• Novalina

Augustibebis 2012

Naimis skrev 2012-02-08 08:04:00 följande:
    Hej tjejer! Nu har jag massor att läsa ikapp.
    Kom hem igår kväll efter 3 roliga dagar i Sälen. Nu är jag sliten och har träningsvärk i hela kroppen efter all åkning och lite för få timmars sömn.
    Men vi har haft fruktansvärt roligt, ingen som uppmärksammat min dåliga alkoholkonsumtion, då jag hållt mig till ölen jag tog med och sedan drinkar utan alkohol.

Ser att ni diskuterar amning och ks.
    Amningen för mig kändes mest som ett ont måste som jag kämpade mig igenom i nästan 9 månader. Tycker precis som någon annan sa att de var otroligt jobbigt att mina bröst inte längre var min egendom alls längre.
    KS har jag ingen erfarenhet av och vill helst inte ha någon heller. Tror att om allt funkar som de ska så är de bäst för både mamman och bebisen att allt är så normalt som de bara går.
    Men skulle något gå snett och de är den enda utvägen så skulle jag ju självklart inte sätta mig emot.
    Impad av hur du lyckats dölja den alkoholfria drycken!!

Såg de inte vad du drack för nån öl och att du inte hade nån alkohol i drinken alltså?

Varför vill du inte tala om grav. för arb.kamraterna förresten? Drömmer
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    TheMaraja skrev 2012-02-08 08:07:50 följande:
    Novalina: ja dom skär upp livmodern när dom snittar, det är ju i den barnet ligger. För mig blev det akutsnitt sist men har inte hört något om att livmodern lättare kan spricka sen . Min bm sa bara på efterkontrollen att man helst skulle vänta ett år så den hann läka ordentligt.

Jag ammade i 14 mån. Inte alls vad jag tänkt men dottern vägrade flaskan. Kanske var jag inte påstridig nog eftersom amningen fungerade men jag minns att det kändes som ett fängelse efter ett tag då hon skulle sitta fast i mig dygnet runt. Känns illa att säga så men för mig var det jobbigt för det var verkligen hela tiden de första 6 månaderna. Den här gången ska jag försöka mer med flaskan så att pappa kan hjälpa till ibland
    Hahaha, det tänkte jag faktiskt inte på du!! Skrattande Tungan ute Såklart de ju måste snitta livmodern!! Drömmer

Vad menas med helst minst 1 år? Att man helst inte ska föda barn naturligt 1 år efter ett snitt, eller helst inte bli gravid inom 1 år efetr ett snitt?...

Jag är väldigt impad av att du lyckades amma så länge. Jag hae gärna delammat sonen längre, men han ratade ju boobisarna helt efter ca 5 mån. Va som sagt inte så kul att bli ratad på så vis, men men, inte mkt att göra nåt åt. Sen när jag försökte småamma han iaf, så tittade han på bröstet med typ yttrycket "Vad är detta??!"
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Ellenbmt skrev 2012-02-08 08:13:42 följande:
    Maraja- jag tror bara det kan vara bristrisk om de korssnittat livmodern samt om man får för tätt eller tvillingar. Och de brukar ju ha en under uppsikt om man har risk för detta. (har en vän som korssnittades i akut ks.)
    Men hur vet man om de korssnittat livmodern då?... Sånt har jag inte fått nån som helst info om... Foten i munnen
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-08 08:16:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Innan jag födde sonen trodde jag att jag kanske inte skulle kunna amma för jag kunde inte trycka ut en droppe ens men sen kom det bara igång av sig självt direkt, jag gjorde inget speciellt och han gick upp som han skulle. Var lite jobbigt de första dagarna då mjölken rann till för det gjorde ont i brösten men det tror jag inte man kommer ifrån. Hade även något litet sår i början men det läkte med amningsnapp. Jag ammade 5 månader men sen fick han tänder och bet mig så det funkade inte längre. Lillan ammade jag ett år. Det enda jag inte kan förstå är mammor som har bestämt sig innan första barnet för att inte amma. Försöker man och det inte funkar så är det en helt annan sak.
    OK, på så vis.

Jag hålelr med dej ang. mammor som bestämt sej för att inte amma innan de ens testat...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    A R skrev 2012-02-08 08:19:25 följande:
    Usch, i morse kom det blod igen. Mycket mindre än förra gången men jag blir så orolig Gråter.
    Jag ska ringa till blödningsmottagningen och se om jag kan få komma dit.

