• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-14 13:47:03 följande:
    Mamma070912: Åh grattis! :) Apropå det här med napp. Ska man ha det öht? Jag är inte alls insatt men en del vill ju verkligen inte att deras barn ska ha napp medan andra vill det. Jag har ingen aning om varför. Nu menar jag alltså inte på bb utan framöver. Luddigt detta blev, hoppas ni fattar vad jag frågar om haha!

Anledningen många inte vill ha napp är som nämnts att det kan störa amningen. Senare är det många som tänker att det är onödigt, att om bebisen behöver snutta tutte så ska den få det.

Själv tänker jag mest ett par år fram i tiden. Napp tänker jag att man kan ha några månader när behovet är som störst, för att sen plocka bort nappen innan det blir en trygghetsgrej. Ganska mycket klurigare att ta bort en treårings napp än en femmånafers.

Men så tänker jag NU, bara för att det funkade så med sonen. Nästa bebis kanske vill snutta napp hur länge som helst, eller så vill hon inte ha napp alls.
  • RockTheRebell

Känner mig mer som en Shire, men ardenner lät mer smickrande så det tar vi! va på andra delen av föräldrakursen idag. Psykolog, jurist och mvc/bvc var det. Intressant stundvis och bra att höra saker ibland. Skillnad om giftemål och sambo mm.

• Bellatrixx

Idag slutade jag arbeta på ena mitt jobb så nu är det bara tre extrapass inbokade och sedan ska det börja målas spjälsäng, sätta upp väggdekorer med nalle puh och tvätta upp alla bebisens saker. Svårt att se vårt lilla kontor att det snart är ett klart bebisrum. Spännande!

Här är ett ardenner-arsle till. Påtal om BB-väskan, gud så svårt att veta vad man ska ha med. Ska ni köpa godis/cola i förväg? Eller får man lura iväg killen på det? Något kan ju vara bra att ha med sig upp så man får lite snabb energi  

• natlup

Vi har sagt att vi köper lite smågodis å läsk innan vi åker in. Vi bor vid en Ica maxi å en bensinmack som har öppet 24/7. Köper vi sötsaker innan så e risken stor att jag kommer äta upp det :P

• Kampis

Jag ville inte att dottern skulle ha napp innan, jobbigt när man tappar dem, komma ihåg dem, de stör barnet i sömnen när den trillar ut och så blir tändena skeva..

Men när hon var ca två veckor gammal och hade kolik och ville snutta snutta och snutta heeeela tiden, och fick MER ont i magen för all mat stopade vi i pluggen. Och det blev tyst! Hon har älskat sin napp och vi plockade bort den nu när hon var strax över två år. Den är smidig som tröst, det är den. Men gud vad bökig att ha att göra med haha!

Denna ungen får o den behöver, men har den inget stort sugbehov ser jag ingen anledning.

Blir dock lite kräkfärdig nrä man ibland tom ser webbisbilder på bebisar med napp..!  
    Har hört mååånga som sagt att de ger napp "för att det ser gulligt ut" eller " det har väl alla barn?" yaddayadda...

Bellatrix: Jag tänker ta med det från start. senast ville jag absolut inte att sambon skulle försvinna från min sida, ens för att gå på toa haha! Och då hade vi ändå extremt många timmar på oss så han skulle väl hunnit handla 100 gånger men jag ville inte bli lämnad.        

• Hejåhå

Det är väl bra att jag och mitt ardennerarsle kan glädja någon :)

På tal om napp! Jag var motståndare till en början och tyckte det var onödigt och de allra första veckorna var jag rädd att paja sugreflexen. Sedan när jag tröttnade på att vara dotterns levande napp efter 3-4 månader vägrade hon ta nappen. Så hon fick fortsätta okynnes snuttandet tills hon var 10 mån. I det läget vaknade hon 1 gång i timmen och skulle ha bröstet. Då tvärslutade jag med amningen. I det läget tog jag beslut att inte börja med napp eftersom hon var så pass stor.
    Med den här bebisen kommer jag inte vara lika rädd att köra napp, men inget jag tar med till bb. Där är prio att få igång mjölken och bebisen sugtag. Jag kommer inte ha så mycket tid att sitta och amma timtals om dagarna och kvällarna nu med två barn.

• RockTheRebell

Napp får vi se hur vi gör beroende på barnet. Men lördagsgodis blir det inte innan man slutar med napp däremot har vi sagt. Jag tänker packa väskan några veckor innan men inte köpa godis o vatten innan för då g det bergis över o blir gammalt då är jag hellre utan godis.

• fransyskan
    Stövelkatten skrev 2012-06-14 09:48:38 följande:
    Sambons kommentar "överdriv inte"
    När mitt bäcken är bra ska jag sparka honom i pungen och säga detsamma...
    Hejåhå skrev 2012-06-14 12:17:09 följande:
    Såg precis rumpan bakifrån inne på tjejtoan på jobbet. Vilket ardenner-arsle! Av någon anledning ekade textraderna "she has ass like a truck, truck, truck" och "I like big butts" på vägen tillbaka till mitt rum.
    SkrattandeSkrattandeSkrattande

Vilken tur att det sista vi förlorar är humorn!

Jag har betett mig riktigt illa idag. Hade en franska lektion idag men en vikarierande lärare som inte alls "funkade". Jag vill fokusera på muntlig kommunikation och skaffa bra självförtroende innan jag måste föda... hon var en sådan där lärare som fokuserar 100% på grammatik och rättar varje litet pyttefel. Fick inte ut en endaste mening utan att hon avbröt mig.

Kände att jag till sist "stängde" av helt och bara satt och stirrade ut genom fönstret, svarade på tilltal med ja/nej eller korta korta meningar men var annars helt fast i "usch, dumma dig"-tänket. Inte riktigt bästa sättet att hantera en konflikt kanske, nej. Fy vad pinsamt.

Tror ni jag kan skylla på graviditeten eller måste jag ta lite ansvar för mitt eget beteende här?

Och välkommen tillbaka mammsen!