• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Håller med den som sa att vi borde bo närmre så vi kunde ha typ gnällfika :)

Undra varför alla ser ut att ha set så lätt, just när man själv känner att det är omöjligt att pussla ihop livet. Längtar så förbannat efter bebisen och kroppen och orken!

Jag tror att min bebis är enorm.... Den är nere djupt mellan benen på mig, uppe ända under brösten, (kan vila hängpattarna på bebisrumpan) sedan sparkar den hårt på vänster sida i mitten på magen...

• LiJon

Ellenbmt; Jag kan nog förstå lite hur du känner. Har också en mamma som kan säga helt ogenomtänkta saker som inte hjälper alls när man behöver. Nu har det varit bra mycket bättre senaste åren, vi har bra kontakt och hon kan vara bra att prata med också när det är jobbigt, men jag har kommit fram till att det beror på hur hon mår. Kommer ihåg när jag hade haft ett riktigt storbråk med min föredetta sambo för några år sedan, var så sjukt ledsen och vände mig till mamma. Fick till svar att "åh vad typiskt, vad skulle det där vara bra för, nu kommer jag inte kunna sova inatt för det där" istället för att trösta, inte en kram eller nånting. Men jag ser det konstigt nog som ett sätt att hon faktiskt bryr sig, hon blir arg för att hon blir att må dåligt för att jag mår dåligt... om du fattar ;) Det gör ju inte beteendet okej men kanske är det så att din mamma reagerar med ilska och frustration över att du är nere och hon känner sig "hjälplös" liksom. Kram på dig! :)

Nu har jag sen midsommarafton fått 4-5 attacker av sånt sjukt magont. Första gången var jag helt säker på att jag skulle bli magsjuk men det släppte efter ungefär en kvart-tjugo minuter. Jag vet inte hur jag ska beskriva smärtan heller, ungefär som kraftigt magknip men ändå inte riktigt, det sitter mer "ytligt" i magen om man kan säga så. Blir heller inte dålig i magen eller måste gå på toa i samband. Sommaren, vet att du har haft ont flera gånger? Vart sitter det och hur länge? Jag har försökt att googla men det enda jag kan googla är ju typ "gravid ont i magen" och det ger ju 1000 resultat... Det onda sitter i området ovanför naveln och strålar ut över typ hela magen. Gör såå ont när det sitter i att jag inte vet vad jag ska göra men jag vet ju att det släpper efter typ en kvart.   

• 7eHimlen

Ellenbmt: Styrkekramar till dig!! Skönt att du fick liiite avlastning iaf! Varför måste din sambo jobba två heltider? Förstår att du blir helt slut när du själv inte mår bra! Stackars er! Hoppas du mår bättre snart och att allt känns lite lättare. Snart snart är bebis ute och du kan återgå till ditt vanliga jag. Förstår precis hur det känns att inte känna sig som sig själv. 

• Ellenbmt

7eH- han har en knepig tjänst... Anställd för Tommy myllymäki på Julita Wärdshus, det är en säsongs restaurang och därför jobbar min sambo med timmbank och 80procent lön, sen på hösten och våren jobbar han bara lördagar och söndagar.... För att gå ut lön på hösten och våren måste han jobba in den tiden under sommaren och december.
    Dessutom är han chef och har mkt tid utöver timmarna på jobbet då han kör administrativt och promoting osv osv. Knöligt och inte så familjärt

• Sommaren12
    Ellenbmt skrev 2012-07-01 19:38:42 följande:
    7eH- han har en knepig tjänst... Anställd för Tommy myllymäki på Julita Wärdshus, det är en säsongs restaurang och därför jobbar min sambo med timmbank och 80procent lön, sen på hösten och våren jobbar han bara lördagar och söndagar.... För att gå ut lön på hösten och våren måste han jobba in den tiden under sommaren och december.
    Dessutom är han chef och har mkt tid utöver timmarna på jobbet då han kör administrativt och promoting osv osv. Knöligt och inte så familjärt
    Verkar som både du och din karl har det ganska jobbigt. Knepiga föräldrar och två heltidstjänster. Ta hand om varandra! Kram

