• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-06-14 15:06:38 följande:
    Idag slutade jag arbeta på ena mitt jobb så nu är det bara tre extrapass inbokade och sedan ska det börja målas spjälsäng, sätta upp väggdekorer med nalle puh och tvätta upp alla bebisens saker. Svårt att se vårt lilla kontor att det snart är ett klart bebisrum. Spännande!

Här är ett ardenner-arsle till. Påtal om BB-väskan, gud så svårt att veta vad man ska ha med. Ska ni köpa godis/cola i förväg? Eller får man lura iväg killen på det? Något kan ju vara bra att ha med sig upp så man får lite snabb energi  
    Clydesdale här, rund hela jag ...

Jag brukar ta med flapjacks från hälsokosten - så enormt energirika (dessutom goda). Samt denna gång Redbull (för att motverka ev spinalhuvudvärk), hallonbladste (för amningen och mot blödningar), Resorb vätskeersättning. Möjligen också sesamkakor. 
  • Sommaren12

Fransyskan: tyckte inte det va så farligt, hon är väl där för dig och inte tvärtom? Hon kunde ju va lite mer lyhörd. Alla har vi dessutom såna jag-pallar-inte-mer-dagar...

• mammsen

Åh vad söta och välkommnande ni är! Som när man var nygravid och hoppade in i tråden och direkt kände sig så delaktig och välkommen :) Tackar! Men ni får skylla er själva, nu kan jag ju inte motstå att få lägga mig i lite ;)

Sommaren12 - Härligt att du fick komma hem igen och att bebisen mår bra därinne :) Det är jobbigt att gå omkring och oroa sig, man känner ju sig så otroligt hjälplös när man har bebisen i magen och inte ens kan hålla om den och se den.. 

Tintixie - Ja det låter som förvärkar :) i början känns de ofta långt ned i magen och sedan i svanken, men det kan kännas lite hur som har jag fått lära mig, har du mycket förvärkar som kommer regelbundet eller inte ger sig av trots att du lägger dig ner och vilar så ska du alltid ringa förlossningen. Annars är det helt normalt att ha förvärkar, jag har haft det mer eller mindre dagligen sedan v 28 och har redan haft någon vända på förlossningen och kollat läget :)

Angående PKU -test - Jag åkte hem tidigt sist och då kom de hem till oss och tog testet, inga frågor utan bara tog förgivet att vi inte skulle flänga iväg till sjukhuset.. Dock tog hon det i huvudet på dottern medans jag ammade med världens längsta största nål så jag höll på dö, min dotter visade dock ingen reaktion haha.. Detta var från NÄL, men tror att det är standard att de gör hembesök, jag bodde dessutom en bra bit från sjukhuset..

Ang celluliter - Så har min skitsnygga man fått några i samband med viktuppgång i "graviditeten" men jag har nog klarat mig ganska bra och ser nog ut som vanligt typ, (jag = +ca 10 kilo och sambon = + ca 7kilo) ;)

Napp - Altså, jag tycker det är skitsmidigt med napp, som någon redan nämnt så går den ju att ta bort till skillnad från tummen...  Min dotter fick napp men när hon började gå över till riktig föda så trollade jag bort nappen vid ca 6 månader, hon var för liten för att protestera men för gammal för att börja med tummen. Det gick helt smärtfritt och jag är inte det minsta orolig för att ge napp, jag tycker dessutom det är sött när de är små. Men jag fattar inte varför folk låter sina ungar ha napp tills de blir stora..

Oj! Det blev långt!!
    Har köpt fingerfärg så dottern ska få måla den stora runda magen, kan vara roligt att ha lite kort på, och sambon och dottern har just invigt färgerna och "testat" lite.. När vi tog av dottern trosena så såg det ut som om hon hade hudfärgade trosor på sig.. det var även det enda som var hudfärgat!! Haha
    Sambon såg ungefär likadan ut och jag komk just på massa saker jag behöver göra idag,,,, så måla magen,,, det får bli en annan dag ;) Någon annan som låtit barnen måla magen? eller har gett sig på FINGERFÄRG?
    Köpte 6 stora burkar  för 99kronor och tror det var välspenderade, kommer räcka till många magmålningar och försvinner dessutom i tvätten och från kroppen med vatten och tvål :)

• Stövelkatten
    mammsen skrev 2012-06-14 18:20:00 följande:
    Åh vad söta och välkommnande ni är! Som när man var nygravid och hoppade in i tråden och direkt kände sig så delaktig och välkommen :) Tackar! Men ni får skylla er själva, nu kan jag ju inte motstå att få lägga mig i lite ;)

Sommaren12 - Härligt att du fick komma hem igen och att bebisen mår bra därinne :) Det är jobbigt att gå omkring och oroa sig, man känner ju sig så otroligt hjälplös när man har bebisen i magen och inte ens kan hålla om den och se den.. 

Tintixie - Ja det låter som förvärkar :) i början känns de ofta långt ned i magen och sedan i svanken, men det kan kännas lite hur som har jag fått lära mig, har du mycket förvärkar som kommer regelbundet eller inte ger sig av trots att du lägger dig ner och vilar så ska du alltid ringa förlossningen. Annars är det helt normalt att ha förvärkar, jag har haft det mer eller mindre dagligen sedan v 28 och har redan haft någon vända på förlossningen och kollat läget :)

Angående PKU -test - Jag åkte hem tidigt sist och då kom de hem till oss och tog testet, inga frågor utan bara tog förgivet att vi inte skulle flänga iväg till sjukhuset.. Dock tog hon det i huvudet på dottern medans jag ammade med världens längsta största nål så jag höll på dö, min dotter visade dock ingen reaktion haha.. Detta var från NÄL, men tror att det är standard att de gör hembesök, jag bodde dessutom en bra bit från sjukhuset..

