• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Noli- om du orkar, så orkar du, gör du inte det så blir det en lila fin unge ändå! Styrkekramar! De är ju snuttiga i början för att få rätt mängd mjölk i rullning, så det löser sig förmodligen om några dagar? Ring amningshjälpen annars det är ju skönt med deras stöd?

Ninime- åh jag slutar aldrig heja! Din snigel till bebis kommer vara värd varenda evighet du väntar! Kram!

• Noli

Haha NiniMe, det här har ju blivit världens följetång! Nu får hon ju sätta fart och komma till världen pronto!

Ellenbmt: Tack för tröstande ord! Tror mina tidigare dåliga erfarenheter sitter i bakhuvudet och skapar hjärnspöken just nu. Hoppas verkligen att allt snuttande är för att få igång produktionen och inte för att jag har för lite/tunn mjölk och är för "svår" att amma från. Jag ska testa att ringa amningshjälpen imorgon, just nu skulle jag nog mest bara brista ut i gråt är jag rädd.

Kan passa på att berätta om en skum kommentar från distriktssköterskan när vi gjorde inskrivningen på BVC. Hon sa att barn som ammas får lägre feber än de som får ersättning, vilket ju kan stämma även om det inte alls måste vara så. Men sen fortsatte hon med att säga att det innebär att barn som har 38,5 grader i feber skulle haft 40 grader om barnet inte ammats och "så då skulle ju det vara ett mycket sjukt barn utan amningen".  Hmm, va!? Otroligt knepig kommentar. Hade god lust att informera om att stora sonen som till största del fått ersättning aldrig någonsin haft 40 grader och alltid varit jättefrisk (förutom hans kroniska åkomma). Inte ens en magsjuka på tre år. Så ersättning behöver ju inte alls innebära sjukare barn, som jag tyckte att hon framställde det!

• Ellenbmt

Men härre jösses! Har aldrig hört att det skulle vara så. Enda anledningen är väl att ett ammande barn är lättare att få i vätska lite då och då, istället för mkt åt gången...

• isaochbel

Måste få gnälla av mig lite!! Var hos BM igår (den andra vikarien då min egen har haft semester och är fullbokad till den 9:e och den jag haft under sommaren gick på semester idag). Den förra jag träffade för 1 vecka sedan tyckte verkligen inte att jag skulle gå över tiden mer än någon dag då SF måttet låg på 41.
    Idag träffade jag som sagt ännu en ny och SF måttet hade vuxit 1 cm på 1 vecka och är nu så långt över att att hon var tvungen att skicka en remiss till ett tillväxtultraljud som då kan ta någon vecka att få tid till, så jag måste ringa och tjata om en tid innan fredag kl 10...
    Sen fick jag en  läkar tid på fredag OM jag inte fått tid till UL innan dess, men den läkaren kan inte ta beslut om igångsättning då hon enbart jobbar på Södra BB så hon måste i sin tur skicka remiss till Spec. mödravården på SÖS om igångsättnings samtal så det lär ju minst gå 1 vecka till innan jag får den tiden och sen ytterligare innan jag får tid för igångsättning och då är ju tiden ändå ute! Har ju BF idag och förstår inte varför de inte bara kan kolla hur statusen är där nere och om jag är mogen ta hål på hinnorna? Nä, för jag ska skickas runt till  tusen olika människor när bebisen ändå kan komma närsom.. Så mycket var det för att de tyckte att jag inte skulle gå över tiden!!! Inlägget är helrörigt precis som det är för mig... Sen fanns det inga tider hos någon BM så skulle det vara så att det inte blir igångsättning så måste jag ringa dit också och jaga en tid! Blir bra så jäkla lessssss på allt..

Får gratulera till nya bebisar och önska alla som är på G lycka till :O)

• Sommaren12

Kom precis på en trist bagatell. :( har bf 13 aug men när vi var på rul sa barnmorskan att enligt senaste mätningarna ville han ha bf till 17e. Men han tyckte inte det spelade nån större roll och de går på mätningarna som de gör på kub så 13e fick va kvar. Men usch va trist om det är så! Varje dag är en plågosam evighet tycker jag. Har inte tänkt på det förrän nu. :(

• Millas
    Sommaren12 skrev 2012-08-01 19:38:03 följande:
    Kom precis på en trist bagatell. :( har bf 13 aug men när vi var på rul sa barnmorskan att enligt senaste mätningarna ville han ha bf till 17e. Men han tyckte inte det spelade nån större roll och de går på mätningarna som de gör på kub så 13e fick va kvar. Men usch va trist om det är så! Varje dag är en plågosam evighet tycker jag. Har inte tänkt på det förrän nu. :(
    Men är det inte så att det datum som de kommer fram till vid kub är mer exakt, att ju större bebisarna blir desto mer kan det skilja på hur fort de växer. Jag har iaf fått uppfattningen att kub:s uträkning är mer tillförlitlig än RUL men egentligen har jag ingen aning.

Enligt RUL har jag bf imorgon och enligt kub på lördag.
  • Sandrina

Hej tjejer!

Har inte skrivit på länge men har följt tråden nästan varje dag, så roligt att läsa om alls erfarenheter och om alla bebisar som äntligen är här efter 9 månaders väntan!

Här blev de en till julibebis! :)

Sent i fredagskväll gick vattnet och kl. 14.56 i måndags föddes våran lilla kille, 1 dag innan BF!

Efter 60 timmars med värkar blev det kjesarsnitt eftersom han låg 90 grader fel med huvudet och därför inte ville komma ut riktigt!

Grattis till alla er andra som fått era bebbar och hoppas ni som väntar snart får träffa era!

• Sommaren12
    Millas skrev 2012-08-01 19:45:32 följande:
    Men är det inte så att det datum som de kommer fram till vid kub är mer exakt, att ju större bebisarna blir desto mer kan det skilja på hur fort de växer. Jag har iaf fått uppfattningen att kub:s uträkning är mer tillförlitlig än RUL men egentligen har jag ingen aning.

Enligt RUL har jag bf imorgon och enligt kub på lördag.
    Ja jag vet inte. Men tanken jagar mig nu haha! Fast om jag ska gå på mina egna uträkningar enligt när jag hade ÄL så minns jag att jag fick det till 10 augusti så isf ligger ju 13e mer till hands. Jaja, kanske bäst att försöka inte fokusera på det så mycket. Hon kommer när hon kommer. 

Sandrina: Grattis! Lång och jobbig förlossning då förstår jag. Hoppas ni mår bra. Vill gärna se en bild på knyttet... ;)