Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Augustibebis 2012

Gadget skrev 2012-02-03 17:13:37 följande:
    Det känns som om det finns ett samband mellan hur "stor" läkare och BM gör denna risken och huruvida det är privata mottagningar eller inte. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då de privata tjänar pengar på det. Tänker att det kanske delvis också är det som gör att det inte görs så stor sak av det i andra länder - för att de tjänar pengar på det. 
    Medan vi patienter får höra om att det inte är bevisat att det INTE föreligger en risk som en anledning till att våra icke privata mottagningar erbjuder fler UL.
    Därmed inte sagt att risken är förstorad, snarare tvärtom att de privata förminskar den.

Googlade på skoj på tyska och hittade några länkar till publicerade skrifter där man diskuterar ev risker, men alla länkar till typ tyska familjeliv där någon hört om att det kanske skulle vara farligt blev besvarade med "nej, min kompis gjorde så många UL och ut kom en frisk unge" eller "om det var farligt skulle läkarna inte göra något" eller "min läkare säger att det inte är någon fara". Så helt klart mindre upplyst än här i Sverige.  
    Låter absolut troligt. Kan nog tänka mig att det inte är helt nyttigt, eftersom barnet ju utsätts för en form av strålning.
  • Saftmedbulle
    Mamma070912 skrev 2012-02-06 08:20:59 följande:
    Idag ska tjejen få berätta nyheten på dagis Hon är så stolt. Ska bli spännande att se hur snabbt nyheten kommer tillbaka till oss Hon har varit så duktig och inte sagt något på 3 veckor, men nu är det äntligen dags...
    Wow, det var verkligen duktigt av henne!
  • Saftmedbulle
    lillakotten skrev 2012-02-06 08:22:25 följande:
    Idag ska jag på ul. Är i v 10+4 så det ska bli spännande och se om det verkligen finns någon där.
    Lycka till!
  • Saftmedbulle
    lovisen01 skrev 2012-02-06 17:46:07 följande:
    Usch gick hem från jobbet för jag kände mig febrig och hängig. Tur det, spyr och mår piss :( hatar magsjuka, hoppas barnen slipper bara!!
    Usch, vad trist! Krya på dig!
  • Saftmedbulle
    jannonym skrev 2012-02-07 14:38:48 följande:
    Hon som gjorde kub frågade min man:
    - är det erat första barn?
    - Nää, fjärde, svarade han
    - jahaaaa!! *jätteförvånad* är du pappa till alla? Frågar hon
    - Jag tror det, svarade min man

*pinsam tystnad*

- han skojjar bara, säger jag

Då börjar hon skratta lite nervöst... Haha... Nyfiken i en strut... Där fick hon ;)
    Ha, ha... det var riktigt roligt. Där fick ni henne allt ;)
  • Saftmedbulle
    jannonym skrev 2012-02-08 18:33:17 följande:
    Berättade för mina närmaste kollegor på jobbet idag. De blev chockade men jätte glada för min skull.

Vi berättade för barnen igår oxå, äldsta killen (11 år) sa -fan va äckligt!! Haha... Han vet hur barn blir till.
    Andra killen på 8 år sa:
    -men jag vill ju ha en HUUUUUND!! Inte en bebis!!! Vi kan ge bebisen till nån annan familj, nästan alla gillar bebisar!!
    Sista killen även han 8 år sa:
    -vadå ligger den där (pekar på ul bilden) i din mage?? Nu?? *ögonen glittrar* blir det en tjej eller kille??

Så lite blandade reaktioner här hemma!

Ska berätta för min mamma i morgon, nojjig för det! Känner mig som en 14 åring som snattat och åkt fast ;) min mamma har den effekten på mig *s*
    Funderar på att köpa ett fint mönster, garn och stickor som jag ger henne. Så slipper jag liksom säga det själv ;) mamma älskar att sticka så hon blir nog både chockad och glad ;)

Hur berättade ni för era nära och kära?
    Ha, ha... de verkar roliga, dina barn!
  • Saftmedbulle
    FruFoxy skrev 2012-02-09 16:09:16 följande:
    Inskrivningen gick fint och hon skickade remiss till RUL på en gång, känns sååå skönt! Hon sa att hon kunde försöka göra så jag fick  kub om jag ville också men att det då fick bli snabba ryck, och hon kunde inte garantera nån plats eftersom jag är i v. 13+4 idag. Valde att tacka nej för det blir för stressigt men jag hade gärna velat!
    Men med nästa barn så!  

Blev glatt överraskad att det är nya stuff på mvc med blodproven numera. Jag är rh-neg och fått lämna fler blodprover under de andra graviditeterna, och jag är inget riktigt fan av nålar i mig *RYS*. Men numera, om man har tur, så kollar ju de dna redan på första provet och är barnet också neg så slipper man fler blodprov. Mina tummar hålls för min egen del! Sista barnet var neg medan de två första är pos. 

Fler som är rh-negativa? 
    Japp. Jag är RH negativ.
  • Saftmedbulle
    Helenaa skrev 2012-02-09 18:07:15 följande:
    Jag är Rh-negativ och har RH-positiva barn, så jag har glatt fått en spruta i rumpan samma dag som dom föddes :)
    Får se om jag blir lika glad... :) Nåja, det kan ju bli ett negativt barn oxå....
  • Saftmedbulle

Pratade med en liten femåring idag, på jobbet, och han berättade för mig att han fyllde år om "en eeeevighet" , alltså augusti... Jag håller med honom om det ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012