fru Elle skrev 2012-02-07 13:33:44 följande:
Är det någon mer än jag som har börjat tänka på förlossningen? Är kanske lite konstigt att redan börja tänka på det i vecka 15. Men jag har börjat fundera allt mer på detta. Att de har varit debattartiklar om nedskärningar i förlossningsvården här i Göteborg har säkert gjort sitt till. Man kommer i år att stänga förlossningsrum och minska vårdplatserna på BB på Östra i Göteborg. Sen min första förlossning 2008 så har det varit så att det blir fullt på förlossningarna Östra i Göteborg och på Mölndals sjukhus. De informerar om att man kan bli hänvisad till andra sjukhus och jag vet flera som har blivit det. Då blir man hänvisad till andra sjukhus som ligger ca en timme bort, NÄL, Borås eller Varberg. Men de har gjort beräkningar att det kommer att födas färre barn i år och därför görs dessa nedskärningar.
Har två ganska snabba förlossningar i bagaget och är ganska övertygad att inte hinna in till sjukhuset om vi blir hänvisade till ett sjukhus en timme bort. Sista förlossningen tog 1 timme och 40 min från första värk, vi åkte in efter tre värkar och sonen är född 20 min efter att vi kom in till sjukhuset. De första värkarna kom var 10:e minut. Som tur var hade vi en barnvakt som sov över, annars hade vi inte kunnat åka in så snabbt.
Går ju inte att ha barnvakt boende hos sig i flera veckor. Förra gången sa de på förlossningen att man inte ska behöva vänta in barnvakt och riskera att föda hemma. Att man fick ta med sig barnen till förlossningen och så löste de det innan barnvakten var på plats. Men det känns inte bra att behöva släpa barnen med sig dit. Skulle nog vilja få en planerad igångsättning när kroppen är redo, att det räcker att de tar hål på hinnorna. För då är man inne på förlossningen och man hinner ordna så att barnen har barnvakt när man ska in till förlossningen.
Är det någon här som har haft en planerad igångsättning?
Med sonen i magen fick jag va flera dgr och sova på förlossningen för en massa igångsättningsförsök 8hade inte en enda värk som kändes), som sen avslutades i akutsnitt i v.42+0. Det läkte fort och allt gick bra.
Jag funderar nu på om jag vill göra planerat snitt igen, eller vanlig förlossning...
Har hört att livmodern kan brista vid vanlig förlossning om man tidigare är snittad, det låter ju inte så kul precis....

Är säkert liten risk, men iaf...