• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

Sommaren - din BM kanske har gjort den avvägningen redan eftersom hon rekommenderade just Pevaryl? 

• Novixi

Jag jobbar just nu på jourcentralen på sjukhuset och vi rekommenderar inte Pevaryl till gravida just för att det kan skada bebis. Det är Canesten som du skriver som ges till gravida vid svamp :) tror de testar det först eftersom det är skonsammare

• Sommaren12
    Novixi skrev 2012-07-01 11:31:34 följande:
    Jag jobbar just nu på jourcentralen på sjukhuset och vi rekommenderar inte Pevaryl till gravida just för att det kan skada bebis. Det är Canesten som du skriver som ges till gravida vid svamp :) tror de testar det först eftersom det är skonsammare
    Hur kan det skada?! :(
  • Sommaren12
    godisbit skrev 2012-07-01 10:35:19 följande:
    Sommaren - din BM kanske har gjort den avvägningen redan eftersom hon rekommenderade just Pevaryl? 
    Ja man vet ju inte vad man ska lita på. Hon kanske är kvar i de gamla rekommendationerna? Usch, fan va jag känner mej jävlig nu. Gråter
  • astro
    Sommaren12 skrev 2012-07-01 10:24:41 följande:
    Har nån använt Pevaryl under graviditeten?!

Känner mej nere idag. Fick såna besvär med svamp i helgen att igår kunde jag fan inte ens sitta ner längre så ont jag fick mellan benen! Bm på hälsosamtalet sa att det är bara att köpa Pevaryl ifall jag får svamp, "Det är det bästa!". Sagt och gjort. Köpte igår en vagitor och salva som jag använde. Först efteråt (klumpigt jag vet!) läste jag på förpackningen och då står det såhär:

"Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret." 

Vad det är för risker står inte. Googlade lite och hittar rätt mycket om att FÖRUT så rekommenderade barnmorskorna Pevaryl men efter mer forskning på läkemedlet så avråder man numera och hänvisar till Canesten istället.

Ska nog ringa bm imorgon (har inte samma som på hälsosamtalet) men gjort är ju gjort. Tänkte om nån annan också använt det? 
    Hinner inte läsa igenom dokumentet just nu men kanske hittar du något här:

http://www.lakemedelsboken.se/pdf/Sjukdomar%20och%20l%C3%A4kemedel%20under%20graviditet%20och%20amning1011.pdf
  • Sommaren12
    astro skrev 2012-07-01 11:39:32 följande:
    Hinner inte läsa igenom dokumentet just nu men kanske hittar du något här:

www.lakemedelsboken.se/pdf/Sjukdomar%20och%20...
    Man blir ju inte klok på det här. Ögnar igenom dokumentet (som gäller 2011-1012), står inget om svamp men på sista sidan står det vad det vilket läkemedel som ska användas vid infektion och där står listad både Pevaryl och Canesten. Tack Astro! Känns skönt att det åtminstone står med där, även om det kanske innebär att de i första hand rekommenderar Canesten. 

Suck... Ska försöka släppa detta nu. Är iaf tacksam att jag kan sitta ner, det kunde jag inte igår för jag hade så ont. Ska till bm om en vecka, ska fråga henne då vad tusan som gäller... 
  • sally12

Även på Canesten står de att de inte rekommenderar krämen Sommaren!
    Jag använde det ändå fick ett "anfall" på en fredag eftermiddag, så det fanns inte så mycket att välja på.

Bebis lever iaf, det känner jag ju!

• bez imena

Bara du inte missbrukar den så lär det väl inte vara nån fara sommaren! Nu vet man nästa gång iaf..

• Novixi

Sommaren: vet inte hur det kan skada, men det finns ju tydligen risker att använda Pevaryl. Sen står det ju att "det KAN skada barnet" inte att det säkert kommer göra det. Tror det finns för lite undersökningar gjorda på sambandet mellan Pevaryl och eventuella fosterskador, därför skriver de att det finns risker. Så att läkemedelsbolagen har ryggen fri om något skulle hända.

Men jag vet bara att vi ger hellre Canesten till gravida med svamp :) sen är det säkert olika :)

• Sommaren12

Sally: intressant!

Hon är lika klängig som vanligt därinne iaf. Tack för era svar! Ska försöka släppa det nu. En kur räckte iaf. Känns i princip helt bra nu.