• mammsen

Augustibebis 2012

pixel3 skrev 2012-03-12 10:19:53 följande:
    oj så mycket man missat under helgen =) så trevligt att sitta och läsa allas upplevelser av det vi alla går igenom! Jag ska på UL i morgon då min lilla prins inte låg rätt sist så de kunde mäta hjärtat. Så i morgon UL nummer 3.Dock har jag börjat lära mig när han sparkar. Men min sambo har ännu missat dom längtar tills han kan känna vårt barn med. Sen hade jag en fråga till alla. Hur kommer ni göra med amning? någon som inte ska amma?

saknadenattblimamma.blogg.se
    Ja, jag kommer amma! Jag älskar att amma! Jag ammade dock bara min dotter i ca 6 månader tills hon fick tänder både uppe och nere,,,, (aj!) Men det är en såndär mysig känsla som man får ha med sitt barn som ingen annan får ha! haha ego kanske men.. Jag minns min dotter jag tyckte hon var det vackraste, sötaste i världen när hon låg där och tittade mig i ögonen och bara var så himla nöjd och avslappnad,,, 
    Men min syster däremot har avstått amning hon har bara ammat första 1-2 veckorna alla sina 3 barn för att de ska få i sig det viktiga skyddet de inte kan få av ersättning, sedan har hon kört med ersättning, jag tycker alla ska göra precis som man känner för! Utan att känna press från omgivningen, för det finns mycket press både på dem som ammar och dem som flaskmatar.. 
    NiniMe skrev 2012-03-12 10:34:41 följande:
    Svettas du jättemycket?
    Jag kan säga att som gravid och nyförlöst så svettades jag enormt mycket dom första månaderna.. Jag kunde gå ut ur duschen, torka mig och när jag skulle börja sminka mig kunde jag både känna och se hur det rann i armhålan hahaha, men detta försvann...
    Ja, minns det där jag med... Men vem fan bryr sig!?
    Jag hade gjort klart för omgivningen att vi ringer och bjuder över dem när vi kände att det var tillfälle, och när man endå ska lukta spya och sur mjölk (gör man nog av ersättning med) så vem bryr sig om man e lite sliten! Man kan ju inte duscha 5gånger om dagen,,  
  • mammsen
    pixel3 skrev 2012-03-12 10:40:57 följande:
    Precis så var det för mig jämt innan jag fick botoxen. Det rann jäms med armarna och det fick igenom alla kläder vilket bara är o fräscht. Så därför velar jag ju fram ock tillbaka. Min bm sa att det är upp till mig och mitt barn blir inte sämre om jag använder flaska istället. Men samtidigt vill jag ju amma men också så vill jag kunna vara människa. Det finns inget säkert att det går över i mjölken men skulle aldrig ta risken att mitt barn fick i sig det. Så jag måste välja något av dem. Är man en dålig mamma om man väljer att inte amma av denna anledning? 
    Nej men gud!
    Du tänker precis rätt!!
    En bra mamma måste prioritera sig själv med, om du inte mår bra kommer det påvärka barnet!
    Det är din skyldighet att se till att ta vara på ditt eget välmående!!
    Nu menar jag ju såklart inte att man ska prioritera sig själv framför sitt barn, utan om du prioriterar att ni båda ska må bra och få mysiga middagstider tillsammans kanske det passar dig och bebisen bättre med flaska helt enkelt! Så du slipper känna dig obekväm osv.
    Dessutom så ska sjukhus alltid ha tillgång till riktig nedfryst bröstmjölk till de som inte själva ska amma osv, hör med din barnmorska =) 
  • mammsen
    oxle bo skrev 2012-03-12 12:58:05 följande:
    måste bara, angående amning, ni som väntar första barnet. det behöver inte göra ont, jag har ammat mina barn och har aldrig haft ont, allt har fungerat från första dan,
    har haft mycke råmjölk har dom sakt på bb, de ända onda jag upplevt är sen när mjölken rinner till precis i början av varje amning, men de är inge som gör ont direkt :)

jag hoppas på o kunna amma den här bebisen med, då mysigt o praktiskt :)
    ja, amning har fungerat för mig med =)
    Mjölken kom snabbt och jag upplevde alldrig att jag inte hade någon mjölk första dagarns, men sedan blev det ju välldigt spänt i brösten i sådär 2-3 dagar, och ca 2-3 första veckorna så var jag välldigt känslig för kyla och drag hamnade brösten i kyla/drag så fick jag mjölkstockning och det kunde ju göra ont men jag upplevde aldrig amningen som kämpig eller jobbig i början, jag hade inga direkta förväntningar och viste inte ens hur man skulle hålla barnet, att barnets näsa skulle vara i nivå med bröstvårtan för att barnet skulle gapa stort och alla de sakerna, jag bad om hjälp en gång på bb och sen fungerade det bara och var helmysigt =) 
  • mammsen

