• mammsen

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-03-16 09:06:31 följande:
    Känner verkligen igen mig.. Jag gick upp 35 kilo med ettan och vägde precis innan han föddes ca 108 kilo.. Sen blev jag gravid med tvåan och gick upp dom 20 kilo jag hade lyckats gå ner... Men efter de så kämpa jag som attans för att gå ner, jag gick ner mer än vad jag vägde innan mina grav och jag var skitlycklig över mina heta kropp Drömmer... När jag blev gravid nu så vägde jag ca 74-75 kilo och jag har redan gått upp till 85.. Jag mår skit, eller ja givetvis tänker man ju att bebis har det bra men tanken på att man ska slita som man gjorde innan känns så dryg... Jag är liksom bara i vecka 22 nu och REDAN gått upp 10-11 kilo... Med ettan hade jag gått upp 14 kilo i vecka 25... Så nu slutar jag med allt socker..... iiihhh svårt men det behövs inte... hahaha... Känner också att jag vill kunna vara snyggt gravid, inte fläskiga lår osv, vill kunna ha kjol på mig utan att få värmeeksem mellan låren... Usch ja..
    Vet du vad!!
    Vi får skapa en ny tråd sen med "vi augustimammor som ska bort med fettet" :P
    Jag googlade lite och hittade en sida fick mig att känna mig lite lugn, http://www.alltforforaldrar.se/kul/bmi
    Jag skulle gå upp ca 11.5 - 16 kilo i min graviditet beräknat på mitt bmi, Så jag ligger alldles lagom till nu efter halva graviditeten.. jag fick bara en chock eftersom jag  är van att gå ner istället för upp och det kändes på något sätt som att det var "normalt och ok" då, så nu kändes det helt fel när jag gick upp istället..
    Min sambo har pussat mig i pannan och skrattat åt mig lite, så det känns bättre nu :P

Men men, iallafall, första veckorna så åt jag välldigt mycket frukt och sånt, kunde inte stoppa något fika eller sånt i munnen,, sista veckorna har det blivit fika nästan varenda dag, det har varit så skönt att komma ur ryggläge och kunna vara social igen.. Men idag ska jag GÅ till affären och köpa jordgubbar, honungsmelon, vindruvor, äpplen och appelsiner och alla andra frukter som flirtar mig på fall väl på plats.. Sen ska jag FROSSSSAAAA!! Ska göra fruktsallad med dottern sen, fast hon får nog lite glass eller grädde till =) 

Om jag väl har frukt hemma äter jag lixom hellre det än kakor, smörgås och sånt när hungern sätter in, behöver fortfarande äta ofta för att slippa må illa,,  
  • mammsen

NINIME - Efter jag hade postat inlägget vred sambon på sin skärm brevid och visade mig denna bilden och sa att han var glad att jag inte ser ut så...

(Förlåt att jag lägger in en bild här och inte i bildtråden, jag lovar att iiiinte göra det igen, dessutom finns det ju inga bilder i bildtrådel längre utan bara massa jäkla text =( )
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-16 09:19:32 följande:
    Även om jag bara gått upp 4,5 kg och är normalviktig så mår jag också dåligt när jag ställer mig på vågen och det hela tiden plussar på. Hade ätstörningar under hela mina tonår och även om jag äter bra och lever hälsosamt nu så kommer känslorna tillbaka när man passerar sin "smärtgräns". Igår var jag väldigt deppig över det och började tänka i samma banor som förut, att jag måste träna typ varje dag och äta mindre. Det är svårt att stänga av det där även om jag samtidigt fattar att detta är för en bra sak och att mina kilon än så länge är normala och följer "kurvan". 
    Förlåt, jag menar inte att minimera era problem, att vara riktigt överviktig förstår jag ju är svårare än mina extra hullkilon... Tycker det är enormt starkt jobbat av dig Ninime med din viktresa tillbaka! Undrar om jag skulle palla?
    Tänkte skriva om detta igår när jag deppade, men brydde mig inte om det, men nu när ni snackar om det så sticker jag med in med mina tankar.
    Blir vi feta får vi väl ta och starta en tråd till hösten där vi peppar varandra att gå ner? ;) 
    Ja, som jag skrev,, en tråd där vi som vill samlas igen och peppar varandra till viktnedgång!!
    Jag bestämde mig att gå ned i vikt  genom att äta vettigt, regelbundet men med mindra portsioner och jag trivdes, ibland kunde jag unna mig några chokladbitar eller en kaka osv, och jag gick ju ner ca 15 kilo på 20 veckor =)
    Så vill man så kan man, bara man ger fan i "genvägarna" som tyvärr oftast är senvägar.....

