• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Zindi
    irruz skrev 2012-07-11 22:35:46 följande:
    Katten o Emelie: tack för svar! Hon har nästan från början sovit i sin spjälsäng där en sida är borttagen o sedan fastskruvad i min säng - för att vi skulle få mer plats i sängen :) så det är ingen risk att det blir för trångt.. det är delvis det att man inte vill "köra ut" henne härifrån, men jag är framför allt orolig för hur hennes sömn kommer bli påverkad.. Vill ju göra det som är bäst för henne men det är ju så jäkla svårt att veta vad som blir bäst, o hon är verkligen beroende av rutiner så det känns inte som att man vill testa sig fram alltför mycket heller. Kan dom lära sig sova även om bebis vaknar under natten? Hennes rum ligger precis bredvid vårat så det känns som att hon kommer vakna i vilket fall som helst om bebisen skriker?

Utdragbar undersäng tex Ikeas ODDA undersäng kanske skulle funka att ha under eran säng?  Då har ni henne nära i samma rum men hon har ändå en egen säng. =)

Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er!    
  • godisbit

nu kom jag på det! bugaboo gecko heter den tredje modellen som är ganska lik frog och cameleon!

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b128262.html hittade en till länk där du kan jämföra fakta om olika modeller och lite tips om att köpa begagnat!

Vagnen på bilden ser ut att ha den gamla lösningen på teleskophandtaget och bör i sånt fall vara från 2007 eller tidigare. Jag skulle nog inte säga att deras uppskattade nypris på 11000:- är helt korrekt i så fall... =) 

• DetGodaLivet
    Bellatrixx skrev 2012-07-11 22:27:58 följande:
    Tack vad snällt att jag fick hjälp och tips Jag är själv en liten virrpanna men min sambo är relativt händig så vi ska nog isf kunna lyckas kunna byta ut däcken framtill, det var bra att du sa det för då ska jag kolla lite hur det är med däcken o sådär. Svårt att veta vad man ska kolla efter.. Visste bara att jag ville ha just en bugaboo då jag föll för den på Babyproffsen men ville inte lägga ner SÅ mycket på en vagn som en ny kostade, så då känns det som ett riktigt kap!

Vad har du för vagn?  
    Tycker det låter som ett kap om den inte är i uselt skick.

Jag bor på landet och kör helst stora vagnar med fyra fasta hjul och bra fjädring (gärna från 70-80-talet)  men då dessa blir rätt stora i bilen och vi är många i familjen har jag alltid kört med någon mindre modell att kunna ha med i bagaget.

Till förra barnet (-06) hade jag en Bugaboo Frog för detta ändamål. Den här gången har jag köpt en Teutonia Fun istället. Var näjd med Buggan också för sitt ändamål men lite skeptisk till  att den hade så sjukt liten varukorg och inte heller gick att hänga mycket på handtaget på (då välder den). Hade velat kunna ha den som shoppinggvagn då vagnar med snurrhjul funkar mycket bättre i affärer men den gick bara att fönstershoppa med för det fanns liksom inget packutrymme för det man köpte. Det hör jun också till saken att bor man lite utanför stan och har flera barn så handlar man rätt mycket när man väl handlar.

• godisbit
    DetGodaLivet skrev 2012-07-11 23:02:13 följande:
    Jag bor på landet och kör helst stora vagnar med fyra fasta hjul och bra fjädring (gärna från 70-80-talet)  men då dessa blir rätt stora i bilen och vi är många i familjen har jag alltid kört med någon mindre modell att kunna ha med i bagaget.
    Man kan köpa sk vinterhjul till buggans framhjul, de är större och inte svängbara för att enklare kunna ta sig runt i snö och modd och lera...  så får man en vagn med fyra fasta hjul de gånger man behöver det =)
  • Roos26

Ang hur göra med första barnets sovplats: Jag har sett till så min tjej här hemma har rutiner som passar när bäbisen kommer . Nu sover hon i eget rum, badar först sen saga å godnatt sång sen en liten puss så går jag ut därifrån. Hon har varit sjukt beroende utav mig å mitt hår( som hennes snutte filt) innan när hon somnat å sovit bredvid mig jämt fast lagt henne vid kl 19:30 å smygigt ut å så har hon ibland vaknat för att jag inte ligger dör med mit hår:P Så nu sover vi sjukt mycket bättre allihopa :D kände att jag kommer själv inte kunna sova med både ett barn i sängen å en liten nyfödd bredvid i en spjälsäng :P Å så är de ju inte länge sen vi blev sambos å man vill ha sin kvälls tid för sig själva :) Nu e ju min dotter 3 år så var ju på tiden .... Så har vi gjort iallafall fall å känns bra . Tror alla sätt e bra, man får känna efter hur man säljv fungerar å vill ha de å sitt barn som msn redan har. Men ska man göra någon förändrig tror jag de e bra å fått in de nya rutinerna riktigt innan bebisen kommer så inte första barnet tror att pgr av bebisen ...