Hoppas det inte är nån fara... Skäms

Vad är blödningsmottagningen förresten?... Finns inte där jag bor tror jag.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-08 09:35:57 följande:
    Jag vet inte men jag väljer att tänka att jag inte kan vara mer säker än så här på att det ska gå vägen. Har aldrig hört nån exakt statistik efter v 13. Tror det är ganska ovanligt faktiskt. Tänk på att de historier man hör om missfall efter v 13 antagligen bara är en uns jämfört med alla graviditeter som gått bra. 
    Försök att tänka positivt, om man vill så går det faktiskt att styra sina tankar åt rätt håll. Och haka inte upp dig på ifall du inte hittar hjärtljudet de närmsta veckorna med ditt angelsound.
    Själv har jag valt att inte köpa ett angelsound trots att jag verkligen ville ha ett, skulle man inte hitta (vilket är väldigt vanligt trots att bebisen lever) så skulle jag få panik.  
    Ang. Angelsound så kan det va svårt att lyssna på hjärtat innan ca v.20 just pga att det är så litet och kan va svårt att hitta rätt. Men sen går det liksom inte att missa. Drömmer
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    FruFoxy skrev 2012-02-08 10:27:17 följande:
    Novalina:
    Det är ju i livmodern barnet ligger i, hur ska de annars få ut den om de inte skär i livmodern??
    Jag vet inte exakt varför som jag skrev, men det är nog bara att googla på  

Det som jag upplevde negativt med snittet var först och främst att förlossningen inte gick så som jag hade tänkt. Det värsta man kan göra är att måla upp en drömförlossning och det felet hade jag gjort. Så när det inte blev som jag trodde blev jag så sviken på mig själv. Tyckte jag var så värdelös. Nu var det inte mitt fel då min tjej låg i pannbjudning och därför inte kom ut av sig själv, men det hindrade inte mig att tycka det var botten.
    Jag är en väldigt smärtkänslig person och smärtan efter snittet var inte att hurra för. Personalen på BB gjorde inte saken bättre då de vägrade lyssna på mig -en nybliven förälder som var nyss fyllda 21 år. För, vad visste jag? Tydligen ingenting. Tsss.
    Så summan av hela upplevelsen blev en katastrof för min egen del. Snittet i sig var väl inte så hemskt men allt annat runt omkring var inte riktigt min grej. 

Hehe, jag vet - det va väl inte så värst genomtänkt av mej, för såklart bebisen ligger i livmodern, och då blir den ju xå snittad. Hade inte tänkt på det inann bara. Bebisen ligger ju inte direkt bara i magen och simmar runt fritt precis.

Tråkigt att du upplevde bemötandet så neg., oproffsigt av personalen på BB tycker jag. De ska ju möta en med respekt och så... Själv va jag flera dgr på förlossninsavd. innan pga en massa igångsättningsförsök, och tyckte personalen där va mkt mer empatisk och goare än de på BB. Kan inte säga att de va direkt dåligt på BB, bara inte lika underbara och inkännande som de på förlossningen, va stor skillnad faktiskt.

Min son låg med ansiktet uppåt och därför kom inte förlossningen igång, han kom inte tillräckligt långt fram helt enkelt.
    Är det detsamma som pannbjudning eller?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Diorali skrev 2012-02-08 11:49:36 följande:
    Har inte skrivit så mycket här men drar mig ändå ut tråden då det blev bekräftat missfall idag i v.11+0. Fostret hade slutat växa redan i v.6  

Stor kram och lycka till alla ni andra!  
    Ledsen för din skull... Skäms Jobbigt när det gått så länge då dessutom...

((Styrkekram)) Hjärta
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Ellenbmt skrev 2012-02-08 12:15:41 följande:
    Det var en bebis i magen. Herregud vad jag grinade. Så skönt. Tack för allt stöd. Nu jäklar ska jag vara gravid på allvar :)
    Underbart!!!!!!!! Grattis!!!!!!!! Solig {#emotions_dlg.flower}
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Tesdy skrev 2012-02-08 12:30:52 följande:
    Fy vad tråkigt. Skickar styrkekramar till dig!
    Jag var 20 når mitt första gråa hår kom, utan att vara gravid. Idag vid 36 så måste jag färga håret ofta för att dölja dom.
    Jag fyller oxå 36 i år, men har inte sett nåt grått strå än faktiskt... Fast jag färgar håret ibalnd iaf.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012