• mammsen

Augustibebis 2012

DetGodaLivet skrev 2012-03-09 17:21:56 följande:
    Nejnejnej... Babybjörn är = ryggskott. Hoppa den, man orkar bara bära pyttebebisar i babybjörn och det är visst inte en så bra sittställning för dem heller. Ergo är en ergonomisk sele, det finns massor av märken tex Beco, Manduca, Pognae. Har man en bra sele behöver man inte ha vagnen med sig jämt.

Amningnapp är en napp till bröstvårtan som man kan använda om bebin har svårt att få tag eller om den blir sårig och öm. Behövs oftast inte men bra att ha hemma. En annan bra-att-ha-hemma grej är bröstpump för det kan behövas i bärjan om brösten blir väldigt spända, då kan man behöva mjölka ur lite för att bebin ska få tag. Eller om man vaknar mitt i natten med mjölkstockning...då är det döden att inte ha en hemma. 

Annars kan man ju köpa mycket efterhand. Man behöver inte ha allt innan. Jag köper långt i förväg för att jag är snål (läs prismedveten) och inte vill lägga massor av tusenlappar på konsumtionsvaror. De pengarna vill jag hellre använda till en senare dagisstart till lillen istället.       
    Jag som har flera problem med både nacke och rygg efter flera misshandlar, bla ett kraftigt vridningstrauma mot nacken och efter misshandel med basebollträ över revben/ryggrad tyckte baby björns bärsele var toppen! Jag älskade de bredabanden över axlarna och tyckte den fördelade vikten bra! Dock vågade jag bara ha min dotter i bärsele tills hon var ca 7-8månader och efter hon var ca 5-6 månader hade jag henne alldrig längre stunder utan när jag diskade/sprang till tvättstugan osv

Men det är klart man kan ha olika erfarenheter, jag tyckte dock med min rygg som provade några olika modeller att babybjörn var den som var skonsammast för mig som förälder med skadad rygg.

Det beror säkert på vad man har för skador och var de sitter, jag har 2 kotor i nacken som är förskjutna åt sidan och pressar på nerver sedan har jag 3diskbråck eller vad det heter och kan vara sängliggande med ganska kraftiga smärtor i perioder.. Kanske är det annorlunda om man har ont i nedre delen i ryggen eller i axlar.. jag vet inte.. =)

Ville bara dela med mig då jag inte tänker changsa denna gången utan kör på en Babybjörn sele från början =) 
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-09 22:09:00 följande:
    Ergo är alltså ett märke om jag fattat rätt? Herregud vilken djungel det är med allt man kan köpa... :S Och UJ, som ni skriver om, är det en förkortning för nåt? Haha nu låter jag säkert helt väck...

Kan inte nån erfaren skriva en lista på alla saker man kan tänkas behöva? Vill med sprida mina köp lite, men vet liksom inte vad jag behöver förutom det uppenbara.
    Altså, det man värkligen värkligen behöver är ju i princip:

Kläder, men inga mängder! strl 50 (nyfödd) passar bara i några dagar/max 2 veckor på ett normalstort barn, på en del barn är strl 50 för stort när de är nyfödda, strl 56 behövs heller inga större mängder av då den storleken vanligtvis är urväxt efter 2-3 månader, rekomenderar att ha omlottkläder då det är smidigast när man vill vara lite extra ömtålig med nacken i början.

Vagn: ett måste!! och vad man ska ha beror helt på när/var man kommer använda vagnen.

Sovhörna: Varesig man vill ha spjälsäng eller mindre säng vid sidan av sin säng är det svårt att vara utan! Och nära sängen är det bra med en mycket dov nattlampa så man hittar i mörkret utan att väcka bebisen helt när den vaknar och är hungrig på natten!

Ett paket blöjjor och våtservetter och amningsskydd (typ små bomullsinlägg att lägga i bh:n så inte man har stora runda fläckar på brösten för man läcker) och glömm för guds skull inte stora jävla nattbindor av största sort!! Det hade ju inte jag tänkt på sist!

Sedan är allt efter smaksak!
    Bärsele, nappar, badolja, babyborste och alla sådanna saker kan man likaväl köpa efter barnet är fött beroende på hur viktigt man tycker det är.. Jag tror inte det är så många som slänger upp sina helt nyfödda bebisar i en bärsele, eller?
    babygym är inte heller akut första dagarna/veckorna, det tittar på ansikten och kontraster lite här och var =)

Jag gillar ju att ha allt i förväg även om man kanske inte använder allt! (shopoholic)
    Men det är ju inget fel med att vänta tills behoven efter en sak finns försen man köper den! 
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-10 14:42:15 följande:
    Tack mammsen för listan! :) fler får gärna fylla på! :)

Är amningskudde bra att ha?

