• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Angelica1991
    FruKå skrev 2012-08-02 05:58:44 följande:
    Angelica1991; oj det är lång tid det. Vad ni är starka! Men var inte ni på väg att få åka hem eller minns jag helt fel? Vill hon inte andas alls utan hjälpen?
    Kram
    ja visst är det lång tid. tack nja inte hem men till hemsjukhuset, vilket vi är nu sen 2 veckor tillbaka =) hon vill men kan inte, hennes lungor är inte i bra skick, hon har BPD som det då heter. :/ därav all denna tid med andningshjälpen.  Kram
    Tesdy skrev 2012-08-02 07:09:05 följande:
    Angelica jag håller alla tummar och tår att din prinsessa blir bättre så att ni kan få komma hem snart.
    Tack för det :) jag känner att nu har det blivit augusti och att det är våran tur nu snart att få komma hem 
    A R skrev 2012-08-02 06:30:18 följande:
    Angelica, hoppas ni får komma hem snart. Kram till dig!
    JA det hoppas jag också. nu vet jag inte längre vad jag ska sträva efter för vecka dag eller månad. vi får bara vänta Kram
    astro skrev 2012-08-02 08:37:38 följande:
    Angelica, vad jobbigt. Hoppas innerligt att ni får åka hem relativt snart, i alla fall. Nalle 

Ja, lite påfrestande och jag har inget att gå på längre. jag vet nu redan att vi inte får komma hem innan 20 augusti då hon skulle kommit.. personalen sa ja men du kan väl tänka att du kunde gått till 42+.. jo men vi kommer inte hem innan det heller.. vad ska jag gå efter sen? nej det är jobbigt. hennes lungor kommer inte bli återställda heller så hoppas hon repar sig hyfsat bra iaf när det är klart. 
  • V3ritas
    NiniMe skrev 2012-08-02 18:22:56 följande:
    Kan även försämra anknytningskänslorna när barnet kommer ut, just för att dina egna hormoner som gör att du känner direkt anknytning till barnet hämas för att din kropp inte själv fått skapa egna hormon...
    Kort förklarat..
    Kan inte påstå att jag fått någon sämre anknytning till ettan när jag fick värkstimulerande.. :P Tror anknytningen är ganska individuell både med och utan värkstimulerande, det är inte alla som får direkt anknytning med dom egna hormonerna heller.

Förlossningen för mig var intensiv och snabb av sig själv så jag fick inga pauser och ta igen mig på. Jag fick lite värkstimulerande när mina krystvärkar kom för att få lite mer kraft i dom, hade jag inte fått det då så hade jag nog inte orkat krysta så länge. Får se hur det blir denna gång, BF om 5 dagar.
  • V3ritas

Grattis till alla bebisar förresten, är mest inne och läser, himla kul när ni är så flitiga på att uppdatera :) skriver bara själv nån gång då och då :) Är i v39+1 och otålig som bara den, väntar och väntar men inget verkar vilja starta före. Hoppas jag slipper gå över 10 dagar som med ettan i alla fall.. :P

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-08-02 18:44:54 följande:
    Tack Ninime! Ska vara observant på vad de säger om detta när jag kommer in. I en unge i minuten känns det rätt mycket som att det är personalen som tar beslut åt patienterna. "Jag tycker nog att vi sätter en eda nu", "Nu tycker jag att vi sätter dropp" osv... Lätt att uppfatta det som att man inte direkt har nåt val utan att "detta är för ditt eget bästa" typ. 

Men kan det va dåligt ifall värkarna är jätteslöa. Om det inte händer nåt liksom? Tänker att tillslut kanske det ändå behövs värkstimulerande?

DetGodaLivet: ja det är den maskinen du har för det var den du tipsade mej om hehe. :) Tycker den är super. Enkel och räcker till det jag kommer använda den till liksom. 
    Det som är lite tråkigt är att allt känns ibland så stressigt när man kommer in till förlossningen, ofta behöver kvinnan även boa in sig lite där också, så att värkarna skulle ev stanna upp på förlossning är ju ganska naturligt, man är ju i en miljö som inte är hemma, men när man känner sig trygg i miljön så brukar det komma igång igen...
    Men ibland får man intrycket av att in och födda barn sen hem igen.. Det är den upplevelsen jag har fått iallfall första gången, sen andra gången var det andra bullar
    Sen givetvis kommer det ju situationer som man måste ta det, men som jag skrev ang min vän för många inlägg sedan ang hennes upplevelse om eda och värkstimulerande, så skulle hon få en vilopaus med hjälp av edan, när hon fått vila en timme och hon var lugn i sig själv så tyckte dom inte att det gått fort nog och satte in droppet direkt... Vilket jag personligen var att stressa fram i onödan, istället för att låta henne få en chans att komma upp och röra lite på sig osv...
    Som sagt, jag säger ju inte att det alltid är så här och självklart finns det dom som har bra upplevelser av detta också....
  • eightythree

Asfaleia.se har ett inlägg på första sidan som kommer upp, där hon länkar till en studie om artificiellt oxcytocin (vilket syntocinin är?!). Hon har även andra inlägg och länkar för den som är intresserad av läsning kring förlossningar.

• NiniMe
    VeritasIV skrev 2012-08-02 19:11:35 följande:
    Kan inte påstå att jag fått någon sämre anknytning till ettan när jag fick värkstimulerande.. :P Tror anknytningen är ganska individuell både med och utan värkstimulerande, det är inte alla som får direkt anknytning med dom egna hormonerna heller.

Förlossningen för mig var intensiv och snabb av sig själv så jag fick inga pauser och ta igen mig på. Jag fick lite värkstimulerande när mina krystvärkar kom för att få lite mer kraft i dom, hade jag inte fått det då så hade jag nog inte orkat krysta så länge. Får se hur det blir denna gång, BF om 5 dagar.
    Jag skrev inte att det alltid är så Det kan vara så...
  • NiniMe
    eightythree skrev 2012-08-02 19:18:51 följande:
    Asfaleia.se har ett inlägg på första sidan som kommer upp, där hon länkar till en studie om artificiellt oxcytocin (vilket syntocinin är?!). Hon har även andra inlägg och länkar för den som är intresserad av läsning kring förlossningar.
    Tack
    Julies skrev 2012-08-02 19:01:15 följande:
    VILKEN studie visar att kvinnor som fött m hj a Syntocinon får sämre anknytning till sina barn??????
    Läs hennes länk..
  • fru Elle

Vill gärna slippa värkstimulerande då kroppen har fixat förlossningarna så smidigt tidigare. Har visserligen haft intensiva och kraftfulla värkar vid mina förlossningar, men fullt hanterbara och har klarat mig utan värkstimulerande eller bedövning. Så hoppas kroppen är mogen för igångsättning så de inte behöver göra så mycket åtgärder.

Är själv lite kluven till igångsättning, dels för att kroppen har skött det så bra tidigare och utan komplikationer. Men det är just det att det har gått så fort tidigare som gör att jag överväger en igångsättning. Vi bor just nu hos barnvakten och det går ju inte att göra under flera veckors tid. Sen vill jag gärna känna mig trygg med att vi hinner få barnen till barnvakt och att vi hinner in till förlossningen. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012