• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • AnnaSv

Åh nu fick jag ännu en anledning till att äta ananas!! Få igång min tröga mage! Det där med att sätta igång förlossningen tror jag inte på speciellt inte innan bebis är redo :)

• Naimisen

Allt blev väldigt konstigt helt plötsligt, en barndomsvän, en av de personer jag hängde med när vi var föräldralediga sist och en av dom jag kände mkt stöd ifrån under min graviditet får reda på att jag är gravid här på fl, och jag får reda på att hon fått MF och egentligen skulle fått barn igen strax efter mig.
    Knepig situation, känner verkligen med henne.
    Känns lite olustigt att skriva just nu om ens egen graviditet.

• Novalina
    Ari Gold skrev 2012-01-04 09:39:14 följande:
    Han tycker det är OK så länge jag bara köper och säljer dem (vi har en lada så jag behöver ju inte lagra dem inne precis). 

Men jag brukar prova dem ett tag också särskilt när det är modeller jag inte känner till så bra...och det blev han galen på senast. Att när han skulle ut med ungen visste han aldrig vilken vagn som var vår. Så jag har lovat att hålla mig till en vagn privat den här gången...fast det blir nog snarare 2-3
    Wow, vilken fantastiskt affärskvinna du är!! Smart idé att tjäna pengar på att handla med beg. vagnar!

Själv skulle jag dock ej få plats för dem - men det är en annan sak. Har du några bra tips??
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Marmite skrev 2012-01-04 10:25:12 följande:

Vagnproffs Ari, vilken koll du har! Vilken tillgång för oss rookies! Får man fråga vad du tycker om Kronan..? Den tycker jag är väldigt fin... Min kravspec är helst röd :), 4 ordentliga hjul, och kunna ha barnet mot mig även i sittvagn...

Instämmer!!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    sommar83 skrev 2012-01-04 12:56:32 följande:
    Samma här! Visst är det härligt att tiden inte står still (el iaf kännas så :p)
    På inskrivningen ville min bm gå efter mitt missfall, så enl henne går jag in i v 15 idag, vilket ja absolut inte gör! Men hon tyckte det var bättre att betsälla RUL efter det så vet vi. Bättre göra ett till än att göra ett och det blir för sent. Jag tyckte det lät jättebra eftersom jag verkligen har velat gjort VUL ända sen jag fick plus, men här får man inte hjälp med sånt, inte ens om man betalar för det som i sthlm tex. Så jag fortsätter räkna efter min vecka och ser det som ett plus att jag får ett till ul.
    Har du inte haft en vanlig mens efter missfallet?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    SälenCia skrev 2012-01-04 13:39:45 följande:
    Min bästa vän hade inga symptom förrän i vecka 17 och då blev det foglossning. Hade hennes mens inte uteblivit så hade hon knappt vetat att hon var gravid. Det stillar säkert inte din oro överhuvudtaget dock...
    Hela min graviditetet med sonen hade jag varken ont nånstans eller illamående, mådde som vanligt hela tiden i princip - fast såklart att den allt större magen gjorde sej påmind på olika sätt då. . Ändå gick jag ända till v.42+0.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Augustimamman skrev 2012-01-04 15:56:49 följande:
    Nyköpingsbo: är det angel sound du använder? Vet inte så mycket om det, var kan man köpa det? Är det bra att använda den så ofta? Tyckte jag snappade upp här i tråden att det inte var bra. Ska på vul imorgon (8+5) sen blir det ju inget förrän rul. Skulle vilja höra hjärtat efter den magiska gränsen v 12. Hade varit skönt...
    Jag har en Angelsound, och den ska man inte använda förrän allra tidigast i .v18, och då bara ytterst sällan. Detta har alla bm och de på KK sagt till mej då jag frågat.

Är skillnad på den apparat som bm själv använder för att lyssna på hjärtljuden, det är inte samma slags metod.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • oxle bo

Hur använder man Angelsound ultraljudsmonitor?

Det har blivit allt vanligare att man under graviditeten skaffar sig en ultraljudsmonitor för hemmabruk, för att i hemmets lugna vrå kunna lyssna på bebisens hjärtljud. Det är dock inte alltid så enkelt att lyckas, och det är vanligt att man gör fel, eller helt enkelt har för höga förväntningar på vad man kan höra med en apparat för hemmabruk.

Därför bestämde vi att lista några tips och råd som framkommit från våra medlemmar. Dessa tips gäller i första hand modellen "Angelsound", men kan säkert tillämpas även på andra modeller som förekommer i handlen, som tillexempel Angel Talk baby doppler.

Praktiska tips

Förvänta dig inte att kunna höra bebisen alltför tidigt i graviditeten. Det kan vara svårt att höra något före vecka 11-12, eller för vissa t.o.m. inte förrän vecka 13-15.

Börja leta lågt på magen om du är i tidig graviditet. Börja strax ovanför blygdbenet och leta dig långsamt uppåt, samtidigt som du söker ut mot sidorna.

Du behöver någon form av kontaktmedia. Vissa har haft framgång med vanlig vaselin, hudlotion eller olivolja. Vill man så kan man också köpa Ultraljudsgel från fackhandeln (vi kan dock inte säga om detta ger bättre resultat).

Tidigt i gravidteten är hjärtljudet från bebisen väldigt svagt- tänk på att använda maxvolym på apparaten.

Du kan skilja bebisens hjärta från ditt eget genom att lyssna på hur snabbt hjärtat slår. Bebisens hjärta slår oftast mer är 140 slag i minuten (c:a 2 slag per sekund), medan din egen puls är betyligt lägre.

Hör du ett "swoschande" pulserande ljud så är det förmodligen navelsträngen.

Långt ut på kanterna av nederdelen av magen finns stora kroppspulsådror, så där är ingen bra plats att lyssna efter bebisen.

ha tålamod - det kan ta tid att hitta bebisen.

Drabbas inte av panik om du inte hittar den - även erfarna barnmorskor kan ha svårt att hitta bebisens hjärtljud så sent som i tredje trimestern.

Lycka till med din Angelsound eller Angel Talk, och skriv gärna dina egna tips och erfarenheter i kommentarsrutan nedan.

Observera att ultraljud annat än på medicinsk indikation ej rekommenderas av läkare. Inga negativa hälsoeffekter på fostret har kunnat påvisas, men området är bristfälligt utforskat.

• Gulli

Nån som har erfarenhet av bruna flytningar?
    Jag är i vecka 7+5.
    Var på vul 7+3 och fick då se hjärtat. Nu är jag så orolig :(
    Vet att man kan få bruna flytningar och blödningar men det känns inte bra.

Tips någon?

• ErikaJohanna

Jag är oxå i v.7 och har små bruna flytningar.. Inte mkt alls, bara så det kommer lite på papperet ett par ggr om dagen. Frågade BM när jag var in på hälsosamtalet i måndags, hon sa att jag skulle höra ev mej om det blev mer rött och rikligare!

Svar på tråden Augustibebis 2012