• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle
    natlup skrev 2012-06-12 10:15:42 följande:
    Roos26 - trycker du att jag ska ringa BM eller ska jag vänta tills den 19 då jag har tid hos henne. Eller ska man ringa förlossningen ?
    Om du har regelbundna sammandragningar som dessutom gör ont tycker jag du ska ringa förlossningen. Där kan de kolla sammandragningarna med CTG samt kolla om livmodertappen är påverkad. Annars tycker jag du ska ringa din BM. I samband med att jag har varit hos läkaren för mina sammandragningar har han kollat livmodertappen med VUL och det är så skönt att få veta om den är påverkad eller inte. Nu har den som tur inte varit det. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Svipp

Just hemkommen från bm och vill ju oxå redovisa mina siffror, inom parentes är för 4 veckor sedan:

V. 29+1 (v. 25+1)
    HB 130 (122)
    110/65 (100/60)
    Hjärtljud 148 (148)
    Sf 27 (25)
    Socker 4,7 tror jag.
    Vikt 81 (79) (+5 kg sedan +)

Ska dit imorgon och lämna urinprov, glömde ta med idag. Har ju så mycket sammandragningar och hon tyckte att vi skulle skicka en odling även om det inte visar något på stickan. Hon förmanade mig att ta det lugnt oxå men jag kan inte, det är så mycket jag vill göra och har dessutom 2 barn hemma hela dagarna.

Hon tyckte att sf-måttet var lite lågt, jag låg över kurvan sist och hamnade nu under, så jag ska dit om två veckor och kolla så det ökat till dess. Bebisen ligger med huvudet upp, så det är inte så konstigt att jag känner sparkar långt ner i rumpan.

Det var min redovisning för denna gång!

• Novixi
    Ellenbmt skrev 2012-06-12 07:16:17 följande:
    Novixi- åh srf!! Vilka minnen! "bodde" på festivalen i fem år i rad innan jag fick dottern. Nu har vi runt 65 mil till Sölvesborg så det blir inte att man ens överväger det... Vad sa bebisen om allt ljud? Jag var på bio i förrgår, det var inte uppskattat :)
    ja vi brukade tälta där men sen sonen kom har det bara blivit dagtid och utanför området. Detta året var han ju 3 år så han kunde följa med in, så vi hade skaffat biljetter Glad
    Älskar verkligen srf!
    Förstår att det inte känns så lockande när man bor så långt ifrån, vi bor i Karlshamn så det är väldigt nära. Tar ca 15 min att köra Flört
    Lillbäbisen var faktiskt ganska lugn av sig, mest hålligång var det när vi stod still och tittade. Blev inte så högt ljud ändå eftersom vi stod ganska långt bak. Ville inte in och trängas i folkmassan och riskera att nån full ramlar på mig och magen Obestämd
    Hihi, kan tänka mig att den hade lite att säga till om då. Det är ju lite mer plötsliga ljud på bio som de kan reagera på Glad
  • Something01
    LiJon skrev 2012-06-12 06:31:56 följande:
    Ang kosten är och har jag alltid varit mycket för sallad, äter nästan alltid helst t ex kött + sallad och hoppar pasta, potatis o s v. Första halvan av graviditeten så hade jag dock världens kolhydratsug så då har jag ätit rätt mycket sånt ändå, nu känner jag igen mig mer och skippar gärna pastan osv. Så i grunden äter jag bra mat även om det slinker ner onyttigheter emellanåt också. Sen har största cravingen varit frukt hela tiden, gröna äpplen, apelsiner, royal gala-äpplen och nu är det melon, äts varje dag ;) 

Idag ska jag jobba på extrajobbet, sköönt då tiden går så segt när man mest är hemma. Börjar bli otålig ang FK, har fortfarande inte fått besked ens om vad min SGI är fast det är långt över en månad sen jag skickade in inkomstuppgifter. Har heller inte fått hem besked om havandeskapspenningen är beviljad och isf inte hur mycket, antagligen halv eller tre fjärdedelar då jag har extrajobbet. Tycker inte om att inte veta och får lite ont i magen av att inte kunna planera nånting riktigt.
    'Till mig ringde fk idag om inkomsten, å ändå ha ja skickat in de 29 maj. graviditetspenningen fick ja beviljad förra veckan.
    Prova ringa till dom?! De ska väl bara ta högst 30 dagar.?
  • Millas

Jag börjar också få lite panik över föräldrapenningen. Livrädd för att försäkringskassan ska stolla till det!
    Avslutade mina studier i fredags och började därefter ta ut föräldrapenning har inte fått något besked om SGI eller liknande och skickade in de sista papprena om studier och inkomst i mitten på maj :-/

Har även varit en sväng till barnmorskan idag!

Dagens siffror (vecka 32+2):

Socker: 4,7
    Blodtryck: 135/70
    Hjärtljud: 132
    Sf: 32
    Vikt: +8 kg sedan inskrivning

Hon kände även efter hur bebisen låg och hon tyckte hon kände ett huvud där det ska vara Hoppas bara Liten behagar stanna i det läget nu. Tror dock att h*n redan legat så i ett antal veckor, sparkarna har varit på samma ställe länge nu.

• Roos26

Jag ringde först Förlossningen men de rådde mig till att avakta trots att jag förklara att de inte släppte så lydde dem men morgonen efter ringde jag min barnmorska och hon sa till mig att åka in så då ringe jag förlossningen å sa att nu kommer ja Och de va tur de för hade jag inte fått brikanyl så hade de antagligen gått för långt enligt läkaren jag fick när jag kom in.... Så kolla du med barmorska först sen kan du ju alltid ringa föröossningen vilket fall som helst men de verkar som de alltid ber än vänta så man får stå på sig lite om man känner att allt inte är som de skall. Så kan va bra att ha sin BM i ryggen så man kan säga att de sagt att man skall åka in. Bättre att kolla en gång extra än att man drar ut på det å så går de för långt .....

• Stövelkatten

Jag måste bara höra med ER andra; när vi senast var inne på sjukan sa läkaren att varken bricanyl eller sängvila kan förhindra en förlossning... Så varför blir man då ex sjukskriven och får bricanyl? Att stressa ner kan ju givetvis underlätta så att man inte får sammandragningar, men det är ju skillnad på vila och sängvila. Någon som sitter på nyare rön om detta, eller så?

Alltså inte bara denna läkaren jag hört säga så, men trots detta så blev jag ju själv sjukskriven då.

• bez imena

Många som varit till bm idag! Jag oxå men jag får aldrig veta mått eller värden, förutom att allt ser såå bra ut :) hon snackar som bara den!
    Vikt är iaf + 18
    Vet inte hur jag ska få stopp på godissuget :-/

• Stövelkatten
    bez imena skrev 2012-06-12 16:51:34 följande:
    Många som varit till bm idag! Jag oxå men jag får aldrig veta mått eller värden, förutom att allt ser såå bra ut :) hon snackar som bara den!

Vikt är iaf + 18

Vet inte hur jag ska få stopp på godissuget :-/

Har du ingen journal? Det är liksom din rätt att få veta... Fråga nästa gång så berättar hon nog.