LiJon skrev 2012-03-17 16:52:44 följande:
Nu har jag en fråga här. Eller jag behöver lite bollplank. Min sambos pappa ringde idag och berättade att han och hans fru vill betala barnvagnen åt oss. Hur gulligt som helst! Men, samtidigt känns det så dumt, vi har ju kikat på en ny vagn för runt 6000:- och det är ju rätt mycket pengar, men de insisterade ändå. Vi KAN ju såklart betala den själva men så tänker jag att tänk vad mycket annat vi skulle kunna lägga de pengarna på? Och lite är det nog en stolthetsfråga, vi är ju vuxna och på ett sätt skulle man ju vilja betala den själv... Hur skulle ni andra gjort? Har ni fått liknande förslag? Min sambo menar att det är självklart att vi ska tacka ja till det och det är kanske lättare för honom eftersom det är hans föräldrar som erbjudit sig, jag vet inte.
Jag tycker inte det är så konstigt att mor och farföräldrar vill hjälpa till, de längtar nog med efter bebisen som är deras barnbarn <3
När vi kom hem och hadde köpt en vagn insisterade sambons mamma på att hon skulle få betala den, han tyckte det var helt ok men jag pratade med henne och förklarade att jag tyckte det var alldles för mycket,. eftersom hon insisterade delade vi på priset och så gav hon mig 2000:- (sedan gav hon min dotter (det är inte hennes biologiska barnbarn, men hon har alltid tagit till sig min dotter <3) 500:- att köpa en fin leksak för :P Så gör hon alltid när jag inte vill ta emot pengar, ger dem till sambon eller dottern haha
Jag tror det är vanligt att vilja visa att man vill hjälpa till och vara delaktig och jag tror det kan vara jätteviktigt för vissa att man låter dem hjälpa till så att de får lov att känna sigf delaktiga med, men sen ska man såklart inte ta emot mer än vad som känns rätt! Be dem att möta er på halva vägen istället, eller fråga helt enkelt varför de vill hjälpa till?! Det kanske är jätteviktigt och helt självklart för dem!?