Men gå in och kolla på den länken jag skickade http://www.alltforforaldrar.se/kul/bmi Du har nog gått upp lite mindre än rekomenderat tom, så det kan nog vara lite peppande för just dig =) 
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-16 10:04:13 följande:
    OMG JA jag är verkligen glad att jag inte ser ut så, tokigt ju
    Haha, ja,, DÅ hadde jag nog stannat inne helt :P
    Ser nästan  ut som om det är en fejkbild, jag vet inte,, men hellre några kilo för mycket =)
    5 kilo efter halva graviditeten är iallafall helt ok har jag intalat mig nu efter jag kollat på lite faktasidor =) 
    Men jag ska endå dra ner på onyttigheterna... lite iallafall :P 
  • mammsen
    Tesdy skrev 2012-03-16 14:26:38 följande:
    Jag ser att ni diskuterar vikt och jag är gärna med på gå ner i vikt gäng efteråt!. Jag var inne på den länken om BMI och enligt den skall jag inte gå upp mer än 8 kg då jag idag har BMI = Fettma.
    Detta trots att jag tränar regelbundet och är instruktör på ett gym så har jag fettma enligt BMI. Visst jag har enligt mig själv 18 kg för mycket innan graviditeten, men har aldrig gillat sättet att räkna BMI då muskler väger mer än fett.
    Jag har som mål att efter graviditeten se ut som jag gör på mina bilder jag har i bloggen ( mintur.wordpress.com ) och det var så jag såg ut när jag hade 18 kg mindre än nu innan jag blev gravid. Jag hoppas att promenader och rätt kost efter graviditeten skall hjälpa mig dit för där trivdes jag.
    Ja, att räkna på bmi fungerar nog inte på alla, men YES! vettig mat och lagom träning efter grav sen!  Man gör av med ca 500kcal/dag när man ammar det är ju inte så tokigt, dock så har man ju massa mammhormoner i kroppen som kan göra att man blir sötsugen villket inte e så bra, men med lite jävlar annama och vettiga roliga mål kommer vi bli snyggaste mammorna i landet sedan, oavsett hur mycket "vadering och volanger" vi lägger på oss, (vadd och vadering är stulet från 2 charmiga mammor i vår tråd som jag inte minns villka)

• mammsen
    FruFoxy skrev 2012-03-16 14:26:59 följande:
    TheMaraja:
    Hon som gjorde rul pratade mycket om att eftersom jag inte har en 28 dagars cykel utan en 30 dagars så har jag räknat fel (??). Då tänkte jag inte på det men på vägen hem så kom jag ju på att jag har hela tiden räknat med en 30 dagars cykel eftersom jag alltid räknat ut min cykel-längd utefter när äl är. Jag är ingen nybörjare precis. 
    Och dessutom har jag ju gått efter ul som gjordes i v. 10 som gjordes på samma klinik och samma apparat, dock inte av samma person. Att det kan diffa en vecka från olika ul gör mig jätteförvånad! Ok en dag hit eller dit liksom..
    Men saken är att i v 16 är fostret "färdigt" det kan ta lite olika lång tid dit, etfer det så ska bara allt växa till sig och börja fungera ordentligt.. och när man mäter i v.10 så kan en milimeters felmätning göra skillnad på flera dagar.. därför har man oftast RUL mellan v18-20 eftersom barnen är som störst då och efter v 20 börjar de växa välldigt individuellt villket de oftast inte gör så mycket innan.. Så en mm i v 18 gör kanske skillnad på en dag medans en mm i v 10 kan göra skillnad på flera dagar.. Jag klurade mycket på detta förra grav och frågade mycket eftersom jag visste när jag hade ÄL och villken dag vi hadde haft sex. (vi träffades bara en dag den månaden) på Rul sedan flyttade de fram mig några dagar och sedan kom dottern 1 eller 2 dagar efter Bf,, 

