Novixi - Urs det låter jobbigt! Jag hoppas värkligen att du är mer utvilad denna gången och att förlossningen flyter på! Blev du igångsatt eller startade förlossningen automatiskt? Det finns ju ganska många saker som kan sakta ner ett förlossningsarbete. Många smärtlindringsmetoder och sånt och då får man ofta komplettera med värkstimulerande dropp som gör värkarna intensivare och tätare, Har du kollat igenom din förlossningsjournal med din bm och reflekterat något över det? Du kanske kan få en lugnare och gladare syn på förlossningen om du får hjälp att bearbeta att det blev som det blev sist och hur du kan påvärka för att det ska gå annorlunda denna gången! :)
Natlup - Fråga din bm om parkering eller ring personalen på förlossningen, de måste ju ha något alternativ för dem som stannar över nätterna menar jag.. Låter skitskumt! Kommer ju bli billigare med böter!
Maaya - Jag älskar sängkläderna på ikea, de är billiga och i bra material, men de flesta är färglada,, dock har jag tidigare köpt neutrala fina sängkläder på jysk, vet inte hur sortimentet ser ut nu men har bla vita sängkläder därifrån med spetskant och liknande,, Jag tror inte de kan ha varit så dyrt, jag tycker det är ganska tråkigt att lägga flera hundra på sängkläder.
Lijon - Även om du panikar och tappar kontrollen kommer det en smärtfri paus då du hinner komma ner på jorden och landa och lugna ner dig inför nästa värk eller be om mer smärtlindring.. Och barnet kommer ut även om du får panik ;) Du värkar ju ha koll på de olika delarna iallafall, första delen brukar gå som en dans och vara lätt att hantera, jag tyckte det värsta i min förlossning var just de sista värkarna i öppnings-skedet, jag hadde ett par stycken bara som jag tyckte var för mycket, men själva utdrivnings-skedet känns inte på samma ställen som värkarna tycker jag, de är dessutom en annan känsla, det är mer tryck och kraft istället för värk som i värkarna.. Så när jag väl tagit mig igenom värkarbetet kände jag mig ganska lättad när jag fick krystvärkar, det är svårförklarat men man får sån kraft! Det i min mening är mer kraft än smärta.. Det låter nog skitskumt,, men det är den bästa förklaringen jag har! Bland mina bilder så ser du hur jag minns mina förlossningar, med glädje och skratt, så var jag genom hela värkarbetet men sedan när krystvärkarna kom så var jag bara focuserad, då var det bara jag och barnmorskan i min värld..
Juliette - Hmm, ingen vidare kul inställning att få från sin man! Han är säkert orolig för dig och känner av din oro. Jag är glad att min glädje har smittat av sig till min sambo, det är hans första barn och han ser fram emot det och vet att jag klarar det. Jag har gjort klart för han att hans uppgift är att vara mitt sällskap och hålla mig på gott humör. Jag har ju skrivit ett litet brev till han där jag påminner han om att dricka och äta i pauserna, ge mig läppsyl då och då när jag använder lustgas och sånt som man lätt glömmer själv och som jag inte kommer att tjata på han om att komma ihåg, han hade bara glömt endå :P Du får se till att din sambo får en uppgift att focusera på så han vet hur han kan stötta dig! När det väl sätter igång så kommer han garanterat ändra attityd :)
Anneh - Det är helt normalt att den sitter högt :) den kan göra det några veckor till och ändra sig sakta :) eller så ändrar den läge på en dag, den kan vara hög tills förlossningen sätter igång :)
Novaunique - Ja, jag hade samma attityd som du i min förra förlossning, när jag hadde de sista och värsta värkarna gjorde det såklart pissont men så fort de gick över (var bara några) och jag fick en paus låg jag där och förklarade för dåvarande sambon och barnmorskorna att detta var ju inte så farligt, jag tänker skaffa fler barn.. bla bla bla,, haha Krystvärkarna upplevde jag som lättare än de smärtsamma värkarna så det var en befrielse,, Jag vägrade släppa gasmasken ifrån mig! Och blev förbannad på en sköterska som ville att jag skulle ge henne den medans jag skulle krysta haha.. "nu är huvudet ute och det är bara en krystvärk kvar" hörde jag av den andra barnmorskan och blev lite irriterad eftersom jag var irriterad och höll på disskutera på den andra, "var ungen tvungen att komma just nu lixom", haha