• mammsen

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-03-14 08:18:48 följande:
    Jag har samma problem, kommer oftast ihåg att ta dom på morgonen men sen glömmer jag...
    Måste bara fråga har du barn sen innan? en juni/juli 08 eller augusti/september 09? Tycker jag känner igen ditt namn från en annan gravidtråd

E det någon här som har druckit eller dricker blutsaft? Jag åt niferex när jag var gravid med pojkarna men fan jag blev helt stopp i magen.. Är blutsaft bättre?
    Ja i förra grav, jag åt niferex först och började i v 15 och i vecka 22 var mina järnvärden i bott och jag fick börja med dubbel dos, vecka 28 hade inget ändrat sig och jag slutade tvärt med niferexen och började med blutsaft endast rekomenderad mängd och järnvärdena ökade sakta men säkert resten av graviditeten =)  
    Mycket mildare för magen dessutom!
    Blutsaft is the shit! Rekomenderas!
    Det är inte värt att få hela magen förstörd! tro mig! 
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-14 08:18:48 följande:
    E det någon här som har druckit eller dricker blutsaft? Jag åt niferex när jag var gravid med pojkarna men fan jag blev helt stopp i magen.. Är blutsaft bättre?
    Ja i förra grav, jag åt niferex först och började i v 15 och i vecka 22 var mina järnvärden i bott och jag fick börja med dubbel dos, vecka 28 hade inget ändrat sig och jag slutade tvärt med niferexen och började med blutsaft endast rekomenderad mängd och järnvärdena ökade sakta men säkert resten av graviditeten =)  
    Mycket mildare för magen dessutom!
    Blutsaft is the shit! Rekomenderas!
    Det är inte värt att få hela magen förstörd! tro mig! 
    FruMii skrev 2012-03-14 08:19:15 följande:
    Hej!

Va ett tag sedan jag var inne och skrev..
    Tänker på er som fått dåliga besked i samband med ul.. Jag hoppas verkligen allt kommer gå bra för er Hjärta   

Idag är det dags för rul för min del och jag känner mig orolig.. Mest orolig är jag för att det ska vara fel på hjärtat, visar det sig allt är bra idag kommer jag ändå gå och oroa mig i 7 veckor innan största risken är över.. Jag har en riskgraviditet, pga min sjukdom så bär jag på några speciella antikroppar som kan ge bebisen hjärtblock... 

Hoppas ni kan hålla en liten tumme för mig idag =) 
    Tummen upp!! det kommer nog gå finfint!! =)
  • mammsen
    Challelotten skrev 2012-03-14 09:37:28 följande:
    Tack alla :0)

Mammsen: med dotter hade jag bf 10/9 men hon kom ut 11/9. Och bm beräknade mig nu till den 10/8, men sen på kub:et sa de 11/8. Och de skulle inte ändra datumet på rul:et. Att kroppen kan ställa sig till rätta efter man har fått barn och allt.

Jag behövde inte ta några extra järn tabletter denna gång och det är tur för jag blir så hård i magen av de. Men jag kör på aco gravid vitaminer och omega 3. Då jag har allergier och astma, så ska omega 3 vara extra bra för den lill*. Dotter har inte vissat sig ha fått nått även iaf.
    Min dotter var beräknad 11sept efter senaste mens, och 17:e enligt RUL sedan kom hon den 19:e.
  • mammsen

Jag satt häromdagen och läste i en tidning och jag tror ju att det är en pojke jag bär på,, Harry! Jag tror jag gillar Harry! Som namn alltså! Först när jag och sambon pratat lite om namn så är det så att han och alla hans bröder och farbröder osv har Harry som mellannamn, vi var gemensamt bestämda att vi inte gillade Harry någon av oss och kommer att utesluta det och istället ta andranamnen efter våra pappor.

Dock så börjar jag nu fundera på om inte jag är lite förälskad i namnet Harry, och om han föds hur ska jag då kunna övertala min älskling att döpa sin son till namnet han har hatat att växa upp med?? Hans andranamn är Lennart och Harry och tro mig det har inte passat hans personlighet!! Haha

Men tänk nu om bebis föds och ser ut som en Harry!!!??? Vad gör jag då???

Min sambo tänker bara på gammla gubbar, dynamitharry och harry potter!! Gaaah!!

Jag hatade själv namnet häromveckan!

Ärs, det blir säkert en tjej!! Haha 

• mammsen

Hej tjejjer igen!

Kan inte ni hjälpa mig att få lite fart på min omröstningstråd jag startat just precis??
    Jag bara undrar hur lång tid det tagit för er som planerat barn att plussa =)
    Tar bara några sekunder! och ajg hoppas att den kan vara lite pepp för sånna som jag som det tog lång tid för att få ett pluss =)

• mammsen
    babyhummingbird skrev 2012-03-14 10:39:23 följande:
    Hej! Jag har en fråga som kanske är lite underlig.. Ni som har barn sedan innan, har ni varit med era barn på öppna förskolan? Ni som är gravida, har ni tänkt att vara på öppna förskolan? För jag tillhör en helt nyöppnad familjecentral där min barnmorska, BVC och öppne förskolan är i samma hus. De öppnade bara precis öppna förskolan för en vecka sedan.. var där och kikade och det är jättefint! Massa aktiviteter med babycafé, musikrum, matlagning,babygymnastik, spädbarnmassade.. ja, allt mellan himmel och jord. Öppna förskolan ligger även bara 5min promenad ifrån mig... så jag hade tänkt att kanske vara där kanske en gång i veckan.. särskilt eftersom jag inte känner så många andra som har barn i samma ålder.. många har barn som redan är 2-3år. Men enligt min väninna så är man "bara på öppna förskolan kanske MAX en-två gånger per månad." (Värt att tillägga är hon är skeptisk och negativ gentemot det mesta..) Men min fråga är alltså hur ni använt öppna förskolan och/eller är detta något ni kommer besöka?
    Jag bodde i helsingborg en period då min dotter var ca 4-6månader och jag var på öppna förskolan med henne ca 1 ggn i veckan! Jag tyckte det var toppen att träffa andra mammor och barn, särskillt roligt var det med "musikstunderna" alla barn bara älskade det!!