En graviditet varar ju inte riktigt lika länge för alla, men när man räknar på Ul mellan v 16 och 20 så kan man räkna ut så exakt som möjligt när barnet är färdigbakat och föds helt enkelt.. 

Är det inte så att även vid ivf och liknande så utgår man ifrån RUL för att hitta det datumet som ser ut att vara närmaste BF  
  • mammsen
    Hejåhå skrev 2012-03-16 19:45:47 följande:
    Det här med det fastställda BF-datumet efter RUL bestämmer ju allt känns det som. Det bestämmer ju om man ska bli igångsatt och eventuellt planerat snitt. Eller har jag fel?
    Jag vill inte bli igångsatt två veckor efter BF i onödan, utifall en BM har mätt fel på RUL.
    Jag blev framflyttad 9 dagar på kuben och är övertygad om att RULet kommer flytta mig tillbaka igen.

Jag har exakt koll på ägglossning, 28 dagars cykel och vet vilken dag befruktning skedde. Jag hade köpt en flyttning på 2-3 dagar, det kan ju vara mätfel på någon mm plus äggets vandring till livmodern. Men 9 dagar?!
    Det innebär ju att om de inte flyttar tillbaka mig enligt sista mens på RUL kommer de kanske sätta igång mig för sent, då det knappt finns någon livskraft i moderkakan mer.

Dessutom så gör framflyttningen att jag även fick framflyttat datum för RUL. Nu kommer jag göra RUL i v 21+, och felmarginalen för fastställning av BF blir större.
    Oroa dig inte för det! Man går på täta kontroller när man går över tiden ju och om man inte blir erbjuden det så får man ju kräva det =) och de mäter flödet i navelsträngen och ser om det minskar, och det minskar ganska långsamt.. Därför hinner de sätta igång när barnet inte bör vara i magen mer, snacka med din BM om din oro hon kan nog förklara så du känner idg tryggare=)
    Angelica1991 skrev 2012-03-16 19:54:32 följande:
    jag måste bara klämma in lite här.. jag blir ju så jäkla nojjig säkert helt i onödan.. men det hör väl till.. jag fick höra hjärtljud i v 16 och nu är jag 2 dagar från fullgången 18 v .. jag har känns små bufflingar och någon slags kullerbytta av nå slag titt som tätt. men nu 2 dagar har det vart så stillsamt. jag vet att jag inte alls behöver oroa mig för jag är bara v 18. men ni förstår nog hur jag funderar ändå.. vill tilllägga jätte nojjig.. som tur är ska jag på rul om 3 dagar.. ja var bara det jag ville skriva av mig om :) jag vill PUSTA UT !! :P
    Ah, jag är med i vecka 18 typ, jag började känna lite för ca 2 veckor sedan men tycker med det varit välldigt stillsamt ett par dagar, minns dock att det var så när vildingen låg i magen med, så jag blir inte så orolig... Fast lite orolig blir jag ju,, och ligger och känner efter och väntar och undrar,, men är det inte fler som har det så??
    Tesdy skrev 2012-03-16 19:55:38 följande:
    Jag har idag väldigt vattniga flytningar, känns nästan som jag kissar på mig!! Är det ngn av er andra som haft likadant?
     Japp förra gången, jag trodde vattnet började sippra ut och fick åka akut till sjukhus långt långt borta eftersom det var det närmaste sjukhuset som kunde ta hand om sådanna tidiga barn (de trodde jag skulle föda alldles för tidigt) Pinsamt sedan efter allt ståhej när jag bara hade fått någon svamp eller något sånt,, piiiiiiinsamt!

