• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Bellatrixx
    DetGodaLivet skrev 2012-07-11 22:13:02 följande:
    Solblekt är ju inget problem på dessa då det både är lätt att köpa ny suflett och sittdelsäöverdrag, sy själv eller färga om med textilfärg.

Även framhjulen är hyffsat enkelt och prisvärt att byta om de är slitna.

Men om det är en cameleon så kolla det ställbara handtaget så att det sitter fast och inte glider, dem har det varit meck med vissa säsonger. För det priset tänker jag mig annars att det kanke är en frog?   
    Jag vet faktiskt inte vilken det är men jag skickar en länk... Vad kan det vara för någon?
    http://www.blocket.se/ostergotland/Bugaboo_barnvagn_41467906.htm?ca=14&w=1

Då ska jag kolla lite extra på det så det inte är glapp Tack för hjälpen.
  • Stövelkatten
    irruz skrev 2012-07-11 22:04:22 följande:
    Behöver råd... Ngn här som har barn tätt sen tidigare eller kommer fö det nu?! Hur har ni gjort med första barnets "sovplats" inför nästa barns ankomst, har de sovit i eget rum sen tidigare, har de fått börja sova i eget rum iom nästa barns ankomst el har ni samsovit innan i fortsatt göra det trots bebis? Vår 1,5 åring sover hos oss o jag är så himla kluven över hur jag ska göra, om hon ska få flytta till eget rum eller inte. Det måste ju ske snarast isf eftersom jag inte vill att hon förknippar det med bebis ankomst. MEN jag älskar att ha henne hos oss o får ont i magen av bara tanken på att hon ska ligga ensam i eget rum... Skulle vilja höra om ngn har erfarenhet av detta o hur det gick för er??

Om ni vill fortsätta samsova så kan ni väl ordna så att ni alla får plats? Familjesäng inget alls för mig personligen, men många generationer och kulturer tillämpar ju detta och det verkar ju bli folk av alla dem också.
  • EmelieK86

Irruz

Är i exakt samma sits , plus att våran tjej kommer inskolas den 4 sept beroende på när bebis kommer... Men vi tog beslutet och köpte en 105 cm säng som står bredvid våran säng dels för att vi ska kunna natta henne bredvid men sen att hon får en egen säng. Bra eller dåligt vet jag inte , men känns som att "köra" ut henne från vårat rum nu när det händer så mycket skulle kännas fel...

• LiJon
    Novixi skrev 2012-07-11 22:04:52 följande:
    Lijon; va spännande. Hoppas det går bra på ert TUL! Vilken tid ska ni vara där? Vi har vårt redan vid 09. Vi var också inne en gång och fick göra ul på fl, tror det var runt v.26 och det är som du säger, huvudsaken var att bebis levde då.
    Detta är ju planerat så känns lite mer "okej" att fråga då.
    Jo den där känslan av "tänk om de sett fel" finns kanske alltid om man kollat innan :) man har ju hört historier om folk som ställt in sig på t.ex flicka och målat rummet rosa, rosa barnvagn, köpt flickkläder - och ut kommer en pojke på fl! Haha, man hade nog blivit väldigt förvånad ;)
    Detsamma! Skönt att ha det direkt på morgonen, vi har det först 13:30. Får försöka sova länge ;) Är lite nervös, har blivit så nojjig på senaste att nåt ska vara fel så jag vill ha det gjort nu bara. Ska prata om bäckenträngsel och ev. röntgen så jag är nervös för det också, om man får det 'beviljat' eller inte. 
    Haha precis, vi har inte målat nåt rum rosa men däremot består bebisens garderob av typ 70% girlish kläder, haha. Måste nog fråga imorgon, ser dom en snopp så har man ju lite tid på sig att ställa om mentalt liksom ;) 
  • DetGodaLivet
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:16:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte vilken det är men jag skickar en länk... Vad kan det vara för någon?
    www.blocket.se/ostergotland/Bugaboo_barnvagn_...

Då ska jag kolla lite extra på det så det inte är glapp Tack för hjälpen.
    Måste vara en cam. för den har ju höjbnart handtag på bilderna. Då är 20000 ett riktigt bra pris även om det är lite mek med den. Byugaboo är rätt enkelt konstruwerade därför lätta att fixa med tycker jag. Lätt att få tag på rservelar också osv.
  • Novixi

Haha precis! ;) då får ni lite förvarning i så fall! Har du trångt bäcken och hur vet man sånt?
    Ska se om jag kan få med sambon på iden om att fråga kön imorgon. Han vet att jag vill veta men han är inte riktigt lika med på noterna. :P skriv imorgon hur det gick för er! Lycka till! :)

• Bellatrixx
    DetGodaLivet skrev 2012-07-11 22:21:45 följande:
    Måste vara en cam. för den har ju höjbnart handtag på bilderna. Då är 20000 ett riktigt bra pris även om det är lite mek med den. Byugaboo är rätt enkelt konstruwerade därför lätta att fixa med tycker jag. Lätt att få tag på rservelar också osv.
    Tack vad snällt att jag fick hjälp och tips Jag är själv en liten virrpanna men min sambo är relativt händig så vi ska nog isf kunna lyckas kunna byta ut däcken framtill, det var bra att du sa det för då ska jag kolla lite hur det är med däcken o sådär. Svårt att veta vad man ska kolla efter.. Visste bara att jag ville ha just en bugaboo då jag föll för den på Babyproffsen men ville inte lägga ner SÅ mycket på en vagn som en ny kostade, så då känns det som ett riktigt kap!