Det enda jag köpt är spjälsäng (IKEA-erbjudandet) med madrass och en affisch (väldigt nödvändigt ;)) att hänga ovanför. Inga kläder alls än. Kommer nog bara köpa lite grann, räknar med att man kommer få massor! ;)

Är såna där nattlampor eller vad de heter bra?
    Amningskudde är nog den enda "onödiga bra att ha saken" jag inte haft, jag tänker dock köpa en till denna graviditeten,, Många köper dem när magen blir stor och tung och man gärna vill ha något mellan knäna när man sover ect, det tänker jag testa, annars fungerar det ju med en tjockare kudde =)
    Sen är jag osäker på hur mycket jag kommer använda den när jag ammar :/ Jag ammade sittandes/liggandes/ståendes och när jag dukade osv,, Och eftersom det är viktigt att hålla barnet rätt och tätt intill kroppen så undrar jag om inte en amningskudde stjälper mer än hjälper,, Någon som vet? Får barnet värkligen rätt vinkel på huvudet när den ligger på en amningskudde??? eller har man amningskudden under det vanliga "greppet" nyfiken 
  • mammsen
    Gadget skrev 2012-03-10 21:40:28 följande:
    Tjejer, har ni fått mjölk i brösten?!?
    Jag låg lite halvt på sidan i soffan och vilade och upptäckte att jag mitt på bröstvårtan hade en liten våt fläck på t-shirten. Såg sedan att det var några mindre intorkade runt om som om tröjan rört sig lite.
    Ska det komma redan? Känns lite creepy...
    Ja, jag tog tag i mitt bröst för att kolla (hade fått en mörk fläck på vårtgården) och då kom det ut sådär 4-5 droppar!
    Varav jag ropade på sambon som alldrig förstått vad jag menar när jag försökt förklara att det inte bara är en stråle utan massor av strålar i olika riktningar när man ammar och barnet släpper och det bara sprutar övewrallt.. Kollade andra bröstet med kom ut flera smådroppar där med men de var inte vit/gul färgade utan såg ut som vatten bara.. Förra gången tror jag inte jag märkte av någon mjölk försen runt vecka 30/35 typ..
    Har du med barn innan? 
  • mammsen
    Novixi skrev 2012-03-10 23:57:52 följande:
    Jag hade amningskudde till sonen då jag fick ont i arm/axel av att hålla honom. Jag hade den som stöd under min arm så den vilade på den och sonens rumpa och ben låg på den. Tyckte den var super! Men då har jag den med små "kulor" i och inte den sorten som har vanlig kuddstoppning om du förstår vad jag menar? :)

Ang att läcka mjölk som ni skrivit om så började jag läcka redan i v.17 med sonen. Inte så kul att sova med bh och inlägg resten av grav :/
    Denna gången har det inte börjat läcka än (v.19). Hoppas inte det är ett tecken på att man har mindre mjölk denna gången :( någon som vet?
    Ah, det låter ju iof ganska smidigt och mysigt =)
    Förra grav läckte jag inte försen typ v 30/35 eller något och min amning var igång ordentligt redan dagen efter min dotter föddes hon gick inte ens ner i vikt första dagarna som typ alla barn gör!
    Efter någon ytterligare dag hade jag så mycket mjölk att när ajg lagt henne tillrätta så började det spruta åt alla håll innan hon ens hunnit få tutten i munnen.. Nåra rediga kallsupas stackarn fick!! :P
    Men hon vande sig fort och behövde knappt pressa något själv bara svälja typ,, haha
    Så du behöver nog absolut inte oroa dig för att ha mindre mjölk om du läcker lite senare =) 
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-11 08:12:34 följande:
    Jag köper det viktigaste som vagn, säng, NÄSSUG, kläder och sängkläder babysitter, hygienartiklar (temp tvättlappar, olja, tops, nagelsax/fil).. Mycket kan man vänta med eftersom man kommer på efterhand vad som behövs, jag har lärt mig från två tidigare barn att bärsjal är absolut ngt jag ska ha och bröstpump är guld värt..
    Sen kan man tänka på att börja hamstra blöjor, för i början går det åt som tusan, det gjorde det här iallafall...
    NÄSUG!! Tack!! Det höll jag på att glömma!! Det kom jag på att jag behövde en lördag när min dotter var täppt i näsan och det närliggande apoteket endast var öppet mån-fre,, det ska jag ju köpa i tid!! Hade jag helt glömt!