• astro
    irruz skrev 2012-07-11 22:04:22 följande:
    Behöver råd... Ngn här som har barn tätt sen tidigare eller kommer fö det nu?! Hur har ni gjort med första barnets "sovplats" inför nästa barns ankomst, har de sovit i eget rum sen tidigare, har de fått börja sova i eget rum iom nästa barns ankomst el har ni samsovit innan i fortsatt göra det trots bebis? Vår 1,5 åring sover hos oss o jag är så himla kluven över hur jag ska göra, om hon ska få flytta till eget rum eller inte. Det måste ju ske snarast isf eftersom jag inte vill att hon förknippar det med bebis ankomst. MEN jag älskar att ha henne hos oss o får ont i magen av bara tanken på att hon ska ligga ensam i eget rum... Skulle vilja höra om ngn har erfarenhet av detta o hur det gick för er??
    Vi bytte ut vår dubbelsäng mot treX90, så nu har vi ett otroligt bekvämt monster till säng på 270 cm. Plus vidhängande babysäng - gott om plats för mig, maken, treåringen, ettåringen plus bebisen. Småttingarna vill inte riktigt sova själva än och vi har egentligen inget emot samsovning. Det är tvärtom väldigt mysigt bara det finns plats.

Vi fick tipset av en lokal mamma med två småbarn och samma inställning. Evigt tacksam, innan låg jag på kanten och sov och det var inget vidare. 
  • EmelieK86

Roos26

Låter helt sunt det du skriver! Att göra förändringar innan bebis kommer om man ska ändra på något.

Här känns det som att alla förändringar kommer på en gång hon ska få syskon, hon ska börjar på förskola och hennes pappa ska börja jobba igen eftersom jag har blev sjukskriven i juni så han har ju vart hemma med henne i 3 mån... Ja mycket som händer och sker på samma gång...

• Blomsterfröna

Irruz-
    Vår dotter ligger i eget rum och har faktiskt gjort sen hon va 3 månader. Funkar jätte bra. Nu har vi börjat vänja henne vid vanlig säng då bebisen ska ha spjälaängen och de funkar oxå jätte bra så har inte haft problem med henne. Men tror att ju längre tiden går desto svårare blir de. Er dotter e ju van att sova hos er så kan bli jobbigt men kan oxå gå bra

• jguz

Har precis avslutat ett samtal med förlossningen.

Jag har varit på grönan hela dagen med min stora son.
    Väl där så fick jag sån knip i magen att jag inte kunde andas. Fick det flera gånger och började misstänka att nått kanske var på G.

Mina andra förlossningar har börjat med att vattnet har gått så jag vet inte riktigt hur det känns när det börjar med värkar. :-/

Sa inget till min mamma eller sonen för jag ville inte förstöra deras dag... Haha... Så jag höll masken och andades djuuuuupt.

Sen fick jag ont i vänster sida av magen... Om man tänker vid naveln och sen rakt ut på sidan. Som ett stort blåmärke... Trycker jag så gör det jätte ont. Sen gjöt det ont varje steg jag tar... Det hugger lixom.

Så väl hemma nu i kväll börjar jag googla. Och kommer in på moderkaksavlossning... Gahhhh... Det finns tydligen något som heter "Tyst moderkaksavlossning" vilket innebär att en bit av moderkakan lossnar och man kan få ont på just det stället... Inga blödningar (man blöder inne i magen och märker det inte).

Nojja!!!

Min sons fröken förlorade sitt barn i vecka 38 pga moderkaksavlossning så bara själva ordet ger mig rysningar.

Så jag ringde in till förlossningen. Förklarade och de tyckte jag skulle ta två Alvedon och vila... Skulle jag få mer ont, bli yr, må illa... Och bebis slutar röra sig... Så skulle jag rings tillbaka...

Hmm... Gissa vem som kommer ligga vaken hela natten och störa bebis?! Hon kommer inte få sova... Jag kommer ligga och knuffa på henne hela tiden... :-/

• EmelieK86

Jguz
    Hoppas att det går över, och att bebben är aktiv inatt!
    Såg förresten att vi har bf samma dag den 20/8 :)