• mammsen

Augustibebis 2012

Preventivmedel - Efter förlossningen fram tills jag skaffar kopparspiral igen så kommer vi köra med kondom. Ang kopparspiral så hade jag nästan aldrig mens med den, någon gång/år bara.. Och inga andra särskillda biverkningar heller, så för mig fungerade den toppen!

Ingen barnvakt - Ni som inte har någon barnvakt eller som har barnvakt långt borta kanske ska höra med förlossningen hur de gör. Vi behövde åka in på en kontroll när vi inte hade barnvakt en dag och då kunde dottern vara med sambon i ett uppehållsrum där de hade lite leksaker och filmer och dylikt. Kanske man kan åka in till förlossningen och att barnvakten får hämta där, det sparar ju lite tid. Eller helt enkelt bjuda hem en släkting några dagar och hålla tummarna att det startar då! Jobbig sits! Jag som är stressad trots att jag bor granne med mamma och sambons mamma bor hela 5 minuters bilresa härifrån. Jag känner mig aslarvig nu värkligen :/ Hoppas att det löser sig!

Sommaren12 - Ca 2 veckor efter jag slutade helamma (när dottern var ca 5 mån)

Sommaren12 och svipp - Ja man letar tecken hela tiden!! Skillnaden är bara att nu VET man att just de tecknena man vill ha kommer att komma, man vet att det är en vinnande situation, det finns ju ingen risk att tecknena inte finns där sedan och att vi får vänta 9 månader till, utan man vet att de kommer, man vet bara inte vilken dag! Spännande ;)

Capy - Ersättning har ofta en mer perfekt sammansättning ur näringsynpungt än bröstmjölk, men det som är så bra med bröstmjölk är ju antikropparna som barnet får i sig av. Det räcker ju med ganska lite bröstmjölk för att barnet ska få i sig det som inte finns i ersättning. Så jag tycker inte du ska lyssna på de gamla tanternas kritik utan göra det som är bäst för dig och ditt barn. Och just i början är det som mest antikroppar och dylikt men ju längre tiden går ju mindre blir det. Så efter några veckor fungerar inte amningen som ett vaccin som det gör i starten. Jag vill amma och tycker de3t är värt att kämpa för och jag skulle bli jätteledsen om det av någon anledning krånglade och att jag dessutom skulle få massa kritik för det. Tycker det är starkt av dig att kämpa med både bröst och flaska!
    Tack för tippset om isbinda! Det kommer jag att ha redo när jag kommer hem! JAg har letat som en tok efter någon form av kylgrejj att ha mellan benen, jag minns hur jobbigt jag hade det sist och hur mycket hjälp det gjorde moit svullnaden!

Carran - Fy fan! Vilken dålig stil av din pappa! Urs så ledsen jag skulle bli!   
  • mammsen

Godmorgon tjejjer! Idag blir det lugna puckar här, sambon jobbar (på andra sidan vägen) och dottern är på dagis i 5 timmar :) Själv kommer jag nog bara göra lite vardagssysslor och slappa i soffan framför spelen på FB.. 
    Hade med en hel del förvärkar igårkväll men de klingade av som vanligt när jag la mig, de var inte så starka så jag tog dem inte på riktigt allvar. 

12 Dagar kvar idag och jag börjar värkligen känna att han kan komma när som hellst. och även om jag går över några dagar så är han snart här, det känns så fantastiskt och sjukt på samma gång haha

Min tjejkompis som ska ha sitt första barn den 23:e åkte till förlossningen igår em och jag har inte hört något skvaller än så förhoppnbingsvis så sniffar hon bebis nu <3
    Även om det såklart känns lite snopet om man skulle bli sist av kompisarna som var beräknade 4 och 6 dagar efter mig. Haha :P

FruKå - Det är nog ganska vanligt att ha regelbundna värkar i ett par timmar som klingar av. Se det som att du får en changs att vila innan det sätter igång igen, och då säkert med tätare värkar som inte ger sig, Jag tycker det låter som att du och din bebis står på tur :)

