• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Värmeljuslyktan
    Augustimamman skrev 2011-12-19 11:46:27 följande:
    Har en skitdag idag.

Grejen är att jag inte känt mig speciellt gravid sedan jag plussade. Det verkar ju va en sån där känsla som andra gravida känner men man inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som gör det. Men jag känner mej inte gravid. Har typ inga symptom alls. Har känt lite molande värk ibland och senaste dagarna har bröstvårtorna ömmat lite, men inte mycket och inte alls hela brösten som många skriver. Vårtgårdarna har inte mörknat, känner inget illamående alls.
    Jag har ett sug efter apelsiner men å andra sidan är jag ALLTID insnöad på nåt craving även som ogravid. Tröttare har jag varit senaste veckan men mina två sjukdomar gör mig också trött så det kan lika gärna vara det.

Är trött nu på att inte känna nåt. Oroar mig konstant för medicinerna jag tar och dessa två senaste nätterna vaknade jag med kraftiga mensliknande smärtor. I natt gjorde det så ont att jag var helt genomblöt av svett och när jag gick på toa kunde jag inte kissa, precis som om något blockade trots att jag var jättekissnödig. Har bara väntat på missfallet men än så länge inget blod. Skulle kunna vara tarmarna som spökar, tänker det just för att det kändes som något var i vägen för själva kissandet.

Känner mej så sjukt låg och opepp. Ska på hälsosamtal imorgon, ska böna och be om ett vul då. Måste få se ett hjärta. Känns ju inte som detta är på riktigt. 
    Fortfarande samma här. Känner mig inte speciellt gravid, glömmer nästan bort det ibland.. Brösten ömmar mindre och mindre. Har dock stickningar i magen ibland & är hungrig konstant. Men utöver det,  ingenting. Känns som en evighet tills man får reda på om det är något där inne!
  • Augustimamman
    Värmeljuslyktan skrev 2011-12-19 14:20:24 följande:
    Fortfarande samma här. Känner mig inte speciellt gravid, glömmer nästan bort det ibland.. Brösten ömmar mindre och mindre. Har dock stickningar i magen ibland & är hungrig konstant. Men utöver det,  ingenting. Känns som en evighet tills man får reda på om det är något där inne!
    Önskar ju såklart att du kände dig gravid men skönt för mig i alla fall att höra att fler känner likadant. Jag ska tjata till mig ett vul imorgon tror jag. Fast kanske ska vi inte ropa hej än, rätt var det är kommer illamåendet med all sin kraft. :S Min kompis började inte må illa förrän v 9. Hoppas ju att jag slipper illamående helt men samtidigt så kanske det hade känts lite mer på riktigt då. 
    Nåja, nu ska jag sluta tänka negativt. Har i alla fall haft lite molvärk idag.  
  • AE82
    Drömmar och förhoppningar skrev 2011-12-19 13:40:03 följande:
    Jag är ganska säker på att det lilla livet har runnit ur mig idag. Jag har blödit sen igår kväll, och för nån timme sen när jag var på toa kom det en klump med slamsor när jag torkade mig. Det såg inte ut som blodklumpar. Har ju ett inplanerat vul på fredag, det får väl visa sig då, men jag känner mig säker. Sa t o m till min man att han nog inte ska vänta sig att det går bra.
    Jag tror du och jag är i samma sits... Blöder sedan i morse jag. Ingen värk, men ingen tillstymmelse till att blodet ska ge med sig. Blöder som i början på en mens, innan den kommit igång riktigt. Jag har inte ännu fått ut några "klumpar", men jag tror det lilla livet är på vär ur mig. Huvva va jobbigt. Vi har dock blivit tillsagda av BM att inte ge upp riktigt ännu. Det behöver inte vara ett missfall, men jag vet inte jag. Vilken jul... Peppkramar från mig!! <3
  • Marmite

Hm... skrev visst fel... :) Jag är i v 7 men det räknas ju 6+1. Kommer ta ett tag att lära sig det här tror jag...

Är det när man är i 2:a trimestern som missfallsrisken går ner jättemycket? Och det är när v.14 börjar? Eller är det i eller efter v 12?

• Drömmar och förhoppningar
    AE82 skrev 2011-12-19 14:29:07 följande:
    Jag tror du och jag är i samma sits... Blöder sedan i morse jag. Ingen värk, men ingen tillstymmelse till att blodet ska ge med sig. Blöder som i början på en mens, innan den kommit igång riktigt. Jag har inte ännu fått ut några "klumpar", men jag tror det lilla livet är på vär ur mig. Huvva va jobbigt. Vi har dock blivit tillsagda av BM att inte ge upp riktigt ännu. Det behöver inte vara ett missfall, men jag vet inte jag. Vilken jul... Peppkramar från mig!! <3
    Åh, tack, detsamma till dig! <3 Så länge det inte kommer klumpar behöver du nog inte vara orolig. I torsdags kväll blödde jag jättemycket, kom några blodklumpar men inga andra konstigheter, och i lördags såg jag det pickande hjärtat. Men nu känner jag mig säker, tyvärr...
  • trossan
    Augustimamman skrev 2011-12-19 14:11:35 följande:
    Hmmm borde du inte vara i v 15 första söndagen i februari ifall du är 7+1 idag? Kunde inte låta bli att reagera för jag är i v 7 nu och jag går in i v 14 på fre 3/2, då ska vi berätta för svärfar som fyller år den helgen. 
    I vilken kalender kan ni gå in och titta på de här spännande sakerna?

