• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Grizabella
    O Hanna O skrev 2012-06-14 21:36:34 följande:
    Fick en chook idag på mitt aurasamtal...i dalarna gäller hemgång tolvtimmar efter förlossningen! vid andra barnet...började tokgråta...vet hur "pigg" jag var efter förra...to en vecka innan jag tog mig ur sängen!
    Oj låter inte kul, fast jag mådde bra efter min andra förlossning och hade kunnat åka hem efter 12 timmar, men det är ju så olika beroende på hur man mår och om amningen funkar, kommer nog allt vilja stanna över natten om jag får även om jag mår bra, bebisen mår bra och amningen funkar, i Göteborg var det inga problem, hon  blev till och med förvånad när jag ville åka hem dagen efter , hoppas det inte ändrat det sedan 2010, hoppas verkligen inte dom tvingar hem dig, bara för att man fött barn innan så innebär inte det att man mår bättre, amning funkar osv
  • Stövelkatten

Oj... Finns det några regler om det på SÖS? Alltså för omföderskor och hemgång och så. För oss är det viktigt att få stanna kvar tillsammans i ett par dagar. Åkte hem 10 timmar efter förlossningen förra gången, blev inte ens inskriven på BB och det blev ju kaos.

• fru Elle
    Fick en chook idag på mitt aurasamtal...i dalarna gäller hemgång tolvtimmar efter förlossningen! vid andra barnet...började tokgråta...vet hur "pigg" jag var efter förra...to en vecka innan jag tog mig ur sängen!
    Men det måste väl göras en individuell bedömning? Om man känner sig pigg och det inte har blivit några komplikationer så vet jag en del som vill åka hem direkt. Men om du har en kontakt med aurora-BM så kan du kanske prata med henne om din oro inför  att bli hemskickad på en gång. 

I Varberg där jag tänkte föda så får man välja själv hur länge man vill stanna. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • O Hanna O

Jag blev lovad att själv få välja hur länge jag ville stanna, men endå...tycker 12 timmar låter väldigt lite!

Annars kändes samtalet jätte bra! är glad över att jag tog tag i rädslan, här även fått tider för bedömning av igångsättning! Känns jättebra!

• ullis1990

Här får man åka hem efter 6timmar om mamman och barnet mår bra... Både som förstföderska och omföderska. Jag hoppas på att få stanna kvar, pga att jag tar blodförtunnande sprutor. Har fått för mig att de måste ha mig under uppsikt efter förlossningen då. Har dock inte tagit upp detta med BM än..

• Kampis

Men är det inte om allt ser bra ut så FÅR man åka hem då, inte att man måste? Här får man åka hem 6 timmar efter har jag för mig om amning och allt funkar.
    Sen tror jag inte att de tvingar hem dig även om det är så att de helst vill att ni åker hem då, de vill ju inte skicka hem en om man mår dåligt och det är risk för att man tar avstånd till barnet tex. 
  • Kampis
    Grizabella skrev 2012-06-14 21:56:23 följande:
    Oj  på Mölndal i Göteborg får man fast föda, själv fick jag under första förlossningen in  smörgåsar, nyponsoppa, saft, glassdrinkar, kanske hade man kunnat få annan mat om man ville,  vi fick även gå upp och äta frukost på BB innan vi fick ett förlossningsrum, på andra förlossningen hann jag ju inte äta något, fast jag hade ätit en massa skorpor precis innan jag åkte in
    Ja det där verkar vara väldigt olika beroende på vilket landsting det är.. här har de den regeln ifall man behöver sövas =)
  • lillakotten

Mammsen: jag kunde inte annat än fnissa åt din kommentar om att barn var för stora för att börja med tummen vid 6 månader. När min mamma tig min napp så var jag 2 år och då hittade jag tummen på en gång ;).

Napp använder min dotter än, hon är 2,5 år. Det känns inte som hela världen då hon precis slutade med blöjan. Dock så tänkte vi senast ta bort den till jul. Man vill ju inte ställa allt för stora krav när det kommer en liten snart. Lillebror kommer att få ha napp om behovet finns och då är väl tanken att vi tar bort den tidigare än med dottern.

• Naimis

Nu har jag äntligen lagt en beställning på vagnen. 43 dagar kvar till bf!

På Danderyd får man åka hem efter 6 timmar om allt fungerar som det ska och man vill. Annars är de vanliga 1 dygn för omföderskor och 2 för förstföderskor, men man får stanna om man känner att man behöver. Med Neo var vi inne från onsdag morgon till fredag eftermiddag, då vi kände att vi ville hem.

Känner några som legat inne 2 dygn med andra barnet med av olika anledningar. Och vid snitt är det längre man brukar stanna.

• lillakotten

Jag födde dottern med snitt på Danderyd 09 och då fick man stanna 2 dygn om allt var som det skulle.