• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Issan8

Okej tänkte om någon annan hade lust att dela sina tankar eller sin kunskap kring detta med Epidural. Jag har helt missat serien som sändes i Sverige, en unge i minuten. Men igår surfade jag runt och hittade massa avsnitt på youtube så jag och mannen tittade tillsammans på två av dom. I det ena, fick man följa ett par som skulle få sin första bebis varpå tjejen erbjuds Epidural när hon bara är öppen 3 cm. Jättekonstigt tycker jag, trodde man inte fick EDA förrän man var öppen minst 6 ??? Hela denna tjejens förlossning var verkligen det jag minst önskar mig. Tjejen fick inte alls jobba sig igenom värkarna själv, utan EDAN sattes ju in så tidigt så hon la sig å sov medan värkstimulerande dropp var igång. Hon öppnades inte någonting mera och det hela slutade med att bebis blev så stressad att det blev akutsnitt.

Jag är ganska okunnig på det här området och förklarar rätt dåligt så ni kan kika själva på avsnittet, jag blir bara så asskraj för det här med EDA men samtidigt vet man ju inte hur man kommer klara smärtan utan. Å andra sidan föds det ju miljontals ungar m EDA utan att det går illa, men jag vill verkligen inte vara med om ett akutsnitt. Detta är avsnittet jag talar om, flera av er har säkert sett det innan eftersom det är typ 1 år gammalt. 

Stort lycka till till er som är på gång med förlossning, spännande i tråden med alla bebisar som föds Glad 

• Stövelkatten
    Issan8 skrev 2012-07-26 17:41:29 följande:
    Okej tänkte om någon annan hade lust att dela sina tankar eller sin kunskap kring detta med Epidural. Jag har helt missat serien som sändes i Sverige, en unge i minuten. Men igår surfade jag runt och hittade massa avsnitt på youtube så jag och mannen tittade tillsammans på två av dom. I det ena, fick man följa ett par som skulle få sin första bebis varpå tjejen erbjuds Epidural när hon bara är öppen 3 cm. Jättekonstigt tycker jag, trodde man inte fick EDA förrän man var öppen minst 6 ??? Hela denna tjejens förlossning var verkligen det jag minst önskar mig. Tjejen fick inte alls jobba sig igenom värkarna själv, utan EDAN sattes ju in så tidigt så hon la sig å sov medan värkstimulerande dropp var igång. Hon öppnades inte någonting mera och det hela slutade med att bebis blev så stressad att det blev akutsnitt.

Jag är ganska okunnig på det här området och förklarar rätt dåligt så ni kan kika själva på avsnittet, jag blir bara så asskraj för det här med EDA men samtidigt vet man ju inte hur man kommer klara smärtan utan. Å andra sidan föds det ju miljontals ungar m EDA utan att det går illa, men jag vill verkligen inte vara med om ett akutsnitt. Detta är avsnittet jag talar om, flera av er har säkert sett det innan eftersom det är typ 1 år gammalt. 

Stort lycka till till er som är på gång med förlossning, spännande i tråden med alla bebisar som föds  

Vad jag vet så ska man vara i aktiv förlossning, oftast räknas öppen 3-4 cm. Just det paret du tänker på blev igångsatta, som jag förstod det. Jag tror att man kanske kan sätta Eda tidigare när man sätts igång, inte säker dock.
  • Ellenbmt

Jag skrek efter Eda när jag var 7cm, var försent då sa de. Tackar jag för! För jag vill verkligen inte ha någon bedövning!!

• Roos26

Är de någon mer som följer Hannah Graafs bloogfamilj? Hon födde ju för lite över en vecka sen men de satte ryggbedövnibgen snett . De har försökt laga läckan i ryggen 2 eller 3 gånger men inte lyckats. Tillslut skicka de hem henne trots att hon inte kan röra sig å med migrän å smärta . Nu e hon på sjukhuset igen då de blivit ännu värre igen. Detta hände även en tjej på förlossningen när jag födde Alicia, hon hade legat där tre veckor utan förbättring ....Jobbigt att inte ens kunna hålla dit barn :/ ..sjukt läskigt . På mig satte de oxå fel först men fick sticka igen men den åkte ut efter en stund så gav mig ingen smärt lindring npb längre stund å förlossningen drog ut på tiden . Denna gången kommer jag försöka hålla mig till Lustgas och ev bäckenbottsbedövning...

• Ellenbmt

Jag och sambon har skrivit en typ av fullmakt, där jag avsäger mig Eda oavsett vad jag säger :) livrädd för konstiga sprutor. Au naturelle måste ändå va det bästa..... Har gammalt drogmissbruk i ryggen och vill inte känna att jag tappar någon kontroll eller liknande.

• lillakotten

Hur har ni tänkt att bädda i vagnarna? Vi ska ha mjuklift denna gång så då finns det ju ingen madrass att vika lakanet runt. Ska man bara vika ner lakanet i mjukliften då? Hur har ni andra med mjuklift gjort?

• Ellenbmt

Har inte mjukliften en "platta" att lägga en madrass på? Så var min till brio nova....

Vi bäddar med lakan, icandys madrasser är plastade, så plast behövs inte. Sedan har jag en filt bara. Och så en "krage" av en rullad filt.

• Albasmamma

Hej och stort tack för allas grattis-hälsningar! Jag börjar med ett litet ego-inlägg så ska jag sen läsa ikapp mig i tråden. :)

Det hela började i måndagskväll att slemproppen började släppa (har inte märkt av det tidigare graviditeter), sen fick jag värkar vid 21 tiden. När värkarna kom med ca. 4-5 minuter emellan vid 01 tiden åkte vi in (har dryga timmen till FL), körde en CTG-kurva men värkarna började avta och tappen var 2 cm och jag var bara öppen 1 cm. Då tog vi in på patienthotellet. Nästa morgon kom värkarna tillbaka, vi beslutade oss för att ta en sväng på stan och kom tillbaka till FL vid 14.30. Då hade jag starka värkar men inte så täta, ca. 6-7 minuter intervaller. Men jag hade öppnat mej 3cm, Fick vara uppe och gå med gåstol, då ökade de på till 3 minuter mellan och sen fick jag ta ett bad. Efter badet var jag öppen 6 cm och de tog hål på fostervattnet. Då gick det väldigt fort. Vid 20 tiden var jag helt öppen och 20:25 är vår kille född. 3740 g och 52 cm lång och med massor av mörkt hår :) Jag använde mig av lustgas och tyckte det funkade bra, bra att ha nåt att fokusera på. Sprack lite (samma som sist) men det gick bra. Ammningen kom igång på direkten och sen fick vi komma till BB vid 22.30 tiden, har sovit gott inatt mellan 01 och 06, efter morgonronden åkte vi hem. Storasyskonen här hemma var så förväntansfulla och stolta. Ja, det var ett försök att skriva en lång historia kort :) Förresten, var helnöjd och trygg med vår BM, hur bra och "lagom" stöttande, kändes toppen!

Har lagt in en bild i bildtråden. Nu ska jag läsa ikapp vad som hänt här sen sist...

• Gadget

Tänker på dig Tjockisbullen att du säkert går där och tar dig igenom värkarna i detta nu. Lycka till!