Å din bebis behöver inte va enorm. Jag känner likadant. Kan känna huvudet mellan benen med fingrarna och ändå är hon upp under revbenen. Ibland fastnar hon med foten där, iiiinte så skönt när hon rycker åt sig den. :S Men hon väger som en normalstor bebis + 4% säger läkaren som räknat ut vikt med tre veckors mellanrum två gånger nyligen. Men de är ju ändå över 40 cm nu!

Lijon:  Ajaj, stackare! :( Det låter dock inte som den typ av magvärk jag upplevt. Jag har haft ont runtom själva bebismagen. Strålat ut från maggropen och runt på sidorna. Inte alls nere som mensvärk eller i närheten av naveln. Och så har det hållt i konstant minst 10 timmar. Smärtstillande, vila, bad eller annat hjälper inte. Har bara varit att rida ut stormen... :( Kan det inte va förvärkar då? Du får inte sammandragningar? 
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-07-01 19:38:42 följande:

Just det; prova ispåse istället då.

Jag har psoriasis och får ofta inflammationer i lederna, något man ska få speciell behandling för, men ingen läkare har hittills ens bemödat sig med att ta i mig. Så när man betalar för att få tipset "Ipren" skiter man snart i det...
  • fru Elle
    NiniMe skrev 2012-07-01 15:59:40 följande:
    Usch nu är jag NERVÖS.. Jag fick precis en hård fotboll rätt på magen, den flög i 190... Jag blev nog mest rädd när det hände och börja storgråta..... Någon som vet vad man ska göra och vad man ska känna efter när sådant händer?
    Förstår att du blev rädd och orolig. Men de ska ju vara rätt skyddade i magen så hoppas inte det är någon fara. När hon beter sig som vanligt i magen hade jag tolkat som ett gott tecken, men du kan ju höra med förlossningen om det är något speciellt du ska vara observant mot.

Idag har vi haft kalas för vår tvååring, han fyller egentligen imorgon men är lite enklare att ha kalaset på helgen då gästerna inte bor i samma stad. Passade på att fixa ordning inför kalaset när sonen sov middag. När han vaknade sen så möttes han av ballonger och födelsedagståget på bordet. Tror han var mycket nöjd med sitt tårtkalas.

Men mamman är lite trött nu, sov så himla dåligt i natt. Gick och la mig ganska tidigt, men sen vaknade jag både vid 01.00 och vid 03.00 och behövde kissa. Bebisen rörde sig mycket i magen så jag hade svårt att somna om och sen kom sonen in vid 04.00.  
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • anneh

Ellenbmt: Men usch, lät ju inge vidare det där! Kan inte föreställa mig om jag ska vara ärlig, då jag varken har barn sen innan, eller har haft en enda "krämpa" under graviditeten. Så om jag kunde, så skulle jag ta över nån av dig!

Stor kram till dig!

• Hejåhå

Sommaren: ang filtar, jag fick två PoP filtar av syrran och jag tycker de har varit oumbärliga. Använda av tre barn (snart fyra) och ff snygga. Bra storlek och man kan bädda varmt genom att vika dubbelt eller svalt om man bara har ert lager, tar liten plats i skötväskan och slänger man över den på sufletten så har man solskydd. På vintern kör jag med en stickad filt och/eller fleecefilt i åkpåsen. Finns billigare varianter på HM, Lindex i mjuk bomull, men PoP har varit suveräna.

• novaunique

Stövelkatten:
    Jag har också psoriasis och fick kämpa i tre år för att få familjeläkaren att remittera mig till Reunatologen. Väl i deras vård har jag blivit omhändertagen (och det konstaterades att jag har psoriasisartrit - ngt som familjeläkaren i alla år tyckte att jag "var för ung för")