• mammsen

Augustibebis 2012

Makkinje - Ja det kan ju vara på g, med första barnet var ju dottern ute efter 2 dygn från att slemproppen gick, men denna gången har det lossnat lite då och då i flera veckor. Så det är så svårt att säga! Håller tummarna!

7:ehimlen - Tror inte varken du eller frugan behöver oroa er för att slemproppen ska lossna i sängen. Det är nog ovanligt och det kommer ju sällen mycket på samma gång förutom om man sitter och trycker på toan lixom.. Eller man ska väll aldrig säga aldrig. men jag hade nog snarare oroat mig för vattenavgång isåntfall. Genom en bäddmadrass kommer nog knappast slemproppen igenom tror jag ;)

Sommaren12 - Klocka värken från starterna på värkarna. Altså från den första värken startar tills nästa värk startar. Annars kan man ju räkna hur länge pauserna är men då får man ju förklara det för förlossningen när man ringer :) Hur man än räknar så brukar så kan man ju förklara när man ringer förlossningen :) Glöm inte kolla hur långa de är, från första lilla känning/spänning till sista lilla känning/spänning. Altså klocka från värk 1 startar till värk 2 startar så kan du ju barakomma ihåg hur lång värken är ungefär genom att ha koll :)

• mammsen
    Maho81 - Jodå! Värkar kan stråla lite vart som hellst! Jag fick liknande på några av de aktiva värkarna då var det superskönt att ha någon som bara stryker en över axlarna och ner på överarmarna och påminner om att man ska slappna av. Passa på att träna på att slappna av om du känner att du spänner dig och be din partner stryka/tynga ner/massera dina axlar om han ser att du spänner dig och lixom drar upp dem mot öronen, vad som än känns skönast för dig :) Avslappnade musckler får mer syregenomströmmning och då gör det inte lika ont :) Se det6 som en bra sak att du får lite onda värkar att öva på :D
  • mammsen

Maho81 - Ang vattenavgång tycker jag du ska ringa och hörra med förlossningen. Jag ringde igår då jag misstänkte samma sak men efter jag pratat med dem lite så tyckte det lät mer som vattniga flytningar jag tog själv beslutet att inte åka in. Misstänker de att det är vattnet som gått så vill de gärna ta reda på det så fort som möjligt. Hur mycket har du hängt i tråden vi har ju haft några där det bara sipprat lite vatten då och då, typ i samband med sd och liknande sedan har vi haft några som bara haft vattniga flytningar så det KAN vara SÅÅ vattniga flytningar som inte är kladdiga och inte luktar osv. Olika sjukhus värkar ha tagit olika allvar på dessa frågorna. Här på näl värkade det inte så akut och jag kunde komma in och kolla om jag ville men någonstanns var det någon som fick åka bums in och blev igångsatt. Så ring du förlossningen de jobbar ju med rådgivning :)

• mammsen
    Maho81 - Ja förvärkar känns oftast långt ner i magen (som mensvärk) eller i ryggslutet som värk. Men det kan stråla ner för låren eller upp för ryggen. Har du värk hela tiden är det nog ryggproblem bara men om de kommer och går så låter det som förvärkar tycker jag. Har du sammandragningar sammtidigt så magen blir späng och hård?
  • mammsen

Maho81 - Ja slå du en signal sen. och glöm inte låta oss veta vad de säger! Det är ju så spännande!! Hur täta förvärkar har du ungefär? är det några om dagen/några i timmen eller ganska tätt? Att förvärkarna ändrar karaktär kan ju vara ett tecken på att det är på g. Har man välldigt effektiva värkar så behöver de ju inte komma med 5 minuters mellanrum för att göra nytta :) Det finns ju de som har en hel förlossning och aldrig har mindre än 10-15 minuter mellan värkarna med menar jag även om det kanske inte är jättevanligt. Är de starka så du lixom får andas dig igenom dem eller kan du fortfarande prata när du har som ondast?

• mammsen

Vad underbart det är att kolla i Bildtråden nu när det händer så mycket! Man blir så glad och taggad av att se alla små söta bebisar och sammtidigt är det skönt med alla magbilder och bebisprylar som fortfarande påminner om att man inte är sist. Och listan i bebistråden är suuuperlång redan ju!! Fast vi tom har missat flera av de nyfödda Augustibebbarna, Ska bli roligt att se hur lång den blir! BF-listan var väll över 100 med i om jag inte minns helt tokigt! 

Ninime - Underbart att läsa att det gick så smidigt och bra för dig på förlossningen :) Såg din söta prinsessa i tråden och vill bara skriva grattis igen :) 

Challelotten - Krånglande moderkaka? Det vanligaste jag kan komma på är väll att den börjar lossna och då får man ju blödningar, frossa och mår jävligt dåligt, då brukar det vara väldigt akut för att rädda barnet. Annars kan den ju ha börjat bli förkalkad (gammal) och det märker man ju om SF måttet stannar av och bebisen blir slö, för den får ju inte i sig lika mycket näring så den kan växa och må bra helt enkelt. Det är väll det som man går på ganska täta kontroller för när man går över tiden tror jag, som avgör lite när man behöver bli igångsatt osv.. Kan inte spontant komma på något annat..  

