• mammsen

Augustibebis 2012

Angelica1991 skrev 2012-03-17 12:11:36 följande:
    ja så var det för mig också
    inskrivning v 11 då. 
    sen sa hon ja vi gör inga fler besök fören efter rul igen så ca v 24.. :S eehh
    sen sa hon ja om du vill får du komma en gång mellan inskrivning och rul. jaa självklart vill jag ha feedback och hänga med i svängarna? fick tom lyssna på hjärtljudet då när jag var tillbaka v 16. 
    så då menade hon alltså att om jag inte ville komma tillbaka eller kände att jag inte behövde så skulle jag fortfarande vara ovetande om bebis hjärta tickade.. jag går in i v 19 imorn. det låter ju inte klokt egentligen. 
    Byt BM, för mig är det viktigt att ha en bm som är angagerad och gillar sitt arbeta och vill ha så bra koll som möjligt.. De finns!! Det finns fler engagerade och bra barnmorskor än negativa och oengagerade..
  • mammsen
    Angelica1991 skrev 2012-03-17 12:30:15 följande:
    ja jag kände efter hälsosamtalet i v 5 att jag nästan ville byta. men tänkte ge henne en chans. men fortfarande inte nöjd. sen en annan sak som jag retade mig gall feber på. hon frågar mig om jag har avstått från alkohol och snus fall det var jobbigt. men snälla hon kan inte på fullaste allvar tro att bara för jag är 20 år ska ha svårt att avstå från alkohol när jag knappt drack innan det heller :S . hon hackar på mig precis som att jag inte skulle tycka det var självklart att inte dricka och snusa :S så då sist vart jag faktiskt väldigt arg på henne och förklarade för henne hur det ligger till med mina åsikter om sånt där. ja då sa hon det är en rutin fråga för det finns folk som dricker. då sa jag det jo men det gör det säkert men jag har sagt mina åsikter om det sen jag var på hälsosamtal v 5 och då hade jag redan slutat ! 

oj nu fick du höra värsta historian :P 
    Nej då, ingen fara!! Jag har ju barn sedan innan och var bara 18år när hon föddes så jag vet villka fördomsfulla människor det finns!!

Men jag vet även att det kan vara välldigt viktigt att hitta en bm som man trivs med och känner förstroende för annars står man där i slutet av graviditetetn och går på täta möten och har svårt att prata om vissa saker man skulle kunna prata om med någon man känner förtroende för och som man känner tar en på allvar.. Och när man väl står där är det jobbigt att byta, det tar ju lite tid att lära känna någon och bygga upp ett förtroende.. det är ju nu man ska träffa sin bm och bara älska henne så man känner trygghet sedan =) 
    Börjar det illa så är det ju inte samma sak tycker jag.. 
  • mammsen

Njae,, det finns ju rekomendationer men som här i min kommun, den första barnmorskan ville ha inskrivning v 12-13 och nästa möte vid v 24-25, nästa bm tyckte det är viktigt att kolla upp värden och sånt tätare och bad mig komma in direkt när hon började för att få träffa mig, sedan bokade hon in mig automatiskt igen i v 19 fast alla mina värden var helt ok. Och jag nämnde inte för henne att jag var missnöjd med det stora gapet den tidigare bm hadde planerat.. Så jag tror det handlar om bm till bm,, jag gick med förra dottern på mödravården i simrishamn och hadde en vän som hadde den andra barnmorskan, vi var ungefär lika långt gågna men hon hadde tidigare och tätare besök trots att vi båda hade jättebra värden ect,, Jag hade inte så ont av det för min bm där började regelbundna kontroller v 20,, Jag tycker bara att det är viktigt att man känner fullt förtroende för sin bm, och gör man inte det är det ju lika bra att hitta en man trivs bättre med,, inget fel i det!? man kommer ju att träffas och dela ganska stora tankar med den personen!

• mammsen
    LiJon skrev 2012-03-17 16:52:44 följande:
    Nu har jag en fråga här. Eller jag behöver lite bollplank. Min sambos pappa ringde idag och berättade att han och hans fru vill betala barnvagnen åt oss. Hur gulligt som helst! Men, samtidigt känns det så dumt, vi har ju kikat på en ny vagn för runt 6000:- och det är ju rätt mycket pengar, men de insisterade ändå. Vi KAN ju såklart betala den själva men så tänker jag att tänk vad mycket annat vi skulle kunna lägga de pengarna på? Och lite är det nog en stolthetsfråga, vi är ju vuxna och på ett sätt skulle man ju vilja betala den själv...  Hur skulle ni andra gjort? Har ni fått liknande förslag? Min sambo menar att det är självklart att vi ska tacka ja till det och det är kanske lättare för honom eftersom det är hans föräldrar som erbjudit sig, jag vet inte.

Jag tycker inte det är så konstigt att mor och farföräldrar vill hjälpa till, de längtar nog med efter bebisen som är deras barnbarn <3
    När vi kom hem och hadde köpt en vagn insisterade sambons mamma på att hon skulle få betala den, han tyckte det var helt ok men jag pratade med henne och förklarade att jag tyckte det var alldles för mycket,. eftersom hon insisterade delade vi på priset och så gav hon mig 2000:- (sedan gav hon min dotter (det är inte hennes biologiska barnbarn, men hon har alltid tagit till sig min dotter <3) 500:- att köpa en fin leksak för :P Så gör hon alltid när jag inte vill ta emot pengar, ger dem till sambon eller dottern haha

