• mammsen

Augustibebis 2012

Har alla lika härligt väder som vi???

Jag har suttit ute i trädgården med grannen som är beräknad 6 dagar efter mig och babblat =)
    Barnen har varit ute och lekt och man har fått kisa pga solen som lyser i ögonen!

Härligt med vår, då är det inte långt kvar till sommaren =D 

• mammsen
    Blomsterfröna skrev 2012-03-15 06:38:04 följande:
    Hur hade ni gjort ang vagn., min dotter är 21 mån när barnet e fött. Hade ni skaffat tvillingvagn?? Första gången jag har tätt mellan barnen så aldrig haft en tvillingvagn
    Jag hade absolut skaffat en tvillingvagn!
    Men det beror ju på hur ofta du använder vagn, om du bor i stan eller på landet osv..
    Alternativet är ju att skaffa en enkelvagn och bara skaffa en billig beg tvillingvagn i reserv =)
    Men den kommer garanterat bli använd många gånger!!

Jag hade alltid vagn till min dotter tills hon var tre, sedan mellan 3 och 4 års åldern så har jag haft till dagis och ibland till affären eller när jag varit och shoppat,, Om jag hade 2 barn ujnder 3½år hade jag garanterat skaffat en dubbelvagn!

Det kan vara svårt ibland att få en trotsig 3åring att stå snällt på en ståbräda när de hellre vill springa och larva runt i affären eller när de är trötta och lägger sig på golvet/trottoaren och skriker och vägrar stå på brädan tror jag, någon med erfarenhet av ståbräda??? 
  • mammsen
    astro skrev 2012-03-15 10:08:04 följande:
    Grattis.

Men de ligger efter i Norrköping. De får inte undanhålla information längre, det de ser måste de också förmedla till patienten. 

(Har jag hört. Försökte hitta en länk för att bekräfta detta men lyckas inte, så kanske är detta bara ett rykte.) 
    Det står i lagen om genetisk bla bla bla,, Kan leta upp det.. De måste enligt lagen inte titta efter för att berätta könet, men de får inte undanhålla det om föräldrarna frågar och de har sett könet.

Så på de ställen där de har som "policy" att inte berätta kön undviker de flitigt de området där könet är för att inte behöva se..

Sen måste man ju om man gör en anmälan bevisa att han/hon som gjort undersökningen har sett könet för att det ska vara ett brott :/

Kan ju leta upp rätt lag om det är någon som känner starkt behov av att ha denna, det är dock en luddig lag som inte hjälper så mycket..
    Fyran2012 skrev 2012-03-15 11:32:39 följande:
    Ska till läkaren om ett par timmar..min rygg är katastofal efter en incident på jobbet igår när jag blev tvungen att akut dra upp en 150-kilos dam i sängen.. Det knäckte till ordentligt & jag har såå ont + ont i magen. Var så orolig för det lilla livet igår men enligt bm skulle det inte vara någon fara.. Har iaf kontaktat läkare idag för ryggen.
    Inte lätt att arbeta inom äldreomsorgen med dagliga tunga lyft & svåra arbetsställningarRynkar på näsan Allra helst inte med ryggbesvär + foglossning..
     Prata med ditt fack, din arbetsgivare får inte låta dig göra vissa saker som tunga lyft mm, om din arbetsgivare inte kan omplacera dig så du får lättare arbetsuppgifter har du rätt att stanna hemma med lön, eller hur är det? Får man sin fulla lön eller bara en viss del av lönen?

• mammsen

Åååh!! jag måste bara dela med mig!!

Sambon kallar mig för tjockis och det känns underbart!!!!!! <3 haha

Och idag ringde telefonen, det var från bvc, min Barnmorska som jag hade (som var totalt nonchalant och ointresserad och har fått så dåligt rykte att halva byn väljer att gå på mvc i grannkomunerna) har blivit långtidssjukskriven igen..

Och i luren hördes en glad, leende, härlig, possitiv och intresserad tjej som undrade om jag ville komma in en sväng redan idag så hon fick träffa mig eftersom hon ska följa mig hela graviditeten =D
    Sedan när jag kom dit bara var hon såååååå UNDERBAR!!
    Jag ville ta med henne hem!!
    Krama henne!!!!
    Ja, jag bara älskade henne!!!!
    Hon var så naturlig och frågvis (som intresserade människor är) och hade en sån underbar attityd och både jag och sambon klaffade direkt med henne!!

Härligt!!! 

• mammsen

Ah! justet!!

Jag lovade någon häromdagen att jag skulle berätta så fort jag kom ihåg vad det hette!!

Ang att sova på ruygg som vi pratat mycket om!