Rekomenderar jag alla att ha hemma =)

• mammsen
    Tina lind skrev 2012-03-11 08:13:41 följande:
    Novixi- Det var så jag tänkte använda amningskudde. Jag använde vanliga kuddar förra gången precis så som du skriver, men fick liksom stapla fler på varandra. Hade tänkt titta på en sådan med "kulor" i, var din en sådan där NG eller vad de heter?

Att du inte läcker mjölk ännu är inte ett tecken på att du får mindre mjölk denna gång, frågade min bm och det är olika hur kroppen förbereder sig bara. När plutten väl är ute så kommer mjölken!
    Jag läckte vid vecka 19 förra gången, men mer som att det blev små "skorpor" (torkad mjölk) på bröstvårtan som jag upptäckte när jag klädde av mig, då kunde jag även se den där klara vätskan men jag behövde inte ha amningsinlägg eller så, det handlade bara om milimeter.

Vecka 19 idag, en vecka kvar till halvtid och åtta dagar kvar till mitt rul. Ska försöka att inte längta bort hela veckan :P Sedan måste jag ha ett nytt delmål och det får bli vecka 30, då ska jag ta en sådan där spruta för att jag är rh negativ och bebisen positiv och då känns det som att barnet borde klara sig utan några större men om den föds.
    Får du sån spruta innan!? Det har jag fått rutinmässigt efter skrapning och förlossning eftersom jag med är neg,, 
  • mammsen
    Hejåhå skrev 2012-03-11 08:18:17 följande:
    Mammsen: man håller ju i bebisen bakom ryggen ändå, även om man har amningskudden. Främst tycker jag att det avlastar ens axlar och armar när man ammar. Om bebis somnar och man sitter bekvämt i tv-soffan kan man sitta hur länge som helst.
    Jag sydde en amningskudde själv, men den blev för mjuk. Den här gången ska jag unna mig en med frigolitkulor och lite mer styrsel i så att det även blir ett bra stöd när bebis vill sitta upp själv i början.
    Oki, men det känns ju endå som att det blir fel vinkel eftersom man ska hålla/pressa barnet framifrån och inte hålla underifrån, om du förstår vad jag menar?! Jag ska nog iallafall köpa en nu till graviditeten, när jag ska sova och så får jag testa till amning med sen, kanske är lite korkad bara som tänker fel, jag evt inte,, Känns bara som att stödet kommer från fel håll (underifrån) men antagligen är det helt rätt och jättebra =)
  • mammsen
    O Hanna O skrev 2012-03-11 08:27:45 följande:
    ush helenaa vilken helg...

Jag har så sjukt svårt att sova just nu vänder och vrider mig, sen slutar det alltid med att jag rullar på rygg, vaknar med panik för att man inte ska sova på rygg   
    Oroa dig inte för att sova på rygg, vissa klarar det hela graviditeten. Det är om och bara OM livmodern klämmer på kroppspulsårdern eller vad den heter som det är farligt för barnet för det kan bli för lite syre till moderkakan och barnet. Men det känner du isåntfall, då domnar benen och du kan bli yr och må illa.. Det är lätt att oroa sig i onödan det är det som gör att man är en bra förälder <3 Kram =)

(Det kan vara farligt ganska tidigt i grav med från att livmodern börjar bli förstorad och tyngre än vanligt, jag känner av det ganska snabbt när jag ligger på rygg men det beror helt på  exakt var pulsådern ligger långt fram/bak längre åt sidan än vanligt om den är skyddad mer eller mindre med tarmar vid sidorna osv)

Man behöver bara oroa sig om man blir påvärkad själv, blir man inte det kan man ligga på rygg utan att oroa sig  =) 
  • mammsen
    Novixi skrev 2012-03-11 11:24:25 följande:
    Tina lind: glömde fråga i förra inlägget, får du en spruta innan förlossningen? Jag är också rh neg men de kollade sonens blod när han föddes. Han var dock också neg så jag behövde aldrig någon spruta. Får du det i förebyggande syfte då eller?
    Jag har ju med fått det efter, men det är ju bra om man vet vad barnet har för blodgrupp så man kan få sprutan innan så slipper man böka med det efter förlossningen ju.. Jag har redan fått sådan spruta 2 ggr, är det något man får i sammband med alla födslar eller räcker en spruta en viss tid /resten av livet?
Svar på tråden Augustibebis 2012