• mammsen

Augustibebis 2012

Eftersom jag occuperat tv:n i vardagsrummet för att sitta och skriva med er här då min syn blivit katastrofalt dålig ungefär sammtidigt som jag blev senil för ett tag sedan så ligger mr loverboy och tittar på film på den lilla datorskärmen i sovrummet <3 SÅ nu ska jag gå in och lägga mig där med han och titta tills jag somnar, antagligen så somnar jag lagom så jag ligger och snarkar sönder slutet för han.. Stackare,, Ibland undrar jag om han värkligen är värd mig, han måste varit mycket ond i sitt förra liv som skaffat sån dålig karma :P 

Men jag lovarf, jag ska göra mitt bästa för att inte somna försen filmen är slut och bara så ni vet är jag inte så ego som man kan tänka sig. jag erbjöd mig att koppla in datorn till skärmen om han ville kolla film på tv:n (det går ju att sitta jävligt nära, eller zooma) Så jag är iallafall inte totalt 100% ego :) 

• mammsen

Jag har med haft en toppensömn inatt! Inte vaknat för att kissa eller av något annat. Stensov från jag gick och la mig igår efter jag skrev (Ja jag förstörde sambons filmslut med snarkningar fast jkag inte skulle) och vaknade utvilad på morgonen sammtidigt som sambon och lillen i magen, så vi låg bara och kände på magen tillsammans en stund innan jag gick och kissa och hans klocka ringde :) Jag trodde att det skulle vara skitväder idag men mitt strålande morgonhumör har nog smittat av sig! För här i västragötaland strålar solen mellan 2 fluffiga lagomstora moln :)

• mammsen
    Bellatrix - Vad roligt att det hänt lite :) Att det är 2cm kvar på tappen är ju bra, den är ju typ 3-5cm lång i vanliga fall och ska ju planas ut och bli platt sammtidigt som man ska öppna sig ca 10cm. Och det är alltid kul med besked som visar att det går åt rätt håll! :D Första 3-4 cm kan gå ganska långsamt sedan brukar det gå undan :)

Stövellkatten - Åh vad skönt med possit besked! Jag tror inte det ska vara något problem med igångsättning de brukar inte säga emot en kvinna som kräver att få bli igångsatt om hon känner att hon behöver det bara kroppen är redo (altså tappen mjuk och redo och barnet är fullgånget) Kanske du kan slappna av nu med bra besked att du får lite vila i helgen och med lite tur kanske det startar helt spontant när du känner lite mera ro i kroppen :)

Ang amning och såriga bröstvårtor så beror oftast på att man är lite försiktig och ger lite för lite tutte till barnet. Altså man ska inte vara rädd för att (ursäkta utrycket) trycka in tutten ordentligt om inte barnet är riktigt glupskt och hugger ett rejält och stort tag. När bröstvårtan ligger längst bak i gommen blir det ingen press på själva bröstvårtan utan på bröstet och vårtgården. (känn med tungan så långt bak i gommen ni kan, där ska bröstvårtan på barnet ligga) Då blir det dessutom ett jämnare flöde från hela bröstet. Men i starten kan man bli lite spänd om brösten och då kan det vara svårt att få ett bra grepp och då kan såklart vem som hellst få lite problem, så salva kan vara ett toppentipps! Jag har aldrig provat men har kollat på olika sorter så jag vet villken jag ska skicka sambon för att handla om det uppstår några problem :) Oftast är man lite för försiktig och ger lite för lite tutte och det är då själva bröstvårtan kommer i kläm och blir öm och så vidare, jag hade tur med dottern hon var som en pirajja och bara slukade halva tutten typ det första hon gjorde när hon kom ut! Det var lixom hon som visade mig hur det skulle gå till, men det finns de bebisarna som inte är lika glupska och då kanske man får pressa in lite extra tutte när barnet gapar lixom.. Det är inte så avancerat om man bara känner efter vad som känns rätt och fel :) Det är ju ett sammarbete mellan 2 personer så det kan ju kräva lite övning :) Ni andra som agerat mjölkkossor redan, vad har ni för tipps för att förebygga ömma/såriga bröstvårtor? Mitt är helt enkelt att ju mer tutte som är i barnets mun desto bättre fungerar amningen och ju skönare är det!
  • mammsen

Kampis - Tack för tippset! Jag lyckades utan att få ett enda sår sist, men just när mjölken runnit till efter någon dag blev det ju kaos! OCh jag blev öm och så vidare men klarade mig undan ytterligare problem,, Hoppas jag har samma tur denna gången! Vet inte om det beror på det men jag är ganska storbystad, de säger ju att det inte spelar någon roll men.. Kommer iallafall skriva in i min journal att jag inte vill ha sprutan med oxitosin som alla nyförlösta mammor får av rutin så fort bebben är född. De har funnit sammband med att mjölken inte rinner till naturligt då utan att det blir först ingenting och sedan katastrofmycket.. Tycker att det är helt onödigt med den sprutan och tror att kroppen är skapt så att vi får rätt mängder av hormoner endå. Hoppas att jag slipper det värsta spänningarna i bröstet då och på så sätt slipper hamna i riskzoonen för ömma bröstvårtor,, Men om det behövs,, är det någon skillnad på PureLan och andra salvor?

