Vad underbart det är att kolla i Bildtråden nu när det händer så mycket! Man blir så glad och taggad av att se alla små söta bebisar och sammtidigt är det skönt med alla magbilder och bebisprylar som fortfarande påminner om att man inte är sist. Och listan i bebistråden är suuuperlång redan ju!! Fast vi tom har missat flera av de nyfödda Augustibebbarna, Ska bli roligt att se hur lång den blir! BF-listan var väll över 100 med i om jag inte minns helt tokigt!
Ninime - Underbart att läsa att det gick så smidigt och bra för dig på förlossningen :) Såg din söta prinsessa i tråden och vill bara skriva grattis igen :)
Challelotten - Krånglande moderkaka? Det vanligaste jag kan komma på är väll att den börjar lossna och då får man ju blödningar, frossa och mår jävligt dåligt, då brukar det vara väldigt akut för att rädda barnet. Annars kan den ju ha börjat bli förkalkad (gammal) och det märker man ju om SF måttet stannar av och bebisen blir slö, för den får ju inte i sig lika mycket näring så den kan växa och må bra helt enkelt. Det är väll det som man går på ganska täta kontroller för när man går över tiden tror jag, som avgör lite när man behöver bli igångsatt osv.. Kan inte spontant komma på något annat..
Anneh - En gravid kvinna har ca 2 liter blod extra för att klara av en blodförlust i samband med förlossning. Men 4 liter är väldigt mycket. Jag förlorade strax över en liter i samband med första förlossningen och det var helt ok, inget man ens behövde kolla några hb-värden efter eller så och jag mådde toppen, tror det är först efter 2 liter blod som man får "påfyllning" av nytt blod (beroende på vad man har för blodvärden innan såklart) :)
Roos26 - Om du misstänker att det är fostervatten ska du ringa förlossningen och om de dessutom är missfärgat ska du ringa omgående. Inget konstigt om det sipprar lite åt gången, huvudet täpper ju lixom igen ganska bra på en del :)
Gadget - Roligt att du delar med dig så detaljerat om förlossningen :) 55 sc är långt här är flickor i genomsnitt 50 och pojker i genomsnitt 52 när de föds. En pojke brukar i genomsnitt väga 3600g så det måste vara en lång och smal liten pojke du har :) Huvudmåttet är jag lite osäker på tror det brukar ligga runt 35cm (?) Men en ganska normalstor pojke vill jag påstå som dock var lång, men kanske bättre det än bred ;)
Sommaren12 - De vill gärna att man har en binda eller bomullshanduk eller liknande i ett par timmar så att de kan uppskatta ungefär hur mycket man läcker. Det ska vara en vit binda/handuk så de ser om det är någon missfärgning. Man måste nog inte men det underlättar för dem :)
Anneh - Jag hade så mina värsta värkar, när jag öppnade mig sista centimetrarna, men då spände jag mig och glömde focusera på avslappning och andning ordentligt. Dock har ju jag skador i ryggen med kotor som ligger skevt och trycker på nerverna och flera diskbråck, trodde det kanske spelade in lite i mitt fall.
Maho81 - Hade de aldrig hört att värkarna strålar upp längs ryggen? Hmm ajja, håller mig fortfarande till det jag skrev i första medelandet, kanske behöver hjälp att slappna av när du har en värk, med någon som tynger ner axlarna/stryker från axlar till armar/masserar och påminner om att du ska slappna av :)
Mijja12 - Då tycke jag att du ska förklara för din man att förlossningen även jobbar med rådgivning för oss gravida för att vi ska ha någon att vända oss till dygnet runt ;) Anledningen att man ska kolla upp när man misstänker att vattnet gått är pga infektionsrisken.
Ninime - Han föddes iallafall inte före din dotter och det är det som är huvudsaken ;) Håller tummarna att det var dagen efter och inte samma dag, men var det nu samma dag så föddes han iallafall inte före din dotter.. Glöm nu inte säga till alla dina släktingar att dottern har kolik, för då går hon snart där din systerdotter och har det så kämpigt hemma med sitt kolikbarn :P