• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    mijja12 skrev 2012-07-19 22:07:45 följande:
    Stövelkatten: har inte heller klockat mina då

Jag tycker dom inte kommer tillräckligt tätta men en tjejkompis sa har man tre värkar inom 10 min ska man åka in. Samt så har jag haft ett tryck där bak precis som jag blir bajsig nödig det tyckte hon att man skulle åka in för med?! Blev lite så nu men vad säger ni tjejer här som inte är förstföderskor?

Alltså; "bara" tre värkar på tio min betyder ju inte så mycket, men om det fortsätter i samma takt. att det fortsätter med regelbundenhet, helt enkelt. Bäst är som sagt att ringa förlossningen om du är osäker, speciellt när det är ett tag kvar för dig ändå.

(var tvungen att klocka av ren nyfikenhet; en minut långa, var femte minut. Men det gör inte ont, är mer obehagligt och jag spänner mig. så skojsamt...)
  • Naimis

Förra graviditeten hade värkarna startat vid de här laget. Lillebror har inte lika bråttom ut verkar de som. Går in i v 40 imorgon och känner mig ordentligt färdig med denna graviditet.

• Sommaren12
    Naimis skrev 2012-07-19 22:38:17 följande:
    Förra graviditeten hade värkarna startat vid de här laget. Lillebror har inte lika bråttom ut verkar de som. Går in i v 40 imorgon och känner mig ordentligt färdig med denna graviditet.
    Åh men du är snart i mål Naimis! :)

Ellenbmt: Tack! Hjärta 
  • godisbit

Funderar lite kring min viktökning. Jag har gått upp ca 10 kg sen plusset (ca 8 sen inskrivning enligt bm:s våg) vilket nog är ganska bra med tanke på att jag startade på BMI 28. Men... Nu sista månaden är det knappt ngn viktökning alls (går uppngt hekto som sen är borta ett par dagar senare) och det tycker jag känns konstigt med tanke på att bebis nu, enligt olika appar, lägger på sig för varje dag som går, 2-300 g i veckan har jag för mig. Är 33+1 idag. Jag äter iofs mindre portioner nu för jag blir snabbare mätt, men jag äter desto oftare ju! Och det blir både glass och fika mellan varven.

Förra gången träffade jag en ny bm som varnade för att dricka juice och läsk och äta godis och glass trots att jag låg på samma vikt som besöket innan. Min vanliga bm har hittills varit nöjd med både viktkurvan och min kost, så jag var inte beredd på att fråga eller få frågor. Nu på måndag är det ännu en ny bm vi ska träffa... Enligt vågen här hemma har jag i princip legat på samma vikt i 4 veckor nu, får väl se om det visar samma hos bm också.

Vad säger ni, är det ok att viktökningen stannar av bara så där? Det heter ju att det inte är bra att gå ner i vikt under graviditeten...

• mammsen

Här kommer mina många och långa svar! Ursäkta! Några kommer kanske försent men jag vill med vara med och påpeka ;) 

Stövellkatten - Sexig på bollen?! Det kanske är en sån jag ska införskaffa! Min sambo har fler undanflykter för att slippa sex än en surtant i klimakteriet.. Och jag som bara vill ha massor med sex hela tiden! Snart har jag fött barn då vill jag inte ha sex på veckor/månader då kommer han att ångra sig :P Ang att få fart på förlossningen så kom jag dit med första barnet och insisterade på att få stanna, jag hade haft förvärkar i 2 dagar och stod inte ut längre! De erbjöd sig att sätta igång mig och förklarade att jag hade all rätt att själv ta det beslutet, men då rusade allt igång av sig själv :) Tycker du ska ringa till förlossningen och fråga hur det går med din remiss! Är du "mogen" har de igentligen inte rätt att neka dig igångsättning enligt lag Men det kan ju vara skönt att bolla tankar och ideér med någon kunnig person :) Så har du bestämt dig är det bara att stå på sig och hävda dina rättigheter över att ta beslut över både din och barnets kroppar och er vård :) 

Strangeryoutwo -De flesta förlossningarna har cd-spelare man kan låna när man är där, annars brukar det inte vara några problem att ta med egen,, det är ju inte som om man stör någon mer med lite musik på normal nivå än när man möööar som en ko och skriker och skäller på sin stackars rara sambo lixom.. Men hör med din bm hon bör ha koll på vad som gäller på ditt sjukhus, annars ringer du direkt till förlossningen och frågar.  

