• Hejåhå

Augustibebis 2012

Mijja: hur gick det med blödningarna?

• Hejåhå

Mijja: så bra att allt såg bra ut. Vad gjorde de för kontroller?
    Jag har haft blödningar vid tre tillfällen, lite i trosan och på pappret när jag torkat mig, kanske en färsk droppe.
    Hur mycket blödde det för dig och hade du smärtsam sammandragning?

Jag åkte aldrig in till FL eftersom blödningarna inte var så rikliga, men ska på UL imorgon för att se om moderkakan hamnat knasigt och samtidigt göra ett TUL.

• Hejåhå

Var på TUL idag för kontroll av moderkakan pga blödningarna. Moderkakan är bra placerad och intakt och bebis har bänt sig med huvudet så långt ner det går. Blev väldigt glad över dessa två goda nyheter tills han började plocka in alla måtten i datorn. +26% i beräknad vikt!!! Han väger 2,4 istället för 1,9 kg så det kommer antagligen bli fler TUL och även glukosbelastning.
    Jag, som i ena sekunden blev överlycklig att få veta att huvudet var nedåt och därmed möjliggöra en vaginal förlossning, får veta att det kommer bli en 5 kilos monsterbebis.
    Skita ut ett kylskåp på tvären?

Jag fick dessutom göra både vaginalt och abdominellt UL. Hade ju varit kul att veta att jag skulle upp i gynstolen innan besöket. Då hade jag åtminstone sett till att ha mer väldoftande fötter. Sen såg jag att jag hade ett skitigt plåster på låret. Stackars gynekologer vad de får stå ut med!

• Hejåhå

Läkaren sa att skallmåttet och lårbenet var normalt för åldern. Det var bukmåttet som var stort. Han sa att han skulle ha tagit medelvärdet av tre mätningar, nu tog han bara det bukmått han mätte.
    Egentligen kanske jag skulle stått på mig och hoppat upp på britsen igen för att verifiera resultatet. Men eftersom huvudsyftet var kontroll av moderkakan så kändes det inte som någon vits och nu blir det istället ett till TUL om några veckor.

• Hejåhå
    anneh skrev 2012-06-19 08:58:44 följande:
    Hejåhå: vilken vecka är du i?
    Jag var nämligen på TUL nyss, är i v 33+4, och fick veta att vikten nu låg på 2,4.. Tänkte om man ska börja oroa sig för monsterbebis :)

31+4 var jag igår, så din bebis vikt var nog mer mot det normala.
  • Hejåhå
    Roos26 skrev 2012-06-19 08:29:48 följande:
    Tyvärr e de så att de är lite skillnad att föda ett barn som väger mer.

När läkaren sa att det inte är så stor skillnad att föda ett stort barn och ett normalt barn tänkte jag "jaha, hur många barn har du skitit ut då". Tungan ute
  • Hejåhå
    mammsen skrev 2012-06-19 10:44:42 följande:
    Hejåhå - Men om han ligger med huvudet fixerat och så långt ner så kommer det ju bli en del press på tappen redan :) Min dotter vände sig med huvudet ned ganska tidigt men var "ruckbar" fram till några timmar innan hon föddes! Så det är ju ett toppentecken! Bebis snart kanske ;) By the way så är det ju huvudet och axlarna som kan vara lite jobbiga att föda ut, det andra är ju lixom mjukt och pressas undan/ihop, så jag tycker inte du ska känna dig orolig för att föda vaginalt, mätte han bara magen en gång så beror det ju väldigt på hur bebisen låg just då, men skönt med ett ertra TUL :)

Roos26 - Kan man inte få bli igångsatt i typ v 37/38 av de anledningarna? Om du nu vill föda normalt men inte vara med om riskerna ett så stort barn innebär, jag är ju inte så mycket för medicinska ingrepp som alla nog märkt, men jag hade nog propsat på en igångsättning hellre än kejsarsnitt eller "kylskåp på tvären" varianten tror jag. Det ska ju vara det alternativet som du känner dig tryggast med, det är antagligen det som kommer att fungera minst påfrestande för dig och ditt barn :)
    Eftersom huvudet inte fyller bäckenet så är det fortfarande ruckbart, men det var häftigt att se på ultraljudet. Jag gjorde ett vaginalt ultraljud och då visade läkaren tappen och hur nära den var bebisens huvud. Det gick liksom inte komma längre ner. 

Jag frågade läkaren om man normalt sett blir igångsatt när man har konstaterat att barnet är stort. Enligt honom så gör man inte det generellt eftersom livmodern jobbar bäst "när den är redo". Det kändes som ett sunt tänk tycker jag, men naturligtvis blir man extra oroad att gå över tiden om man vet att det är en dunderklump där inne.  
  • Hejåhå
    mammsen skrev 2012-06-19 13:55:20 följande:
    En fråga till er som får TUL, jag ligger innom de normala gränserna men i princip längst upp på kurvan, borde inte min bm erbjuta TUL? eller ligger ni alla som fått det över själva normalvärderna?

Jag gjorde ett TUL eftersom de skulle kolla moderkakan pga mina blödningar. Jag tror de remitterar ett TUL per automatik efter en viss vecka. Men det är väl som allt annat. Propsar man tillräckligt mycket och är tjatig så kanske man kan prata sig till ett extra UL.
  • Hejåhå
    Karo77 skrev 2012-06-19 13:59:58 följande:
    Ja verkligen harligt men jag ar lite orolig over att han kommer tidigare .... Min forsta son hade ocksa BF 15/08 och kom helt fardigbakad den 15/07. graviditeten ser précis Lika ut som forsta gangen(barnetsstorlek)... Det behover inte betyda nat men man Blir val lite nojjig. Jag far ju absolut inte komma in i "varkarbetet" pga. Mitt ryggproblem och mitt Arr i livmodern fran forra KS som ar for tunt.

Jag är också snittat sedan innan, ett barn. Hur vet du att ditt ärr är för tunt? Jag har nojjat lite över det eftersom det ibland känns som att det ömmar på en viss punkt, precis som att man får en spark på livmoder-ärret.
  • Hejåhå

Karo77: vart känner du ditt ärr? Jag tror mitt ärr sitter några cm upp och till höger, som om de gått lite omlott i lagren in.
    Ovanför bikinisnittet på huden upp en bit mig naveln har jag ingen känsel i huden på ett område ca 10 x 10 cm. Kan sticka med en nål utan att känna det i yttersta hudlagret.

Svar på tråden Augustibebis 2012