Ang celluliter - Så har min skitsnygga man fått några i samband med viktuppgång i "graviditeten" men jag har nog klarat mig ganska bra och ser nog ut som vanligt typ, (jag = +ca 10 kilo och sambon = + ca 7kilo) ;)

Napp - Altså, jag tycker det är skitsmidigt med napp, som någon redan nämnt så går den ju att ta bort till skillnad från tummen...  Min dotter fick napp men när hon började gå över till riktig föda så trollade jag bort nappen vid ca 6 månader, hon var för liten för att protestera men för gammal för att börja med tummen. Det gick helt smärtfritt och jag är inte det minsta orolig för att ge napp, jag tycker dessutom det är sött när de är små. Men jag fattar inte varför folk låter sina ungar ha napp tills de blir stora..

Oj! Det blev långt!!

Har köpt fingerfärg så dottern ska få måla den stora runda magen, kan vara roligt att ha lite kort på, och sambon och dottern har just invigt färgerna och "testat" lite.. När vi tog av dottern trosena så såg det ut som om hon hade hudfärgade trosor på sig.. det var även det enda som var hudfärgat!! Haha

Sambon såg ungefär likadan ut och jag komk just på massa saker jag behöver göra idag,,,, så måla magen,,, det får bli en annan dag ;) Någon annan som låtit barnen måla magen? eller har gett sig på FINGERFÄRG?

Köpte 6 stora burkar  för 99kronor och tror det var välspenderade, kommer räcka till många magmålningar och försvinner dessutom i tvätten och från kroppen med vatten och tvål :)

Åh vilken mysig idé! Tror inte min son skulle kunna koncentrera sig mer än några minuter dock, men sambon kanske tycker det är skoj.
  • capy

BM.-besök idag

Vecka: 32+3
    Vikt: +18 sedan inskrivning (+21 sedan plusset)
    SF: 31
    Hb: 138 (tillbaka på samma som vid inskrivningen)
    Blodsocker: 6,8
    Bltr: 120/70
    Hjärtslag: 144
    Bjudning: Huvud (rörligt)

Ardennerarsle känns som en rätt målande beskrivning av hur jag ser ut också Glad Barnmorskan var dock jätterar och undrade förvånat var alla kilon hade satt sig nånstans. Hon kunde inte se att jag har gått upp så mycket. Hon frågade tillochmed maken om han tyckte att det syntes (han svarade korrekt på frågan, tur för honom)...

• LiJon

Har heller inte börjat packa BB-väskan eller skriva förlossningsbrev, det känns fortfarande avlägset även om det ju faktiskt börjar närma sig Skulle jag börja med det och ha allt helt klart flera veckor innan tror jag bara sista väntan blir jobbigare, sysselsätter mig hellre med det då och tar det lugnt nu medans jag ännu är rätt tålmodig ;)

• mammsen

Vi gjorde ett kap på en stor och rumlig skötväska på rea för ett par veckor sedan och kunde ju inte låta bli att packa ned lite med samma..

Jag packar inte med så mycket, jag minns inte heller vad jag hade eller vad jag saknade sist..

Till mig
    Min pappersjournal  med ett förlossningsbrev (har inte journalen elektroniskt)
    Energibars
    ett ombyte
    neccecär med hyigenarticlar
    breastpads
    (vatten, nyponsoppa, kräm och saft och dylikt får man där även bindor finns)

Till sambon
    Ett ombyte
    3 brev jag skrivit i förväg (ett han får när vi kommer dit ett när värkarna börjar bli riktigt svåra och ett tills när det är dags att förlösa där jag påminner om vad som är viktigt för mig och hur han kan stötta mig samt lite fina kommentarer <3)
    Kamera och laddare och sånt som han får ha koll på.

Till sonen
    Ett ombyte och en pj
    Blöjjor och våtservetter har jag i väskan men de är till hemresan blöjjer får vi där (dock är det pampers) URS!!

I bilen kommer vi nog ha den underbara massagemaskinen som jag fick av gubben igår som överasskning, den är i storlek med en huvudkudde fast tjockare och så är den i skinn, den både masserar värmer och vibrerar,, Underbart ;) och känner jag att jag vill ha den så får han springa och hämta den.. 

Min amninng fungerade jättefort och jättebra sist men jag kan ju inte påstå att brösten var överfulla så jag hade problem första dagarna och behövde trasor i närheten för den sakens skull, och jag tror det är mycket ovanlihgt att man har ett överflöd av mjölk de första dagarna och därför är det väll sällan bebisarna kräks särskillt första dagarna,, ärs, jag tänker att det finns både trasor och papper där,,

• Sommaren12

Alltså jag ORKAR INTE MER!!! Fick ääääntligen hem rätt liggdel till vår iCandy som vi haft så sjukt mycket strul med (eller mja, strulet står Babyproffsen iofs för). Superglada att äntligen ha en komplett vagn. Mannen tar upp liggdelen och "sätter ihop" den... Tror ni inte att handtaget till liggdelen inte går i?! Den passar inte på ena sidan, går liksom inte att klicka fast. Konstruktionsfel på fästet!!! Så nu har vi TVÅ liggdelar som är värdelösa... Jag pallar inte se skiten längre. Hämtar snart en kundvagn på Maxi att köra runt ungen i.... :(