Det heter vena carva syndrome och såhär står det på salgrenskas ordlista

Vena cava = stort blodkärl som går utefter ryggraden

Vena cava-syndrom = i samband med att en gravid kvinna ligger på rygg, kan vena cava komma i kläm mellan livmodern och ryggraden, mamman får svimningskänsla, barnet kan få sämre syretillförsel och fosterljuden går ner

Skickar emd länken om någonn  vill dubbelkolla =)

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Vardutbud/Forlossningsvard/Ordlista1/

Men det är absolut ingenting man behöver oroa sig för om man inte känner av det, och det käner man av om venen kommer i klämm!! Genom illamående och svimningskänslor osv,, 
    Det finns även fall där venen kan komma i kläm på vissa kvinnor när de är stående och då brukar man sjukskrivas för det =)

Men om man känner av det jättesnabbt och ändrar possition behöver man inte oroa sig =)

Hoppas ingen blir stressad och orolig av detta utan att ni ser det som en trygghet istället att inte behöva oroa er i onödan =) 
  • mammsen

Astro - (och alla andra undrande mammor) Ang att ha rätt att ta del av all information om sitt barn som framgår vid en ultraljudsundersökning hittas i här https://lagen.nu/2006:351 I fjärde kap §1 3st det står

"4 kap. Fosterdiagnostik, genetisk fosterdiagnostik och preimplantatorisk genetisk diagnostik

Villkor för fosterdiagnostik

1 § Alla gravida kvinnor skall erbjudas en allmän information om fosterdiagnostik. En gravid kvinna som har en medicinskt konstaterad förhöjd risk att föda ett skadat barn skall erbjudas ytterligare information om genetisk fosterdiagnostik.

Efter informationen bestämmer kvinnan, i samråd med läkaren, om hon skall genomgå fosterdiagnostik eller genetisk fosterdiagnostik.

Den gravida kvinnan skall få all information om fostrets hälsotillstånd som har kommit fram vid fosterdiagnostik. Uppgifter om fostret som inte rör dess hälsotillstånd skall lämnas ut endast om kvinnan begär det."

Jag har inte hittat lagen som säger att man inte får vägra att lämna ut några uppgifter till den gravida kvinnan om den gravida kvinnan undrar om något personen i fråga vet något om (ex. råkat se kön på UL) än, men vet att den finns där så jag kikar vidare och serom jag hittar den =)
  • mammsen
    Challelotten skrev 2012-03-15 15:07:42 följande:
    I Jönköping får man veta om man frågar och de ser vad det är, men de lägger inte ner någon tid för att titta om de inte ser.

Men det var en sån härlig känsla att fråga på förlossningen om vad det blev :0) så vi frågade aldrig på ultraljudet.
    Samma känner jag för att fråga om vad det är på ultraljudet!
    Efetr förlossningen så är man ju bara lycklig över sin bebis, jag sket ju i om det var en flicka eller pojke då! Jag var ju bara så lycklig över att ha en bebis!

Att på ultraljudet få veta den lyckliga överaskningen när man får veta en sån stor grejj är ju otroligt och underbart!
    Jag tycker de lyckan bleknar lite efter förlossningen när man är så underbart lycklig över att bara ha sin baby där <3

Om ni e med på hur jag menar..
    I trollhättan har de som policy att "inte berätta" eftersom det är så många som valt att abortera flickfoster här.. Ofta är ju det av typ religösa skäl osv vad jag har förstått,, men jag tycker det är fruktansvärt att de drar alla över en gräns så.. och om det är någon som är så jävla dum i huvudet att dom abborterar sitt eget barn för att det är fel kön ska de ju fan inte ha barn och då ska ju sjukvården vara glada att de tog det beslutet och hoppas att de alldrig lyckas skaffa barn igen!

Men men, vi fick ju som ni förstår inte veta så vi valde att filma undersökningen och under ultraljuder undviker barnmorskan flitigt att få in bilder där barnets kön skulle kunna synas..

Nu filmade vi inte av den anledningen men men,, Jag orkar/vill inte ställa till med massa drama så jag frågade bara vänlig en gång om hon hade sett vad det var för något och hon sa nej så.. skit samma...

Vi bokade tid för extra rutinundersökning och köns-ultraljud i ett  som vi ska på om mindre än 2 veckor :P
  • mammsen
    Gadget skrev 2012-03-15 15:15:16 följande:
    Här verkar vi mer behöva säga till att vi INTE vill veta vad det är. Sist började han leta efter könet tills vi utropade "nej, nej, vi vill inte veta!"
    Det känns verkligen vanligare och vanligare att ta reda på det innan, kanske gör vi annorlunda nästa gång om vi får fler barn, men nu vill vi ha det som en överraskning.
    Jag förstår vad du menar, det är många som säger som du,, men tror du överaskningen blir större efter förlossning? Jag menar bara att överaskningen är stor när än man får den :P
  • mammsen

URS!! Ställde mig på vågen idag och blev översköljd av en ångestvåg!!