Jajustet! Såriga bröstvårtor hadde jag alldrig heller, men det får man väll bara om barnet har fel grepp??
    Då kanske man som mamma får testa en ny "ställning" och styra in bröstet när barnet gapar lite bestämdare =)

Fast jag hade ju tur! Min dotter gapade som en flodhäst och högg som en krokodil! Alla fick passa sig, när hon närmade sig sådär 3 månader så drog hon tag i linnen och tröjjor på både bärsugna kvionnor och män och försökte hugga!

Hon käkade intensivt sådär 15-30 minuter och ibland snyttade hon 15-30 minuter utöver det,, från att hon föddes =) Hon var ju såklart fastkopplad på bröstet oftare när hon var nyfödd men när jag kom hem från bb sov hon ca 5 timmar i sträck =) , sedantog jag sådär 2-3 tupplurar på dagen med och förstod alldrig det där med sömnlösa bebistider :P

• mammsen
    Helene 907 skrev 2012-03-12 19:51:46 följande:
    Hejsan! Jag hoppar gärna in här:)
    Har en son på 2 år, och är gravid med andra barnet och har bf den 28 aug :)
    Åh, vad roligt!!! GRATTIS och välkommen!!
    Hur har du haft det senaste månaderna då?? 
  • mammsen
    strongenough skrev 2012-03-13 16:32:58 följande:
    Idag var jag på RUL med mina tvillingar. Tyvärr såg det inte så bra ut. Dem har utvecklat TTS men är än bara på steg 1 vilket kan ändras snabbt. Hur ska man klara att bara gå och vänta på om de går åt helvete eller inte? Jag mår totalt åt helvete.

Till min stora lycka fick jag först Veta att jag väntar 2 flickor. Har redan en pojke så ville så gärna pröva på flickor. Sen berätta han om TTS och allt vände. Nu ska man leva på hoppet.
    Fy, vad jag lider med dig! Men de erbjöd väll täta kontroller??
    Jag läste lite om det och förstod att det är så att det är enäggstvillingar som delar moderkaka va?
    och att de kan bli obalans mellan fostrena när de har gemensamt blodomlopp..
    fruktansvärt!

Men pratade de någonting om behandling?

Läste detta (klipper in)

Laserbehandling

Den behandlingsform vi erbjuder vid konstaterad TTS är att stänga av kärlförbindelserna med laserstrålning. Ett tunt instrument, fetoskop, förs in i livmodern. Med hjälp av detta identifieras kärlen och koaguleras via en laserstråle. Efter detta töms överskottet av fostervatten ut. Resultaten är gynnsamma. I mer än 50% av fallen överlever bägge fostren, och i mer än 80% klarar sig en tvilling. Till laserns fördel talar dessutom färre hjärnskador bland de överlevande tvillingarna och att risken för för tidig födsel minskar.

Oddsen värkar ju sämre utan behandling :/
    Men du har ju gått ganska långt! och skulle de upptäcka att det blir försämrat så är ju snart dina bebisar såpas stora att man kan plocka ut dem och rädda dem!! Vet en flicka som är 8år och föddes i v 23! Hon är inte annorlunda från något annat barn! Och nu 8 år senare har vården och kunskapen ökat otroligt!!
    Så dina tjejjer har goda changser <3

Ger dig en elekrtonisk kram =) 

