• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Albasmamma

Noli: Skickar en stor stor styrkekram. Förstår att det är kämpigt, speciellt med dina tidigare erfarenheter. Men hoppas verkligen att det funkar för dig, och om inte så kommer det gå alldeles utmärkt ändå. Min lilla kille ville också mest snutta de första dagarna och jag har fått såriga brötvårtor. Så jag får bita mig i handen varje gång han ska ta tag. Nu börjar det iaf kännas lite bättre. Förhoppningsvis blir det samma för dig att snart vänder det. Förresten, har du provat att amma liggandes i sängen på natten, då kanske du också kan slumra till emellanåt?

Sommaren: grattis till 9 år! Själv hade jag och maken 6 årig bröllopsdag i söndags men vi båda två glömde bort det :)

Sandrina: Grattis till killen, hoppas att snittet gick bra.

NiniMe: Instämmer med de andra, envis tjej du har i magen som retar omgivningen så att stanna länge i magen. Kram till dig!     

• LiJon

Noli; Usch låter jobbigt :/ Har ingen erfarenhet själv men hoppas du får hjälp imorgon! 

Sommaren; lika som du är jag rätt säker på BF-datum, vet precis ÄL och när hon blev till och enligt det så är BF 12 augusti, men blev flyttad till 17e på RUL. Sen har det ju visat sig på fler UL nu senare att hon är lite liten och ligger minus, så jag tänker att hon kanske alltid gjort det och att "mitt eget" BF stämmer bättre... Som du säger är det ju dagar hit o dit och egentligen spelar det ju ingen roll, men man hakar ju upp sig så på det där med BF-dagen ändå ;) 

Ni andra med mycket sammandragningar - hur ofta har ni dom? Förut har jag kunna få några om dagen men nu är det tredje dagen de kommer med 10 minuters mellanrum, precis hela dagarna så fort jag sitter/ligger ner. De gör inte ont men är obehagliga när det blir så svårt att andas. Bör man kolla upp det eller är det normalt? Gör de någon verkan? Har annars inga tecken på att det skulle vara på G, ihållande mensvärk i 2 timmar på förmiddagen idag men det har släppt helt nu.

• trossan

Astro- supertack för horoskop, jätteintressant tycker jag! Och ska bli så spännande om det blir ett lejon el jungfru här. Bf 17e.

• Sommaren12
    LiJon skrev 2012-08-01 20:51:30 följande:
    Noli; Usch låter jobbigt :/ Har ingen erfarenhet själv men hoppas du får hjälp imorgon! 

Sommaren; lika som du är jag rätt säker på BF-datum, vet precis ÄL och när hon blev till och enligt det så är BF 12 augusti, men blev flyttad till 17e på RUL. Sen har det ju visat sig på fler UL nu senare att hon är lite liten och ligger minus, så jag tänker att hon kanske alltid gjort det och att "mitt eget" BF stämmer bättre... Som du säger är det ju dagar hit o dit och egentligen spelar det ju ingen roll, men man hakar ju upp sig så på det där med BF-dagen ändå ;) 

Ni andra med mycket sammandragningar - hur ofta har ni dom? Förut har jag kunna få några om dagen men nu är det tredje dagen de kommer med 10 minuters mellanrum, precis hela dagarna så fort jag sitter/ligger ner. De gör inte ont men är obehagliga när det blir så svårt att andas. Bör man kolla upp det eller är det normalt? Gör de någon verkan? Har annars inga tecken på att det skulle vara på G, ihållande mensvärk i 2 timmar på förmiddagen idag men det har släppt helt nu.
    Jag tycker vi slår dövörat till och litar på våra egna beräkningar! la la la... Drömmer

Jag har med mycket mer sd nu. En dag förra veckan var jag stenhård om magen konstant hela dagen. Mina varierar från att inte kännas alls till att göra lite lätt ont. Har märkt med att när jag ligger ner på rygg så får jag genast ihållande sd som inte ger med sig. Om jag vänder mig på sidan så släpper det men när jag vänder tillbaka på rygg kommer det direkt. Skumt.
  • iväntanpådig
    LiJon precis så där har jag oxå! Jag känner mig ganska säker på att det är förvärkar som "bråkar"..man skulle ju bli glad om man vet att dom gör nytta?!  Märker av det på natten oxå när jag ska på alla tusen toalettbesök men i övrigt får jag sova. Skulle säga att jag har uppskattningsvis ca 4 sammandragningar i timmen under 3 dagar nu.  Såna som gör att jag får svårt att andas. Vissa tar lite ont (har tagit paracetamol,gav lite effekt men känner fortfarande av dom) men andra gör det bara obehagligt speciellt med trycker i bröstet...  Ilningar i underlivet har jag oxå. 37+4 idag. Ska till MVC imorgon och ska fråga upp om det. UL på fredag!  Men som sagt vet inte om det gör nytta,är normalt eller om man ska kolla upp det?? 
  • fru Elle
    Noli skrev 2012-08-01 18:41:18 följande:
    Haha NiniMe, det här har ju blivit världens följetång! Nu får hon ju sätta fart och komma till världen pronto!