En till fråga- vid vilken vecka är det man kan se ett hjärta slå på vul?

Om jag är 5+5 nu, är det helt meningslöst att tjata till sig ett vul denna vecka då för man kommer ändå bara se en tjock hinnsäck..? 
  • AnnaSv

Nej jag vet inte när min ÄL var men tror ju inte den var 1-2 dagar innan jag plussade som det måste bli enligt den veckan jag är i nu.. Imorgon är det 4 veckor sedan jag plussade och då är jag i vecka 6+1 eller +2. jag hade räknat med att vara i vecka 7+0 som ABSOLUT minst.. Men han mätte kanske fel på några mm eller så är det en seg liten bebis därinne.. Levde gjorde den iaf och det är ju huvudsaken

• Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-19 07:42:35 följande:
    Ang att berätta. På ett sätt skulle de vara schysst mot henne att kanske inte just berätta på julafton, för julfridens skull. Även fast de kanske syns.
    Vill ni väldigt gärna berätta då, tycker jag att du eller din sambo ska berätta flr hans bror innan och kolla av läget lite.
    Sen vet jag ju inte hur känsliga dom är och kanske väljer att inte komma på jul, är de så tycker jag inte ni kan bli sura att dom väljer de.
    Eftersom ni valt att berätta de precis innan.
    Men låt de inte bli en överraskninga för just dom på julafton.

Lycka till!
    Vi vill hålla det hemligt fram till just julafton, för vi ville att det skulle va ett roligt minne att berätta ha med sej sen, att vi berättade om detta just då. Vi ville göra det som en lite rolig grej.

Vi har inte berättat om detta för nån alls innan, och tänker inte göra det heller. Och om vi skulle göra det, för min svägerska + man, så är jag säker på att de skulle komma iaf.

Som sagt, hon har alltid varit sur och vrång mot mej även innan va ena hade barn, jag blev inte ens bjuden på deras bröllop fast min sambo blev det. Myckert sånt konstigt beteende från henne, plus taskiga kommentarer ofta och så, eller att hon totalt ignorerat mej.

Hon försörde även som sagt min sons nanmfest i vintras med sitt surmulna och rent ohyfsade sätt.
  • trossan
    AnnaSv skrev 2011-12-19 10:45:48 följande:
    Nu har vi gjort vul.. Känner mig dock inte lugnare.. Vi fick se ett litet hjärta som tickade men han sa att jag var i vecka 6+1 eller +0 vilket innebär att jag då fick mitt första positiva test 1-2 dagar efter ÄL och det tror jag inte på så nu är jag snarare oroligare än jag var innan läkaren var nonchalant i sitt sätt och verkade inte ta sitt jobb på allvar, skyllde också på dåliga apparater att det kanske inte stämde exakt.. Ajja jag vet inte... Hjärtat slog iaf
    Jätteskönt att hjärtat slog! Det måste väl ha varit det viktigaste!
    Men är du orolig för att den är liten?

Jag är glad för att du kunde se den i 6+0 för det kommer jag vara om jag får till ett vul denna vecka :)

grattis till hjärtat!! 
  • Augustimamman
    trossan skrev 2011-12-19 14:39:34 följande:
    I vilken kalender kan ni gå in och titta på de här spännande sakerna?

En till fråga- vid vilken vecka är det man kan se ett hjärta slå på vul?

Om jag är 5+5 nu, är det helt meningslöst att tjata till sig ett vul denna vecka då för man kommer ändå bara se en tjock hinnsäck..? 
    Hjärtat börjar väl slå i v 6 men jag tror det är lite tidigt att kunna se det på vul. Vecka 7-8 tror jag de kan se det. Men jag är osäker på det.

Jag förstår inte riktigt din första fråga. Jag har räknat ut vilken vecka jag är eftersom jag vet min senaste mens och när jag hade ÄL sen e det ju bara att räkna i sin vanliga kalender. Men nåt jag är beroende av är mina gravidappar i iphonen. Har du en smartphone så kolla ifall du hittar några trevliga gravidappar, där får man dagligen eller varje ny vecka lite trevlig info om vad som pågår i magen. :) 
    Marmite skrev 2011-12-19 14:31:58 följande:
    Hm... skrev visst fel... :) Jag är i v 7 men det räknas ju 6+1. Kommer ta ett tag att lära sig det här tror jag...

Är det när man är i 2:a trimestern som missfallsrisken går ner jättemycket? Och det är när v.14 börjar? Eller är det i eller efter v 12?
     Då går både du å jag in i v 14 den helgen! :) 
    Efter 12 fullbordade veckor säger de att missfallsrisken sjunker med 65 %. Nåt att se fram emot i denna ovissa tid! 
Svar på tråden Augustibebis 2012