• mammsen
    pixel3 skrev 2012-03-13 17:32:14 följande:
    PANIK!! sitter med sprutande tårar var idag på RUL och fick träffa speciallist läkaren. Mitt barn har ett hål eller så fattas det en bit av kammaren. Jag fick göra fostervattens prov på en gång och ska upp till en special avdelning de kommande dagarna för att kolla vad det är med hjärtat. Gråter om vart annat och skakar då mitt barn kanske inte kommer överleva.
    Fy! Villken otursdag!!!!!!
    Stackars söta du!!
    Men de vet inte säkert än!
    Pratade de med dig? Är det något som kanske kan växa till sig eller opereras när barnet är fött? eller är du helt ovetande??
    <3 styrkekramar <3
  • mammsen
    strongenough skrev 2012-03-13 19:09:08 följande:
    Tack! Jag ska dit nästa vecka igen. I steg 1 gör dem ingenting och speciellt inte när dem är så små som dem är. Nästa vecka kollar dem om de blivit värre och i så fall skickas jag till Köpenhamn för laserbehandlingen som du läst om. Allt är bara att hoppas. Jag själv bara gråter, inte alls vad man trodde man skulle få höra....
    Vissa saker händer ibland som bara inte får hända!
    Du är fortfarande lika gravid som alla oss i tråden (eller dubbelt så mycket som de flesta av oss) 
    och du får försöka konsentrera dig på det sålänge!
    Fast du säkerligen är otroligt orolig och rädd efter detta beskedet får du försöka att njuta av nuet!
    Changserna för dina älsklingar i magen är endå goda, det behöver inte förvärras närmaste veckorna och dina bebisar hinner förhoppningsvis växa till sig så det går att plocka ut dem lite tidigare =)
    De har klarat den "mest avancerade" delen av att skapas och växa och nu ska de bara bygga på sig lite =)
    Du måste låta dig själv vara possitiv! Fast jag förstår att det är svårt och kanske känns omöjligt.
    Eller jag ska inte skriva att jag förstår, jag fäller en tår för dig och tänker på hur jag skulle känna i din situation. Men jag önskade jag kunde ge dig en stark och lång kram och hjälpa dig på något sätt!
    Försök nu att inte ta ut helvettet i förskott, då kanske du gör det i onödan =)
  • mammsen
    Challelotten skrev 2012-03-13 21:38:21 följande:
    Hej! Tänkte jag kunde vara med här har läst men inte vågat hoppa in :0) Är i vecka 18+3 och bf är 11/8. Har en dotter som är född 11/9-09 så det hade varit roligt om det blev nästan samma datum igen. Har vart på kub och fått sett den liil* och vi ska på Rul i morgon. Har nu haft oturen att fått magsjukan 2 veckor i rad så jag är ganska trött. Så det ska bli skönt att få sen den lill*, även om jag känner den varje dag.

Jätte tråkigt att få höra er som har fått dårliga Rul Rynkar på näsan finns inte några ord som kan trösta i sånt läge. Man fick sig en tanke ställare att det kan ju hända.

Hej! Vad roligt!

Jag har en dotter som fyller år 19/9 och nu har jag BF 19/8!
    Fast changsen att bebis kommer på uträknad bf är väll bara 1/5
    Får hålla tummarna, och om några år till så får jag skaffa en den 19:e Juli :P 
  • mammsen
    hektorsmamma skrev 2012-03-14 00:17:15 följande:
    Sitter vaken och är lite nojig. Har haft sammandragningar sedan vecka 6 men nu (vecka 19) har de kommit mycket tätare. Idag har de kommit med 10 minuters mellanrum, det hugger även till då och då i magen... Åh, hatar att behöva vara nervös - vill bara kunna glädjas åt graviditeten!

Ultraljud (4e) samt vaginalt ultraljud för att kolla tappen på fredag (går på specmödra), så antar att jag får reda på då om allt står rätt till, men kommer ju ha ångest till dess...

Nåja, ska väl försöka sova nu, behövde bara skriva av mig. Kram till er alla!   
    Oj så, men blir du orolig när du får sammandragningar så tätt så ring direkt till din förlossning, då får du komma in och kolla lite ctg som mäter värkarna och de kollar licmodertappen direkt på plats =)
    Skulle jag få värkliknande sammandragningar med 10min mellanrum hadde jag nog skitit i om jag hadde 3 dagar eller 3 timmar till en kontroll, jag hade nog ringt förlossningen endå, och iallafall frågat om jag skulle komma in eller om jag skulle vänta till undersökningen :P 
Svar på tråden Augustibebis 2012