• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-26 23:48:04 följande:
    Några syfantaster här? Har en trist vit skötbädd som jag tänkte sy ett lite roligare fodral till men vad ska man köpa för slags tyg? Som ni förstår är jag helt rookie på det här med symaskin och sånt... Har iaf lyckats sy vimplar.

Sån vaxad bomullsduk, kanske? Som är vattentålig med inte så plastig som ren vaxduk.
  • Svipp

Idag är det exakt 2 månader till bf för mig! 61 dagar. Längtar....

Haft en skitnatt men nu måste jag upp. Barnen har nyss vaknat och ligger och pratar i sin våningsäng. Jag ska till bm idag och mäta sf-måttet eftersom det dalat för två veckor sedan. Om en vecka är det ultraljud för koll av moderkakans placering...längtar så mycket efter att få se lillan igen! Är inte särskilt orolig för moderkakan, som ni skrev är det ju väldigt sällsynt att den ligger för när det är dags att föda. Skönt ändå att de kollar upp det.

• godisbit
    Sommaren12 skrev 2012-06-27 09:18:05 följande:
    Frotté, vaxad duk... Fler förslag? :D är det vaxduk som är på dom från början?
    har du ngn länk till skötbädden så är det enklare att komma med idéer =)

finns det ett vattentätt lager (t.ex. vaxad duk) så kanske det är mjukare med frotté mot bebisen och då gör det ju inte så mkt om det skulle bli blött. Är det vanlig bomull kanske det är värt att sy ngt vattenavstötande.

Det finns även sprayer att köpa så man kan behandla (impregnera) vanliga tyger med så de blir vattentäta, men då skulle jag vilja läsa på ganska noga innan så det inte är kemikalier som är skadliga som används....

En annan sak att tänka på är formen på skötbädden, är det en ojämn form som du måste anpassa överdraget till i ett oelastiskt tyg så kanske det är en genväg att sy i ett lite elastiskt tyg som formar sig ... å andra sidan är det ibland lite knepigare att sy i ett elastiskt tyg om man är ovan.  
  • Naimis

Angående förlossningen ser jag framemot den, har ju inga negativa erfarenheter alls. Däremot finns de ju som jag oroar mig för.

Neo föddes ju väldigt hastigt i badrummet hemma, jag sov mellan värkarna (4-5 min mellan när jag inte kunde sova mer) till 40 min innan han bokstavligt talat flög ut. Under den tiden hade vi hunnit ringa FL och blivit ombedd att avvakta, bestämt oss för att åka in ändå, och till slut konstaterat att vi inte hinner in utan ringer ambulans. Det förvånar mig fortfarande att jag verkar ha väldigt hög smärttröskel, och att man kan vara så handlingskraftig i en sån situation. Men de jag lärt mig är att man inte alls vet vad som kommer hända och hur man kommer agera.

Det är väl där orosmoln är just nu, kommer jag hinna in denna gång, eftersom jag tillfälligt är gräsänka så ligger de oro i att något skulle hända nu, och även tänk om de blir en lång och utdragen förlossning istället?

• Naimis

Ska tillägga att jag inför förra förlossningen var helt inställd på varenda smärtlindring jag kunde få.

• fru Elle

När det gäller skötbädd så har vi en uppblåsbar från ikea. På den lägger vi handdukar som slänger i tvätten och tar en ny.

Var tvungen att kolla hur många dagar jag kvar till BF och det var 47, sen har jag 37 dagar kvar till datumet jag har fått bör bedömning om igångsättning. Vet att man brukar vara rätt less i slutet så jag hoppas det inte är 47 eller ännu fler dagar kvar.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • 7eHimlen
    natlup skrev 2012-06-26 22:51:03 följande:
    Prata lite med sambon om parkeringen på sjukhuset. Vi ska föda på Huddinge sjukhus å det kostar 8kr/h visst e det e inte mycket för de som bara e där några timmar. Men vi räknar med att vara kvar ca 2-3 dagar beroende på hur lång tid själva förlossningen tar.

Men 192kr/dag känns liite saftigt. Två dagar blir 384. Kännsd verkligen surt:P vet ni om det e andra priser när det gäller förlossning/bb eller om man kan parkera någonstans i närheten lite billigare? Bostadsområden brukar ju ta 30-50kr/dygn..
    Vi ska också föda på Huddinge och tänkte ta taxi dit. Vi bor i Fruängen, så det blir ju inte jättedyrt. O skönt för min fru att slippa köra med mig mitt i värkarbetet.Man får ju tillbaka från 140:-/resa sen :) Men ni kanske bor längre bort så det blir mkt att ligga ute med?