• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Roos26

BM besök i morgon.... Hon gör hinnsvepning nr 3 om jag vill men känns lite meningslöst nu...hoppas jag öppnat mig mer nu än sist i alla fall. Fortsätter att ha massa SD å värkar men ingen bebis.... Va skönt å va borta över helgen å tänka på annat. Har dock varit helt slut idag :/ Nu kommer väl dom flästa av oss här ha bebis om ca 1 vecka va ? Beror kanske lite vart man bor när de sätter igång än om man fortsätter gå över..... Men inte långt kvar oavsett!! Känner att de är skönt att hösten smyger sig på nu när man snart har en liten:)

• godisbit
    Roos26 skrev 2012-09-03 18:28:45 följande:
    BM besök i morgon.... Hon gör hinnsvepning nr 3 om jag vill men känns lite meningslöst nu...hoppas jag öppnat mig mer nu än sist i alla fall. Fortsätter att ha massa SD å värkar men ingen bebis.... Va skönt å va borta över helgen å tänka på annat. Har dock varit helt slut idag :/ Nu kommer väl dom flästa av oss här ha bebis om ca 1 vecka va ? Beror kanske lite vart man bor när de sätter igång än om man fortsätter gå över..... Men inte långt kvar oavsett!! Känner att de är skönt att hösten smyger sig på nu när man snart har en liten:)
    Frågade bm idag om hur länge de låter en gå över.... och i mitt fall är det till den 20/9 (har bf på onsdag) innan igångsättning kommer på tal! Hoppas verkligen att det startar av sig självt innan dess.
  • Roos26

Godisbit: vart bor du? Har oxå BF på ons:) dock kommer jag få bedömning för igångsättning vid 41+o pgr av min dotter var så stor. Ovanliga fall var de 42+ 0 i Gbg sa de.

• RockTheRebell

Intressant tvist där Svipp! Min cykel var 33-34 dagar, men äl till mens samma som en "normal". Vet inte om det spelar roll då när det är vanligare att det är mellan mens och ÄL som de längsta variationerna är och oftast kanske 2 dagars digg på ÄL till mens. T.ex hade jag ju samma realistiskt sett lika långt från äl till + som du, men inte från mens till äl. Snurrar säkert något hemskt här.. hehe ;) så när vi nu typ hade samma äl +/-1dag så vore det rätt lustigt om båda gått över och får till tors/fre nu då. När jag räknar räknar jag från "riktiga" bf till det datumet som är samma som befruktningsdatumet, - 3 månader, men + ett år haha jisses vad det låter krångligt att skrivförklara. Det förklarar givetvis inte varför andra får tidigare eller senare än nu till exempel mitt bf mellan 28 aug - 7 sept. Men får jag till fredag ska jag ansöka om ett patent på relativitetsteori nr 2 ;) Fast jag är ju tacksam för 28bf'et när det gäller igångsättning. Annars skulle det ju "aldrig" bli av..

Mamma 070912: Än tror jag inte på nån fl innan klockan 11 imorgon. Men vi kan ju höras halv 11 för säkerhetsskull om definitivt fika då vi inte verkar ha så långt nån? =)  

• godisbit
    Roos26 skrev 2012-09-03 20:05:10 följande:
    Godisbit: vart bor du? Har oxå BF på ons:) dock kommer jag få bedömning för igångsättning vid 41+o pgr av min dotter var så stor. Ovanliga fall var de 42+ 0 i Gbg sa de.
    bor i stockholm... bm uttryckte det som att man vill ge kroppen en ordentlig chans att starta förlossningen av sig själv
  • Roos26

Godisbit: Sorry!! såg nu att jag skrev fel, ska inte stå ovanliga fall utan i vanliga fall v 42+0 .....:P

• godisbit
    Roos26 skrev 2012-09-03 23:24:31 följande:
    Godisbit: Sorry!! såg nu att jag skrev fel, ska inte stå ovanliga fall utan i vanliga fall v 42+0 .....:P
    ja då är det samma som här iaf =)
  • sowe81

Har en del att läsa ikapp nu, då jag senaste dagarna bortprioriterat denna tråd o istället myst med bäbis.

Den 29/8 kl22.26 föddes vår lilla Inez på 40+5. 51 cm och 3030g.

Började med småvärkar kvällen inne och hade kanske 4-5 under natten som jag kände av. Under dagen fram till ca 17 hade jag värkar dom kom allt tätare men de gjorde inte direkt ont, gick enkelt att andas igenom dem. När de började göra ont var det ca 9 min mellan, ställde mig i duschen och efter 30 min satte jag på
    TENS. Var hemma o kollade på tv och vid 20.30 började jag må illa och vi insåg att det kanske var dags. Ringde bb om sa att illamående var positivt o att vi skulle vänta in 3 värkar på 10 mon. Tog ca 20 min till sen åkte vi.
    21.15 kom vi in, öppen 7cm. Hjärtljuden gick ner när jag låg på rygg så de tog hinnorna och satte skalpelektrod på bäbis.
    Värkarna blev då sjukt mkt mer intensiva.
    Tog lustgas (som var 50:50 med syrgas). Hjälpte lite, men mest att det var skönt att fokusera på nåt. Började trycka på rätt så fort, BM kollade o jag var öppen 10. Gick krysta ca 4-5 ggr sen var hon ute. Födde stående på knä lutandes mot sänggaveln.
    Hon föddes 1h o 10 min efter vi kom till bb. Jag är supernöjd med förlossningen.
    Sprack jättelite, 3 stygn på höger blygdläpp.
    De fick dock hjälpa till med efterbörden, massera magen 2 ggr och tömma blåsan, fick 1 liter dropp och en extra cytosonin(stavning?) spruta. Tappade 1,1 liter blod.
    Fick lämna bb och åka till patienthotellet ca kl 04.

Hela upplevelsen var helt fantastisk, hade aldrig kunna drömma om att det skulle gå så smidigt.

Nu myser vi hemma med vår skatt :)

Blev långt, förlåt. Ska försöka läsa ikapp under dagen.

Grattis alla som fått dina små och ni som fortfarande väntar har nåt fantastiskt att se fram mot, värd alla väntan i världen!