• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • lillakotten

Naimis: födde du honom själv i badrummet eller hann ambulanspersonalen fit? Shit vad grym du är! Gick allt bra?

• Naimis
    lillakotten skrev 2012-06-27 10:18:03 följande:
    Naimis: födde du honom själv i badrummet eller hann ambulanspersonalen fit? Shit vad grym du är! Gick allt bra?

Han föddes med ambulans på väg, och mannen med larmcentralen i telefon. Allt gick väldigt snabbt, och jag behövde bara låta kroppen sköta sitt. Han mådde toppen. Är väl därför vi kan se tillbaka på det positivt. Hade något gått fel så hade det inte varit lika kul. Men det går oftast väldigt bra när de går så fort, bebisen är helt redo och mamman med.
  • cupcakekiller

Innan jag blev gravid så har jag alltid haft ganska mycket mensvärk, brukade vara hemma från skolan för jag inte kunde gå/sitta upp och jag brukade kräkas ibland, sedan igår har jag med haft en sån mensvärk, vad är det? Sammandragningar/förvärkar?

• fru Elle
    Naimis skrev 2012-06-27 09:29:53 följande:
    Angående förlossningen ser jag framemot den, har ju inga negativa erfarenheter alls. Däremot finns de ju som jag oroar mig för.
    Neo föddes ju väldigt hastigt i badrummet hemma, jag sov mellan värkarna (4-5 min mellan när jag inte kunde sova mer) till 40 min innan han bokstavligt talat flög ut. Under den tiden hade vi hunnit ringa FL och blivit ombedd att avvakta, bestämt oss för att åka in ändå, och till slut konstaterat att vi inte hinner in utan ringer ambulans. Det förvånar mig fortfarande att jag verkar ha väldigt hög smärttröskel, och att man kan vara så handlingskraftig i en sån situation. Men de jag lärt mig är att man inte alls vet vad som kommer hända och hur man kommer agera.
    Det är väl där orosmoln är just nu, kommer jag hinna in denna gång, eftersom jag tillfälligt är gräsänka så ligger de oro i att något skulle hända nu, och även tänk om de blir en lång och utdragen förlossning istället?
    Ja visst blir man överraskad av vad kroppen faktiskt klarar av och hur fort allting kan gå. Hade ett snabbt öppningsskede med första och min BM bad mig åka in direkt när jag kände att det var på gång med tvåan. Sen skrev hon ett meddelade i datajournalen som kom upp direkt när FL slog på mitt personnr, att jag hade haft en snabb första förlossning. Allt för att de inte skulle neka mig att komma in. 

Denna gången kommer du säkert att åka in tidigare, men när man blir ombedd att avvakta så gör man ju det. Då du inte kände av smärtan och inte var så smärtpåverkad så trodde de nog att det var längre kvar än var det var.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fransyskan
    7eHimlen skrev 2012-06-26 13:15:09 följande:
    Usch, det låter obehagligt! Men det är nog som du säger, barnet som ligger o trycker på nåt! Min bebis liger med huvudet nedåt, men händer/fötter verkar vara i full rörelse och jag får INTE sitta upprätt, måste ha lutning, annars protesterar han vilt! O stark är han oxå, gör riktigt ont om man nån gång glömmer isg och sitter för rakt :P Hoppas din lilla flyttar på sig snart så du slutar få ont!      
    Tänk vad rik man skulle bli om man kunde uppfinna ett sätt att garanterat få dom att flytta på sig till mindre obekväma lägen...
    Svipp skrev 2012-06-27 09:10:26 följande:
    Idag är det exakt 2 månader till bf för mig! 61 dagar. Längtar....
    60 dagar här! Otroligt vad fort det gått...
    Naimis skrev 2012-06-27 09:29:53 följande:
    Neo föddes ju väldigt hastigt i badrummet hemma
    Detta låter som min drömförlossning! Skrattande

Mådde inge vidare igår kväll; bara sjönk ner i soffan så fort vi kom hem från jobbet. Maken kom och petade på mig lite då och då "för att kolla att jag levde". Sedan väckte han mig vid sju så jag skulle få i mig lite middag (kokta majskolvar och wookad pak choi med lök -- mums!) och efter det fixade han med ett varmt bad och stoppad om mig.

Om jag klagar på han i framtiden kan väl någon påminna mig om att han är helt okej?
  • Maaya

Fru Elle: Tack så mycket för tipsen!!! Lexington älskar jag fast dom är ju som du säger dyrare men kanske får bli nått sånt om jag inte hittar nått liknande i billigare version ;)