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-16 23:36:16 följande:
    Fler än jag som börjar bli helt glömska och virriga?! Jag glömmer bort ALLT folk säger till mig haha. Mannen retar sej på detta. Tex. skulle han skära grönsaker till tacos idag, visade mig skålarna och undrade om det var tillräckligt varpå jag tydligen sagt att det var lagom. När vi skulle äta gnällde jag över att det var för lite och hade inte alls nåt minne av att han frågat. Såna småsaker HELA TIDEN! Jaja, än så länge är det väl lite gulligt... ;)

Apropå sparkar så kände mannen första sparken igår. Det kändes som en "stöt" tyckte han. Idag fick jag några rejäla kickar när vi tittade på Skavlan. Har precis vant mig vid de små buffarna så tycker dessa rejäla är lite obehagliga, fast på ett mysigt sätt... hmm.. 
    Minns inte om jag berättat det redan, men häromdagen var jag ute med dottern i trädgården och sambon kom ut för han skulle gå en sväng till affären, han frågade om jag behövde något sedan vinkade jag och dottern hejdå när han gick.. På infarten mötte han min mamma som kom för att hälsa på och när jag ser henne kom jag på att jag ville visa henne vad Dotterns svar från läkarbesöket var, varpå jag öppnar ytterdörren och ropar på min sambo och ber han komma ner med det^^^KOKO!! Detta såg även grannen, som är en god vän som tur är :P
    Ellenbmt skrev 2012-03-17 06:48:16 följande:
    Hejochhå- skrev om det i veckan och fick inget gensvar, men tips på knipkulor... Jag är totalslapp känns det som... Kissar små droppar av host, nys, skratt osv. Hemskt.

Kampis- det låter inte alls kul!!
    Knipkulor är bra! Och sköna med, sambon gillar när jag har dem inne när vi "mysar" ;)
  • mammsen
    Naimis skrev 2012-03-17 09:48:11 följande:
    Åh vad mkt ni hunnit skriva!
    Grattis till alla lyckade rul!

Ang vikten tycker jag det är jobbigt trots att jag inte gått upp massor eller haft ätstörningar tidigare.
    Enligt BM så är 5 kg helt normalt so far, jag ligger just nu på +3 i vecka 21+1, tycker trots de att de känns tufft.

När de gäller att bli flyttad på rul så blev vi ju flyttade 5 dagar från 1/8 till 27/7, vilket innebär att nedring Ingadagen borde va cykeldag 8. Känns något tidigt kanske.
    Fast å andra sidan stödjer ju de forskningen om att killspermier är snabbare.

Besöket hos BM i torsdags gick bra. Jag fick moderskapsintyg och papper på blodgrupp och provsvar.
    Vi tog blodtryck och lyssnade på bebis hjärtljud.

V 20+6
    blodtryck 106/70
    Bebis hjärta: 145 slag/min
    Vikt: +3 kg
    Åh, jag gillade det lilla du skrev längst ner, med villken vecka, blodtryck och hjärtslag,, det tycker jag vi ska bli duktigare på,, gulligt och blev glad av att se det =) BARA 3 KILO!! Gött ju! Tycker du ska försöka känna dig glad över det, (jag vet ju att det är svårt) men om det hjälper så e jag lagom avis :P
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-17 09:55:00 följande:
    Nu är jag i v 19. När brukar nästa besök hos bm vara?
    Jag hade en bm som inte verkade så angagerad och så.. jag fick sen inskrivning i v 13 sedan ville hon inte ha återbesök försen v 24-25

Sedan blev hon långtidssjukskriven och det ringde en bm som ville träffa mig för hon ska följa mig hela grav, så jag kom in i v 17 någonting och fick en ny tid i v 20, hon tycker det är lagom med 3-4 veckor emellan såhär tidigt,, men det är nog välldigt olika beroende på villken barnmorska man har. 
Svar på tråden Augustibebis 2012