jag låg ofta på höger sida och rygg fram till de sista veckorna med dottern, då kändes det bara behagligt när jag låg på vänster sida. På fl bekräftade de att jag skulle hålla mig till v. sid. för hjärtljuden visade att hon mådde sämre annars. Så jag tänker att jag känner när det är dags att inte lugga på h. sid. å rygg mer, men om nätterna får jag nästan ångest när jag vaknar och inte ligger "rätt". På natten går det inte riktigt att leda in tankarna på en mer rationell tankebana igen så då smyger oron sig in i drömmarna också... Antar att om jag inte nojjat för det här så hade det säkert nojjats för ngt annat!

• ullis1990

Har läst att om man ligger på högersidan kan bebisen trycka på nån åder och nerv eller nått som gjorde att mamman kunde bli yr och illamående.. Men om de stämmer vet jag inte! Jag själv kan inte sova alls på högersidan som tidigare varit min favoritsida.. Nu får jag halsbränna tills jag kräks om jag ligger till höger..

• NiniMe
    RockTheRebell skrev 2012-06-07 15:28:49 följande:
    Ninime! Precis så som du skrev mår jag om jag ligger på höger. Skitotrevligt! Men på rygg eller vä sida är inget konstigt jag känner av. Fast bebis är ju inte så tung än så det påfrestar inte lungorna så mkt när jag ligger på rygg.
    Usch inte alls trevligt Rynkar på näsan Jag känner ingen skillnad, bara att kroppen vill ligga på vänster... Höger är min favvoställning i vanliga fall, konstigt som det kan bli..
  • Challelotten

Det finns så mycket man ska akta sig för när man är gravid och jag tror inte att bara för att råkade sova på höger sida att bebisen skulle dö. Måste finnas nått mer som har osakat det. Då är det nog mer risk att moderkakan slutar fungera eller lossnar. Sen kan man inte välja hur man sover när man väl sover. Min bm har inte sagt något om detta heller så. Jag försöker lita på min magkänsla :0)

Man känner mer lättnad nu att vara gravid och ska föda än när man såg på bm på est end avsnittet. Hade inte velat vara gravid på den tiden.

• fru Elle
    Challelotten skrev 2012-06-07 16:40:27 följande:
    Det finns så mycket man ska akta sig för när man är gravid och jag tror inte att bara för att råkade sova på höger sida att bebisen skulle dö. Måste finnas nått mer som har osakat det. Då är det nog mer risk att moderkakan slutar fungera eller lossnar. Sen kan man inte välja hur man sover när man väl sover. Min bm har inte sagt något om detta heller så. Jag försöker lita på min magkänsla :0)

Man känner mer lättnad nu att vara gravid och ska föda än när man såg på bm på est end avsnittet. Hade inte velat vara gravid på den tiden.
    Nej det går inte att oroa sig för allt, skulle man ju bli knäpp. Det där om höger sida har jag inte hört talas om de tidigare graviditeterna. Det känns ju lite tryggare att föda barn nu jämfört med tiden som serien utspelar sig i. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Sommaren12

Randiga rut: usch va jobbigt! Då hade nog jag med nojat.

Istället nojar jag mig för att bada. Jag ääälskar att bada och kan inte hålla mig borta från det, men det är inte bra att bada för varmt så jag badar i nästan kallt vatten och efter en stund får jag panik och går upp. Bebis brukar börja sprattla när jag precis lagt mig i badet och sen blir hon helt stilla, det är då jag får ångest och går upp.

• fransyskan

Jag fick också höra på min första hjälpen träning att man skulle "lägga" gravida kvinnor på vänster sida. På rygg skulle man ju inte heller sova, men har jag riktigt ont i ryggen kan jag inte ligga annat än just på rygg. Jag vet inte -- man får ju göra sitt bästa och sedan hoppas att allt går bra.

Annars var jag en riktig fegis idag -- hade en till riktigt usel massage men istället för att faktiskt säga det jag övat in på franska så mumlade jag bara något om att jag inte visste riktigt när det skulle passa nästa vecka och att jag skulle ringa istället. Hon svarade prompt att OK, visst, men om jag inte ringer henne ringer hon mig (!!!) så nu har jag stängt av mobilen och gömt den i en låda.

Fan vad mogen man är! Skäms

• Bubbs

Är det någon mer som förlorat vänner som gravid?
    Jag trodde inte det skulle hända mig, men fick nyligen veta att den som jag kallat för bästa vän OCH erbjudit vara med under förlossningen, har sagt bakom min rygg att jag är för omogen för barn och att jag inte tänkt längre än näsan räcker.
    Dessutom var det fel på min sambo också.

Jag blir så ledsen på att man väljer att snacka med alla utom personen det handlar om. Känner mig så korkad som varit naiv och faktiskt trott att hon varit glad för min skull, när hon egentligen bara räknar dagarna tills saker går åt helvete, som hon tror att det ska göra.

Förlåt, var bara tvungen att vädra lite..