• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

I Göteborg får man med åka  hem efter 6 timmar om allt har gått bra, har jag för mig. Har ju haft problem att få igång amningen så jag har inte velat åka hem så tidigt. Tänkte vara kvar tills PKU-test är avklarat. Om jag måste dela rum kommer jag nog åka hem tidigare. Första gången jag födde så fick jag dela rum på BB första dagen. Fick dela rum med en kvinna som hade en bebis som skrek hela tiden. Bara det var jobbigt men på något sätt har jag ju förståelse för att ett barn kan skrika så. Det jobbigaste var att hon fick besök av stora delar av sin släkt inne på det rum vi delade. Det var inte bara det parets föräldrar utan även pappans farmor, farfar, syskon med barn mm. Var inte en lugn minut under tiden som det var besökstid och oftast var de flera där samtidigt. Tyckte det var jättejobbigt när jag kämpade med att få igång amningen med mina såriga bröstvårtor, ett barn som inte fick bra tag om bröstet och som släppte taget hela tiden. Hade varit skönt med lite lugn och ro.

När jag födde barn 2010 så var det gaska restriktivt vilka som fick besöka BB. Tror det blev mer begränsat i samband med svininfluensan. Då tilläts bara pappan besöka BB och jag tyckte det var helt underbart. Att slippa få rummet fyllt av någons annans släkt. Då hade jag även turen att få ett eget rum och det var helt underbart. Nu i Varberg så får pappan och eventuella syskon besöka mamman på BB och det känns bra. 

Första gången hade vi med hur mycket som helst till Förlossningen, men använde bara en bråkdel av det vi släpade med oss. Har aldrig hunnit använda det vi har släpat med oss. Hade gjort spellistor med musik, har inte lyssnat på en enda låt under förlossningen, har inte ätit något utav det jag hade med mig. Skrev en lista på vad jag tänkte ta med mig igår:

Packning till förlossningen:

Förlossningsjournal, blodgruppering, patientbricka, förlossningsbrev
    plånbok

Kamera, laddare till kamera

iPad och laddare

mobil, hörlurar

tofflor/inneskor

amningslinne, amnings-BH

trikåkjol

näsesär med det viktigaste

hårsnoddar och hårnålar

amningsinlägg till BH

ziptröja

vattenflaska

lite godis

Till barnet:

Några ombyten i 50 & 56

bebismössa

Lexingtonfilt, blå filt från POP

Snuttefilt 

Sen till BB får min man komma med lite fler ombyten till mig och bebis, det brukar finnas en pressbyrå eller liknande på sjukhusen där man kan köpa lite tidningar om man vill ha. Men brukar ha fullt upp på BB att titta på den nya familjemedlemmen, amma, ta kort, amma och amma .... Sen har jag med mig både min telefon och ipad med mobilt bredband som tidsfördriv. Sen när det är dags att åka hem så har mannen med sig babyskyddet i bilen.

Tänkte åka till förlossningen i en blå omlottklänning från HM och ett par tights. Ska ju åka på en bedömning om de kan göra en igångsättning i vecka 38 +3. Tycker om att ha tunika eller klänning när man gör gynundersökningar. Sen när väl förlossningen är igång har jag fullkomligt struntat i vad jag har haft på mig. När dottern föddes så blev det lite bråttom, så fick gå ur duschen och lägga mig på sängen. De slängde över mig lite filtar och körde in mig till förlossningsrummet där jag födde helt utan kläder. När sonen föddes hade jag på mig en kort tunika och ett par trosor, trosorna åkte dock av när vattnet hade gått och sen kom krystvärken.

Det jag har använt på förlossningen är tofflor som tål vatten, har haft med mig foppatofflor. Ganska skönt att slippa gå barfota eller i strumpor på sjukhusgolvet. Sen så kräktes jag en gång på min första förlossning och då använde jag tandborste och tandkräm. Vattenflaska så man slipper dricka ur glas. På min sista förlossning så ducshade jag redan på förlossningsrummet efter barnet var fött. Då vill jag ha med min nesesär, men det räcker med duschcreme, deo och läppglans/lipsyl. Sen bytte jag om till ett amningslinne som inte sitter så tight över magen och en trikåkjol som inte sitter åt. Det viktigaste är dock att kameran är med och är laddad.

