• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • trossan
    tjockisbullen skrev 2012-08-27 20:08:36 följande:
    Det är ju bara en uppskattad vikt, det kan ju diffa en hel del, åt båda hållen.
    Nelson vägde 4215 gram när han föddes, jag fick igångsättning för annars hade han blivit på tok för stor han kom ju 4 veckor för tidigt i och med detta! Han har storlek 56/62 i det mesta o han väger nu 4600-4700.
    Det mesta i 56 sitter perfekt och han kan ha det mesta i 62 fast vissa 62 är grymt mkt större än andra så då blir det för stort för honom. Knepigt hur det kan va så olika med storlekarna från affär till affär.

Ett exempel är dottern som har storlek 104 på ALLT nu men häromdagen köpte jag 2pack pyjamas från HM i storlek 98 som förvisso inte direkt har ngn växtmån men hon växer ändå inte så mkt under hösten o vintern, hon har INGET annat i storlek 98 så det va väldigt konstigt! :)

Oroa dig inte hur som helst, det kommer nog gå bra!  
    Ja, jag vet att det kan diffa, får bara hoppas att det är åt rätt håll isåfall så att säga.

Det här med kläderna och storlekarna, det är själklart inte det viktigaste. Det jag är mest orolig över är ju att jag och bebis inte ska må bra av förlossningen, att jag ska spricka mitt itu och att de ska knäcka nyckelbenet på bebisen eller att den inte ska få luft.

Det var mest bara så himla plumt och dumt sagt av ultraljudstanten, det där med att lämna tillbaka kläderna.

Tänk att de satte igång dig 4 veckor tidigare.. Vad hade de uppskattat honom till då? 
  • Solrosen86
    V3ritas skrev 2012-08-27 15:05:47 följande:
    Vet inte om jag kommit ihåg att uppdatera? Men iaf så kom vår sega tös på bf +18 med igångsättning. När det väl kom igång så gick det fort, precis som med ettan. Två timmar tog det från att det kommit igång, tog ett varmt bad alldeles innan det var dags att föda som verkade göra susen, ingen annan smärtlindring. Nästan 4,2kg så det var ju inte så farligt, hade förväntar mig en 5kg klimp med all övertid :-P
    Grattis till tösen! Skönt att själva förlossningen gick snabbt och bra.
  • tjockisbullen
    trossan skrev 2012-08-27 21:18:01 följande:
    Ja, jag vet att det kan diffa, får bara hoppas att det är åt rätt håll isåfall så att säga.

Det här med kläderna och storlekarna, det är själklart inte det viktigaste. Det jag är mest orolig över är ju att jag och bebis inte ska må bra av förlossningen, att jag ska spricka mitt itu och att de ska knäcka nyckelbenet på bebisen eller att den inte ska få luft.

Det var mest bara så himla plumt och dumt sagt av ultraljudstanten, det där med att lämna tillbaka kläderna.

Tänk att de satte igång dig 4 veckor tidigare.. Vad hade de uppskattat honom till då? 
    Hmm de beräknade honom till 4230 gram i vecka 35+3, var på spec mvc där jag förklarade hur jag mådde och att jag verkligen inte är bra kandidat för ks därför satte de igång mig o han va ju nästan på pricken rätt uppskattad viktmässigt.
    Min brors sambo va gravid med nummer två som va uppskattad till 4,9 men han vägde 5,9 istället o va 62 lång, en riktig bamsig! Han kunde INTE ha 56! LOL
    Men min förlossning gick fint iaf ska du veta, jag sprack en del men bara du får bra personal som hjälper dig så kommer det nog gå fint, vet inte hur du tänker kring eda men jag ville ju ha det men nekades, hade jag varit du hade jag nog tagit det, man får ju mindre ont o blir därför mer avslappnad i kroppen vilket bör resultera i att barnet lättare kommer ut! 
    Lycka till iaf kram 
  • Husmodern

Jag har oxå köpt en hel del i 50? Vad tänkte jag med som har haft stora barn innan med :) tänkte att en tjej skulle vara mindre ??!!! :) hon kan nog ha en del från början men inte så länge då men så är det ju med bebis kläder man handlar för mkt och hinner inte använda hälften :)

Får se om uppskattningen på min tös vikt stämmer :)

• Sommaren12

Tycker storlekarna varierar väldigt från märke till märke. Selma som nu väger ca 4200 och var 51 cm lång vid fl kan fortfarande ha sina newbie kläder i stl 50. PoP verkar också rymliga, har en favoritbody där i stl 50 som hon säkert kommer kunna ha ett tag till. Kläder i stl 0-3 mån som jag köpt i NY och London i olika butiker är däremot nästintill för små. Å nån body från lindex i stl 56 är precis lagom, kommer nog bara passa veckan ut.
    Krymper det dessutom lite i tvätten så är många plagg körda direkt...

• Lindhaz

Trissande : min tös vägde 4310 g och var 54 cm lång - vi använder fortf och kommer göra ett tag till st 56! ;)

• trossan

Jahaaaaa! Det är så här det känns när det gör ont mer på riktigt!!
    Det jag kännt innan var ju bara på skoj.
    Intressant att se om det håller i sig. Inte börjat ta någon tid, bar fascinerad att det händer något. Och lite slempropp minsann tror jag. Även för mig, så här Bf+10...

Tror gårdagens chock ang förväntad storlek kanske skrämt igång något.

Och igen, alltså det är ju inte kläderna jag är orolig för med storleken på bebis, jag är rädd för att den ska vara för stor för att komma ut! Men ni är väldigt gulliga!!

• Lindhaz

Härligt ju :D jag sprack nästan inget och ja du ser siffrorna. 37 cm i huvudomfång! :) stor bebbe ;D kör hårt!

• trossan

Snittar var femte, sjätte minut sen två timmar tillbaka nu. Måtte det vara på riktigt!!!

När det kommer blodblandat slem när man går på toa- måste man ringa in då? Näe, kan vänta va?

Typiskt idiotiskt att tens o värmedyna ligger nedpackat i bilen.. Vill inte väcka sambon än..