• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Lullaby

Jag är gärna med på lite förlossning2012 pepp! Brukade träna 3 ggr vecka varierat bodypump, zumba, core ja alla möjliga ledda pass och nån gång egen gymträning. Men sen plusset har det blivit 1 ggr varannan vecka kanske. Vart så trött! Men fått med sambon på lite promenad på helgerna det tycker även han är gott.

Vart lite orolig för inte känna nåt typ i magen och avtagande "smärta" i brösten så sa det till mamma och hon sa att jag var den enda jobbiga graviditeten när hon spydde i 3 månader. Men brorsan och syrran märkte hon av förlossningen ;) Så hopppas det är så och inget illa..

• Augustimamman
    Stövelkatten skrev 2012-01-18 10:13:41 följande:
    Jag är med! Kör ju 1-2 gravidpilatespass om dagen. (a´10 min) Jättebra utformat för att träna inför förlossning osv.
    I love it!

Jag trivs jättebra på mitt nya uppdrag, sitte och pillar med Excel-listor hela dagarna. Och har ett eget litet kontor! :D

Min mage är superfin just nu, men folk påpekar hela tiden hur stor jag är. :( Det får mig att känna mig rätt tjock. Speciellt när folk hälsar "Hej Tjockis!" och petar på magen och säger att det nog är fler där inne osv. Är väl inte allmänt gods bara för att min mage är stor. :( Igår grinade jag lite i smyg för att jag är så tjock. hej och hå, va töntig man kan bli av hormoner. :D Uppdaterar bildtråden med magen på jobbet. :)

Förresten, jag kom inte in på FL alls igår! Kändes jobbigt att inte hinna läsa vad ni skrev. ;)
    Jag kom inte heller in på FL igår! Trodde det va min dator som blivit knäpp...

Men när de säger att du är stor är det nog som en komplimang. Ingen kan ju tycka annat än att din mage är fantastisk liksom! Jag är själv pissigt avis haha! Vill med få bebismagen nu, eller mja, skulle iofs kunna vänta tre veckor så jag hinner berätta för alla enligt planerna INNAN magen avslöjar mig... 
  • Stövelkatten
    Augustimamman skrev 2012-01-18 10:47:11 följande:
    Jag kom inte heller in på FL igår! Trodde det va min dator som blivit knäpp...

Men när de säger att du är stor är det nog som en komplimang. Ingen kan ju tycka annat än att din mage är fantastisk liksom! Jag är själv pissigt avis haha! Vill med få bebismagen nu, eller mja, skulle iofs kunna vänta tre veckor så jag hinner berätta för alla enligt planerna INNAN magen avslöjar mig... 
    Haha, tack! Det kan nog stämma att det är menat positivt, men man behöver ju inte i sånt fall använda ordet "tjock". :S
    Men dina komplimanger värmer! :)

Ja, det är ju just det. Det undgår ju ingen att jag är gravid, och ibland vore det ju roligt att få BERÄTTA och inte bara visa folk. ;)
  • babyhummingbird

Vi kommer kolla könet (om man ser något, inte säkert ju!).. Skulle det sen visa dig vara fel.. Får jag väl ta fram en gammal balja och färga kläderna :)
    Köpte en bra bok med pilates för gravida nu i mellandagsrean.. Har även kollat ut en pilatesboll som skall inhandlas! Annars blir det mest promenader med hunden nu (och det räcker gott och väl efter att ha jobbat hela dagen.. Efter snart fyra års heltidsarbete ska det bli gudomligt skönt med mammaledighet!!

• MrsTM
    lovisen01 skrev 2012-01-18 09:01:00 följande:
    Jag har en fråga till er som tränar. Jag brukade träna 3 ggr i veckan, men nu orkar jag bara med 2ggr. Var på aerobic igår, och jag orkar inget! Hade bra kondis innan jag blev gravid, blir så arg på mig själv när jag inte orkar ta i som jag brukar på träningen. Jag vet ju att man inte orkar lika mycket när man är gravid, men hur mycket ska man orka? Känns inte som att det är lönt att gå och träna när jag ändå inte kan ta i, om ni förstår vad jag menar? Men det kanske är bra att bara röra sig, även om jag får ta det lugnt?

