• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Jloow

Sommaren: jo dom är väääldigt dyra. 10500 för 2 sprutor ( 1 månads behandling). Som tur är täcks dom av högkostnadsskyddet annars hade vi aldrig haft råd med det.

Nyligen kom socialstyrelsen ut med nya riktlinjer där man ska vara mindre restriktiv med bio.läkemedel men det stämmer att det anses vara sista sista utvägen om inget annat hjälper. Det bedömdes dock att min man är i så dåligt skick att det måste ges typ. Från att inte orka leka med dottern eller gå utan stora svårigheter till att kunna gå ut och springa och träna normalt så måste jag säga att det är ett mirakel läkemedel. Inte så kul när man är 25-30 åt och känna sig som en 85 årig gammal gubbe. Mannen fick sin diagnos vid 25 och hade aldrig innan det varken haft problem med hud eller leder, men när det kom så kom det med besked. Rätt tragiskt eftersom han spelade innebandy på rätt hög nivå.. :/.

Sorry för lite OT snack..

• NiniMe

Gomorron tjejer.... Vakna inatt kl 24 sen igen kl 02, gick ner till soffan och la mig där med ett lakan, för skit vad varm jag var, svettades som en stekt gris.... Nu ska jag dricka lite morgonkaffe, och vääääääänta tills klockan blir 8,50 för då ska vi äntligen få se var lilla sessa Hjärta

Tack till er som skrev ang fotbollen mot min mage, som sagt det var nog mest jag som blev rädd, hon har rört sig som vanligt, inga blödningar eller smärta, lite mensvärk och hård mage men det brukar jag ha i vanliga fall med..

• tjockisbullen
    NiniMe skrev 2012-07-02 04:28:09 följande:
    Gomorron tjejer.... Vakna inatt kl 24 sen igen kl 02, gick ner till soffan och la mig där med ett lakan, för skit vad varm jag var, svettades som en stekt gris.... Nu ska jag dricka lite morgonkaffe, och vääääääänta tills klockan blir 8,50 för då ska vi äntligen få se var lilla sessa Hjärta

Tack till er som skrev ang fotbollen mot min mage, som sagt det var nog mest jag som blev rädd, hon har rört sig som vanligt, inga blödningar eller smärta, lite mensvärk och hård mage men det brukar jag ha i vanliga fall med..
    Jag svettas sådär VARJE natt för det är olidligt där vi bor på nätterna, har ingen aning om varför men det blir som en ångbastu.....så mellan 23-05 är det svårt för mig att sova, det är tur att lilltösen sover iaf till MINST 10 o ibland längre så man får sova lite iaf! 
  • Hejåhå

Min man får Remicade mot reumatism varannan månad, i droppform och det tar två timmar. Har hört att det kostar 15000 varje behandling och det ordineras som sista utväg. Med medicinen är han i princip symptomfri, utan kan han knappt röra sig.
    Båda våra barn har vi planerat eftersom han var tvungen att ha uppehåll ett halvår med medicinerna. Det var jobbigt med dottern eftersom han hade mycket ont och det tog ett halvår innan jag blev gravid. Denna gång gick det på första försöket så han började med medicin efter RUL:et. Det känns lite sorgligt att veta att det antagligen inte blir fler barn än två. Det är för jobbigt för honom med uppehållet. Annars hade jag nog kunnat tänka mig ett tredje barn om 3-4 år.

Mijja: Losec och omiprazol är långtidsverkande och innehåller samma verksamma ämne. Effekten kommer inte på en gång så ta det någon 1-2 timmar innan halsbrännan är som jobbigast. Jag brukar ta Losec på eftermiddagen så att kvällen är räddad.

• NiniMe
    tjockisbullen skrev 2012-07-02 04:54:01 följande:
    Jag svettas sådär VARJE natt för det är olidligt där vi bor på nätterna, har ingen aning om varför men det blir som en ångbastu.....så mellan 23-05 är det svårt för mig att sova, det är tur att lilltösen sover iaf till MINST 10 o ibland längre så man får sova lite iaf! 
    Det 'r verkligen skitdrygt med dessa sömnlösa nätter Rynkar på näsan
  • Blomsterfröna

Här är de oxå varmt. Sover naken utan täcks och en kudde mellan benen. Ja nätterna e Inge kul:( men skönt man vänjer lite om man skulle få en vaken bebis:)

• Gadget

Jag har sovit riktigt bra sista tiden och trots 1-2 kisspauser enkelt kunnat somna om. Har inte heller tyckt att det varit särskilt svårt att hitta bra sovpositioner. Jag har växlat mellan höger och vänster sida bara. Så när ni skrivit om sömnlösa nätter vilket jag bara haft vid några tillfällen har jag känt mig väldigt lyckligt lottad. Men inatt fick jag en sån natt. Kunde inte somna om efter kisspausen och när jag vände mig i sängen slet det som sjutton i ligamenten eller vad det var nere i magen. Och så störde jag mig på mannen som låg för nära så jag fick hans armbåge på mig hela tiden.
    Jag får sova middag eller vad man ska kalla det snart när jag kört iväg honom till tåget.

För övrigt har jag sedan igår kväll varit väldigt öm i mitten av magen typ från navelhöjd och neråt. Det är inte så ytligt som i huden, mer ett lager under. Är det musklerna som delar/delat sig? Det borde väl hänt för länge sen?

• novaunique

JIoow:
    Helt ok att du frågar!
    Jag har hyfsat lindrig psoriasisartrit och psoriasis, så jag har hittills bara fått äta Salacyporin. Skitmedicin att börja gå på (tillvänjningsperioden var ett helvete) men när jag väl stod på full dos så hjälpte den och tog bort topparna av smärtan. Nu under graviditeten har jag klarat mig helt utan medicin eftersom jag mått mkt bättre. Har redan ångest över hur jag kommer att må sen...
    Min upplevelse av Reumatologen här i stan är att de tar hand om HELA mig, de har liksom fattat att det är en systemsjukdom.

• Jloow

Hejåhå: det låter precis som för oss. Vi fick dock ett missfall mellan dottern (09:a) och denna grav och maken var så dålig i höstas att vi sa november sen skiter vi i det här så han skulle få medicinera att tag och må bra och försöka igen om ett par år men då gick det vägen och så glada vi blev! Maken fick även välja mellan att ta egna sprutor (typ epipen) eller åka in och få dropp. Han valde de första eftersom vi haft tillräckligt med sjukhus och göra. Jag behandlades för cancer 2007 så maken associerar en hel del med det när det kommer till att behöva åka in till sjukan och få behandling..

Novaunique: skönt att du känner att du blir väl omhändertagen i alla fall! Jag tycker dom verkar toppen! Maken har träffat alla som finns tror jag. Läkare, arbetsterapeuter, kuratorer och sjukgymnaster..
    Jag hoppas att du ska fortsätta må bra efter graviditeten! Det är en hemsk sjukdom! Förhoppningsvis håller den sig borta länge!