Vad har du för vagn?  
  • irruz

Katten o Emelie: tack för svar! Hon har nästan från början sovit i sin spjälsäng där en sida är borttagen o sedan fastskruvad i min säng - för att vi skulle få mer plats i sängen :) så det är ingen risk att det blir för trångt.. det är delvis det att man inte vill "köra ut" henne härifrån, men jag är framför allt orolig för hur hennes sömn kommer bli påverkad.. Vill ju göra det som är bäst för henne men det är ju så jäkla svårt att veta vad som blir bäst, o hon är verkligen beroende av rutiner så det känns inte som att man vill testa sig fram alltför mycket heller. Kan dom lära sig sova även om bebis vaknar under natten? Hennes rum ligger precis bredvid vårat så det känns som att hon kommer vakna i vilket fall som helst om bebisen skriker?

• godisbit
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:04:06 följande:
    Har en liten fråga, om någon vet, har sett att flera i tråden köpt en Bugaboo. Imorgon ska jag iväg och kolla på en begagnad som kostade väldigt lite (2000kr!) och då ingår ligg och sittdel + regnskydd. När vi pratade via telefon skulle den vara fräsch men använd så alltså lite solblekt och då är min fråga till er, är det något särskilt man ska kolla på på just Bugaboo? Något jag ska kolla lite extra eller så?
    Fråga säljaren om vagnen och hur de tycker den funkat, om de är nöjda, om de haft några problem med den, etc. Ta reda på vilket land vagnen ursprungligen är köpt i, en del vagnar är amerikanska vagnar som i princip ser lika ut som de vi kan köpa här hemma (tror att alla europeiska vagnar är samma som de svenska dock), men fästena för selen på sittdelen är placerade lite annorlunda, vilket betyder att du kan ha svårare att köpa nya textilier här hemma som passar. Kolla var säljaren har köpt vagnen och hur många barn/vilken omfattning den är använd. Garantin gäller bara första köparen oavsett hur gammal eller ny vagnen är, men om de har köpt den begagnad en gång i tiden så får du ju ta med det i beräkningen.

Kolla även vad det är för modell - frog och cameleon har stora likheter och har för mig de har ngn mer äldre modell som är närbesläktad. Det är bra att veta exakt modell för att kunna avgöra hur lätt/svårt det blir att få tag i reservdelar och tillbehör. Googla på olika modeller så du känner igen dem när du ser dem ifall säljaren inte skulle veta.

Bugaboo har egentligen inte olika årsmodeller, men efter 2007 så ändrade de handtagens konstruktion.  Vissa äldre vagnar så justeras teleskophandtaget med skruvar och på de senare så är det ett "snabbspänne" eller vad man ska kalla det. I början fick en del snabbspännen problem med att de gled ut till handtagets högsta läge. Vissa har fixat detta med att helt enkelt fixera handtaget - så kolla att det går att justera och kolla att det i så fall håller för normal användning!

Testa att köra runt med vagnen och känn att den rullar lätt, att den inte drar åt sidan. Testa att fälla ihop vagnen och fälla upp den igen och känn att sitt/liggdelsramen klickar ordentligt på chassit. Kolla att bromsen tar ordentligt. 

Kolla att du får med manualer. På buggan monterar man ligg och sittdel på samma ram, dvs du kommer antagligen inte kunna växla direkt (som de gör på reklamfilmerna på youtube). Kolla att alla delar följer med så att du har allt du behöver när du ska motera den andra delen. Till liggdelen på cameleon ska det t.ex finnas med två plaststag som stabiliserar kanten mitt fram och bak. Till vår begagnade bugaboo ingick det även ett myggnät, så kolla att du får med alla delar (eller en bra förklaring ifall ngt saknas).

Du vill nog också kolla så att det är en original-bugga (http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b128262p1319985.html här finns en del tips på vad man kan kika på för att avslöja en kopia), dels vet man ju inte om vagnen är säker om det är en kopia och dels kan du få svårt att få tag i tillbehör och reservdelar...  

Ett sista tips är väl att åka till en butik och känna på hur en ny bugga känns och hur den är att fälla ihop och montera igen. Bugaboos chassi är en aning rörligt, det är en del av fjädringen och ska vara så men det kan ju vara bra att känna hur den känns för att kunna avgöra om den begagnade är i bra skick eller väldigt sliten.
  • Stövelkatten
    irruz skrev 2012-07-11 22:35:46 följande:
    Katten o Emelie: tack för svar! Hon har nästan från början sovit i sin spjälsäng där en sida är borttagen o sedan fastskruvad i min säng - för att vi skulle få mer plats i sängen :) så det är ingen risk att det blir för trångt.. det är delvis det att man inte vill "köra ut" henne härifrån, men jag är framför allt orolig för hur hennes sömn kommer bli påverkad.. Vill ju göra det som är bäst för henne men det är ju så jäkla svårt att veta vad som blir bäst, o hon är verkligen beroende av rutiner så det känns inte som att man vill testa sig fram alltför mycket heller. Kan dom lära sig sova även om bebis vaknar under natten? Hennes rum ligger precis bredvid vårat så det känns som att hon kommer vakna i vilket fall som helst om bebisen skriker?

Nä, köra ut det äldre barnet för att "göra plats" är nog alltid en dålig ide. Vad gäller hennes sömn så beror det nog på hur lättväckt hon är. Ni kan nog inte göra annat än att prova vad som funkar för er.