Kan ni andra träna som innan ni blev gravida?  
    Jag känner igen mig i det du skriver! Jag körde 6-9 km löpning per pass, och ganska tung styrketräning innan jag blev gravid. Nu kan jag glömma att orka jogga! Har gått över till power walk i minst en timme 1 gång i veckan, känns väldigt bra faktiskt. Kompletterar med lite lättare styrkeövningar (särskilt ryggen och benen har ett stort behov av styrketräning) och smidighetsträning ibland, som yoga eller pilates. Känner mig nöjd med upplägget! Dans funkar OK också, gillar särskilt Zumba, men det kommer jag nog inte orka så länge till. Två pass i veckan är precis lagom, det säger även barnmorskan!

Om snön kommer nån gång ska jag köra lätta längdskidpass och till våren tänker jag cykla. Simning är ju också bra när man är gravid, synd bara att jag ogillar badhus...! ;)

Lycka till, ta det lugnt och försök acceptera att kroppen är annorlunda nu när man väntar barn. 
  • Stövelkatten
    babyhummingbird skrev 2012-01-18 11:07:14 följande:
    Vi kommer kolla könet (om man ser något, inte säkert ju!).. Skulle det sen visa dig vara fel.. Får jag väl ta fram en gammal balja och färga kläderna :)
    Köpte en bra bok med pilates för gravida nu i mellandagsrean.. Har även kollat ut en pilatesboll som skall inhandlas! Annars blir det mest promenader med hunden nu (och det räcker gott och väl efter att ha jobbat hela dagen.. Efter snart fyra års heltidsarbete ska det bli gudomligt skönt med mammaledighet!!
    Vi vill också veta könet. Kommer boka könsUL ifall det inte syns på RUL. Det känns viktigt denna gången att förbereda sig. Och (vem var det som skrev det, Ari Gold?) jag vill inte ligga där med min nya bebis och tänka "Åååkej, en XXX, det går nog bra det med, men..." för visst har man en önskan. Men som sagt, ungen blir ju inte mindre älskad för det!
    Det är dessutom väldigt höga förhoppningar i släkten, och jag vill gärna INTE höra kommentarer om det när bebisen redan är född. Hellre då att de också får förbereda sig mentalt.
  • MrsTM
    Ellenbmt skrev 2012-01-17 16:08:19 följande:
    Idag skrev jag in mig. Fick inte ett endaste tecken från någon bebis. Här får man inget se/höra/veta förän i v 24!!! Fy fan!! Ska jag gå runt utan å ens få höra hjärtjud i 10 veckor till och mer?!
    Oj vad märkligt! Jag begärde ett vaginalt ultraljud i vecka 10 eftersom jag var orolig. Det var inga problem alls, går hos landstingets MVC i Göteborg.

Annars borde du väl åtminstone få gå på rutin-ultraljud i vecka 18-19 ungefär? Om inte tycker jag du ska begära att få komma på ultraljud så snart som möjligt, klart att man vill veta tidigt att bebisen lever och trivs!
  • annika81

Tack för alla välkomnanden!

Inskrivningsamtalet i går gick bra. Nu måste vi vänta till v 18 innan det blir UL.Tycker det är sent.  Vilken vecka får ni göra UL i ?

Angående träning försökte jag springa innan jag visste om att jag var gravid, och blev spyfärdig då jag ansträngde mig, så tror man får lyssna på sin kropp och anpassa träningen därefter. Powerwalks och vattengympa kommer jag köra på. Och ev lugn löpning då jag går i uppförsbackarna osv. 

Jag har börjat spana på barnvagnar, men inser att man bör vänta till efter UL i alla fall, vem vet man måste kanske köpa tvillingvagn?!

• annika81

Förresten är det i v 12 man kan slappna av lite eller är det i 12+6? Tycker man fått lite olika besked?!?!

• MrsTM
    annika81 skrev 2012-01-18 11:22:43 följande:
    Förresten är det i v 12 man kan slappna av lite eller är det i 12+6? Tycker man fått lite olika besked?!?!
    Jag har hört 12+6. Tror att det flesta får gå på RUL i vecka 18-19 så det är nog inget ovanligt.
Svar på tråden Augustibebis 2012