Innan jag fick min dotter för snart 5 år sedan brukade jag väga runt 65 kilo är 174cm lång och då trivdes jag!
    Efter min dotters födelse har jag slarvat med träning och ätit lika stora portsioner mat som innnan jag fick barn (och då bara åt typ 2ggr/dag) men nu senaste åren äter man ju frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål och för ca ett år sedan ställde jag mig på vågen och vägde 90.0kg!!

Jag började röra på mig igen och räknade lite kalorier, jag åt välbalanserat och nyttigt och ca 1500kcal om dagen vilkket resulterade i -0.8-1kilo i veckan mitt mål var att nå 70kilo (ville ha lite extra som jag kunde förlora när illamåendet i en graviditet kom). 

Jag ville även förlora vikt eftersom vi hade svårt att få barn (ca 18 månader tog det att lyckas) har pco, och när jag nått 70kilo skulle vi söka hjälp.

Iallafall, när jag testade possitivt hade jag tagit mig ner till 76kilo och var stoltast i världen! Ansiktet började ta form igen och eftersom jag har en vältränad, snygg, tattuerad kille som alla blänger efter så kunde jag äntligen njuta av att ta hans hand ute på stan igen, han tycker jag var skitarvig för "han tyckte jag var vacker" men jag kände hur folk undrade (är dem ett par?? / Varför är han med henne??) och sånna saker =)

Larvigt jag vet!!

Men äntligen vägde jag som när vi träffades och ännu mindre endå och så kom plusset!! Lycka!! Allt kämpandes var värt det!
    ¨
    Jag var possitiv och tänkte att jaha, villken tur att jag inte han hela vägen ner till 70kilo nu behöver jag inte oroa mig för att förlora föör mycket vikt.. Första grav -16kilo (till vecka 13 där jag avbröt) andra grav - 8kilo till v 16 sedan upp 10 kilo (så pluss 2 under hela graviditeten)

Jag har mått illa! Men jag har vart så¨jävla duktig och haft en sådan underbar sambo som sett till att jag tagit illamående mediciner och inte glömmer ta på seabanden efter dusch samt kommer med ätbarn hela tiden för att hålla illamåendet i shack. Jag gick ned 2 kilo men när jag ställde mig på vågen idag vägde jag 81.5kilo! Jamenar jag kan ta 100kilo bara jag får mitt efterlängtade barn!! Men jag fick en chock!!!

Någon som känner liknande?

Det är ju bara ta tag i det efter grav, amma bort hälften och sedan efftetr ammning köra på samma spår som jag gjorde innan grav, men jag är mest orolig över att de där dumma tankarna ska komma tillbax när jag vill gå vacker och gravid på stranden med sambon till sommaren, och med barnvagn när bebisen kommit.. Vill inte folk ska ta förgivet att jag är hans syster eller dylikt och råflirta med han när jag står där.. 

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-15 22:22:19 följande:
    Willes mor: nejdå du skrämde mej inte! :) vet ju att det där är väldigt olika. Har nog inte kommit till det stadiet än att jag börjar oroa mig, känns så avlägset nu. :)
    Jag "glömde" oroa mig för förlossningen helt första gången, eller hann inte rättare sagt och jag fick en toppenförlossning!! Förvärkar i 2 dygn dock men sedan gick det snabbt och smidigt och jag upplevde det som en toppenförlossning! Hoppas jag får det likadant igen =)
    Dessutom fick jag massor med beröm av alla barnmorskor och sånt både hur jag hanterade värkarna och hur jag hanterade krystningsvärkarna osv, Dock skällde jag ut en bm som ville hålla lustgasmasken åt mig när jag skulle ta i i en krystvärk.. haha 
    Men jag minns tillbax på min förlossning som en dag med mycket skratt och känslan ett barn har på julafton du vet.. det bara tindrade i mina ögon, och på alla kort ler jag stoooort med lustgasen i högsta hugg =)

Jag är nog mer orolig nu till nästa förlossning än jag var första förlossningen, fast jag hade en sån toppenförlossning :P 
    Aprilia1977 skrev 2012-03-16 05:26:55 följande:
    Vecka 19 idag!

Har fått ny tid till att avsluta RUL på onsdag nästa vecka. Det jobbiga är att jag har fått tid på eftermiddagen och jag jobbar då. Min arbetsgivare är inte så "mild" av sig. Utan låter mig jobba in tiden jag inte är på jobbet.

Jaja, alla kan inte ha det bra!

För övrigt önskar jag alla en trevlig fredag!

{#emotions_dlg.flower}      
    Prata med ditt fack!! Du har rätt att gå till mödravård, undersökningar och även föräldrakurser under grav,, BETALT! Stämmer inte det tjejjer!?

Svar på tråden Augustibebis 2012