I Göteborg får man med åka hem efter 6 timmar om allt har gått bra, har jag för mig. Har ju haft problem att få igång amningen så jag har inte velat åka hem så tidigt. Tänkte vara kvar tills PKU-test är avklarat. Om jag måste dela rum kommer jag nog åka hem tidigare. Första gången jag födde så fick jag dela rum på BB första dagen. Fick dela rum med en kvinna som hade en bebis som skrek hela tiden. Bara det var jobbigt men på något sätt har jag ju förståelse för att ett barn kan skrika så. Det jobbigaste var att hon fick besök av stora delar av sin släkt inne på det rum vi delade. Det var inte bara det parets föräldrar utan även pappans farmor, farfar, syskon med barn mm. Var inte en lugn minut under tiden som det var besökstid och oftast var de flera där samtidigt. Tyckte det var jättejobbigt när jag kämpade med att få igång amningen med mina såriga bröstvårtor, ett barn som inte fick bra tag om bröstet och som släppte taget hela tiden. Hade varit skönt med lite lugn och ro.
När jag födde barn 2010 så var det gaska restriktivt vilka som fick besöka BB. Tror det blev mer begränsat i samband med svininfluensan. Då tilläts bara pappan besöka BB och jag tyckte det var helt underbart. Att slippa få rummet fyllt av någons annans släkt. Då hade jag även turen att få ett eget rum och det var helt underbart. Nu i Varberg så får pappan och eventuella syskon besöka mamman på BB och det känns bra.
Första gången hade vi med hur mycket som helst till Förlossningen, men använde bara en bråkdel av det vi släpade med oss. Har aldrig hunnit använda det vi har släpat med oss. Hade gjort spellistor med musik, har inte lyssnat på en enda låt under förlossningen, har inte ätit något utav det jag hade med mig. Skrev en lista på vad jag tänkte ta med mig igår:
Packning till förlossningen:
Förlossningsjournal, blodgruppering, patientbricka, förlossningsbrev
plånbok
Kamera, laddare till kamera
iPad och laddare
mobil, hörlurar
tofflor/inneskor
amningslinne, amnings-BH
trikåkjol
näsesär med det viktigaste
hårsnoddar och hårnålar
amningsinlägg till BH
ziptröja
vattenflaska
lite godis
Till barnet:
Några ombyten i 50 & 56
bebismössa
Lexingtonfilt, blå filt från POP
Snuttefilt
Sen till BB får min man komma med lite fler ombyten till mig och bebis, det brukar finnas en pressbyrå eller liknande på sjukhusen där man kan köpa lite tidningar om man vill ha. Men brukar ha fullt upp på BB att titta på den nya familjemedlemmen, amma, ta kort, amma och amma .... Sen har jag med mig både min telefon och ipad med mobilt bredband som tidsfördriv. Sen när det är dags att åka hem så har mannen med sig babyskyddet i bilen.
Tänkte åka till förlossningen i en blå omlottklänning från HM och ett par tights. Ska ju åka på en bedömning om de kan göra en igångsättning i vecka 38 +3. Tycker om att ha tunika eller klänning när man gör gynundersökningar. Sen när väl förlossningen är igång har jag fullkomligt struntat i vad jag har haft på mig. När dottern föddes så blev det lite bråttom, så fick gå ur duschen och lägga mig på sängen. De slängde över mig lite filtar och körde in mig till förlossningsrummet där jag födde helt utan kläder. När sonen föddes hade jag på mig en kort tunika och ett par trosor, trosorna åkte dock av när vattnet hade gått och sen kom krystvärken.
Det jag har använt på förlossningen är tofflor som tål vatten, har haft med mig foppatofflor. Ganska skönt att slippa gå barfota eller i strumpor på sjukhusgolvet. Sen så kräktes jag en gång på min första förlossning och då använde jag tandborste och tandkräm. Vattenflaska så man slipper dricka ur glas. På min sista förlossning så ducshade jag redan på förlossningsrummet efter barnet var fött. Då vill jag ha med min nesesär, men det räcker med duschcreme, deo och läppglans/lipsyl. Sen bytte jag om till ett amningslinne som inte sitter så tight över magen och en trikåkjol som inte sitter åt. Det viktigaste är dock att kameran är med och är laddad.
Vill ha med mig egna kläder och bebismössa till barnet, filtarna är att ha om bebis och bädda i platbaljan. Snuttefilt har vi valt ut och den introduceras redan på BB. Dottern och sonen har fått liknande från teddykompaniet och de har flera av samma sort, en i bilen, en som de har på förskolan, en hemma. Bra litet format som går att köpa nya om en försvinner. Sen har vi tvättat dem när det behövs och de har inte en som bara funkar. Barnen har fått nappar men inte på BB, med hjälp av napp och snutte så har oftast somnat på en gång.