Inlägg från: tjockisbullen |Visa alla inlägg
  • tjockisbullen
    Ellenbmt skrev 2012-08-02 12:33:19 följande:
    Ni som pratar igångsättning, har ni gått över eller har ni ovanligt höga sf mått? Eller varför vill ni ha igångsättning? Jag har fått för mig att det är jobbigare förlossningar om man sätts igång? Kanske inte alls är så?
    Jag hade gärna tryckt ut ungen idag, men har en känsla av att sålänge jag går å väntar så kommer den stanna där!

Min mage har sjunkit till knäna känns det som. Tidigare låg brösten på magen, men sedan igår så hänger dom fritt igen, magen ser mindre ut och jag kan verkligen inte ha linnen å sånt längre för magen är nedanför.... Känns som om den sjunker mer så går jag snart på den ;)
    Igångsättning är inget jag skulle önska! Det innebär oftast värkstimulerande dropp och det är FÖR JÄVLIGT mycket ondare än naturliga värkar. 
    Och ibland har man tydligen oturen som jag att bli nekad EDA och då ligger man där och lider dubbelt upp i x antal timmar.
    Fast hade jag gått tiden ut med min stora bebbe hade han varit över 5 kg när det väl var dags eftersom han nu kom i v. 35+4 o vägde 4215. Så ibland är igångsättning det enda man kan göra. 
  • tjockisbullen

Alltså ärligt talat tjejer! 
    Det är JUST DET HÄR, min förlossning denna gång HADE JAG INGET O SÄGA TILL OM, det var nu ska vi sätta in värkstimulerande, NEJ du ska inte få EDA, NEJ vi vill inte stänga av droppet osv osv HELA JÄVLA TIDEN och jag HADE EGNA VÄRKAR hela natten under de få timmar de stängde av droppet, sen satte de ÄNDÅ på den igen på morgonen fast jag sade NEJ, sedan skulle jag bara krysta krysta krysta krysta precis hela tiden, ingen paus typ utan han skulle bara ut o kom ut på mindre än 8 minuters krystande o snipp snipp så klippte de strängen direkt.
    Jag var helt borta, ledsen och förtvivlad efter att under en hel förlossning inte en enda gång blivit lyssnad på fast jag hade både skrikit o bönat o bett, när väl allting var över så kände jag inte det dära ÅH TITTA min bebis, visst tittade jag o inte kände jag ngt agg mot honom MEN jag var så arg på förlossningen och grymt besviken så det tog överhand.
    Jag skrev ett långt brev om förlossningen till förlossningschefen som skulle ta upp det med den BM som förlöste mig!

1. Efter att de tog hål på mig hade jag egna värkar, även om det gick långsamt, han mådde bra i magen så förstår inte varför allt skulle  stressas, min egen kropp o MINA värkar öppnade mig till 5 cm så fort de satte in värkstimulerande så kändes det som att min kropp kämpade EMOT ist.
    2. Jag ville ha EDA och det gick bra förra gången men nekades nu - varför?
    3. Vid flera tillfällen bad jag de stänga av droppet men NEJ.
    4. Varför skulle jag krysta ut honom så jävla snabbt o de klippa direkt? INTE konstigt att man sprack o blev sydd både inne och UTE.

TIPS: Spricker ni en del så fråga efter installagel på BB - det hjälper väldigt mkt första dagarna!  

• tjockisbullen

Tjejer har ni något tips på vad man kan lägga/smörja därnere när det börjar läkas (läs svida/klia), jag sprack ju ngt enormt denna gången, blev dock endast sydd inne. Konstigt när de stressade mig att krysta ut ungen på 8 MIN endast:/ Utan att ens hålla emot!!!
    Det har gått mer än en vecka och jag får fortfarande så ont av att sitta långa stunder samt skratta o nysa:( 

• tjockisbullen
    Roos26 skrev 2012-08-05 20:33:26 följande:
    Vill bara tillägga att sån kräm hade jag oxå efter bröstoperation å e kanon bra men de e rätt starka å inget man kan ha i vaginan( endast sydd innuti om jag fatta rätt) De är redan bra miljö där inne för optimal läkning så börjar man smörja insidan förändrar msn PH värdet. Du kommer märka att du läker förvånadsvärt fort, har ju bara gått en vecka än.
    Tack för tipset, det är inte insidan jag vill smörja heller utan det är sprickningarna och svullnaden på utsidan som besvärar mig! 
    Var aldrig så besvärad efter min 1a förlossning men då tog det mig också 20 min sisådär o krysta ut dottern o inte några hurtiga 8 minuter under stress!