• minstörstalycka
    cupcakekiller skrev 2012-06-27 10:43:09 följande:
    Innan jag blev gravid så har jag alltid haft ganska mycket mensvärk, brukade vara hemma från skolan för jag inte kunde gå/sitta upp och jag brukade kräkas ibland, sedan igår har jag med haft en sån mensvärk, vad är det? Sammandragningar/förvärkar?
    Kan ju vara förvärkar, Förvärkar är ju då man får ont såsom mensvärk, molvärk.
    Sammandragningar är då magen drar ihop sig. :)
  • mammsen
    Novixi - Urs det låter jobbigt! Jag hoppas värkligen att du är mer utvilad denna gången och att förlossningen flyter på! Blev du igångsatt eller startade förlossningen automatiskt? Det finns ju ganska många saker som kan sakta ner ett förlossningsarbete. Många smärtlindringsmetoder och sånt och då får man ofta komplettera med värkstimulerande dropp som gör värkarna intensivare och tätare, Har du kollat igenom din förlossningsjournal med din bm och reflekterat något över det? Du kanske kan få en lugnare och gladare syn på förlossningen om du får hjälp att bearbeta att det blev som det blev sist och hur du kan påvärka för att det ska gå annorlunda denna gången! :)

Natlup - Fråga din bm om parkering eller ring personalen på förlossningen, de måste ju ha något alternativ för dem som stannar över nätterna menar jag.. Låter skitskumt! Kommer ju bli billigare med böter!

Maaya - Jag älskar sängkläderna på ikea, de är billiga och i bra material, men de flesta är färglada,, dock har jag tidigare köpt neutrala fina sängkläder på jysk, vet inte hur sortimentet ser ut nu men har bla vita sängkläder därifrån med spetskant och liknande,, Jag tror inte de kan ha varit så dyrt, jag tycker det är ganska tråkigt att lägga flera hundra på sängkläder. 

Lijon - Även om du panikar och tappar kontrollen kommer det en smärtfri paus då du hinner komma ner på jorden och landa och lugna ner dig inför nästa värk eller be om mer smärtlindring.. Och barnet kommer ut även om du får panik ;) Du värkar ju ha koll på de olika delarna iallafall, första delen brukar gå som en dans och vara lätt att hantera, jag tyckte det värsta i min förlossning var just de sista värkarna i öppnings-skedet, jag hadde ett par stycken bara som jag tyckte var för mycket, men själva utdrivnings-skedet känns inte på samma ställen som värkarna tycker jag, de är dessutom en annan känsla, det är mer tryck och kraft istället för värk som i värkarna.. Så när jag väl tagit mig igenom värkarbetet kände jag mig ganska lättad när jag fick krystvärkar, det är svårförklarat men man får sån kraft! Det i min mening är mer kraft än smärta.. Det låter nog skitskumt,, men det är den bästa förklaringen jag har! Bland mina bilder så ser du hur jag minns mina förlossningar, med glädje och skratt, så var jag genom hela värkarbetet men sedan när krystvärkarna kom så var jag bara focuserad, då var det bara jag och barnmorskan i min värld.. 

Juliette - Hmm, ingen vidare kul inställning att få från sin man! Han är säkert orolig för dig och känner av din oro. Jag är glad att min glädje har smittat av sig till min sambo, det är hans första barn och han ser fram emot det och vet att jag klarar det. Jag har gjort klart för han att hans uppgift är att vara mitt sällskap och hålla mig på gott humör. Jag har ju skrivit ett litet brev till han där jag påminner han om att dricka och äta i pauserna, ge mig läppsyl då och då när jag använder lustgas och sånt som man lätt glömmer själv och som jag inte kommer att tjata på han om att komma ihåg, han hade bara glömt endå :P Du får se till att din sambo får en uppgift att focusera på så han vet hur han kan stötta dig! När det väl sätter igång så kommer han garanterat ändra attityd :)

Anneh - Det är helt normalt att den sitter högt :) den kan göra det några veckor till och ändra sig sakta :) eller så ändrar den läge på en dag, den kan vara hög tills förlossningen sätter igång :)

Novaunique - Ja, jag hade samma attityd som du i min förra förlossning, när jag hadde de sista och värsta värkarna gjorde det såklart pissont men så fort de gick över (var bara några) och jag fick en paus låg jag där och förklarade för dåvarande sambon och barnmorskorna att detta var ju inte så farligt, jag tänker skaffa fler barn.. bla bla bla,, haha Krystvärkarna upplevde jag som lättare än de smärtsamma värkarna så det var en befrielse,, Jag vägrade släppa gasmasken ifrån mig! Och blev förbannad på en sköterska som ville att jag skulle ge henne den medans jag skulle krysta haha.. "nu är huvudet ute och det är bara en krystvärk kvar" hörde jag av den andra barnmorskan och blev lite irriterad eftersom jag var irriterad och höll på disskutera på den andra, "var ungen tvungen att komma just nu lixom", haha
  • Svipp

Nu har jag varit hos bm och magen har växt ordentligt på två veckor, från 27 till 30. Känns väldigt bra och jag har känt det själv oxå. Däremot känns det väl sådär att bebisen ff ligger med huvudet upp. Hon har iaf inte sjunkit ner och fastnat i säte vilket är bra men bm sa oxå att ju längre de ligger med huvudet upp ju mer bekväma kan de bli och vilja ligga kvar så. Är ju bara i vecka 32 än så hon har fyra veckor på sig att vända sig innan man gör något åt det enligt bm. Får se till veckan på ul hur det ser ut.