• mammsen
    Nettan1982 skrev 2012-07-20 12:54:40 följande:
    Vänta lite... Får man en spruta med oxytosin efter förlossningen? Varför i friden då??? :/
    Det är för att livmodern ska dra ihop sig snabbare,, det är vanligt i fattiga länder där kvinnor inte klarar av en blödning då de blöder kraftigt,, men här så ger man det fortfarande av rutin och jag frågade min barnmorska som inte vet riktigt varför,, "Det är väll för att spara pengar sa hon"

• mammsen
    Oxitosinspruta efter fl - Sean är jag kluven i frågan om jag vill att mitt barn ska få sprutan med k-vitamin eller ej,, den ger de ju under första skötningen men den har de gjort mycket tester på utan att hitta några negativa effekter.. Dock sjunker barnens egen producering av k-vitamin efter en sån hög dos,, men det är ca 1 av 10.000barn som dör av någon konstig sjukdom  om man inte får den så risken är ju liten men vågar man changsa? Jag vet inte, jag tror jag låter de ge han den sprutan.. Men att spruta i mig massa hormoner ska de ge tusan i denna gången.. Livmodern drar naturligt ihop sig när kroppen själv utsöndrar oxitosin i samband med själva förlösningen och amningen och liknande. Om man blöder MYCKET kraftigt kan det kanske vara bra med denna sprutan, men som jag förstår finns det bättre alternativ till att stoppa blödningar.. Det är konstgjort oxitosin och kallas syntocinon.. Samma som man ger för att påskynda en förlossning men sprutan är MYCKET mer koncentrerad och man får dessutom allt på en gång lixom.. Vem tänker på en spruta i skinkan när man tar emot sin nyfödda bebis i luften lixom??
  • mammsen

Syntosinon (konstgjort oxitosyn) - Ni som är intresserade av skillnaden mellan oxitosin och konstgjort sådant (syntosinon) kan läsa om det här :) http://www.asfaleia.se/?p=11958 Hittade just den sidan och fastnade i texten! Sjukt intressangt!

• mammsen

4 Utdrag ur texten på länken ovan som jag inte kunde låta bli att klippa in här.. Sprutan man får ges efter barnet är fött men det det är mest känt för är ju att det används för att påskynda förlossningsförloppet i form av värkstimulerande dropp.. I princip alla som inte tydligt sagt nej till denna spruta får den av ren rutin. Jag personligen tror inte på det! Altså jag tror inte att den behövs.. Men jag tycker alla ska ha rätt att bilda sig en egen uppfattning och själva få vara delaktiga i att ta beslut om vad som sprutas in i dem. Man tänker ju inte på det när man väl ligger där och det är ju aldrig någon som berättar om att denna sprutan ges lixom.. 

"Oxytocin har en pulserande utsöndring, vilket gör att kroppen får en paus emellanåt och kroppen kan styra hur starka värkarna blir utefter livmoderns ork och bebisen mående. Syntocinon ges kontinuerligt vilket gör att värkarna kan bli längre och starkare än bebisen eller moderkakan klarar av"

"Syntocinon blockerar endorfiner, som är kroppens eget morfin. "

"Oxytocin är välkänd som kärleks- och anknytningshormonet och hjälper med anknytning mellan mor och barn direkt efter förlossningen. Syntocinon ger ingen anknytning- eller kärleksupplevelse, och samtidigt blockerar syntocinonet oxytocinet vilket innebär att anknytningsprocessen kan störas."

"Om du under förlossningen erbjuds syntocinon, så fråga om det görs av någon medicinsk anledning och i så fall vilken! Ofta ges värkstimulerande dropp för att förlossningen ska gå snabbare, utan medicinsk anledning. Kanske är barnmorskan otålig eller stressade för att avdelningen har högt tryck? Kanske tycker barnmorskan att kvinnan blir för trött om förlossningen pågår länge till? (Då kan kvinnan istället få hjälp att sova och vila mellan värkarna. Kanske ett varmt bad är lämpligt?)"

Hur många av er som har fött barn vet något om denna sprutan?

• mammsen
    Kampis - Ja det är rutin, jag viste inte att jag hade fått den försen jag fick höra talas om det 4 år efter och nu när jag var gravid beställde jag hem alla mina journaler och frågade personalen och visst hade jag fått den.  Men det är frivilligt! Men man kan ju inte ta ett eget val om man inte vet om det.. så sjukt.. 

Gadget - Ja det låter vettigt :) det är ju ett sätt att öka den naturliga oxitosin nivån i kroppen, både berörning och massage.. Men här ska det gå fort och sjukvården har inte tid att springa runt och massera folk,, Hjärnan utsöndrar massor med oxitosin när man ammar som gör att livmodern drar ihop sig. Moder jord har ju lixom skapat ett perfekt sätt endå så varför gå in och bryta och förstöra det med massa annat skit för att skynda på prossessen?? Som min bm sa "för att tjäna pengar" Jag älskar henne! 
  • mammsen

Stövellkatten - Ja de kan ge det i dropp om man redan har det men det men Konsentrationen är mycket högre av syntosinonet än det man får när man bara får det som värkstimulerande. Läste på barnmorskebilens blogg att det var ungefär lika mycket i en sån spruta som allt det syntosinonet man får av ett värkstimulerande dropp på 10 timmar! Det är ju sjukt mycket! Nej, de kommer ofta in och "konstaterar" saker och då tänker man ju att det är så det ska gå till lixom, men jag kommer nog att vara lite mera frågvis denna förlossningen än jag var senaste och ifrågasätta varför de vill göra saker och ting. Hur födde de barn förr i tiden lixom? Och när ska vi börja ta våra husdjur till ett djur-bb så de med kan få alla rutingrejjer :P

Svar på tråden Augustibebis 2012