• mammsen

Någon/några skrev att de var redo för bebis nu men inte för förlossningen.. Jag känner nästan tvärs om.. Ja, praktiskt sett är allt redo för bebisens ankomst osv. Men jag går lixom och väntar på förlossningen och känner mig 100%redo för den. Men det har inte riktigt landat att det kommer ut en bebis av den.. Jag ser mer förlossningen som en upplevelse och jag har sett fram emot att få dela med den upplevelsen med min sambo. Och JA! jag längtar efter att få min son men det är så sjukt obeskrivligt och svårt att tänka sig att vi ska få en bebis.. Jösses.. och jag som redan har ett barn lixom..  

Stora bebisar - Jag tror killen i magen kommer vara över 4 kilo i v 40 om man jämnför SF-kurvan med dotterns kurva så är den ca 3 cm mer hela vägen och hon var en någorlunda stor tjej på 3630g i v 40. Men det oroar mig inte så mycket med storleken jag tänker lixom att det gör ont att föda ett barn oavsett om den väger 3, 4 eller 5 kilo. Det som gör ont är ju lixom huvudet och axlarna och de skiljer ju sig oftast inte särskillt mycket från barn till barn. Jag tänker att en bebis som har lite extra fett är ju mjuk och massan flyttar ju sig och jämnar ut sig på vägen ut, förstår ni hur jag menar? Och om det är ett långt barn då är det ju ingen skillnad på ett kort barn med samma bredd lixom.. Jag är ganska säker på att ha nkommer vara över 4 kilo i v 40 men det oroar mig helt enkelt inte. Jag hoppas mitt tankesätt kan ge lite trygghet åt någon mer :) 

Sommaren12 - Det beror på hur stora fingrar hon har, hadde hon väldigt smala fingrar så kan det ha varit ca 2 cm men jag changsar på ca 3cm. Att tappen lutar bak än är inga prob. ofta är det för att barnet inte ligger så långt ner och har pressat på en längre tid. Min dotter var inte fixerad när jag kom till förlossningen och då hade jag en tapp som lutade bakåt. Men var mogen och hade öppnat mig lite endå. 4 timmar senare föddes hon :) Så det måste inte vara långt kvar för att tappen är bakåtlutad.

Svipp - Nej, livmodermunnen är som ett rör och ibland öppnar den sig från båda ändarna sammtidigt medans den fortfarande är lite stängd på mitten innan den är helt platt (vilket den oftast inte är försen man är öppen 5-8cm) Den inre är den delen in mot barnets huvud och den yttre är den änden som är ut till världen.. Typ.. Hoppas jag gjorde mig förstådd! Jag vet iallafall hur jag menar, även om det var lite klurigt att få ned det i en textramsa ;) 

• mammsen
    Noli - Urs då det låter jobbigt! Man är ju så otroligt rädd om sina små, de är ju så späda och några hundra gram hit och dit kan göra en förälder riktigt orolig! Skönt att de tog din oro på allvar och kollade upp allt ordentligt. Hoppas att han får i sig lite och att vikten stiger snart! Jag vet att det inte är någon tröst och att din lille nog har gått ner mer än vanligt, men det är helt normalt att de tappar 200-300g i starten iallafall och sedan brukar det vända. 

Isaochbel - Oj det låter tufft! Då förstår jag att du vill att han ska komma ut därifrån! 180 är högt ju! Är det inga extrakontroller inbokade under dessa dagarna? Skönt åtminstonde att de känner att det är ett såpas stabilt läge att de inte beslutar om KS, det är ju endå en liten tröst! Förlossningsvården har många brister men när det gäller att rädda barn och mammors liv är vi en av de bästa länderna i världen! Och här tar man som alla redan vet det säkra före det osäkre :) Håller tummarna att lillen därinne mår bättre nu, att det blir igångsättning som planerat och att du och lillen får en bra förlossning :)

Sommaren12 - Jaha, Det är väll helt enkelt bara så att vi ser helt olika ut därnere då :P sedan när man är öppen 10 cm och tappen är helt platt så pekar den iallafall inte åt något håll och det är jag säker på ;) Hoppas att hinnsvepningen gjorde lite nytta, hur känner du dig? några spännande känningar?

