• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

Naimisen:
    Vad roligt, grattis till provanställningen! Antar att du tänker ta den?

Tantljusgrön:
    Vad roligt att få se ett hjärta picka! Hur stor var den lilla? Ingen bild?

Dottern hade beställt plättar idag till middag med grädde och sylt på sin riktiga födelsedag. Det tog emot som in i bomben kan jag ju säga. Måste ha varit alldeles grön i ansiktet när jag stod vid spisen. Som tur är fattar min snygga man galoppen direkt och ringde hem en dell opera med fefferoni på. Behöver jag ens nämna att jag älskar han?
    Idag har min hjärna varit helt väck, nog tagit en semester till Bahamas utan att säga till. När jag stod och stekte plättar så tänkte jag duka medan laggen gräddades. Dukade lite och tittade ut genom fönstret vänder mig om mot spisen och ställer mig själv frågan "undrar vad det som ryker på spisen??". Det hände mig 10 ggr inom loppet av 30 minuter!! Hallå ärthjärna! Ett under att jag kom ihåg att hämta barnen från förskolan, och fick rätt barn med mig hem. Ja, så så har mig dag sett ut.
    Hur har eran dag varit? 

• Naimisen
    villnu skrev 2011-12-19 18:14:59 följande:
    Vad roligt!

Du, hur länge har du varit projektanställd? Denna tid ska nämligen (om jag inte minns fel) räknas in i din provanställning, som max får vara 6 månader. Är inte 100 på att jag har rätt men fick detta beskrivet för mig när jag var i en liknande situation :)

GRATTIS! 

Tack! Ja, de jag jobbat sen slutet av oktober kommer räknas in i de 6 månaderna.
  • Novalina
    Augustimamman skrev 2011-12-19 18:16:18 följande:
    Snälla kan inte alla bara sluta diskutera Arbas situation? Oavsett min åsikt i det hela så börjar det bli lite drygt med den här pajkastningen i tråden. Kan vi inte försöka hålla en god stämning här istället?

Absolut, min mening har aldrig varit att skapa en dålig stämning i tråden.

Jag har dessutom tagit till er av era råd, och vi har beslutat oss för att tala om för svägerskan och min sambos bror som hon är gift med att vi väntar barn, men att vi inte vill ta ut nåt i förskott för det är så tidigt än. Men de ska få reda på det innan julafton iaf, då vi tänkt berätta det lite i förbigående så att säga, och inte göra nån stor grej av det, särskilt med tanke på att det ju är så tidigt, i samma v. som jag fick mf för ett lutet tag sen, och för hela situationen.

Jättetrist att du upplever att en dålig stämning skapats och att folk blivit irriterade, har aldrig varit min mening.

Kan ju bara konstatera att ämnet uppenbarligen verkar väldigt laddat iaf...
  • villnu

Vad bra!
    Inser att det är jag som är gravidsnurrig.... tänkte att det var mycket längre dit.... HUR ska jag bli sen när jag ammar?!?!?!

• Novalina
    Poison82 skrev 2011-12-19 18:09:04 följande:
    En av tio men dit beslut var ju tagit. Var gång någon avrått dig har du kommenterat med en anledning till varför du ska strunta i hennes känslor, därav får jag uppfattningen om att du försöker övertala alla andra om att du gör rätt. Innerst inne vet du att det är okänsligt och dumt annars hade du inte ifrågasatt det.
    Men men, slutdiskuterat om detta för mig nu, känns inte lönt att lägga energi på att råda i denna fråga mera
    Som svar på ditt påstående så vet jag inte alls innerst inne att det eg. är okänsligt och dumt, det har väl framgått av mitt resonemang el.?... Tycker jag iaf.

Och jag tycker hon visat nån som helst respekt för mina känslor nån gång vad det än gäller.

Ja, för min del är detta eg. slutdiskuterat här. Vet nu hur jag/vi ska göra, och då har jag tagit till mej av allt ni skrivit, även om jag kanske inte håller med alla men vissa.
  • Naimisen
    Augustimamman skrev 2011-12-19 18:16:18 följande:
    Snälla kan inte alla bara sluta diskutera Arbas situation? Oavsett min åsikt i det hela så börjar det bli lite drygt med den här pajkastningen i tråden. Kan vi inte försöka hålla en god stämning här istället?

Håller helt och hållet med!
  • oxle bo
    villnu skrev 2011-12-19 19:03:00 följande:
    Vad bra!
    Inser att det är jag som är gravidsnurrig.... tänkte att det var mycket längre dit.... HUR ska jag bli sen när jag ammar?!?!?!
    jag är också snurrig, måste tänka fler gånger på jobbet, jobbar på ett demenc boende delar medeciner, o ska ha kol på vänd schema mm.. hemma funkar allt än så länge
    får se om jag kommer ihåg o hämta barnen i morgon ;)
  • Hejåhå

Amningshjärnan är tusen gånger värre. När jag var som värst kunde jag inte avsluta meningarna och tappade alltid tråden när jag skulle berätta något. Hormoner är bara för härligt :)

Undra hur det blir med mig som ammar och är gravid, hehe!

• Novalina
    TantLjusgrön skrev 2011-12-19 18:39:16 följande:
    Vi har också varit på VUL nu och fick se ett litet hjärta picka! Oj så häftigt men väldigt svårt att förstå. Efter 1,5 års kamp med två missfall vågar jag nästan inte tro att det är sant.

Jag vet hur jobbigt det kan vara att höra alla runt omkring som blir gravida hela tiden, men samtidigt kan man inte skydda människor från verkligheten. Man kan dock tänka på hur man uttrycker sig för att inte såra någon i onödan.

Jag har berättat nu för alla, lite tidigt kanske 7+2 men när man sett ett hjärta är det ändå 90% chans att allt kommer gå vägen. Jag funderade först också på att göra något roligt av det i jul men kunde inte hålla mig längre :)

Grattis, va underbart!!! Solig

Roligt att höra att det dessutom är 90% chans att grav. går bra om man sett hjärtat ticka, det visste jag inte.

Har försökt komma fram till Kvinnokliniken idag, men de har haft upptaget hela dagen, jättesvårt att komma fram, och ingen telefonkö... Men har man haft mf nyss har jag hört att det är lättare att få ett VUL där. Kanske jag tar en rövare och bara åker dit nån em innan 16 då de stänger... Frågan är bara vad jag ska göra av 14 mån sonen då, eftersom vi inte berättat om grav. för nån alls än, och sambon slutar jobbet kl.17...  Är väl inte så praktiskt att ta med honom dit precis... Foten i munnen

Håller f.ö. med dej om att mkt handlar om hur man berättar saker och ting, och att man inte kan be om ursäkt och skämmas för att man är gravid, och inte kunna vissa sin glädje och tacksamhet över det bara för att det finns såna som inte har det på samma sätt. Vi har som sagt tänkt berätta det lite lågmält och säga att vi inte vill ta ut för mkt i förskott och så.

sen är ju alla graviditeter förknippade med risker och därför oro, så bara för att man är gravid så är det ingen dans på rosor hela tiden för det. Mkt som kan hända på vägen...
Svar på tråden Augustibebis 2012