Sommaren12 - När socialstyrelsen rekomenderade för många år sedan att barn skulle sova på magen slutade man med kudde helt efetrsom det ökade risk för psd (ganska logiskt). Sedan när de började rekomendera ryggläge igen så är inte riskerna för psd större än om de sover utan kudde enligt min bm är det tvärt om. Rekomendationerna nu är att de ska sova med kudde. Det är altså en myt att risken för psd  är större om barnet har kudde när det sover på rygg och är något man oftast får höra av äldre släktingar och dylikt som minns de gamla rekomendationerna sedan barn skulle sova på mage. Kudde gör man som man vill med men ni som använder kudde tänk på att det är altså både huvud och axlar som ska ligga på kudden och kanten på kudden ska altså INTE gå i nacken. och vad gäller underlakan går det alltid ta ett vanligt och vika på mitten och bädda med så slipper man slänga pengar i sjön man måste inte dela dem på mitten ens, bara vika dem dubbelt, funkar skitbra :) 

Ep - Rekomendationerna är ju att man inte ska ha sköljmedel alls! Men jag kan inte låta bli och tar i pyttelite av en sort som det står "extra skonsam" på, antagligen är den lika farlig som alla andra sorter men jag kan bara inte tvätta utan iallafall några droppar i, tur jag inte levde på stenåldern lixom :/ Sköljmedel finns det ju alltid rester av i kläderna efter tvätt och det är ju bara dåliga kemikalier. Ang tvättmedel så använder jag neutral i början men det kanske är överkurs och totalt onödigt men det känns bra eftersom jag inte kan låta bli lite lite sköljmedel (kompenserar lite för att få lov att strunta i att få dåligt samvete). Håller med vem det nu var, jag använder även jag mindre än vad som står på. Tar ca halv dos tvättmedel till babykläder och babytillbehör. Använder även mindre tvättmedel av märket neutral och uberlite sköljmedel även till övriga familjemedlemmars kläder samt andra tyger under bebisens första levnadsmånader eftersom det är mot min/sambons tröjja han kommer att ligga och vila och altså ligga med ansiktet mot..  Känns logiskt tycker jag att vara försiktig med alla tyger han kommer att komma i kontakt med.

Trossan - Resesängen hade jag till min dotter låångt efter hon slutade med sin vanliga spjälsäng! Tror de är mer säkra eftersom det inte finns några spjälor för barnet att fastna i, de är dessutom svårare att klättra ur har jag märkt ;) Nej, de välter inte trotts hoppig unge på lång/kortsidan som vill ut. Köpte min på Jysk för några hundringar den hadde även en öppning med dragkedja man kunde öppna när barnet var så stort att det ville gå i och ur själv :) Jag brukade vika ett täcke eller dylikt och bädda runt som extra madrass, det finns ju alltid överallt :) Min dotter är normalstor och fyller 5 år om 2 månader hon väger 17kilo. Tror hon var strax under 4 år när hon krossade 15kilos gränsen. Dottern ligger ganska imitten på bvc:s normalviktkurva.  

Gadget - När man rör ut bikarbonatet i vattnet så löser man upp det ämnet som värkar lugnande på magen, det gör MYCKET skillnad att bara ta ½tsk och lägga på tungan och sedan svälja ned med vatten.. Testa får du känna skillnaden! Dock rapar man ju mycket mer men halsbrännan försvinner omedelbart! Det är underbart! Försvinner den inte helt så ta bara lite till :)  

ANG bakpulver mot halsbränna! - Bakpulver innehåller ämnen som inte är så hälsosamma att slänga i sig i dessa doserna. Det ämnet som gör att det hjälper lite mot halsbrännan är bikarbonat. Bakpulver innehåller altså bikarbonat. Men bikarbonat innehåller inte massa andra skumma saker, så har ni bikarbonat rekomenderar jag det annars rekomenderar jag typ havregrynsgröt eller något annat som är bindande..  Så har jag läst till mig iallafall men om någon vet om jag har fel så hojta till!

Ellenbmt - Min dotter fixerade sig inte försen någon timme innan hon föddes (första barnet) jag antar att det kan vara samma i en senare graviditet.  

Mijja12 - 3 värkar på 10 minutert är väll en riktlinje man brukar följa men det som förlossningen oftast anser är avgörande är om värkarna kommer regelbundet (oavsett om det är 2 eller 5 min mellan) samt intensiteten i värkarna, men det är så olika från person till person hur intensiva man upplever att värkarna är i de olika skedena. Det enklaste är att ringa till förlossningen och rådfråga dem. Vi är ju inte robotar (som sjukvården ibland behandlar oss som) utan individer med helt olika kroppar som fungerar helt annorlunda, ingen förlossning är den andra lik :) Sålänge det känns bekvämt och tryggt att stanna hemma så kan du göra det när du tycker det känns som att värkarna är för intensiva eller täta är det antagligen dags för just dig att åka in :) Det är ditt beslut i slutändan om du ska åka in eller ej endå de varken kan/får (tro det eller ej) neka dig och det värsta som kan hända är att du får åka hem igen efetr en kontroll av dig och barnet :) 

• Sommaren12

Mammsen: Ah då vet man lite mer om kuddehistorien hehe! ;) Bra tips där med dubbelt vanligt lakan. Ibland tänker man inte längre än näsan, såklart att det går lika bra! Bättre nästan ju! Man blir så inkörd på allt man "ska" ha till bebis och ofta är deras grejer dyrare än motsvarande för vuxna tycker jag! Många säljare kommer nog undan med konceptet att vi vill ha det bästa till våra små... djungel!