Godisbit - Jag tror att ungefär lika många som fått innan augusti får efter augusti, statestiken menar ju tom att fler får efter så du kommer garanterat inte att vara ensam hela vägen! Med min första hade jag inte ett symphtom försen BF+3 och sedan föddes dottern i raketfart BF+5. Och jag menar värkligen INGA symphtom! Inte minsta lilla slem eller förvärk hade jag känt av. Nu har jag gått här och gnällt över alla jobbiga symptom hela tiden sedan v 28 i princip och ute är fortfarande ingen liten bebis. Iallafall! Jag garanterar dig att det finns fler kvar en bit in på september (Nu får inte alla hata mig för jag skriver så) jag är bara realistisk ;)

Astro - Härligt att ni kommit hem :) Konstigt att man aldrig kan få lugn och ro på en bb-avdelning när man vill vara ifred, men på en förlossningsavdelning när man vill ha stöd och sällskap då kan personalen skina med sin frånvaro :P  
  • mammsen

Husmodern - Du kan mixa på många olika sätt 25%-100%, 1-7 dagar, Lägstanivådagarna (180kr/dag vid 100%)eller dina egna dagar som är baserade på din inkomst. Eller menade du sjukskrivning och föräldraledighet? Ja det går såklart med isåntfall.. Du kan ta ut olika dagar samma veckor och ha 100% ett par dagar och bara 50% några dagar till ex. 

• mammsen
    Godmorgonmedelande A la Mammsen

BM besök
    - Jag har hitills gått med 3 veckors mellanrum men nu ska jag gå 1gång/vecka från förra veckan (37), hur går ni andra nu? Tänkte det kanske är därför det är så många som har tid sammtidigt nu :P

Husmodern - Vill du vara hemma på heltid så länge? Då hade jag nog blandat välbetalda och lägstanivå dagar och tarit ut halva dagar 5-6 dagar/vecka och 1-2 heldagar/vecka. Då lär det ju räcka i ca 2½år, tar man ut heltid så räcker ju dagarna ca 1.5år (med lägstanivådagarna). Eller bara ta ut 1 heldag i veckan i vanliga fall och 2-3 heldagar/vecka om man ska på semester eller om det är julafton eller dylikt. Och som jag helt glömt men det goda livet påminde om, kolla hur det fungerar med vårdnadsbidrag i din kommun, vilka åldersgränser som gäller och hur många föräldradagar man får ha kvar. Då får man ca 3000kr/mån om man inte utnyttjar komunal förskola under perioden. 

Linomino - Hej! Så roligt att du följt tråden och kikar fram nu! Du är inte sist ut, vi har några tuffingar som väntar några dagar in i september med eftersom de blev flyttade på RUL:et. Jobbig graviditet? Tråkigt :/ Men snart är den över ;) Är det första barnet? 

Ellenbmt (KP-syndrom)- Jag tror det är fler, min kompis som fick barn för en mån sedan hade det i slutet av sin graviditet men barmorskan viftade bort det och tyckte att det kan bli så när man är svullen osv.. Nu har hon fått gå med skena pga det hela bebisperioden och hon är ensamstående stackarn, det har fortfarande varken blivit sämre eller bärrte, hoppas hon slipper op :/ Jag vet inte riktigt vad det är för något, är det vanligt och hur känns det?