Anneh - En gravid kvinna har ca 2 liter blod extra för att klara av en blodförlust i samband med förlossning. Men 4 liter är väldigt mycket. Jag förlorade strax över en liter i samband med första förlossningen och det var helt ok, inget man ens behövde kolla några hb-värden efter eller så och jag mådde toppen, tror det är först efter 2 liter blod som man får "påfyllning" av nytt blod (beroende på vad man har för blodvärden innan såklart) :) 

Roos26 - Om du misstänker att det är fostervatten ska du ringa förlossningen och om de dessutom är missfärgat ska du ringa omgående. Inget konstigt om det sipprar lite åt gången, huvudet täpper ju lixom igen ganska bra på en del :) 

Gadget - Roligt att du delar med dig så detaljerat om förlossningen :) 55 sc är långt här är flickor i genomsnitt 50 och pojker i genomsnitt 52 när de föds. En pojke brukar i genomsnitt väga 3600g så det måste vara en lång och smal liten pojke du har :) Huvudmåttet är jag lite osäker på tror det brukar ligga runt 35cm (?) Men en ganska normalstor pojke vill jag påstå som dock var lång, men kanske bättre det än bred ;)  

Sommaren12 - De vill gärna att man har en binda eller bomullshanduk eller liknande i ett par timmar så att de kan uppskatta ungefär hur mycket man läcker. Det ska vara en vit binda/handuk så de ser om det är någon missfärgning. Man måste nog inte men det underlättar för dem :) 

Anneh - Jag hade så mina värsta värkar, när jag öppnade mig sista centimetrarna, men då spände jag mig och glömde focusera på avslappning och andning ordentligt. Dock har ju jag skador i ryggen med kotor som ligger skevt och trycker på nerverna och flera diskbråck, trodde det kanske spelade in lite i mitt fall.  

Maho81 - Hade de aldrig hört att värkarna strålar upp längs ryggen? Hmm ajja, håller mig fortfarande till det jag skrev i första medelandet, kanske behöver hjälp att slappna av när du har en värk, med någon som tynger ner axlarna/stryker från axlar till armar/masserar och påminner om att du ska slappna av :) 

Mijja12 - Då tycke jag att du ska förklara för din man att förlossningen även jobbar med rådgivning för oss gravida för att vi ska ha någon att vända oss till dygnet runt ;) Anledningen att man ska kolla upp när man misstänker att vattnet gått är pga infektionsrisken. 

Ninime - Han föddes iallafall inte före din dotter och det är det som är huvudsaken ;) Håller tummarna att det var dagen efter och inte samma dag, men var det nu samma dag så föddes han iallafall inte före din dotter.. Glöm nu inte säga till alla dina släktingar att dottern har kolik, för då går hon snart där din systerdotter och har det så kämpigt hemma med sitt kolikbarn :P  

• mammsen

Fick just en  stark och bra värk där jag kände hur den blev intensivare och intensivare, och nådde en topp för att sedan kling av sakta men säkert. Strax över en minut lång.. Härligt, Fler sånna vill jag ha! Jag andades mig igenom den i mitten och det kändes som toppenträning :) Skönt när de klena förvärkarna jag haft sedan vecka 28 äntligen börjar kännas ordentliga,,, nu minns jag!!

• mammsen

Novixi - 14 dagar kvar, och det är ju andra barnet så man vet ju aldrig ;)
    Hade den starka tydliga värken sedan fick jag en till efter 11 långa minuter som var lite svagare och kortare men över en minut och fortfarande väldigt tydlig sedan dröjde det 6minuter tills jag fick en ganska svag och mesig värk som var halvt otydlig och knapt en minut lång sen var det klart för den stunden.. inget mer efter det och den sista började 11:46.

Har sovit bra 3 nätter i rad utan att behöva kissa en endaste gång bara vaknat till någon gång av någon förvärk och somnat om igen så det hade ju varit toppen nu när jag är utvilad och allt..

SKa slappa en stund och känner jag några mer roliga värkar så blir det sexmaraton med sambon och starkt konsentrerat hallonbladsthé så får vi se om det gör någon nytta, annars blir det iallafall roligt en stund :P Han vill ha bebis nu, gärna idag, hellst medsamma så han passar upp på mig som en drottning här för att jag ska må tipptopp haha (förhoppningsvis går jag över tiden 2 veckor för såhär bortskämmd har jag aldrig blivit) ;)

• mammsen

Novixi - Ja det låter ju lovande! Låter absolut som om det närmar sig för dig och att bebis starkt börjar fundera på att kika ut ;) Själv tyckte jag bara det var mest roligt med ett nytt tecken, en ordentlig stark värk.. Nu ser jag fram emot flera sådanna på rad ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012