• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • RockTheRebell

Vårt sjukhus är 5 kr/h och 20/dygn. Hmmm, jag letade efter min tapp för skojskull. När jag trodde jag inte hittade den upptäckte jag att jag va i den bokstavligt talat. Inte långt in alls. Mjukare än pussmun o allt va det kunde va? Haft mkt tryck neråt idag. Ska det va så? 30+6 i en timme till bebis hickar o vart lugn innan, bara möblerat lite.

• Maaya

Hej alla Goa blivande mammor/ mammor :) undrar om nån har bra tips på vart man kan hitta fina men inte allt för dyra sängkläder till min lilla pojk? Jag vill gärna ha neutrala sängkläder utan massvis av tryck o grejer :)

• LiJon

Intressant att läsa om era förväntningar inför förlossnignen och erfarenheter sen tidigare. Jag vet faktiskt inte alls hur jag är inställd. Eller, jag tänker på det mycket och läser massor men man har ju ändå ingen aning. Det jag är mest rädd för är att jag ska panika av smärta och tappa kontrollen liksom. Har fått för mig att jag är smärtkänslig, när jag tidigare haft hemsk mensvärk har jag undrat vaarje gång hur jag ska kunna föda barn som lär göra mint tusen gånger ondare... Det är lite skräckblandad förtjusning, ser nästan framemot när det sätter igång och första delen av förlossningen, men är mer orolig för den aktiva fasen och utdrivningsskedet.

Ang trött på att vara gravid; så både ja och nej   Inte sådär superless som jag kan tänka mig att jag kommer vara på slutet, men börjar känna att jag vill ha min vanliga kropp tillbaka. Har börjat få så sjukt ont i knäna när jag reser/sätter mig, ont i svanskota, rygg, revben, trött på att få kvävningskänslor i nästan alla liggställningar, på att inte kunna gå i tempo utan att få sammandragningar - oooch så vidare Samtidigt är jag så tacksam över att få vara med om det här och tycker det är mysigt att komma på varje morgon att "justja, jag har faktiskt en bebis däri". Så jag känner mig inte riktigt färdig med att vara gravid... än :)

Samtidigt så förstår jag inte hur den ska kunna växa mer därinne, i nästan sju veckor till!? Tycker det känns som att bebisen fyller upp precis hela magen nu, den är enorm och hård och det känns som att bebisen ligger så ytligt, precis under huden. Så fort jag lägger på handen känner jag ett knä, en fot eller rumpa tydligt. Börjar bli rädd att det är en bjässe därinne, haha.   

• Juliette

Roligt att läsa om era förlossningar. Jag är nog lite lagom spänd men känner att mannen nog inte tror att jag kommer klara smärtan så bra och det ger mig dåligt självförtroende. Jag får lätt panik när jag tror att nåt är fel på mig, men när jag vet vad smärtan beror på (typ mensvärk) så är det inga problem. Därför tror jag att jag kommer att klara det ganska bra...

Ninime: Jobbade på Ekenäs förra året men släppte inga nior då...

• anneh

Jag ser fram emot förlossningen (min första) och är väldigt lugn. Har hög smärttröskel och är trygg i mig själv. Känns riktigt bra, kommer ta det som det kommer, men vill helst bara använda mig av lustgas.

Nån som vet nåt om hur tappen ska vara när det börjar närma sig? Hög? Låg?
    Min är väldigt hög, nådde den inte ens :S

• novaunique

Angående förlossningar och smärttrösklar - man klarar mer än man tror! Jag trodde, innan min förra förlossning, att jag inte skulle klara ett skvatt - men se det gjorde jag ju! Lustgas var visserligen min bästa vän, men jag vet att jag t o m sa "visst gör det ont, men jag dör ju inte av smärta". Försökte ta en värk i taget (oftast hinner man andas lite emellan värkarna) och inte reflektera över så mkt mer än så.

• eightythree

En kväll med värk ( förvärkar?) svårt att somna men det är tydligt att det inte är sammandragningar. Har inte haft så med de tidigare men har läst att det förekommer hos omföderskor. Dock känns det tidigt nu i v 33+0 tror jag idag?! Får avvakta och se vad som sker... lite övning kanske...

• Stövelkatten
    natlup skrev 2012-06-26 22:59:25 följande:
    Aa får bli att mamma kör oss hon bor melln sjukan å oss. Så då plockar vi ba upp henne så får hon ta bilen hem sen :)

Annars kan jag tycka att det inte är mycket pengar alls? Om man jämför med taxi, tex.

Tur att ni kan få hjälp av mamma!

Jag tror dock att man kan få åka sjuktaxi, men de kan ha en viss väntetid om jag inte har fel?

m.vardguiden.se/c.jsp&artid=www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Sjukresa/%3ff%3drss20
  • Sommaren12

Några syfantaster här? Har en trist vit skötbädd som jag tänkte sy ett lite roligare fodral till men vad ska man köpa för slags tyg? Som ni förstår är jag helt rookie på det här med symaskin och sånt... Har iaf lyckats sy vimplar.

• fru Elle
    Maaya skrev 2012-06-26 23:05:22 följande:
    Hej alla Goa blivande mammor/ mammor :) undrar om nån har bra tips på vart man kan hitta fina men inte allt för dyra sängkläder till min lilla pojk? Jag vill gärna ha neutrala sängkläder utan massvis av tryck o grejer :)
    Nu har jag inte köpt sängkläder till vagga/spjälsäng på länge. Men har innan köpt från Hemtex med en vävd ruta, vit botten och med grå rutor, har även ett likadant set med ljusgröna rutor. Sen har vi fått helt underbara sängkläder till spjälsäng från barnens farmor som kommer från Lexington. Har även några neutrala set som jag har hittat på gekås, bland annat ljusblå med vita moln på. Vi har några med tryck på men jag gillar inte dem. Använder nästan bara de seten från lexington och de ser helt nya ut trots att två barn har haft dem. Lexington tillhör ju inte det billigaste märket på vanliga sängkläder och kan tänka mig att deras sängkläder till bebis inte är billiga heller. Så mitt tips blir nog hemtex och gekås, vet dock ej vad de har nu.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012