Sandra - Det låter som vattnet och bra att du redan ringt in, varför skulle du vänta? Antagligen så blev det lite "baksug" när vattnet gick och bebisen fick en skjuts ner i förlossningskanalen och därför sipprar det bara. Värkarna brukar vara väldigt effektiva när vattnet gått och det kan gå ganska snabbt! Spännande !! :D Då vet vi vad du gör om du inte är här och informerar oss i em om det var vattnet eller inte ;)

FruKå - Varför ska du vänta till 2-3 min mellan värkarna? Alla får inte ens så täta värkar, och har du så ont att du vill ha lustgas/annan smärtlindring har du rätt att åka in varesig det är 3 eller 10 minuter mellan värkarna :) 
  • mammsen

Makineje - Det låter ju som en vattenavgång! Och om bm med trodde det är det nog större changs att det är det än tvärs om :D Spännande!! 

Jag är förvånad över allas vattenavgångar! Det värkar vara nästan lika vanligt som att det startar av värkarbete ju! Trodde att det var ganska ovanligt med vattenavgång lixom.. Där ser man!

• mammsen
    Bastu - Det är inte farligt att bada bastu när man är gravid, sålänge man inte sitter där för länge, men det gäller ju alla. Det är farligare att ha feber för då påvärkas barnet. I en bastu så förlorar vi ju dock mycket vätska när vi svettas (som vi gör för att kyla ned oss och hålla kroppstemperaturen) Så basta en stund är säkert ingen fara om man bara dricker ordentligt. Värme är ju en av de sakerna som ska höjja oxytosinivån förutom berörning och så vidare..

Lindapernilla - ASG! Vilken dålig undanflykt från din bm, rötmånad!! Haha Hoppas inte du tog illa vid dig av hennes nej, en del (de flesta) bm har ju aldrig jobbat med förlossningar och liknande utom på utbildningen och det kanske är därför hon känner sig lite obekväm, eller gud vet jag.. Men vilken barnmorska, men nu vet vi det allihopa! Inget sex mer och inga gyn undersökningar!! Det är rötmånad!! (Hade hon lixom tänkt stoppa in skitiga fingrar eller vad?? Snacka om att ha valt fel yrke!! Haha

Mijja12 - Hon menade kanske att din tapp redan var mjuk och redo, den brukar bli det tidigare hos omföderskor.. Annars vet jag inte, men jag hade iallafall tagit det som ett gott tecken :D

Makinje - Urs då låter som de misstänker havandeskapsförgiftning, eller? har du spår av protein i urinen?

FruKå - Det kan ju vara väldigt olika, Jag hade såna värkar i 2 dygn innan jag sa till sjukhuset att jag inte orkade mer och skulle sättas igång men så satte det igång av sig sjäv ORDENTLIGT i sista minut och sedan finns det ju de som inte har förvärkar i mer än ett par timmar, vi får heller inte glömma stackars Ninime som gick här och kämpade på i veckor medans hon dessutom var öppen flera cm..  

• mammsen
    Tjat om att föda - Jag har inte fått så mycket tjat riktat mot mig. Det är min pappa som gjort klart för mig vid 2 tillfällen redan för flera veckor sedan att jag måste föda innan den 25:e (BF+6) för då åker han på jobb igen. Med kommentaren att "Det är ju andra barnet så det borde ju inte vara några problem" och min sambo då som påminner mig om att få igång förlossningen varenda dag innan han går till jobbet, och frågar med stor spänning varenda dag han kommer hem från jobbet hur det går och om jag känner något än. När jag svarar nej kan han fråga idiotiska frågor som typ "varför?" och sedan har han gjort klart för mig att om barnet låg i hans mage hade det redan varit ute "man känner ju sin kropp" lixom, och förlossning? det kan väll inte vara så farligt? det lan ju knappast vara värre än...... (Jag bara längtar efter att han ska få se mig med smärtor och då ska jag påminna han om vad han sagt, Mouhahaha).. Jag skulle vilja spela in hans resonemang på film och släppa in han i en bur med ett gäng gravida kvinnor som överstigit BF.. Några frivilliga?