Nu går snart ögonen i kors! Fick spontanbesök av mannens bror med familj idag och fick slänga mig iväg och handla och sen stå och laga lunch. Precis när de gick ringde min far och sa att de var på väg och skulle till IKEA (finns inte i deras håla) så sen gick jag motvilligt på IKEA i över två timmar. Inte min grej att dra fötterna efter mig, jag är sån som nästan springer igenom med mina scanner-ögon och slänger ner det jag ska ha i korgen i all hast. En del kan va såååå seeeega!!
    Hoppas jag kan sova i natt. I morse vaknade jag inte förrän halv tio!! :)

Hoppas ni med kan sova! Natti å kram! 

• mammsen
    Godisbit - Din kropp förbrukar mycket energi av att vara högravid och det är fysisk träning hela tiden.. Sålänge man inte lägger på sig vätska så är det vanligt att man inte går upp alls sista 1-2 månaderna. Jag har gått upp 10 kilo med och är nu i v 35+4 (36) vågen har inte rört sig på veckor =D Men jag äter som vanligt, både nyttigt och onyttigt.. OCh även om du skulle tappa något kilo så är det inget att oroa sig för, barnet tar vad det ska ha och får inte brist på något försen det är HELT slut i din kropp och då har du nog märkt av någon form av brist. Som sagt kroppen arbetar mycket när den är högravid och det är vanligt att det tar på fettreserverna just i slutet :)
  • mammsen

Eftersom jag occuperat tv:n i vardagsrummet för att sitta och skriva med er här då min syn blivit katastrofalt dålig ungefär sammtidigt som jag blev senil för ett tag sedan så ligger mr loverboy och tittar på film på den lilla datorskärmen i sovrummet <3 SÅ nu ska jag gå in och lägga mig där med han och titta tills jag somnar, antagligen så somnar jag lagom så jag ligger och snarkar sönder slutet för han.. Stackare,, Ibland undrar jag om han värkligen är värd mig, han måste varit mycket ond i sitt förra liv som skaffat sån dålig karma :P 

Men jag lovarf, jag ska göra mitt bästa för att inte somna försen filmen är slut och bara så ni vet är jag inte så ego som man kan tänka sig. jag erbjöd mig att koppla in datorn till skärmen om han ville kolla film på tv:n (det går ju att sitta jävligt nära, eller zooma) Så jag är iallafall inte totalt 100% ego :) 

• mijja12

Tack för alla svar ni är helt underbara här inne :)

• NiniMe
    Gomorron tjejer ....
    Nu börjar jag bli lite UTTRÅKAD, nu vill jag ha ACTION I MITT UNDERLIV/LIVMODER....
    Ja jag vet inte vilken sida om har rätt men en dag hit eller dit, enl fl går jag in i v.40 idag... Målet är näääära, men känns så långt bort....

ANG KUDDE.... Att bebisar inte skulle ha kuddar förr var för att när bebisarna låg på magen så hade bebis huvudet ner i kudden och risken för syrebrist eftersom kudden typ omfamna ansiktet, när dom låg på mage.... Som sagt idag ska dom gärna ha kudde, dels för att minska risken för dom att få ett platt huvud...
    Dock har mina barn alltid legat lite på sneden eftersom dom kräkt en del av mammas gräddiga tuttmat... Men jag har vänt dom(huvdet) lite då och då så dom inte legat i samma position för många timmar, så stirra er inte blinda på att enbart ha dom på rygg och låta dom titta på stjärnor i flera timmar, för även med kudde så är ett platt bakhuvud en risk då...

Resesäng: Ja det har vår lille son haft sen han var 7 månader haha, han kunde inte ligga i en vanlig spjälsäng eftersom han dunka i huvudet hela tiden när han sov, vilket gjorde att han sov 5 min, vakna ledsen, somna om 5 min osv osv, så han fick resesängen och han har sovit som en prins i den sen dess

Värkar: Nu kan jag bara tala från egen synvinkel när det gäller dessa lömska värkar...
    Jag har haft regelbundna sd/förvärkar i veckor nu, kommer i perioder, dock mycket oftare nu, typ varje dag... Dom håller i sig typ 40 sek upp till en minut och kommer vart 4-5 min och kan hålla på så flera flera timmar, vissa har gjort ont och andra inte=Ingen bebis...
    Men detta är olika ju, vissa blir ju påverkade av dom andra inte, nu känner jag ju dock att jag är i the safe zone och ja ökar dom på och blir mer intensiva så kommer jag jubla för då ska det födas... Men nu suckar jag mest på dom för dom är några luriga jävlar som inte ger ett möög

Godisbit: Självklart Det är ingen fara att du stannar upp så i vikt, vissa går upp i början, andra i slutet, eller som jag i hela 9 månader

Klocka värkar: Tänk på att klocka dom från början på en värk till början på nästa värk, inte slutet på värken till början på nästa...