• tjockisbullen

Godisbit, Mamsen, Roos26, Irruz SUPERTACK för era svar! 
    Jag är ju hemma och jag fick med mig installagel hem från BB, 3 st tuber som hjälpte kanonbra med svidandet men just nu är det mest svullet, ont o lite kliande och mina 3 tuber är slut.
    Torkar inte med papper utan jag blöter ner sånna där tvättlappar i papper, med riktigt kallt vatten o sedan baddar jag försiktigt.
    Får man lägga xylocain? Utanpå alltså.....det har jag använt på tex myggbett nu i sommar.....
    MAMSEN: Ja, eller jag hade 3 krystvärkar men de stressade på att jag skulle krysta precis hela tiden, med dottern så hade jag en krystvärk då de bad mig att INTE krysta för att jag inte skulle spricka. Men som jag skrivit så var denna förlossning en riktig mardröm från början till slut så....

Grattis Novixi skönt att allt gick bra=)

• tjockisbullen
    fru Elle skrev 2012-08-06 07:22:15 följande:
    Grattis Novixi till er son, lillebror verkar ha haft bråttom ut för att träffa er.

Tjockisbullen, blir så ledsen att du fick en så jobbig förlossning. Att de inte lyssnade på vad du sa och de stressade sig att krysta forcerat. Att du fick så ont efter förlossningen pga det. Trodde bara man behövde forcera krystvärkar om barnet snabbt behövde ut. Sen finns det ju de gånger man inte känner krystvärkar men då brukar väl BM guida mamman att krysta när värken kommer. Hoppas att tipsen om salvorna lindrar din smärta. Men du verkar vara en stark tjej och hoppas verkligen att du kan njuta av er nya underbart fina lilla familjemedlem trots det du blev utsatt för. Tycker det var bra att du har tagit en kontakt med ansvarig på förlossningen, viktigt att du får svar på varför de gjorde som de gjorde. Många kramar till dig!
    Tack, jag trodde verkligen aldrig att en förlossning kunde gå till såhär när man själv är med och säger sina åsikter osv men men. Det var aldrig tal om att han MÅSTE ut utan han blev ju ganska stressad själv av det hela + trött efter att de pumpat mig med morfin ist för eda. 
    Vi njuter iaf för fullt av vår lilla bebbe, han är himla lugn och snäll än så länge och tjejen har bara varit förstående och hjälpsam, haha man väntar nästan på bomben! Gråt bebis och svartsjuk storasyster hehe.

NiniMe: Det är ju så olika med bebisar, förstår inte alls varför man ska jämföra, det hela kan ju ändras på en sekund också. Här får jag väcka min unge för o mata, visst oftast äter han mängder då men idag så var han riktigt slö o jag fick tvinga honom att äta:/ Man blir nästan lite orolig då. 
  • tjockisbullen
    fru Elle skrev 2012-08-06 11:22:41 följande:
    Tack för lyckönskningarna , det blir igångsättning idag. Var öppen 4 cm, men barnet ligger högt upp. Ska ta hinnorna och har fått dropp. Fick samma BM som jag träffade på kollen i fredags. Hon läste mitt brev och tycker jag har helt rätt inställning till åtgärder och värkstimulerande. Kommer stänga av det när det har kommit igång. Så det känns bra.

Sen var det många barn som föddes i helgen och det är 11 som skall hem från BB. Så hoppas jag kan få ett eget rum, borde kunna få det i alla fall .
    Lycka till:) 
    Hoppas du får en bra upplevelse!!! 
Svar på tråden Augustibebis 2012