Makinje - Ja det förstår jag men min kompis som just fått diadnosen havanddeskapsförgiftning och är i v 38 har fått åka hem och vila, hon ska bara gå på tätare kontroller osv. Så i vissa fall så kan man vänta ut bebisen och i andra kanske man kan få lite tid på sig och få hjälp att skynda på prossessen med hinnsvepningar/hormongel på tappen/Ta hinnorna osv. Om man vill slippa värkstimulerande dropp så finns det ju ofta många alternativ, det är ju bara prata med personalen på fl om det blir aktuellt :) Hoppas att allt ser bra ut idag nu, och annars får du bara vila vila vila ;) 

Mijja12 - Aha ok, vad jobbigt, men det kanske har påvärkat. Men tappen är ju i vanliga fall ca 4 cm lång och mot slutet av graviditeten så börjar den ju kortas ned sammtidigt som man börjar öppnas. När jag var på förlossningen med mitt första barn var tappen 2 cm lång när jag var 3 cm öppen. och denna graviditeten var tappen 5 cm i v 28 och sedan några veckor senare var den ca 2 cm lång innan jag börjat öppnas  . Så det är iallafall ett bra tecken :)

Nadja och Ellen - Välkommen Nadja! Kul att du hittat hit! Och Ellen ljuger bara ;), jag är med totalt desperat! Jag försöker bara intala mig själv (och alla andra) att jag inte är det. Igår blev jag skitsne på sambon när han skulle åka och hjälpa sin mamma med en sak och jag hade planerat "något helt annat" så nu fick han höra hela kvällen igår av sin störtlipandes, skitsura högravida flodhäst till sambo att det var hans fel att vi inte skulle få barn igårkväll/inatt som vi "garanterat" hade fått om jag hade fått hoppa in i en varm och go dusch -> Haft superbra sex och sedan bara myst framför en film.. GARANTERAT hade vi fått barn då! Och jag gjorde dessutom klart för han att idag kommer det inte funka för idag skulle jag veta att han gjorde det för att få bebis inte för att det är mig han vill ha,, haha (Missa heller inte den lilla detaljen att han inte hade någon aning om att jag hade planer stackaren) Piiiiinsamt!Och! Vi får inte glömma när han häromdagen skulle ställa tvättställningen i barnkammaren för att hänga tvätt eftersom "det var bäst plats där och där är ju ingen endå" jag höll på kasta ut både han och kläderna genom fönstret! Vi kan ju inte ha en tvättställning med kläder där om vi kanske måste åka och föda barn lixom, ska det vara så lillebrors rum ser ut när han kommer hem första gången??? Det är ett under att min sambo är kvar, men jag kan garantera er att han vill nog bara ha ett barn ;)

Angelica1991 - Så får du inte skriva! Det är klart du vänder dig till rätt tråd! Du är ju en av oss och tillhör våran tråd! Och jag är säker på att det är fler än jag som tänker på dig då och då! Vill du dela med dig och prata om vad som händer så finns vi här och kan bolla dina tankar och känslor med dig! Stor stark styrkekram från mammsen! <3

FruKå - Hoppas att din kropp fått återhämta sig efter lite sömn och att den nu kan sätta igång på riktigt! Och ja, 2 runga grejjer på magen det är ctg, den ena mäter bebisens hjärtljud och den andra sammandragningarna.

• mammsen

Nadja93 - Har du problem med barnets pappa? Jobbigt sånt. Själv var jag 19 år när jag fick min dotter och henne har jag tagit hand om aldles själv fram tills jag träffade min nuvarande sambo när hon var 2 år. Och jag upplevde bebistiden som den absolut bästa och mysigaste tiden i hela mitt liv! Jag tyckte det var underbart att vara själv! (Nu vet jag ju inte hur det ser ut mellan er och det är förhoppningsvis inte lika illa som det var mellan min dotters pappa och mig) Men vill du berätta så är vi fler med liknande erfarenheter här :)

Svar på tråden Augustibebis 2012