• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12
    Issan8 skrev 2012-08-02 17:33:59 följande:
    ja jag vet, det var detta avsnittet jag blev så chockad över, dels att hon har noll koll men också att de ger henne EDA så tidigt innan hon ens har riktigt ont. Inte konstigt det slutar m akutsnitt...
    Ja det är faktiskt lite skrämmande. :/
  • Grizabella
    LiJon skrev 2012-08-02 15:05:35 följande:
    Ni som vill kika på En unge i minuten; det krävs ju premium men de har sänkt till 49:- för en månad (fram till 20 aug tror jag?). Jag skaffade det i juli och avslutade prenumerationen när jag hade kollat klart. Tyckte det var värt femtio spänn. Vet inte om de finns att se gratis någonstans.

Nappade också på det erbjudandet och har nu kollat igenom 10 avsnitt,
  • Sommaren12

Vet att ni pratade om det innan men jag var lite dålig på att läsa då, men vad är eg grejen med värkstimulerande dropp? Fördelar/nackdelar? 
    I En unge i minuten verkar dom himla glada för att sätta in det när värkarna är "lite halvhjärtade". De säger att värkarna behöver komma igång bättre. Är det så brått tänker jag? Vad är nackdelen med att låta det ta den tid det tar? Har ingen aning alls om detta... Sorry om det blir lite repris... 

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-08-02 18:13:01 följande:
    Vet att ni pratade om det innan men jag var lite dålig på att läsa då, men vad är eg grejen med värkstimulerande dropp? Fördelar/nackdelar? 
    I En unge i minuten verkar dom himla glada för att sätta in det när värkarna är "lite halvhjärtade". De säger att värkarna behöver komma igång bättre. Är det så brått tänker jag? Vad är nackdelen med att låta det ta den tid det tar? Har ingen aning alls om detta... Sorry om det blir lite repris... 
    Värkstimulerande dropp kör över din egna naturliga produktion av hormoner i kroppen.. Kroppen stressar fram med tvång värkar, värkar som är värre än dina egna, slutar ofta med att eda behövs mycket mer än i vanliga fall.. Och pga eda så måste man ofta öka värkdroppet för värkarna avtar, och därav edan så kan även dina krystvärkar bli "lama" och i många fall slutar det med sugklocka, allt blir en ond cirkel, din livmoder arbetar under stark tvång hela tiden, och det kan vara mycket stressande för både mamma och barn...
    Ofta är det så..
    Det är inte många jag hört som tyckt det var bra, nu säger jag som sagt inte att det alltid är så, men det är ofta det blir så...
    Kan även försämra anknytningskänslorna när barnet kommer ut, just för att dina egna hormoner som gör att du känner direkt anknytning till barnet hämas för att din kropp inte själv fått skapa egna hormon...
    Kort förklarat..
  • NiniMe

OBS:
    INGEN BEBIS HÄR HEMMA IDAG SOM VILL TITTA UT Skrikandes
    Hon skiter fullständigt i min vräkningsorder så snart måste jag tillkalla polis så dom drar ut henne ...
    Att man redan ska börja med detta, förvänta mig tonårstiden skulle bli tuff med en tjej, men hon tror hon kan visa var skåpet ska stå redan!!

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-08-02 16:41:10 följande:
    Jay84: Har inte provat den men spontant känns det som NEJ till Ikea-symaskinen. Om knappt deras möbler håller ihop, hur ska då en symaskin funka? Jag fick en Singer Tradition 2259 i Morsdagspresent. Kostar 1340 kr med frakt på Tretti.se. Den har inga superfinesser men tycker den är enkel och jättebra för det jag hittills använt den till. Ganska billigt tycker jag. Jag är inte heller nån sömmerska. Men trött på att lägga upp gardiner med kassa klisterband. Bra att ha ibland helt enkelt och nu när jag sytt påslakan har jag fått blodad tand och vill sy massa saker haha!

Jag tror det är den jag har med, har haft IKEA:s men lämnade tillbaka den för att den var så dålig (höll ej trådspänningen).

Singern är ju väldigt bra för det priset tycker jag, framför allt att den kan sy stretch-sömmar vilket nästa är ett måste om man vill kunna sy i trikå.    
  • DetGodaLivet
    Tesdy skrev 2012-08-02 17:31:57 följande:
    Angående igångsättning så är det inte alla som får värlstimulerande medel! Jag fick nämligen inget utan två omgångar med gellen, sen nattdos för att sova. Dom tog hinnorna vid tio tiden sen körde det igång. Dom hade funderingar på värlstimulerande men då jag hade så kraftiga värkar i mig själv så slapp jag det.
    Men skulle jag få välja en gång till mellan att starta själv eller bli igångsatt så hade jag alla gånger valt att starta själv. Läkaren "varnade" mig att det är jobbigare med en uppstart men eftersom Theo smuttade runt rejält så vågade jag inte chansa att han skulle stanna kvar med huvudet ner!
    Jag fick varken värkstimulerande dropp eller gel för att sätta igång utan det räckte med endast att de tog ¨hål på hinnorna. Jag var mogen och öppen en del när de gjorde det så inget mer behövdes.

Men det gjorde ändå att förlossningen blev mer intensiv än vid ett naturligt förlopp, den kom ju liksom inte igång själv utan gick från 0 till 100 och då fick jag inga pauser mellan värkarna.

Sedan tog jag EDA pga smärtan och då fick ajg däremot värkstimulerande dropp eftersom förlossningsarbetet stannade av.

En helt OK förlossning men har verklgien inget positivt att säga om vare sig igångsättning eller EDA. Måste man så måste man men kan manklara sig utan är det nog att föredra tänker jag.
  • Sommaren12

Tack Ninime! Ska vara observant på vad de säger om detta när jag kommer in. I en unge i minuten känns det rätt mycket som att det är personalen som tar beslut åt patienterna. "Jag tycker nog att vi sätter en eda nu", "Nu tycker jag att vi sätter dropp" osv... Lätt att uppfatta det som att man inte direkt har nåt val utan att "detta är för ditt eget bästa" typ. 

Men kan det va dåligt ifall värkarna är jätteslöa. Om det inte händer nåt liksom? Tänker att tillslut kanske det ändå behövs värkstimulerande?

DetGodaLivet: ja det är den maskinen du har för det var den du tipsade mej om hehe. :) Tycker den är super. Enkel och räcker till det jag kommer använda den till liksom. 

• isaochbel
    Sommaren12 skrev 2012-08-02 16:55:24 följande:
    Varför igångsättning? Pga vikten eller ctgt? Vilken vecka är du i nu? För min var med +12% i v 36 men de pratade inte om igångsättning. Ska på ul igen på tisdag.

Det var för att SF måttet stigit rakt upp på 2v och jag hade BF igår. Så då ansåg de att jag inte skulle behöva gå med gigantisk magen i 2 veckor till. Men som läkaren sa så behövs det egna starka värkar när bebisen är lite större och det kan bli mer komplikationer med igångsättning just nu. Hoppas jag mognat till nästa vecka så de enbart kan ta hål på hinnorna, vet faktiskt inte om jag vill bli igångsatt med dropp mm då min förra förlossning gick super bra.
  • Julies

VILKEN studie visar att kvinnor som fött m hj a Syntocinon får sämre anknytning till sina barn??????