Vill ha med mig egna kläder och bebismössa till barnet, filtarna är att ha om bebis och bädda i platbaljan. Snuttefilt har vi valt ut och den introduceras redan på BB. Dottern och sonen har fått liknande från teddykompaniet och de har flera av samma sort, en i bilen, en som de har på förskolan, en hemma. Bra litet format som går att köpa nya om en försvinner. Sen har vi tvättat dem när det behövs och de har inte en som bara funkar. Barnen har fått nappar men inte på BB, med hjälp av napp och snutte så har oftast somnat på en gång.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Min man ser med på fotboll, brukar stå på i bakgrunden. Men han frågar alltid om jag vill se något annat, men mycket lägligt så är det säsongsuppehåll på de programmen jag brukar se. Jag sitter med datorn i stället, läser lite böcker inför förlossningen. 

Sonen gillar bollar men än så länge struntar han i att titta på fotbollen på TVn, bild på honom under en match.

• Grizabella

När jag födde på Mölndal 2008 så stannade jag 2 nätter, 1 hade räckt mer än väl, inga besök av släktingar på rummet, bara pappor och ev syskon, men sänggrannens pappa dök upp 06.30 på morgonen båda dagarna , inte så kul, han hade gärna fått komma en timme senare. 

2010 var det också besökförbud inne på avdelningen, även för syskon, men tyvärr respekterade inte det utan rumskamratens familj dök upp med varm mat och allt som de skulle äta inne på rummet.  

Båda gånger har min bebis varit lugn men rumkamratens bebis har skrikit hela natten, mycket då deras amningar inte fungerat, tyckte så synd om dom, de grät och var ledsna, kan tänka mig att de blev stressade av det hela, helst på natten, var mycket sköterskor som kom in och hjälpte dom .

Denna gång har jag nog tänkt stanna över natten, får se hur jag gör, åker inte hem innan PKU-testet  iallafall, sedan får man ju se hur man mår och om amningen funkar fint även denna gång 

• fru Elle
    Grizabella skrev 2012-06-15 09:33:47 följande:
    När jag födde på Mölndal 2008 så stannade jag 2 nätter, 1 hade räckt mer än väl, inga besök av släktingar på rummet, bara pappor och ev syskon, men sänggrannens pappa dök upp 06.30 på morgonen båda dagarna , inte så kul, han hade gärna fått komma en timme senare. 

2010 var det också besökförbud inne på avdelningen, även för syskon, men tyvärr respekterade inte det utan rumskamratens familj dök upp med varm mat och allt som de skulle äta inne på rummet.  

Båda gånger har min bebis varit lugn men rumkamratens bebis har skrikit hela natten, mycket då deras amningar inte fungerat, tyckte så synd om dom, de grät och var ledsna, kan tänka mig att de blev stressade av det hela, helst på natten, var mycket sköterskor som kom in och hjälpte dom .

