Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Augustibebis 2012

LindaPernilla skrev 2012-04-24 11:49:26 följande:
    Hej tjejer!

Tänkte kasta in en fråga här. Hur har ni tänkt lägga upp föräldraledigheten mellan er och pappan? :)
    Vi ska dela lika.
  • Saftmedbulle

En fråga till er som har barn sen tidigare... Jag har kompisar som pratar om att de träffat andra mammor i s k "mammagrupper". Någon som vet något om det? Hur kommer man i kontakt med en sån, är det BM som tipsar, eller?

• Saftmedbulle
    Sommaren12 skrev 2012-04-27 17:21:03 följande:
    Saftmefbulle: har inte barn sen innan men jag träffar en mammagrupp där jag bor. Ibland ordnar mvc eller så träffar man de från föräldrarkursen. För egen del startade jag en grupp här på FL för de som ska ha barn ungefär samtidigt som mig i mitt område. Vi är ca 15-20 st i min grupp och har varit och fikat några gånger, annars snackar vi i tråden. Se om du hittar en tråd där du bor annars starta en egen! :)
    Bra tips! Tack! Går ingen föräldrakurs, så det kanske får bli nätet då...
  • Saftmedbulle
    7eHimlen skrev 2012-04-27 17:21:46 följande:
    Jag frågade min kompis om det igår (hon fick barn för 9 månader sen), här i hägersten ärdet kommunen som fixar det, tror det är så överallt. Du borde få en inbjudan sen
    Bra! Hägersten? Bor inte så långt därifrån :)
    Låter trevligt med en inbjudan från kommunen... hoppas du har rätt.
  • Saftmedbulle
    Sommaren12 skrev 2012-04-30 11:20:26 följande:
    Har varit hos bm nu. Får inte amma!!! Rynkar på näsan
    Även om jag visste att det fanns en risk att jag inte skulle få det så känner jag mig så himla oväntat besviken och ledsen. Och hon sa det ganska okänsligt. Eller, jag hade inte ens hunnit komma in i rummet och satt mig ner när hon bara sa det rakt ut: "Du får inte amma!" läste hon högt från datorn. Det har nån läkare beslutat. 
    Känner mig sämst nu. Var så sugen på att få prova på det. Hjälper inte heller att man blir så matad med info hur alla ammade barn blir intelligentare och får bättre immunförsvar bla bla bla än flaskbarn. Som mamma vill man ju kunna ge det bästa liksom. Var inte alls förberedd på att jag skulle bli så ledsen av det.
    Annars såg allt fint ut. Hade väldigt fint blodvärde och behöver inte alls några järntabletter. Hjärtat slog snabbt och fint mellan 145-150. Hamnade exakt på viktkurvan också.

Är det nån här som har barn sen innan och inte fått/kunnat amma alls som kan dela med sig lite erfarenheter? Behöver höra att jag inte är helt kass. Obestämd
    Va? Varför får du inte amma?
  • Saftmedbulle
    fransyskan skrev 2012-05-01 09:25:02 följande:
    Har haft en otroligt härlig lång weekend nu, från fredag till (samt inklusive) idag.

Vi gick på restaurant i söndags och personalen var så otroligt härliga att jag var inte helt säker på att vi var kvar i Frankrike! Det fanns bara en meny -- tre förrätter, tre varmrätter samt tre efterätter -- så det enda val man hade var för vad man ville dricka.

Till förrätt var det en samousa med gambas, en rilette av lax och sen foie gras. Det senare äter jag aldrig, men det visste ju inte servitrisen så hon kom direkt och sa; "ja, du som är gravid vill kanske inte ha lever?" Och sedan, till varmrätten (en liten köttbit, två pilgrimsmusslor och tre skivor ankbröst) så kom hon igen; "och ditt kött, det vill du kanske ha välstekt?"

Ja, när man läser det så låter det nog helt snurrigt att bli så pass glad över så lite -- det finns kanske till och med dom som skulle tycka att det var irriterande? -- men jag blev verkligen hur lycklig som helst. (Man kanske måste ha upplevt den vanliga "servicen" också, hah.)

Och sedan skynder jag mig och säger att jag trots detta mums endast gått upp ett kilo sedan den 19e. Magen putar som aldrig förr men jag känner mig ändå ganska smidig och har en del energi. Tror (hoppas!) yoga och promenaderna hjälper lite.
    Lät väldigt omtänksamt av servitrisen...
  • Saftmedbulle
    Gadget skrev 2012-05-04 22:41:38 följande:
    Hoppas ni andra som saknat sparkarna ett par dagar blivit påminda eller blir det snart av era små. Min kille har kommit tillbaka även om det är lite lugnare än "normalt" men det gör jag ingen stor sak av.
    Firade med att sy ett täcke av två av tygerna jag köpte idag. Lägger upp en bild i bildtråden.

För övrigt tycker jag magen har exploderat senaste dagarna (v 27+1 idag). I överkanten av naveln känner jag mig nästan öm för att huden spänner så. Och när jag småpratar med främlingar typ kvinnan bakom ostdisken idag så säger de "nu är det väl inte långt kvar för dig?". "Öh, jo, tre månader."  
    Hi, hi... Var och dansade i lördags och då var det en kille som trodde att jag var i ÅTTONDE månaden. Jag menar, ok, jag är rätt stor för att vara i v.24, men ändå... (han hade nog inte så bra koll...).
  • Saftmedbulle
    Maaya skrev 2012-05-08 19:59:40 följande:
    Hej allihop :) jag är nyfiken på vilken vecka ni är i o hur mycket ni gått upp i vikt sen inskrivningen? Jag börjar känna mig tjock :/ så vore skönt i veta om det bara är jag eller om det är så för fler!
    v. 24... gått upp 9kg, men... känner mig inte så tjock :) ialla fall inte jämt...
  • Saftmedbulle
    NiniMe skrev 2012-05-09 11:42:45 följande:
    Usch ja imorrn är det min tur att göra glukosbelastning Kräks vidrigt, dock så kommer jag ha en citron med mig.. Jag brukar suga i mig citronen efter istället, fantiserar om att det är en tequila hahaha
    Tar bort eftersmaken iallafall

Här ligger vågen på HÄRLIGT 20 kg + sen inskrivningen... Fy fan säger jag bara... Men jag har börjat träna liiiiiiite lätt på gymmet, tar dock bara armarna och så sitter jag på en handikappscykel.. Så lite kalorier förbränner jag
    Ska oxå göra glykosbelastning...låter obehagligt...
  • Saftmedbulle
    Bubbs skrev 2012-05-09 18:10:02 följande:
    Usch vad obehagligt det låter med glukosbelastning! Här gör dem det bara om man har högt blodsocker, men om jag har fattat det rätt så brukar det vara rutin i vissa landsting?
    För min del blir det för att barnmorskan såg på blodprovet att sockervärdet var för högt. Ingen rutin där...
Svar på tråden Augustibebis 2012