-
Har skrivit upp det på vår komihåg lista i köket, så det kommer jag köpa snarast.. Tack så jättemycket för påminnelsen =)NiniMe skrev 2012-03-11 11:38:51 följande:Ja eller hur haha den har räddat mig många ggr
-
Måste bara säga ang järntabletter att jag HATAR dem!
Jag började käka dem tidigt i min förra grav och mitt järnvärde var alltid i bott (mellan 100 och 110 typ) och även om jag åt dubbel dos hände det inget!
Tillslut köpte jag blutsaft och tog bara rekomenderad vanlig dos och järnvärdet var normalt efter 3 veckor!
Någon mer som har liknande erfarenhet?
Blutsaften sabbade inte min mage heller,,
Jag har inte köpt blutsaft än går in i v 17 idag men jag har brustabletter med järn och c-vitamin som är supergoda! De har jag tagit någon gång då och då sedan redan innan jag blev gravid =)
Och ni som äter de där vanliga järntabletterna glöm inte äta de i sammband med c-vitamin! En appelsin eller något för då tar kroppen upp järnet 10ggr bättre eller hur mycket det nu var, men tar man järn sammtidigt som man dricker mjölk så stoppar det kroppens förmåga att ta upp järnet, någon som vet vilket ämne i mjölk det är som stoppar upptaget? minns inte vad dte heter?! -
Ah, oki =)ellllen83 skrev 2012-03-11 12:49:28 följande:Mammsen: det är kalk och järn som komplexbinder till varandra och komplexet kan inte tas upp av kroppen. Tas alltså gärna på så fastande mage som möjligt, gärna med c vitamin som du säger :)
Tack så mycket =)
Ja jag brukar ta mellan frukost och lunch när min dotter äter lite frukt (jag med oftast)
På helgerna när vi äter kvällsmat senare bara jag och sambon brukar jag ta mellan middagen ca kl 17:30 och kvällsmålet ungefär vid 21 tiden.. men jag kan ju inte låta min mage vara helt fastande för då blir jag ju så jävla illamående, men jag gör så gott jag kan :P -
Ja det är dem jag menade, är de fortfarande stora och rödbruna?jguz skrev 2012-03-11 13:21:42 följande:Jag ska ta hemofer eller vad de heter.
Jag har bra hb 121 i tisdags, men mina depåer var inte så bra det låg på 19 och mon bm sa att 20 var gränsvärde för gravida.
Mitt problem är inte att svälja dem, mitt problem är att jag efter ca 30 minuter kräks upp dem... Det är som att min mage inte tål dem :(
När jag åkte in på förlossningen med min stora kille så var mitt hb 99 och efter förlossningen var det nere på 76. Jag kunde inte sitta upp utan att svimma och jag fick tre påsar med blod i dropp.
Jag var helt slut och det tog flera månader innan jag mådde bra. Så jag vill helst slippa det den här gången.
Men vad gör man när man inte får behålla tabletterna? Blutsaft har jag inte provat. Smakar det päck???
När du kräks förlorar du ju mer än vad du får i dig, rekomenderar värkligen friggs järn + c-vitamin brustabletter för dem som mår lite illa, brustabletterna smakar svartvinbär =) Köte nog mina på ica maxi men de finns på apoteket med tror jag, det är inte lika koncentrerade av järn som hemofer tabletterna men eftersom man alltid får i sig c-vitamin sammtidigt hjälper dem MINST lika bra =)
Blutsaften smakar lite beskare men är superbra! Barnmorskor får inte rekomendera denna eftersom det är naturligt typ "naturmedel" eller vad det heter och inte läkemedelsbolagen tjänar några pengar på det :P
Mår man illa kan det vara en smak man antingen älskar eller dör av! men det är ju vätska som man sväljer pyttelite av,,
Sjunker mitt järnvärde kraftigt kommer jag endå ge mig på Homofer och se till att alltid äta en appelsin eller dylikt till eller helt enkelt c-vitamin tillskott.. Men jag hoppas jag slipper hatar värkligen vad de gör mot magen :( Det är inte roligt att vara förstoppad,, -
Ååh vad mysigt! Spännande!!natlup skrev 2012-03-11 16:29:22 följande:Rul imorrn kl 8 på morgonen. Tror inte jag kommer sova mycket inatt. Mitt första RUL. E super nervös hoppas man får se om man väntar en liten prinsessa eller prins. -
En sammandragning/värk håller inte i sig sålänge, max någon minut så det behöver du inte oroa dig för. Men det kan ju vara växtvärk,, dock tycker jag att du ska ringa 1177 (sjukvårdsupplysningen) de kommer nog att hänvisa dig vidare till en jourcentral/akut så du får kontrollera att allt är bra =)14mars skrev 2012-03-11 17:23:52 följande:Jag har ont i nedre delen av magen, ca 5 centimeter ovanför blygdbenet och har haft det i ca 1 timme. Kan det vara en sammandragning, växtvärk eller kan det vara något allvarligt? Någon med erfarenhet? -
Jag vet inte hur det känns men smärtor i magen under graviditet kan ju vara moderkakan som släpper och det är ju inte så bra, men det finns nog minst 1000 vanligare och mycket mildare problem som kan göra ont, med största sannorlikhet är det ingen fara. Men ring 1177 och förklara för dem så vet de vart du ska vända dig, ofta skickar de sina anteckningar och förbereder personalen på sjukhuset att du kommer så det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt =)
Och även om det troligtvis inte är något farligt så mår man alltid mycket bättre när man fått det konstaterat =)
Kram på dig <3 -
Altså, om du har bf den 2:aug så vet du väll att man räknar typ +-ca 2 veckor.. allt ifrån v 38är en normal förlossning i "rätt tid" Så changsen/risken att ni redan har barn är ju ganska stor, sammtidigt så brukar ju de flesta vara i v 40 eller 41 när de föder första gången..anneh skrev 2012-03-11 18:25:06 följande:En fråga, jag har bf 2 aug, och den 1 juni så ska vi flytta. Nån annan som flyttat såpass sent (?) i en graviditet, och hur har det gått? Ska nämna att vi inte ska ha flyttfirma..
Och har du inte fött innan flytten lär du ju göra det mitt i den om du tänkt dig bära! Fast iof blir det nog svårt att bära med stor mage ivägen :P
Modigt av dig!
Jag flyttade i v 36 men var inte färdig försen i v 38 men det gick bra =)
Jag behövde mest sitta och dirigera =)
Flyttfirma behöver inte vara särskillt dyra, vi har en sekonhandbutik som även hjälper till med flyttningar för 200:-/timmen Helt överkomligt man kan ju ta det lättaste själv som lådor och sånt och låta flyttgubbar ta stora tunga möbler =) -
FÖRLÅT!! Jag läste fel!! jag trodde du skulle flytta dagen innan BF! Så dum jag känner mig :Panneh skrev 2012-03-11 18:25:06 följande:En fråga, jag har bf 2 aug, och den 1 juni så ska vi flytta. Nån annan som flyttat såpass sent (?) i en graviditet, och hur har det gått? Ska nämna att vi inte ska ha flyttfirma..
Men då har du ju gott om tid!! Det behöver du nog inte oroa dig över =)
Jag flyttade sent men jag gjorde iordning barnhörnan med samma ifall ifall =) -
Nu ska jag skämmas lite för jag skrev så tokigt nyss och så ska jag värma lite oboy som jag ska avnjuta med lite kärleksmumms och ostbågar i soffan medans jag tittar på en ny film med mr right!