Jag tror det är vanligt att vilja visa att man vill hjälpa till och vara delaktig och jag tror det kan vara jätteviktigt för vissa att man låter dem hjälpa till så att de får lov att känna sigf delaktiga med, men sen ska man såklart inte ta emot mer än vad som känns rätt! Be dem att möta er på halva vägen istället, eller fråga helt enkelt varför de vill hjälpa till?! Det kanske är jätteviktigt och helt självklart för dem!?
  • mammsen
    Helenaa skrev 2012-03-17 17:57:42 följande:
    jag hade besök hos BM nu i v.20. Hon ville jag skulle ringa direkt jag varit på ultraljud och komma in efter de. Kändes suveränt. Tycker om henne så mycke :)
    vi lyssnade på hjärtat, kollade vikten, blodvärde och jag fick moderskapsintyget.
    Så de känns riktigt bra...nästa besök är v.25 
    Ja, men det är det jag menar,, en barnmorska som inte barta gör "det hon måste" utan engagerar sig och tar ett extra möte emellan det långa glappet,, de vet ju om att många säkert har funderingar efter RUL och ang sparkar och alla andra orosmoment som vi alla här senaste veckorna hade kunnat at upp med en BM om vi hadde en som jag har nu eller som Helenaa värkar ha,, Det skapar ju lite extra trygghet och tillit tycker jag! Att en BM gör det där lilla extra!
  • mammsen
    14mars skrev 2012-03-18 08:08:20 följande:
    Usch, feber och huvudvärk.. Nån som vet om man kan ta en Ipren eller en Alvedon?
    Absolut INTE ipren!

Alvedon går bra, det verksamma ämnet är paracetamol och det är helt ok =) 
  • mammsen
    14mars skrev 2012-03-18 08:20:50 följande:
    Finns det någon rekommendation för hur många man får ta max? :)
    Normaldos =)
  • mammsen
    Kampis skrev 2012-03-19 06:41:28 följande:
    Usch min foglossning har blivit 100 gånger värre i helgen,. Igår gick jag max 500 meter på hela dagen och hade så helvetiskt ont...  syrran hade kvar sitt foglossningsbälte men jag vet inte, kändes som att täckesgjorden nästan satt åt bättre.

om det skulle bli värre:

Nån som vet om man kan bli sjukskriven med ersättning om man bara är vikarie på timme? 
    Efter jag jobbat och lagt mig för att vila en stund så kommer min foglossning så fort jag rör mig,, skitjobbigt, den smyger annars bara fram och tillbax då och då..

Ja du kan bli sjukskriven för foglossnig, 25/50/75 eller 100%
    Har du bara en såpas liten arbetsnivå måste du ju be om att bli sjukskriven på 100% Och då får du ju även sjukskrivning för 100% Nu har de infört så att det finns en minimum ersättning för alla som har för låg inkomst så alla har rätt till ersättning. Du får alltså inte bara ersättning för den delen du jobbar utan för 100% av det du "kunde" ha jobbat om du inte var sjuk, iallafall om du är arbetsökande den tiden =)

• mammsen
    Challelotten skrev 2012-03-19 08:51:21 följande:
    Jag fick också en rand på magen förra gången men jag fick en flicka :0)

Hörde på radion i morse hade de har blivit hårdare på graviditetspenningen på försäkringskassan. Att det inte är många som får det nu. Tråkigt, det är ju inte precis lätt att vara gravid på slutet.
    Detsamma, jag fick med rand när jag väntade flicka!

Men har man problem så kan man endå ta ut sjukskrivning bara man har ett jobb/är arbetsökande.. Är man inte arbetsökande är det bara att skriva in sig på arbetsförmedlingen som aktiv dagen innan man går till läkare för att ha rätt till ersättning vid sjukskrivning =)
  • mammsen
    natlup skrev 2012-03-19 12:31:59 följande:
    Vi köpte en bilbarnstol nu i helgen..  Vi köpte den på Mecka ( sälljer bildelar) nu hade de fått in EN bilbarnstol av rallymärket Sparco. Butikschefen sa att man kunde ha en liten  nyfödd i den, men det som gnager är att de på Babyland sa att man måste ha ett babyskydd innan en bilbarnstol .. Men denna som vi har köpt är från 0-19 kg. 

Vad tror ni kan vi ha denna från dag ett eller måste vi köpta ett babyskydd?

www.okmkonsult.se/barnstol-sparco-f500k/952-0
    Jag hade INTE satt en bebis där i! Ryggstödet är ju nästan helt upplutat!!! Känner du ingen som har bebis på max 4 månader så du kan sätta däri och se hur det känns?! Huvudet kommer ju falla fram och belasningen på rygg och nacke som de vanliga babyskydden avlastar genom att vara mer bakåtlutat läge har ju en anledning! Men du kan hyra ett babyskydd på bb för 300-400spänn för 9 månader, kolla där om du inte vill slösa pengar på en bilbarnstol till! =)

Snygg som tusan var den iallafall!! Och iof godkänd i EU enligt senaste reglerna 2009.. Men njae, du kommer nog känna dig dum när du sätter din bebis däri när ni ska hem från bb, det hade jag gjort! Rekomendationerna är ju att små bebisar ska vara så bakotlutade som möjligt (helst liggandes) för att skyddet ska avlasta nacke och rygg så mycket som möjligt.och vid en krock när bebiisen ligge ri ett babyskydd så avlastas ju "stöten" på hela kroppen, i en såpas upplutad stol kommer ju nacken fara fram och tillbaka vid en kroch/kraftig inbromsning!. Fundera lite själv och prata med din BM, har du barn sedan innan? Jag blev lite förvånad när jag fick mitt första, mycket mindre, skörare och ömtåligare än vad jag kunde föreställa mig!

Hoppas du vet någon liten unge som kan provsitta, =) 
Svar på tråden Augustibebis 2012