Här som jag bor nu har vi ingen öppen förskola, men jag har många runt mig som ska ha barn i sommar så vi har ju varandra istället =)

men jag har bara bra erfarenheter från öppen förskola, sedan finns det ju altid mammor som är mindre trevliga och gillar att se ner på allt andra mammor gör, sånt får man ju bara ignorera och lägga uppmärksamheten på alla de underbara mammorna man träffar istället =) 
  • mammsen

Jag längtar med efter rejäla kikkar!
    Min bebis har gjort sig tydlig över att h*n är där inne med sina träningspass och vändningar men har fortfarande inte känt av att bebis sträckt på sig så det känns på motsatta sidor av magen eller rejäla tydliga sparkar ,, men när som hellst nu vet jag =)

Min sambo börjar bli lite lagom besatt av min runda mage, när vi ligger i sängen på kvällen och tittar på film håller han armarna runt mig och har händerna på min mage, tålamodigt väntar han på att med få känna =)
    Mysigt tycker jag <3 

• mammsen
    TheMaraja skrev 2012-03-14 12:49:20 följande:
    Jag var nog också på öppnaförskolan säkert 2-3 ggr i veckan. Det var skönt att komma ut, få träffa andra och fika lite tillsammans.

Jag gjorde en tokvurpa förra veckan, skulle springa och hämta en grej ute och fick in fötterna i ett snöre på marken. Föll verkligen i full fart ner i backen. Jag tror att händer och knän (med tanke på hur dom såg ut) tog den värsta smällen, men jag har ändå känt oro för bebisen. Jag har inte haft ont i magen eller nått sånt, vad tror ni, skulle ni varit oroliga eller tror ni det har gått bra? Jag försöker tänkta att den än så länge är så liten så att det finns gott om plats i min att försvinna in i även om jag ramlar på magen.
    Bebisen ligger väl skyddad där inne =)
    Men som jag alltid säger är du orolig så prata med din BM och be om en kontroll =)
    Jag fick både slag i magen och sparkar i ryggen när jag var gravid med min dotter då hennes far låste in mig hos sig och misshandlade mig ganska illa vid flera tillfällen tills jag rymde en natt i v 36 (min mamma trodde jag frivilligt flyttat med han så långt bort)  och jag fick bara lov att ringa från hans telefon om han satt brevid och berätta att allt var bra och hur bra jag hade det osv.. 
    Tror ni hon fick en chock när hennes dotter kom hem högravid och nyss fyllt 18år alldles blåslagen och ärrig.. Skitsamma, jag tog mycket stryk och fick inte åka och kontrollera hur barnet mådde efter, det är en jävla oro att leva med, även efter bara knuffar och fall är det jobbigt att vara orolig!

Men endast vid 2 misshandelstillfällen fick jag smärtor i magen varav en av dem runt v 30 fick jag ganska kraftiga blödningar. Jag fick dock inte åka in till sjukhuset för han då han var rädd att någon skulle se mina blåmärken^^

Trots detta klarade sig min dotter bra och har alldrig påvisat några skador efter detta (tack och lov) och läkarna efter jag hade rymt förklarade att barnen är MYCKET väl skyddade iallafall fram till runt v 25 - v 30 och att efter det hadde nog antagligen legat bra så hon inte fick några direkta slag mot huvud ect..

Hoppas ingen tar illa upp att jag drar upp detta sorgliga.. men jag vill bara dela med mig som fått våld direkt riktat mot magen utan att mitt barn skadats =)

Jag tror det (såhär tidigt) skadar mer med kraftig oro och ångest över att barnet inte mår bra och av den anledningen har jag kämpat hårt med att hålla mig lugn vad som än hänt, för att barnet ska känna av lugnet..
    Tänk på alla mammor som jobbar med kossor och dylikt och får buffliga knuffar i magen hela dagarna, vi är skapta för att klara av detta och skapta för att skydda barnet i magen =) 
  • mammsen
    Tina lind skrev 2012-03-14 13:52:06 följande:
    mammsen- Usch vilken hemsk berättelse! Vilken tur att du kunde rymma, hade du ens fått åka till förlossningen och föda med tanke på risken att de hade sett blåmärken? Usch :( Får man fråga hur det gick sen? Förstår om du inte vill svara. Hursomhelst, skönt att din dotter klarade sig utan några skador! Tänk vilka bra kroppar vi kvinnor har!
    Han hittade mig och jag gav han en changs.. korkat jag vet men det är ju ofta så man reagerar.. Fick åka till förlossningen men efter misshandeln med basebollträ när min dotter var ca 2 månader flydde vi igen och vi har väll i princip flytt sedan dess... Vi lever med skyddade uppgifter som 1000-tals andra kvinnor och barn gör idag.. men jag har inte "råkat ut" för något mer än att behöva sitta i samma rättssal osv, inga mer misshandlar och sånt =)

Lever med en annan man sedan flera år och vi har det lungt och stabilt runt oss och har bott på samma ställe länge nu utan att behöva flytta =)

Jag har lärt mig jättemycket av detta och är på något sätt glad att det hänt mig, jag har fått... vad ska man kalla det, nytt perspektiv på livet ;)
Svar på tråden Augustibebis 2012