• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • isaochbel

Hej tjejer. Har precis kommit från BM. Lillkillen ligger fortfarande på tvären! Så nu har han 2v på sig att vända sig annars bokas det in ett vändningsförsök v.37 och lyckas det inte så blir det snitt v.38 är idag i v. 33+1. Fick en mild utskällning för jag inte ätit järn tabletterna så nu blir det dubbla dosen tills han är ute. Ha en bra dag :)

• Ellenbmt

Grizabella- tack för en bra blogg :) nu har jag gjort tårtfynningar och marängcrem till dotterns kalas på söndag :)

• Jloow

Jag var hos BM idag jag också. Hade även tillväxt UL igår. Allt ser jätte bra ut! Som det är bestämt nu åker vi till Stockholm för bedömning och igångsättning i vecka 38+4 och om TUL stämmer kommer bebis att väga ca 3500g.

Värden från BM vad följande:
    Blodtryck: 100/70
    Hjärtljud: 140
    SF mått: 31

Hb och blodsocker tar vi nästa gång. Vikt skulle vi också ta då eftersom jag inte vägt mig sen inskrivning. :)

• Gadget

Är det fler än jag som tänkt försöka motverka bristningar med olja och massage av mellangården?
    Jag köpte olja för ganska länge sedan och började då smörja och prova på "massagen". Sen läste jag att man egentligen skulle vänta till v 34 då det kan trigga igång värkar annars. Sagt och gjort och igår skulle jag prova igen. Men hallå, magen är ju i vägen så det är ju knappt att jag ens når. Än mindre kan jag inta den ostbågeställningen för att utföra massagen. Någon annan med samma problem? Får väl be maken, men känns konstigt. Det blir liksom intimt men ändå helt osexuellt så jag vet inte om jag gillar tanken på att han ska stoppa in ett oljat finger i min slida och tänja och dra där....

• fransyskan

Vad intressant -- jag har varit så fast i min egen oro över att behöva stanna flera dagar på ett franskt sjukhus när allt jag vill är att åka hem att jag har inte alls tänkt att det såklart finns massor med mammor som oroar sig över att åka hem för tidigt.

Gadget skrev 2012-06-15 11:18:07 följande:
    Är det fler än jag som tänkt försöka motverka bristningar med olja och massage av mellangården?
    Jag köpte olja för ganska länge sedan och började då smörja och prova på "massagen". Sen läste jag att man egentligen skulle vänta till v 34 då det kan trigga igång värkar annars. Sagt och gjort och igår skulle jag prova igen. Men hallå, magen är ju i vägen så det är ju knappt att jag ens når. Än mindre kan jag inta den ostbågeställningen för att utföra massagen. Någon annan med samma problem? Får väl be maken, men känns konstigt. Det blir liksom intimt men ändå helt osexuellt så jag vet inte om jag gillar tanken på att han ska stoppa in ett oljat finger i min slida och tänja och dra där....
    Jag gjorde min "birth and parenting" kurs förra helgen; superbra på alla sätt och vis och jag har märkt otrolig skillnad på min make. Han höll en lååång utläggning för sin mamma om hur han nu visste PRECIS hur han skulle vara ett bra stöd under förlossningen och hur OTROLIGT viktigt det var att jag hade honom där så han kunde vara min "röst" och mina "öron".

Hursomhaver, hon skickade iaf med en massa information just om mellangårds-massage och mellan raderna så förstod jag det som om hon tyckte att detta var något mannen gärna kunde hjälpa till med. Man kunde även använda dessa stunder till att öva kommunikation och avslappning osv.

Kanske lite flummigt men hon gav ett väldigt kompetent intryck. (Nej, hon var inte fransk! Demon)
  • Gadget

Vi får väl prova här hemma. Hej då samlag, hej "tänj ut mitt underliv"

• Sommaren12
    Gadget skrev 2012-06-15 11:40:01 följande:
    Vi får väl prova här hemma. Hej då samlag, hej "tänj ut mitt underliv"
    HAHA! Tyst

Jag är för lat för att ge mig på det där, jag vet inte om jag tror så mycket på oljor och krämer överlag heller. Jag smörjer magen varje gång jag duschat, mest för att jag fick en sån olja av sambon (han vill väl inte ha en brusten mage...) Rakar mig där emellan och DET är fan skitsvårt nu! Tycker det är svårt att torka sig när man vatt på toa också. Man är bara i vägen för sig själv. Det värsta är nog fortfarande att knyta skosnören. Det börjar bli i princip omöjligt. Speciellt mina träningsskor är grymt jobbiga att få på sig. Jag får ta djupa andetag och hålla andan när jag böjer mej över magen och knyter haha... Sambon skrattar varje gång... 
  • Ellenbmt

Jag smörjer med mandelolja när jag kommer ihåg ofta efter dusch. Masserar inte näven gnider in bäst jag når och förmår! Gjorde samma sist, sprack över klitoris och något stygn inne i gick jag med men inte bakåt något alls!

• Gadget

Jag är tveksam om jag tror på krämer och oljor när det gäller att undvika hudbristningar på magen. Men har fått några provoljor som jag brukar använda när det bokstavligen känns som om magen ska spricka, då är det rätt skönt att olja in. 
    Men att massera där nere tror jag på, att massagen kan hjälpa vävnaderna att bli mer elastiska. Därför vill jag gärna få till massagen också och inte bara smörja bäst jag kommer åt. Men jag håller med dig sommaren, jag är också lat så det faller sig inte naturligt direkt.....

Och ja, magen är i vägen för mycket nu. Härom dagen låg han dessutom så till så att det verkligen var något hårt som tog emot när jag försökte böja kroppen för att nå skorna. Jag fick bända mig åt andra hållet istället.  

• Grizabella
    Ellenbmt skrev 2012-06-15 10:54:06 följande:
    Grizabella- tack för en bra blogg :) nu har jag gjort tårtfynningar och marängcrem till dotterns kalas på söndag :)
    Kul att du gillar min blogg hoppas tårtan blir bra