Ellenbmt: Tack för tröstande ord! Tror mina tidigare dåliga erfarenheter sitter i bakhuvudet och skapar hjärnspöken just nu. Hoppas verkligen att allt snuttande är för att få igång produktionen och inte för att jag har för lite/tunn mjölk och är för "svår" att amma från. Jag ska testa att ringa amningshjälpen imorgon, just nu skulle jag nog mest bara brista ut i gråt är jag rädd.

Kan passa på att berätta om en skum kommentar från distriktssköterskan när vi gjorde inskrivningen på BVC. Hon sa att barn som ammas får lägre feber än de som får ersättning, vilket ju kan stämma även om det inte alls måste vara så. Men sen fortsatte hon med att säga att det innebär att barn som har 38,5 grader i feber skulle haft 40 grader om barnet inte ammats och "så då skulle ju det vara ett mycket sjukt barn utan amningen".  Hmm, va!? Otroligt knepig kommentar. Hade god lust att informera om att stora sonen som till största del fått ersättning aldrig någonsin haft 40 grader och alltid varit jättefrisk (förutom hans kroniska åkomma). Inte ens en magsjuka på tre år. Så ersättning behöver ju inte alls innebära sjukare barn, som jag tyckte att hon framställde det!
    Vilken onödig kommentar när man sliter för att få igång amningen, är liksom jobbigt ändå. Har tyvärr inte kunnat amma i den utsträckning jag har önskat. Har aldrig fått igång en tillräcklig produktion hur jag än har slitit med det. 

Kommer själv att ge amningen ett tredje försök, men inte till vilket pris som helst. Har delammat tills barnet varit 3-4 månader. Ammat i början av varje måltid, men har varit flaska till största del. Våra barn är sällan sjuka. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle
    isaochbel skrev 2012-08-01 19:07:41 följande:
    Måste få gnälla av mig lite!! Var hos BM igår (den andra vikarien då min egen har haft semester och är fullbokad till den 9:e och den jag haft under sommaren gick på semester idag). Den förra jag träffade för 1 vecka sedan tyckte verkligen inte att jag skulle gå över tiden mer än någon dag då SF måttet låg på 41.
    Idag träffade jag som sagt ännu en ny och SF måttet hade vuxit 1 cm på 1 vecka och är nu så långt över att att hon var tvungen att skicka en remiss till ett tillväxtultraljud som då kan ta någon vecka att få tid till, så jag måste ringa och tjata om en tid innan fredag kl 10...
    Sen fick jag en  läkar tid på fredag OM jag inte fått tid till UL innan dess, men den läkaren kan inte ta beslut om igångsättning då hon enbart jobbar på Södra BB så hon måste i sin tur skicka remiss till Spec. mödravården på SÖS om igångsättnings samtal så det lär ju minst gå 1 vecka till innan jag får den tiden och sen ytterligare innan jag får tid för igångsättning och då är ju tiden ändå ute! Har ju BF idag och förstår inte varför de inte bara kan kolla hur statusen är där nere och om jag är mogen ta hål på hinnorna? Nä, för jag ska skickas runt till  tusen olika människor när bebisen ändå kan komma närsom.. Så mycket var det för att de tyckte att jag inte skulle gå över tiden!!! Inlägget är helrörigt precis som det är för mig... Sen fanns det inga tider hos någon BM så skulle det vara så att det inte blir igångsättning så måste jag ringa dit också och jaga en tid! Blir bra så jäkla lessssss på allt..

Får gratulera till nya bebisar och önska alla som är på G lycka till :O)
    Vad rörigt, kan du inte ringa till förlossningen direkt istället för att vänta på alla turer fram och tillbaka. Jag ringde själv till förlossningen för flera veckor sen och fick över telefon en tid för bedömning hos läkare om igångsättning. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Albasmamma

Sommaren: tack!

Glömde ju skriva att vi idag varit till bvc, nu har Dante passerat födelsevikten ochväger nu 3815 g. Känns skönt att han nu gått upp de han gick ner i början.

• cupcakekiller

Nu har jag vart på marknad hela dagen, har galet ont i ryggen + mensvärk-känsla, ska dejta sängen resten av kvällen