Denna gång har jag nog tänkt stanna över natten, får se hur jag gör, åker inte hem innan PKU-testet  iallafall, sedan får man ju se hur man mår och om amningen funkar fint även denna gång 
    Vad dåligt att inte besöksförbudet respekterades, finns ju andra utrymmen man kan gå till om man får andra besök. Sjukhusets kafé eller liknande. Om samma sak skulle hända igen som jag upplevde första gången skulle jag nog inte ha några problem att lägligt ringa på personalen som fick köra ut dem alternativt ge mig ett annat rum. Tycker att det är skönt att inte behöva ta emot besök från alla på BB och jag vill definitivt inte sitta och kämpa med amningen med någon annans släkt närvarande. Sitta och lufta brösten inför någon annans släkt, nej tack.
  • Grizabella
    fru Elle skrev 2012-06-15 09:44:46 följande:
    Vad dåligt att inte besöksförbudet respekterades, finns ju andra utrymmen man kan gå till om man får andra besök. Sjukhusets kafé eller liknande. Om samma sak skulle hända igen som jag upplevde första gången skulle jag nog inte ha några problem att lägligt ringa på personalen som fick köra ut dem alternativt ge mig ett annat rum. Tycker att det är skönt att inte behöva ta emot besök från alla på BB och jag vill definitivt inte sitta och kämpa med amningen med någon annans släkt närvarande. Sitta och lufta brösten inför någon annans släkt, nej tack.
    Ja det är ju därför det finns besöksförbud, det finns ju bord och bänkar precis utan för avdelningen som man kan använda, det är nog skönt för de som inte orkar med besök, men tidigare har haft svårt att säga nej, nu är det bara att hänvisa till besöksförbudet,
  • Juliette

Här är vi båda lite smått fotbollstokiga och ser gärna alla matcher. :). Mest jag, faktiskt!

Så bra med tankar om vad som behövs på förlossningen. Behöver lite tips!

• Sommaren12

God morgon! Bra att läsa lite vad ni haft med er förr och vad som kommit till användning och inte. Ska nog skriva en lista idag men packa kommer jag inte göra på ett bra tag.

Igår frös jag mitt medlemskap på gymmet så ska träna t.o.m. 14 juli, då är jag nog i v 36-37, sen ger jag upp. Börjar bli riktigt jobbigt nu.

Jag minns inte vad PKU-test är?!

Har varit så inställd på att få eget rum på bb, men efter mitt trista besök där i veckan insåg jag att det är få förunnat. Tycker det känns jobbigt att dela rum men men...

• mijja12

Då har man varit på bm besök idag sista innan hon går på semester då jag ska ha någon annan 2 gånger. Allt vart bra med bebisen han hade vänt på sig från att ligga tvärs över hela magen till att ha lagt huvudet rätt ner i bäckenet men inte fixerat sig än. Sen drog jag upp att jag inte fått mitt andra ultraljud än går in i vecka 33 imorgon så hon ringde en annan stad och boka in mig där istället för Lund då dom har fullt upp sa hon. Mannen var inte på hugget att köra så långt för ett ultraljud hmm?!
    Hoppas ni får en underbar helg alla :)

• 7eHimlen
    ullis1990 skrev 2012-06-14 22:36:14 följande:
    Här får man åka hem efter 6timmar om mamman och barnet mår bra... Både som förstföderska och omföderska. Jag hoppas på att få stanna kvar, pga att jag tar blodförtunnande sprutor. Har fått för mig att de måste ha mig under uppsikt efter förlossningen då. Har dock inte tagit upp detta med BM än..
    Jag tar också blodförtunnande sprutor, så jag antar oxå att de vill hålla mig under lite mer uppsikt efter förlossningen. Men vi ska till spec mvc och diskuttera förlossning och smärtlindring och att gå ner i dos runt vecka 36 så jag har nog mer koll efter det förhoppningsvois. Jag hoppas iaf att man får stanna om man vill, ska föda på Huddinge och har för mig att det är 2-3 dagar som brukar vara "normen" för förstföderskor där. Men i vanliga fall så är jag inte så förtjust i att folk ska "hålla koll" på mig, så då hade jag nog åkt hem tidigare. Får se hur det känns när man väl är där.
    Däremot så är jag ju helt övertygad om att vår son kommer tidigare än beräknat, så nu börjar jag undra om det inte är lite sent att gå ner i dos från vecka 36, skulle kanske kännas bättre från vecka 34. Har BF 25/8 men tror han kommer i nån av de första veckorna istället. Ska till BM nästa vecka så jag får se till att fråga henne om det är möjligt då.
    Förresten så tog hon bara blodtryck senast jag var där, inte Hb eller socker. Skumt.